1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trillend stuur bij 100 - 120 km/h

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door tinovandam, 8 jun 2014.

  1. Beste Fordgenoten,

    Ik weet dat Marcel ST pas nog een vergelijkbaar topic heeft gestart maar ik wil zijn topic niet vervuilen met mijn problemen.

    Helaas heb ik sinds een paar weken ook het probleem van een trillend stuur bij snelheden tussen de 100 en de 120 km/h. Het lijkt te zijn ontstaan na de grote beurt die bij de garage is uitgevoerd, maar dat kan ik niet hard maken.

    Even de feiten.... Mijn focus is voorzien van originele Ford 17" 15 spaaks velgen. Deze waren (inmiddels dus niet meer) voorzien van Minerva Radial F105 205/50/R17 banden.

    Wat er is gebeurt:
    - met de trilling terug naar de garage...
    - voorwielen opnieuw geballanceerd...(hielp niets)
    - achterwielen geballanceerd...(hielp niets)
    - 2 winterbanden + stalen velgen (van de garage) op de voorkant...(dat leek iets te helpen)
    - mijn wielen alle 4 nogmaals geballanceerd en van voor naar achter en vice versa op de auto gelegd...(hielp weer niet!!!:cussing: probleem was weer terug)
    - mijn eigen set winterwielen Vredestijn Snowtrac 195/65/R15 erop EN PROBLEEM OPGELOST :cheer:)
    - dan maar nieuwe banden op advies van de garage want de velgen zijn volgens hen absoluut recht en dat heb ik ook zelf gezien. 4 stuks Dunlop Sport Maxx RT 215/45/R17 op mijn velgen laten leggen....ruim 500 euro later...PROBLEEM NOG STEEDS NIET WEG!!!! :loco:.

    Ik wordt er gek van!! Waar kan dit nou aan liggen???
    Zou dit kunnen komen door een kromme naaf, zoals op het topic van Marcel ST een paar keer genoemd?

    Please help!! Ik wil het rijden in mijn Fofo graag leuk houden......
     
  2. Kromme remschijven kan ook.
     
  3. Ik had dit ook, boven de 100 trillen, had kort daarvoor nieuwe banden erop laten leggen voor en bij een garage laten erop zetten en balanceren daarna begon het trillen. Ben toen terug geweest en jij heeft opnieuw de banden gebalanceerd, maar daarna was het wel iets verbeterd maar nog niet weg. Daarna ben ik naar een andere gegaan waar balanceren en uitlijnen dagelijkse kost is en na het balanceren van diezelfde voorbanden was het opgelost. Deze gebruikten ook weer andere technieken als die eerst.
     
  4. Als het een kromme naaf of schijven zou zijn, dan zou het probleem niet weg zijn wanneer de winterwielen eronder liggen.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  5. Die winterwielen had ik even overheen gelezen. Dan zullen het inderdaad de schijven niet zijn.
    Misschien dat 1 van de velgen dan krom is?
     
  6. Vuil tussen de remschijf en de naaf waardoor de remschijf scheef zit kan ook.
     
  7. #7 tinovandam, 10 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2014
    Even een kleine aanvulling o.b.v. recente ervaringen!!!

    Het trillen is tussen de 100 en 120 km/h aanwezig....maar niet altijd!!! Het lijkt wel iets te maken te hebben met de stand van de wielen ten opzichte van elkaar!?!? Ik heb het idee dat het trillen erger wordt als ik meer gas geef, dus tijdens accelereren van b.v. 100 km/h naar 120 km/h!

    Afgelopen zaterdag heb ik de banden bij een bandenspecialist opnieuw laten balanceren omdat ik ook het idee had dat het balanceerapparaat van de garage wel eens het probleem zou kunnen zijn. Er zat wel wat verschil in dus ze hebben beide voorwielen compleet nieuw gebalanceerd, maar...dat helaas heeft ook dat niet geholpen:-(
    Deze bandenspecialist gaf aan dat het wellicht te maken heeft met (bijna) versleten draagarmrubbers. De 17" velgen belasten het e.e.a. schijnbaar net iets anders dan de stalen winterwielen, ze staan iets verder naar buiten en zijn wat breder, en wellicht dat daardoor het probleem ontstaat. Ik weet het niet hoor....!?!?!
     
  8. Dat kan heel goed. Heb hetzelfde gehad en na verschillende onderdelen vervangen te hebben was de trilling eindelijk weg. Onder andere de aandrijfas, rubbers, fusee dacht ik en draagarmen vervangen. Dus het kan van alles zijn wat een trilling in je stuur veroorzaakt. Wel vreemd dat het weg is met de winterbanden maar wellicht absorberen de hogere banden wat meer trillingen...
     
