1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trillen vanaf 60km/u focus MK4

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Remco2, 18 aug 2021.

  1. Goedemiddag allen,

    Ik ben al enkele weken aan het 'klooien' om een trilling uit de focus te laten halen.
    Het is een trilling welke vanaf 70 aanwezig is, en de ene keer sterker lijkt dan de andere keer. Rond de 130km/u lijkt het een trilling met een sinus beweging (komt en gaat etc etc.). Het is een trilling in de koets van de auto, dus de achterbanden waren verdacht
    Uiteraard mijn banden set laten balanceren wat niets heeft geholpen.

    De achterbanden hadden lichte vorm van cupping en zijn hierom vervolgens door de banden specialist vervangen (PS 3 naar PS4) en zijn gematched met mijn velg; geen hoogteslag en tot 0 gebalanceerd.
    Het leek even opgelost, echter de trilling was na +- 100km rijden weer aanwezig.

    Ik ben voor de zekerheid naar een andere banden zaak gereden welke het balanceerwerk heeft gecontroleerd; alle banden rondom keurig op 0.
    En jawel; 100km trillingsvrij rijden en daarna opnieuw trillen inmiddels vanaf 60 km/u.

    Het vreemde is; nadat er aan de auto is gewerkt op de brug bij de bandenzaken, en de banden zijn eraf en er weer op gedaan, komt de klacht +- 100km niet meer voor.

    Het betreft een MK4 station 1.0 125PK op 18 inch velgen, km stand 40.000

    Ik heb voor volgende week een afspraak bij de dealer staan, ik ben benieuwd of iemand soortgelijke klachten heeft (gehad) met een oplossing?

    Groet!
     
  2. dan zal het in de ophanging zitten.
    draagarmen of rubbers, schokbrekers of veren.
     
  3. Wielbouten natrekken? Dit is iets wat zeer weinig (lees: nooit) word gecontroleerd. Maar misschien heb jij net die pech.
    Bij vrachtwagens kom ik weleens moeren tegen die losser zit dan andere. Maar die hebben er gelukkig 10. [emoji16]


    Ford Mondeo MK4 2.3 automaat Ghia station.
    Gewoon heel lekker rijden.
     
  4. er loopt een andere topic die het sporadisch heeft. wie weet staat daar een tip in die je kan helpen
    https://focusclub.nl/index.php?thre...-geen-oplossing.118795/page-4#post-1821877869
    in jouw geval is het constant nadat je 100km hebt gereden. Zijn de wielen kruislings of links en rechts omgedraaid?
    Zoals je aangeeft achterterrein is als eerste de verdachte.
    Heb je gechecked op sportstand en normale stand. ivm cilinderuitschakeling volgens mij alleen op normale stand aanwezig is. op sportstand niet en dat kan rustiger rijden.
    Andere versnelling geprobeerd, gaat het met de snelheid mee?

    @Theu
    de enige moeren die ik te los heb gehad bij auto waren degene die niet vastgezet waren.
    verschil is met vrachtwagen, auto's hebben conisch moeren/bouten en zover ik weet vrachtwagen zijn ze vlak.
    daarnaast van vrachtwagen zitten 5x vaster dan die van auto (600nm tegenover 140nm
     
  5. Ja dat klopt. Bij een vrachtwagen zijn ze idd vlak en worden ze met 600Nm aangetrokken.


    Ford Mondeo MK4 2.3 automaat Ghia station.
    Gewoon heel lekker rijden.
     
  6. De set is er al 3x af geweest bij twee verschillende banden bedrijven en gemonteerd op het juiste moment. Dat zou betekenen dat er al 4x wielbouten los hadden gezeten; dat is niet het euvel.

    klopt, andere topic zag ik vanmiddag (en houd ik in de gaten). Het lijkt vooralsnog niet hetzelfde probleem aangezien bij mij de trilling constant aanwezig is en inmiddels vanaf 60km/u (en lijkt al vanaf 50). Ik volg het uiteraard wel.

    Betreft de wielen; er is niet (kruislings) gewisseld. Na de klachten is de oude set 1x gebalanceerd, zonder oplossing, nieuwe banden gemonteerd en inmiddels 2x gebalanceerd (hunter 9700 incl drukrol). Zowel balans als hoogteslag is 0. Intrappen van de koppeling / rijden in een andere versnelling maakt niets uit. Rijden doe ik standaard in de sportstand ivm cilinder uitschakeling. Zijn de originele ST line velgen.

    Ik merk ook dat bij hard doortrekken dit van achter uit 'niet geleidelijk ' voelt, het voelt niet soepel/rommelig.
    Op lage snelheid voelt het als hoogteslag, op hoge snelheid als een forse trilling (vergelijkbaar met onbalans).
    Het stuur is stil, dus lijkt de achterkant de oorzaak.

    Gezien het iedere keer onstaat na +-100KM nadat de wielen van de auto zijn geweest (en vervolgens continue aanwezig) lijkt het mij geen banden probleem; dan zou dit vanaf kilometer 1 moeten zijn. Het lijkt op iets wat zich na een afstand / warm worden of iets dergelijks weer 'zet' en de trilling veroorzaakt.
     
