1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekhaak monteren (wagon)

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door DexterXL, 18 jun 2011.

  1. Ik heb hier als voorbeeld een Fase II wagon genomen, ik ga er vanuit dat
    de Fase I en de hatchback's nagenoeg hetzelfde werk bevatten.

    Er zijn geen foto's van omdat ik die niet mee had en omdat je geen schonen
    handen over houd, dus toch maar thuis gelaten.

    Stap 1: maak voor je zelf op wat voor trekhaak je wilt, goedkoop, kwaliteit,
    afneembaar, vast met losse kop, of vast met de kop eraan vast gelast, en
    denk gelijk even aan de stekkerdoos, 7 polig of 13 polig, met of zonder pdc
    (park distance control)

    Stap 2: zodra je alles hebt liggen, haal dan eerst van zowel de trekhaak als
    de stekkerdoos de beschrijvingen eruit, dan kan je je erop voorbereiden
    hoeveel werk het uiteindelijk inhoud.

    Stap 3: de montage, begin met de beide achtermodderkuipen los te schroeven
    van de bumper, dat zijn dus per kant 2 torx T20 parkers, buig de modderkuipen
    totdat hij achter de band blijft zitten.

    Stap 4: nu kan je achter de modderkuip kijken, daar zie je per kant 1 M6 moer
    zitten, deze spuit je eerst even in met wat spray, kan met bv siliiconenspray oid,
    draai de moer eraf en trek de bumper iets naar buiten, daardoor trek je
    de nokjes uit het frame, dit hoort met zeer weinig kracht te lukken.

    Stap 5: aan de onderkant van je bumper zit een zwarte lip, deze zit met 2
    plastic plugjes vast, dus eerst het plastic schroefje eruit, dan de plug eruit.

    Stap 6: open de achterklep, nu zie je nog 2 parkers zitten naast het achterlicht
    deze is met dop 8 te verwijderen, let op, je bumpers is dan helemaal los, dus
    ondersteun deze zodat hij niet valt, en leg dan de bumper veilig weg.

    Stap 7: nu zie je de plastic stootbalk zitten, deze zit per kant met 2 M8 moeren
    vast, dus dop 13 erbij en schroeven maar, zodra je hem eraf hebt, gooi je hem
    weg, normaal word deze niet meer terug geplaatst....maar er is nog een optie.

    Stap 8: tsjaa, monteer de trekhaak volgens de beschrijving, ik kan wel uitleggen
    hoe, maar dat is per merk verschillend, bij Bosal gaat hij in de balken, bij
    Thule (voorheen Brink) gaat hij weer aan de buitenkant van de balken, dus
    volg gewoon de beschrijving......maar monteer de terkknobbel nog niet!!

    Stap 8b: er is dus een manier om de plastic stootbalk gedeeltelijk terug te
    plaatsen, ik heb dit dus gedaan om de 2 montage plekken van de zwarte
    onderlip toch te gebruiken, ik ben net zolang aan het flexen geweest totdat
    hij toch paste, het is even wat meer werk, maar dan zit hij dus wel iets steviger.

    Stap 9: en die is vrij belangrijk, leg de draadboom van binnen naar buiten tot
    aan de plek van de knobbel, werk netjes met trekbandjes de draadboom weg.

    Stap 10: monteer de bumper weer terug, het makkelijkste is dit met 2 paar
    handen, druk de nokjes weer op hun plek, monteer de 2 M6 moeren en de 2
    parkers weer op zijn plek, voor het oog ben je al een heel eind....maar het
    ergste moet nog komen:mrgreen:

    Stap 11: sluit je stekkerdoos correct aan volgens de bijgeleverde schema,
    als je kunt lezen, dan kan het gewoon niet fout gaan, het is net schilderen
    op nummer....monteer de stekkerdoos nog niet op de montageplaat, monteer
    eerst de knobbel en de montageplaat, dan pas schroef je de stekkerdoos op
    de montageplaat, als je slim bent doe je aan de schroefjes van de stkkerdoos
    wat (koper)vet, mocht je hem ooit weer los willen halen, dan kan dat ook.

    Stap 12: het buitenwerk is nu klaar, nu kan je binnen aan de gang....leuk:nocheer:
    je moet nu een hoop plasticwerk verwijderen om overal bij te kunnen, dus
    begin met het demonteren van je achterlichten, haal dan de plastic strip uit
    de kofferbak, dan de plastic zijstukken, dan nog even het plasticraamstrip
    met de torx T20 parkers, en het plasticwerk tot aan het dak, doe dit rustig
    met beleid, voor je het weet is het stuk.

    Stap 13: nu kan je al je draden van de draadboom naar hun plek leiden, dit
    spreekt voor 95% voorzich waar het hoort, de draadboom komt links binnen,
    dus de langste draad met 2 stekkers is voor het rechter achterlicht, monteer
    alle bijgeleverde relais en kastjes, er zijn plakstrips mee geleverd om de kastjes
    op je binnenkant te plakken, doe dit ze ver mogenlijk van het achterlicht vandaan
    dit ivm het opbergvakje, andrs past dat weer niet.

    Stap 14: je hebt nu de optie om stroom rechtsreeks van de accu vandaan te
    halen, of vanaf je 12v aansluiting in de kofferbak (de oranje draad) deze heb
    ik dus vanaf achter gepakt, anders moet je nog meer gaan slopen om aan de
    voorkant te komen.

    Stap 14b: als je pdc sensoren hebt, dan moet je nog een extra kastje aansluiten
    die heb ik dus niet, dus ook niet omschreven in het verhaal.