  9. Als die met accelereren vooral meer trilt zou het de homokineet ook nog wel is kunnen zijn van de aandrijfassen dit heeft niet zo zeer te maken met de winter of zomerbanden maar kan wel toevallig net erger zijn geworden met de wissel.

    anders alle draagarm rubbers controleren en het fusee huis wil nog wel is krom raken bij dit type focus.
     
  10. Ik heb precies hetzelfde probleem. De wielen ligt het niet aan, dus ik kijk nu naar andere onderdelen van de ophanging. Schokdempers, veerpootlagers en stabilisatorstangen zijn 15000km geleden vervangen (vorig jaar). Dus die kan ik wel uitsluiten.
     
  11. #11 tinovandam, 12 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jun 2014
    Update: Met mijn garage afgesproken dat ze nieuwe draagarmen gaan bestellen en plaatsen.

    Omdat ik op hun advies een nieuwe set banden heb besteld zetten zij nu uit coulance de nieuwe draagarmen eronder en betaal ik alleen de onderdeelkosten. Mocht dit het probleem niet oplossen dan zet hij kosteloos de oude draagarmen weer terug... Goeie deal lijkt me. Ben trouwens ondanks de trilling problemen erg tevreden over mijn garage (van Dijk in Heteren), vriendelijk, altijd goed meedenken en eerlijke prijzen...

    Zodra ik meer weet dan volgt uiteraard de terugkoppeling.....!
     
  12. HET IS OPGELOST !!!!! :rock:

    Nieuwe draagarmen deden de truc! Blijkbaar waren de achterste rubbers van de draagarmen dermate versleten dat ze deze klachten kunnen veroorzaken.

    Ben weer zo blij als een klein kind :cheer:

    Dus voor iedereen die deze problemen ervaart......check je draagarmrubbers!!
     
  13. Wat zijn de kosten van de draagarmen ongeveer ?
     
  14. Ik heb ze laten vervangen door de garage (zie eerdere bericht) en daar had ik geen kosten voor de montage. De draagarmen zelf kosten mij via de garage € 130,- per stuk. Maar als je op internet kijkt dan vind je ze ook goedkoper (rond de € 80,- zijn ze er al) maar ik weet niet of dat een vergelijkbare kwaliteit is!

    Ook moet je ff opletten welke je nodig hebt. Er zijn twee versies (18 mm en 22 mm draadeind op de fusee). Welke je nodig hebt is afhankelijk van het bouwjaar (en maand) van je auto. Vóór 03-'06 = 18 mm / Ná 03-'06 = 21 mm.
     
  15. Kun je niet alleen de rubbers vervangen??

    Heb nu, na vervangen DMV, ook opeens last van trillingen bij 100+ snelheden.
    (Daarvoor trilde alles :schater:)

    Geen zin om weer bom duiten op tafel te leggen.
     

  16. Alleen de achterste rubbers vervangen kan ook. Die zijn los leverbaar en zitten op de draagarm geperst. Ik vond het prijsverschil echter zo klein dat ik liever de hele arm liet vervangen. Dan heb je ook meteen het voorste rubber en de Fuseekogel nieuw!
     
  17. Dan weet ik wat me te doen staat :nocheer:
    Toch apart, is dat geen keurpunt voor de apk? Of zou het nog net niet slecht genoeg zijn?
     
  18. Blijkbaar is het pas een APK afkeurpunt als het rubber dermate versleten is dat de metalen delen elkaar raken! Je moet het wel erg gek maken voordat het zover is.....

    Bij mij was de rubberen vulkanisering rondom gewoon volledig losgelaten en ik merkte ook dat het trillingsprobleem erger werd nadat we aan het rubber hebben zitten wrikken met een ijzeren staaf om hem te testen.
     
  19. Weet ik dat ook weer. Daar kijk ik dan na de vakantie nog wel eens naar. Op de grote afstanden heb ik er nu toch geen last van aangezien de caravan er dan achter hangt en ik dus niet harder rij dan 90.
     
  20. #20 Vogel, 9 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jul 2014
    Ikzelf heb erg slechte ervaringen met diverse banden gehad. Ookal koop ik altijd 'kwaliteits'-banden. Deze zijn lang niet altijd perfect rond!
    En dan kun je balanceren tot je een ons weegt, maar houdt het trillen niet op. Mijn ervaring is dat bij een kritische blik zo'n 25% merkbaar niet-rond is of slingert.

    Ook kan het zijn dat de staalgordels net niet perfect rond lagen ten tijde van het aanbrengen van het rubber. De band lijkt dan rond maar vervormd net een halve millimeter als hij op hogere snelheid draait.

    De kans dat je bij 2 sets banden pech hebt, is niet groot, maar niet onmogelijk.

    Sommige bandenspecialisten kunnen banden perfect rond maken door een laagje af te slijpen, maar dit zijn lapmiddelen (bedoeld voor bijv platte kanten na een noodstop zonder ABS) die je niet op nieuwe banden wil toepassen.
     

Deel Deze Pagina