  7. Ik zal deze punten meenemen, dankje!
     
  8. Dan lijken de wielen idd snel uitgesloten.
    Wel heel toevallig dat elke keer 100km goed is als ze de wielen alleen al opnieuw monteren
     
  9. Ik vind 'm zelf ook erg bijzonder ja. Inmiddels doet 'ie het vanaf de 50, wel / niet volbeladen geen verschil. Ik tik het verhaal eens uit voor de dealer, je zou verwachten dat het dan iets in de ophanging achter is. Ik deel even wat eruit komt, heeft iemand anders wellicht weer iets aan!
     
  10. Een update na een dealer bezoek; rubbers etc zijn nog goed, schokdempers op het oog ook. Ook de banden zijn zichtbaar ok.
    Auto heeft nadat hij op de brug heeft gestaan weer 100km zonder trilling gereden, waarna het gedonder weer begon.
    Een ritje samen met de monteur geeft het vermoeden van kapotte schokdempers achter, vooral icm verdwijnen van trillingen nadat de ophanging onbelast is geweest.

    worden vervangen, ik zal de uitkomst delen
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. #11 FocusSTL, 6 sep 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 sep 2021
    @luchtbakker: misschien ook het probleem bij jou?
     
  12. Vorige maand zijn er 4 nieuwe banden onder mijn Focus gekomen. Bij een nadere controle van de vervangen banden bleek de linker voorband schuin afgesleten te zijn. Niet extreem, maar wel duidelijk zichtbaar. Uitlijnen dus. Degene die de banden monteerde adviseerde mij een bezoek aan Lammert van der Meulen uit Dokken, volgens hem de uitlijnspecialist in Nederland. Hij doet niet anders dan uitlijnen en heeft daarvoor de modernste apparatuur, gemonteerd op een extra dikke en 100% vlakke en waterpas betonvloer. Tevens is hij ook nog eens een enorme Ford liefhebber en heeft zijn klanten in binnen en buitenland. De race- en rallyliefhebbers weten hem ook te vinden. (zie de google reviews)
    Hij begon bij de achteras van mijn Focus en werkte daarna naar voren. De Focus die ik daarna weer terugkreeg reed stabieler rechtuit, stuurde scherper en vooral rond de middenstand een directere stuurreactie. Opvallend; een lichte trilling die ik voelde vanaf zo'n 85 km/u was verdwenen. Ik was van plan om de wielen met de nieuwe banden nog een keer opnieuw te laten balanceren, maar dat bleek dus niet meer nodig te zijn.
     
  13. @HarrieD
    Had de bandenboer geen uitlijnapparaat.
    Klinkt allemaal leuk maar meer als sporing voor en achter kun je niet afstellen. Dat stelt niet veel voor.
    Als je na uitlijnen zo veel verschil hebt met rijervaring dan vraag ik me wel af hoe hij afgesteld stond. Dat is denk behoorlijk verkeerde sporing.
    Pas als je hele ophanging afstelbaar is, dan is het idd raadzaam om bij zo iemand het af te laten stellen. Dat je bepaalde stuurgedrag/rijbeleving krijgt. Wat andere stellen alleen af zoals het af-fabriek op wordt gegeven.
    Alleen iemand die in racerij uitlijnt die heeft wel dat hij wat meer ervaring heeft om af te stellen en wat het ook op de weg doet.
     
  14. Een update voor de geïnteresseerden; geen positief resultaat na vervanging van de schokdempers achter.
    Opnieuw eerste 100km rustig, daarna begon het getril / gehobbel weer. Auto gaat weer terug naar de dealer (welke ook geen idee heeft...)
     
  15. Als de auto uit de veren is geweest merk je het de eerste 100km niet?
    Zou het dan niet zo kunnen zijn dat het rubbers zijn in de wielophanging?
     
  16. Klopt, dat is precies het geval. optisch en met een wringijzer is aan de rubbers niets te zien.

    Inmiddels is er 24 uur met een andere set banden en velgen gereden (om deze zeker uit te sluiten door de dealer). klacht kwam weer op na +-100km.

    Vandaag is de auto op verzoek van dealer uitgelijnd, waar vooral aan de achtertrein wat zaken zijn aangepakt (camber / wielvlucht). Voor zat er ook wat afwijking maar minimaal. Dit om uit te sluiten dat het verkeerde uitlijning is welke problemen geeft. Opvallend; wat stuurt de auto anders. voelt strakker en wat zwaarder aan, duidelijk een verschil.

    Als de klachten weer terugkomen (wat ik eigenlijk wel verwacht) wordt er gestart met vervangen van onderdelen op basis van verwachtingen waar het vandaan zou kunnen komen...
    De dealer pakt het in ieder geval goed door, je zou zeggen dat ergens een keer de oplossing wordt gevonden
     
    gerardTDCI en M.Blaak vinden dit leuk.
  17. Fijn dat ze het serieus nemen!
     
  18. Helaas; het uitlijnen heeft niet geleid tot het oplossen van de trilling (wat ik eigenlijk ook niet had verwacht).
    Opnieuw +- 150km gereden zonder problemen (nadat de auto op de brug heeft gestaan), daarna begon het getril weer. Inmiddels ook steeds beter voelbaar in het stuur; wellicht toch iets in de aandrijving.

    Woensdag weer een afspraak staan bij de dealer...
     
  19. Mijn gevoel zegt dat het de topmounts zijn (connectie tussen bovenkant veerpoot en de carrosserie) of een versleten rubber van de versnellingsbak (vaak het onderste rubber)
     

Deel Deze Pagina