1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekhaak

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door forcedmarcel, 19 jun 2018.

  1. Heb dit weekend ford c max titanium 2013 1.0 125pk ecoboost aangeschaft. Wil hier een afneembare trekhaak op monteren. Ga hiermee naar Kroatië komt een aanhanger vol 450 kilo
    + 4 personen. Mijn vraag moet er nog iets aan de auto worden aangepast?
     
  2. Thanks
    Krijg de auto zaterdag maar garage gebeld of beide aanwezig zijn.... Nee .
    Gevraagd wat het bij hun kost on het te monteren €900 zegt de beste man vind dat nogal aan de hoge kant wat vind jij van die prijs

    Gr
    Forcedmarcel
     
  3. 900euro is idd dealer prijs. Echter koop je een bosalkit dan werkt het bijna helemaal hetzelfde.
    Echter dan betaal je 260euro (vaste kogel) ex montage en 350-400euro voot afneembare kogel. Beide zijn 13polig stekker, alleen voor constant en geschakelde voeding zul je apart moeten aansluiten. Defecte aa hangerlampen worden ook weergegeven op display hiermee.

    Montage tijd is ongeveer 3uur
    Maar er staat perfect uigelegt hoe je het moet doen. Enige dat je moet weten of hebben is betrekking op solderen en momentsleutel.

    https://www.mijnautoonderdelen.nl/results/?typeCode=54239&search[]=Trekhaak

    Brink heeft hier zoals je ziet een kit.
    Bosal en brink zijn beide bekende fabrikanten voor trekhaken.


    Let op. Kijk even op ovi.rdw.nl
    Want dan weet je direct of je er wel een trekhaak eronder mag/kan. Tegenwoordig staat er bij sommige autos 0kg geteokken mag worden.
    Dan heeft trekhaak geen zin.
     
  4. Top ga ik trekhaak zelf monteren.
    De onderdelen die je aangeef. Moet ie daarna dan nog eventueel geprogrammeerd worden of regelt het module alles.

    Moet dan wel extra elektrische koeling laten monteren toch.
    Gr
    Forcedmarcel
     
  5. Ja je moet idd tegen de computer zeggen dat er een trekhaak module aanwezig is.
    De geleverde module wordt hetzelfde herkent als de module van ford zelf.
    Is gewoon een setting in de configuratie bestand.

    Wat betreft de koeling moet je idd even kijken of je een vantilator op je intercooler hebt. En extra waterpomp.
    Al heb je het beide niet en op rdw site staat dat je 1600kg mag trekken. Dan mag je volgens de politie dit doen. De koeling staat er dan niet bij dst het verplicht is. Alleen ford vermeld dit wel dst je het moet hebben.

    De set van brink had ik en daar was de 13polige stekker, plug and play. Hoefde zelf niet de kabelboom op een stekkerdoos draad voor draad aan te sluiten
     
  6. Thanks
    Ga zaterdag eerst maar de auto ophalen.
    Schijnt dat de extra pomp en ventilator hier in nl niet echt nodig is.
    Maar ga zelf met een aanhanger de bergen in lijkt me dan wel wijs om het wel te doen ;).
    Ga volgende week wel ff langs de ford dealer

    Gr
    Forcedmarcel
     
  7. Hebben we het nu over de kosten van de trekhaak of de kosten van de waterpomp+ intercooler fan of alles bij elkaar ?

    Ik zou persoonlijk de extra waterpomp en intercooler fan niet achterwege laten als je echt iets wilt gaan trekken.
    Kijk even zelf onder motorkap om te bepalen wat je wel en niet hebt op deze auto.

    Trouwens indien de dealer de trekhaak + waterpomp + intercooler fan monteert dan is de prijs niet gek en zou ik ze het lekker laten doen.
     
