1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trillend stuur bij 100 - 120 km/h

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door tinovandam, 8 jun 2014.

  1. Of naar een speciaalzaak gaan waar ze een diagnostic tire balancer hebben.
    Die kunnen een band onder belasting balanceren.
     
  2. Als je de draagarmrubbers eruit hebt liggen, zullen de fuseekogels ook wel niet meer zo fijn zijn. Als je die dan ook nog eens los gaat vervangen, overschrijdt je de prijs al van een complete draagarm.
     
  3. #23 Kludrex, 14 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jul 2014
    Heb dit gedoe nu ook :nocheer: en ben al een paar weken ermee bezig. Ik ga deze zaterdag met de auto op vakantie en zit hier dus niet op te wachten. De auto trilt nu van 90-150 per uur!

    Volgorde:
    - Zomerbanden van originele ST velgen gehaald om velgen te laten poedercoaten.
    - Omdat de pasvlakken meegepoedercoat waren, en om eventueel onbalans juist te voorkomen, nieuwe set velgen gekocht ivm aanstaande vakantie. (pasvlakken worden later afgedraaid en deze velgen gaan gebruikt worden als winterset).
    - Zomerbanden bij PdeG gemonteerd op de nieuwe velgen. Achterwielen naar voren geplaatst -> trilling.
    - Banden herbalanceren bij PdeG -> nog steeds trillen.
    - Ophanging laten nakijken bij Ford dealer. Niks geconstateerd, voorbanden gebalanceerd -> trillen, maar minder
    - Twee nieuwe voorbanden bij PdeG gemonteerd omdat de voorbanden, die nu achter zaten, bijna op waren. De 'oude' achterbanden weer terug naar achter -> trilling nu nog het ergst! Ook trillen bij remmen bij snelheden waarin de wielen trillen. De banden zijn: Good Year Eagle F1 assymetric 2.

    Volgens PdeG zou het aan de lagere ET kunnen liggen van de nieuwe velgen. Deze is ET40 bij 8Jx18. Dit lijkt me sterk want ik heb nou al drie seizoenen zonder één enkele trilling gereden op mijn winterwielen, en die zijn ET42 met 8,5Jx18. Bovendien rijden er heel veel ST's in Duitsland rond met Tomason velgen welke ook ET40 zijn (wel 8,5J breed).

    Ik weet nou echt niet meer waar ik het moet zoeken. Is het balanceerapparaat bij PdeG niet goed? Ligt het aan de banden? Ligt het aan de nieuwe velgen? iets anders?

    Op het moment denk ik aan twee opties:
    - Wielen laten balanceren bij iemand anders.
    - Gepoedercoate ST velgen nu laten afdraaien en de zomerbanden daarop monteren.

    Ik ga sowieso PdeG bellen om te kijken wat zij te zeggen hebben...

    EDIT: Morgen naar PdeG, er gaat dan een monteur in rijden.
     
  4. Ben benieuwd naar de uitslag!
    Heb een vergelijkbaar probleem tussen de 100 en 130. Lag volgens garage aan de michelin voorbanden. Deze zouden erg hard zijn en daardoor elke oneffenheid doorgeven..... (bullsh**) naar mijn idee...
     
  5. Michelin heeft meestal wat zachtere wangen dan de concurrenten.
     
  6. Precies, Conti's zijn echt harder.
     
  7. #27 Martin vd V, 15 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jul 2014
    Het blijft typerend dat er toch nog veel mensen last hebben van hetzelfde verhaal, ook bij de Volvo V50 die blijkbaar op hetzelfde onderstel etc rijd.

    Er zijn personen die alles al vervangen hebben aandrijfassen / stuurstang / draagarmen en toch het blijft of keert terug.

    Laatste nieuwe geopperde wat ik las was een slecht functionerende ABS.

    Zelf heb ik ook dat ik bij bepaalde snelhede merk dat er een licht hobbelgevoel aanwezig is.

    Maar ik verrek het om mijn beurs te blijven trekken want bij garages is het "misschien dit misschien dat" maarje loopt er wel op leeg.
     
  8. De Focus van mij deed het ook heel licht tussen de 90-120, alleen met gloednieuwe banden was het niet te merken.
     
  9. Het gekke is dat ik hier in het verleden nooit last van heb gehad. Niet bij mn zomerwielen (origineel ST) en ook niet bij mijn winterwielen (ook 18").

    Vanochtend bij PdeG geweest:

    - monteur heeft de trillingen geconstateerd, ook bij onbelaste wielen (vrij)
    - stalen 16" wielen voorop gemonteerd - trillingen nog steeds aanwezig, maar minder vanwege de hogere banden die een hoop absorberen...

    Het ligt waarschijnlijk dus niet aan de wielen/banden...

    - LM wielen weer op de auto geplaatst en op de auto gebalanceerd mbv de 'scooter'. Links niks, rechts lichte onbalans. Verholpen met plaklood.

    Conclusie:
    Trillingen zijn niet helemaal weg, maar licht genoeg om met de auto op vakantie te gaan. Advies was om in de toekomst de remschijven na te laten kijken en daarna eventueel verder te gaan met draagarmen(rubbers) etc.

