1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekhaak monteren (wagon)

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door DexterXL, 18 jun 2011.

  1. Gister heb ik samen met mijn vader een Thule trekhaak onder zijn focus geplaatst.
    We hebben de auto op 2 grindtegels gereden omdat we niet de beschikking hebben over een brug. Binnen 2.5 uur was de trekhaak gemonteerd en alle kabels netjes weggewerkt. Door deze duidelijke handleiding zijn we geen verrassingen tegen gekomen.
    Thule trekhaak samen met autospecifieke kabel online besteld voor 190 euro incl.
    We hebben nergens hoeven snijden of flexen. Dus ook niet in de witte balk achter de bumper. Deze hebben we gewoon origineel terug kunnen plaatsen.
    Kabels aansluiten stelde niets voor. Plug & Play.
    Dat ze hier bij de Ford dealer 800 euro voor durven te vragen....
     
  2. Gisteren heb ik ook een trekhaak onder m'n auto gemaakt. De haak zelf stelde niet veel voor, die zat er in 3 kwartier onder.

    De 13 polige kabelset was toch wel wat meer werk.
    Het vreemde is dat ik een paar stekkers over hield. Een blok met een rood/blauw, geel en wit/bruine kabel en een blokje met 2 rode kabels.
    De eerste zou zijn voor extra functies waarvoor je nog extra onderdelen moet bestellen. De tweede kon ik nergens kwijt en ging er vanuit dat die misschien ook in die extra module zou moeten.

    Na alles weer netjes op z'n plaats te hebben gemaakt was het tijd om het spul te testen. En hij doet .........hellemaal niks:confused: Zou toch plug en play moeten zijn??

    Weer alles losgehaald om te controleren of het allemaal goed aangesloten zit, maar niks bijzonders kunnen vinden.

    Het betreft hier een Bosal kabelset 043-098. Met een behoorlijk onduidelijke beschrijving erbij.

    Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken???
     
  3. Heb je de voertuigspecifieke set ook aangesloten op de trekhaak voorbereiding connector die achter de bekleding van de kofferruimte aanwezig is?

    Bij de hatchback is deze connector aan de linkerkant achter de bekleding bevestigd. Als deze connector niet is aangesloten werkt de verlichting op de aanhanger niet. Via deze connector wordt de module van de voertuigspecifieke kabelset van spanning voorzien. Als deze connector wel is aangesloten kan je nog even meten of er wel spanning op de draden in de connector staat.
     
  4. Zou dat dan die blok met 3 kabels zijn die ik over heb?
    Dan zou ik even moeten zoeken of ik iets kan vinden waar hij aan past. Of weet iemand waar en of die wel aanwezig is bij een wagon?

    Even uit heb hoofd wat ik wel aangesloten heb:
    -aan beide kanten stekkers tussen de achterlichten.
    -3 modules.
    -massa kabeltjes. (bruin)
    -kabeltje PDC. (wit/groen)

    Verlichting van de auto werkt overigens wel gewoon.
     
  5. Er moet altijd een connector aangesloten worden waarmee de kabelset van spanning wordt voorzien. De bedrading die op de achterlichten is aangesloten is alleen om de modules te schakelen zodat er spanning op de trekhaakbedrading komt te staan.

    Als de module niet van spanning wordt voorzien werkt de verlichting van de aanhanger niet.
     
  6. Oké, dan moet er dus nog ergens iets zitten wat nog aangesloten moet worden.
    Ik zal alles maar weer eens loshalen om te kijken of ik wat kan vinden.
     
  7. Nou heb ik het weer lekker voor mekaar.:angry:

    Alles weer los gehad om te kijken of ik iets vergeten was maar niks kunnen ontdekken.
    Daarna dimlicht en gevarenlichten aangezet om bij de doos te controleren of daar wat gebeurde. Maar opeens stopten de gevarenlichten.

    En nu krijg ik de auto ook niet meer gestart. Als ik de sleutel omdraai tikt hij alleen maar. Ik ben bang dat er ergens een zekering oid uitligt.


    Dacht ik mooi even zelf een haak eronder te maken:cussing:

    Morgen maar eens de dealer bellen. Ik begrijp er niks meer van.
     