  8. Hoi
    €900 voor ventilator intercooler en extra elektrische waterpomp.
    €850 voor monteren trkh
     
  9. in nederland hebben we het niet zo erg nodig als in spanje, maar je kan er altijd gemak van hebben
    eerst zaterdag auto ophalen en even kijken of het aanwezig is.
    sommige c-max hebben het en sommige niet.
    degene die het niet hebben, dan kun je of geluk hebben en ventilator aansluiten is dan plus and play.
    of je hebt pech en kabelboom is niet voorbereid
     
  10. De onderdelen die benodigd zijn om de elektrische koelwaterpomp bij de 1.0 ECOboost achteraf in te bouwen kosten bij elkaar ongeveer €250,-.

    De koelventilator op de intercooler (welke overigens gezien het bouwjaar standaard aanwezig zou moeten zijn) kost ongeveer €150,-


    Wanneer dus zowel de elektrische koelwaterpomp als de koelventilator op de intercooler ontbreken kosten de benodigde onderdelen zo rond de €400,-. Met het monteren van de elektrische koelwaterpomp, het vullen/ontluchten van het koelsysteem en het herprogrammeren van de PCM ben ik als hobbyist circa 4 uur bezig. Een geoefende monteur zou dit mijns inziens nog sneller moeten kunnen.

    Het monteren van de koelventilator op de intercooler stelt al helemaal weinig voor. Dit is in principe minder dan een kwartier werk.


    De genoemde €900,- voor het monteren van de elektrische koelwaterpomp en de koelventilator op de intercooler (welke naar mijn mening al aanwezig zou moeten zijn) vind ik persoonlijk dan ook stevig aan de prijs.
     
  11. Tanks allemaal
    Ff update ford garage gebeld chassis nr doorgegeven. Ik heb dus mazzel mijn auto heeft niet de extrakoelvin nodig en ook niet de extra waterpomp
     
    jjonkie vindt dit leuk.
  12. Top dat scheelt een hoop !
     
  13. Alles zit er al in?
     
  14. Hoi meeder
    Nee is niet nodig
     
  15. Dat is mooi. Wel bijzonder dat de TSB die in dit draadje aangehaald wordt niet van toepassing is op jouw auto.

    Helaas heb ik de ervaring dat de dealer en Ford Nederland in eerste instantie zeggen dat iets niet hoeft maar als je ze dan vraagt om dan uit te leggen waarom niet blijven ze stil. Zo ging het bij onze 1.5 Ecoboost ook aangaande de automatische versnellingsbak. De extra oliekoeler die af fabriek bij een trekhaak wordt geleverd zou niet nodig zijn maar ze konden niet uitleggen waarom het bij een achteraf ondergebouwde trekhaak niet zou moeten. Na een hoop heen en weer gebeld en gemaild te hebben heb ik contact opgenomen met Ford Europa en die gaven aan dat die oliekoeler wel degelijk geplaatst moest worden bij een trekhaak. Vervolgens is deze op kosten van Ford gemonteerd.
     
  16. Ik laat iedergeval de trkh monteren.
    Maar ga zeker nog verder informeren.
    Ben er eerlijk gezegd niet gerust mee , dat als 80% wat ik overal lees zegt moet wel koelvin op interkoeler/en extra water pomp gemonteerd worden en dat de ford dealer nu tegen mij zegt nee jo is heel niet nodig . wordt vervolgd.
     
  17. Oh het zit er niet in ???

    Tja ik neem het risico niet en heb de waterpomp er in zitten inmiddels. De fan had ik wel al

    Geeft mij meer rust en dat is de investering alleen al waard.
     
  18. Hoi JW,

    De koelventilator, hoe heb jij deze erin geplaatst? Als ik namelijk kijk naar het aantal onderdelen wat los moet, dan twijfel ik of het misschien makkelijker is om hem vanaf onderen erin te zetten.
     
  19. Update. Extra koelvin ja of nee

    Hierbij danken wij u voor uw e-mail aan de afdeling Klantenrelaties van Ford Nederland B.V.

    Een C-MAX 1.0 Ecoboost met een bouwdatum vanaf 2 nov. 2015 heeft deze koelvin nodig.

    Dit kan uw dealer terugvinden in ETIS.

    Uw Ford C-Max is van de productie datum 17-07-2013, zie bijlage.

    Dus is pas nodig vanaf 2015 :)
     

Deel Deze Pagina