    Ik zie wel wat ik verder ga doen. Volgens mij zitten voor nog de originele remschijven erop dus die ben ik wel bereid te vervangen ook al zijn ze niet helemaal op. Daarna wordt het verder kijken. Tijdens het balanceren op de auto vond ik beide wielcombinaties niet echt mooi rond lopen, dus misschien ben ik het probleem wel kwijt als de winterwielen er later dit jaar op gaan. Het valt wel op dat de onbalans aan de rechterkant van de auto is. Aan deze kant heb ik een paar maanden geleden met redelijke snelheid een stoeprand gepakt. Misschien moet ik me wel puur concentreren op die kant. Maaar, na de aanraking met de stoeprand heb ik met mijn winterwielen zonder enige trilling maanden rondgereden. Ik heb voor de montage van de wielen die er nu opzitten wel de auto bij PdeG laten uitlijnen.

    Na de vakantie zie ik wel verder...
     
  10. Ik zag ergens op een ander forum een verwijzing naar de ABS die eventueel slecht zou functioneren, kan je die tijdelijk buiten werking stellen ?

    Puur uit nieuwsgierigheid bij de ESP kan dit wel heb ik ook geprobeerd maar maakte geen verschil
     
  11. als je esp uitschakeld werkt je abs nog altijd dus dat maakt daar niet uit

    dat de achterste draagarmrubbers bij deze snelheden juist goed moeten werken hoef ik niet te zeggen.

    wat kludrex zegt doen we ook vaak, 4 banden van nieuwe auto op de auto en dan rijden. keer gehad dat het toen goed was en dus op de 2de hands auto 4 nieuwe banden moeten monteren gelevert door lease, maar goed probleem was toen weg

    met michelin beste ervaring mee, idd wang is zachter wat voor trilling goed is.

    wat wij op werk doen is banden finish balanceren. een goed gebalanceerde band kan dan nog 20gram op zitten. hierna rolt hij als een zonnetje, heerlijk. ff van uit gaan dat je geen hoogteslag op je velg en band hebt.

    daarnaast is er ook een dure balanceerapparaat van hunter wat door veel autofrabrikanten wordt aanbevollen te gebruiken
    gaat om de hunter gsp9700
    [​IMG]
    met deze nog geen ervaring mee, maar je moet weten dat een band op diverse plekken andere veerkracht heeft. door dit apparaat wordt hier rekening gehouden met waar het gewicht geplaatst moet worden
    ook krijg je na 4x banden balanceren te horen welke band het beste waar gemonteerd kan worden om zo min mogelijk nadelig effect te hebben met het rijden.


    met het laatste weet je pas zeker dat je banden goed gebalanceerd zijn. en dat ze op de juiste plek zitten. als voor de rest veersysteem in orde is en je nog wat last van hebt kun je nog altijd de finish balancer gebruiken.
     
  12. #32 Charly, 11 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 aug 2014
    Heb inmiddels nieuwe banden voor. Goodyear. Goodyear Efficient Grip Performance
    205/55 R16 91V BSW




    Focus laten uitlijnen. Voel echter nog steeds wat onbalans. Het is wel minder maar nog steeds irritant.
    In lange bochten op snelheid naar rechts voel ik het meer. Wagon blijft ook nog steeds naar rechts lopen op de weg. Gevoel dat ik continu naar links moet blijven sturen. Brandstof verbruik hoger etc. Mijn oude fofo liep altijd strak rechtuit.....
    Toch maar eens een afspraak maken voor het vervangen van de draagarm rubbers! Kijken of dit gaat helpen.....
     
  13. Niet alle wegen zijn recht. Als je midden op de weg rijdt, dus de middenlijn recht onder je auto door dan zou je een aardige indicatie moeten hebben.
     
  14. Nee is me bekend. Maar helaas dat is het niet. Anders zou hij ook naar links moeten trekken als ik over de wegas kom. Hij gaat altijd naar rechts.... :(
     
  15. bij mij ook trillen vanaf 90km/h
    bij meer gas geven word t iets minder (maarja kan niet overal heel hard rijden haha)

    heb nu voorwielen achter gelegd. en een week (bijna) zonder trillen.
    nu is het weer.
    zijn wel de 19" RS wielen...225...kleine wang.. gevoelig...

    had me erbij neergelegd... maar wil het eigenlijk ook weg hebben
    alle wielen geven balance op op de uitbalanceapparaat.
     
  16. [MENTION=6697]Charly[/MENTION] heb je geen last dat je rechter voorrem blijft hangen?
     
  17. Nope is nagekeken..... Remmen lopen volledig vrij. Wielen zijn per stuk los van de grond getest. Alle draaien soepel. Ik kom erop terug als de rubbers zijn vervangen!
     
  18. Trillen en schudden blijft een lastig fenomeen en de staat van veel wegen helpen daar niet bij om het juiste probleem te onderkennen.

    Ik heb hier ook last van in lichte mate maar ik ontdekte afgelopen vakantie dat als ik een steile bult opga en snelheid maak in versnelling 1-2-3 er niks aan de hand is maar als ik dan bij 80 in zijn 4 overschakel lijkt het alsof de hele wagen schud van links naar rechts en hoe zwaarder beladen hoe sterker het gevoel.

    Iemand ?
     
  19. Ik zou ook maar eens op zoek gaan naar een andere garage. Die rubbers en dragende delen hadden ze moeten controleren na alle klachten (eigenlijk meteen al) . Snap best dat ze na de eerste klachten aan de wielen denken maar na het aanhouden van de klachten was het voor hun een kleine moeite geweest om de auto even op de brug te zetten en de rubbers en dragende delen te controleren voor ze je onnodig op kosten jagen met een nieuw banden advies. Zeker na een grote beurt!

    Komt vaker voor dan je denkt dat zulke klachten met rubbers ed te maken hebben.

    Succes.

    Flip
     
  20. En ? Al iets bekend ?
     

Deel Deze Pagina