  8. als de motor alleen een tik geeft met startten denk ik dat je accu leeg is
     
  9. Dat dacht ik ook.
    Ik ben nu een andere accu aan het laden zodat ik hem straks kan overstarten.
     
  10. Nog even een paar foto's gemaakt van de stekker die ik over heb:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Komen deze iemand bekend voor???
    Sorry voor de GSM kwaliteit.
     
  11. Nu heb ik eindelijk de goede beschrijving voor de montage van de kabelset.:dance:

    Het blijkt dat ik nog een draad moet trekken om spanning op de modules te hebben. Deze zal van de accu of van de 12 volt aansluiting in de kofferruimte moeten komen.

    Weet iemand welke dikte kabel ik daarvoor moet gebruiken?
    Moet ik deze ook appart zekeren en zo ja hoeveel?

    Alvast bedankt.
     
  12. Ik vind het erg knap van diegenen die in 2-2½ uur (alhoewel het soms niet altijd blijkt te werken, :( ) de trekhaak monteren. Als ik de instructie van Dexter XL zie, dan lijkt me dat toch aardig wat werk. Tevens zie ik nog relatief grote bedragen voorbij komen. Bij Trekhaakcentrum kan ik voor Eur 289,= (incl. BTW) een vaste trekhaak met 7-polige stekker laten monteren (Focus Wagon feb 2002), en voor die prijs lijkt me al het klungelen zelf (en dat zal het zeker bij mij worden) het niet waard. Tevens heb je nog enige mate van garantie dat het goed gebeurt. Ik zit alleen nog te twijfelen over 7-polig of 13-polig (Eur 339). Het prijsverschil is Eur 50. Vooralsnog wil ik het alleen gebruiken voor een bagagewagen voor de vakantie (iemand nog suggesties?), dus dan zou 7-polig voldoende moeten zijn. Ik vraag mij ook af of later niet alsnog, indien dat nodig is, de aansluiting is om te zetten naar 13-polig; voor Eur 50 moet je dan misschien aardig ver kunnen komen.
     
  13. Zag nog wel bij Trekhaakcentrum.nl staan: "Eventuele extra's zoals bijvoorbeeld verloopstekkers, witte kentekenplaten en het soms noodzakelijk inlezen van de trailermodule bij de dealer zijn niet bij de prijs inbegrepen. ". Uit discussies hierboven leidt ik af dat "inlezen" niet hoeft voor Focus II, omdat het plug-and-play is. Is een Focus Wagon feb 2002 ook een "Focus II", en klopt het dan dat ik dus niet hoef te "inlezen van de trailermodule bij de dealer "? Weet iemand dat?
     
  14. Zie op Wiki dat mijn Focus een eerste generatie is (Focus I?); ik dacht dat de omslag in 2001 lag, maar dat was blijkbaar alleen een facelift wijziging. De vraag over inlezen blijft echter.
     
  15. Ook bij de focus 1 hoeft de trekhaak niet te worden ingeleerd. De focus 1 is elektrisch gezien nog een stuk eenvoudiger als de Focus 2 en heeft dan ook niet de mogelijkheid/noodzaak om een trekhaak in te leren. Hierdoor is de voertuigspecifieke kabelset van een focus 1 ook een stuk goedkoper als die van de Focus 2. Als het op de juiste manier gebeurd zou je bij de focus 1 zelfs nog zonder problemen een universele trekhaak kabelset op de achterlichten kunnen aansluiten.
     
  16. @Wagon:
    Focus I 1998-2001
    Focus I Fase II (dus facelift) 2001-2005
    Daarna pas Focus II
    en zoals JW al melde, de voertuigspecifieke kabelboom voor de Focus II is idd
    een klap duurder dan voor een Focus I.
    Het monteren voor de Focus I is iets simpeler, hoef je minder voor aan te passen
    vandaar dat deze topic ook staat bij de Focus II;)
     
  17. heb dit topic eens door zitten struinen... welk merk trekhaak is nou origineel op de focus 2 fase 2?

    ik wil graag een vaste trekhaak, 13 polige stekker en de pasklare originele kabelset voor de PDC...

    nu zit ik op trekhaakshop te kijken, maar daar staat geen originele PDC kabelset 13 polig bij? alleen 7?
     
  18. volgens mij kan je de kabelset het beste aanschaffen bij de :ford: dealer als ik het goed begrijp.
     
  19. waar heb je deze set gekocht?
    vaste haak met een 13p kabelset?
     

Deel Deze Pagina