    Stap 15: nu kan je alles weer terug monteren, en als je alles goed hbet gedaan
    krijg je geen foutmeldingen en werkt het zoals het hoort.

    Ik heb dit alles op mijn gemakje gedaan en had er 4 uur voor nodig incl. het
    nodige slap ouwe****en en pauze, ik heb hem namenlijk zelf gemonteerd
    op een brug in de garage waar ik hem ook gekocht heb (zowel de auto als trekhaak)
    De trekhaak zelf zit binnen 1 uur erin incl. de bumper weer terug, dit is dus
    zonder het aanpassen van de plastic stootbalk.

    En nog even voor diegene die twijfelen aan de elektrische aansluiting, ik heb
    een 13 polige Jeager draadboom/stekkerdoos van ECS, word verkocht als
    origineel Ford Focus draadboom.

    *1: knipperlicht links
    *2: mistachterlicht
    *3: massa
    *4: knipperlicht rechts
    *5: verlichting rechts
    *6: remlicht
    *7: verlichting links
    *8: verbreekkontakt mistachterlicht auto
    *9: continue spanning max. 15A
    *10: geschakelde spanning max. 15A
    *11: massa
    *12: leeg
    *13: massa

    en voor een 7 polige gebruik je alleen de 1e 7 aansluitingen;)
     
  2. Voor een fase 1 hatchback is het grotendeels hetzelfde. Daarbij heb je alleen geen kunststof bumperbalk maar een stalen exemplaar. Deze stalen balk wordt dan vervangen door de trekhaak en kan niet meer terug worden geplaatst. Nadeel hiervan is dat je ook het bevestigingspunt van het sleepoog kwijt raakt (dit is zo bij een Bosal trekhaak).

    Ik heb zelf ook een ECS voertuig specifieke kabelset. Ik heb een 7 polige set waar ik later een 13 polige jaeger stekkerdoos op heb gemonteerd. de draden 8 t/m 13 heb ik niet aangesloten. Als ik die wel nodig heb kan ik altijd alsnog bij ECS de uitbreidingsset hiervoor bestellen. Ik heb zelf wel de module voor het uitschakelen van de parkeersensoren maar op de 1 of andere manier werkt dat niet goed. Je moet hiervoor een achteruitrijsignaal aansluiten maar op een 7 polige set ontbreekt de aansluitdraad hiervoor (hoewel het er wel op zou moeten zitten). Bij mij worden de parkeersensoren nu automatisch uitgeschakeld d.m.v. een waterdichte microswitch in de stekkerdoos die de massa van de sensoren onderbreekt als er een stekker aangesloten is.
     
  3. Dat van het sleepoog wist ik niet. Maar eens even gaan kijken of dat bij mij ook het geval is...
     
  4. Als ik lees hoeveel werk het is ben ik blij dat er bij mij al een op zit...haha
     
  5. Ik kan melden dat ik niet mijn sleepoog kwijt ben, deze zit vast aan de auto
    en niet aan de stootbalk, dit geld ook voor de Fase I wagon, ook hier zit een
    kunststof stootbalk in.....ik was de 2e die week met een trekhaak voor een
    Focus II wagon;)
     
  6. Mag ik vragen welke trekhaak je hebt gemonteerd en waar je hem vandaan hebt?
    Ik wil er ook nog een onder de Fofo 2 wagon plaatsen.
    Heb je ook een uitsparing moeten maken in de bumper? Dat lees ik her en der op de verschillende trekhaakshops.

    En ik dacht dat de wagon was uitgerust met een soort stekker waar je de kabel van de trekhaak zo in kon plaatsen. Of heb ik dat verkeerd opgevat?
     
  7. ik heb hem bij trekhaakshop gekocht samen met kabelboom
    kabel was alleen plug and play
    hoefde niet alle 13draden apart op de juiste positie zetten en mist uitschakelen wat ook een stekker
    dus draden konden nooit verkeerd zitten

    betreffende bumper uitsnijden hoefde ik niet te doen op mijn hatchback
    echter als je bij trekhaakshop kijkt zou je dat wel moeten bij een wagon

    je moet weten dat het ex is
    vaste kogel, kabelboom ex verzenden ex btw, kom je op 180.77 uit, 220incbtw
    afneembare kogel is 100euro inc btw duurder
    in mijn ogen zijn sleutel 19 2x goedkoper dan afneembaar te nemen
    tevens afneembare kogel gaat na verloop van tijd muurvast zitten
    vaste kogel kun je gewoon losdraaien en dan met hamer altijd loskrijgen
     
  8. Misschien een beetje late reactie, maar voor een Brink/Thule trekhaak hoef je
    niks uit je onderlip van je bumper te halen, deze valt net iets lager, helaas
    heb ik dus een Bosal, daarbij moet je dus heel iets uit je onderlip snijden, het
    stelt niks voor, maar anders gaat je onderlip bol staan....;)
     
  9. zoals ik lees heb jij dus een Bosal trekhaak gemonteerd, maar volgens hun site is de kabelset voertuigspecifiek. Dus via een multistekker die al in de auto voorbereid is (plug & play). Waarom heb jij dit niet dan?

    Ik ga binnenkort ook een trekhaak aanbrengen en ik wil persé niet in de draadboom knippen. Vandaar dat ik zeker wil weten of de kabelset van Bosal plug & play is.
     
  10. Heb je niet goed gelezen, ook ik heb een OEM kabelset, dus plug en play;)
     
  11. Ik zag bij mij een grote stekker hangen achter wielkuip en dacht dus dat dat de stekker was voor de eventuele trekhaak. Blijkbaar is deze bestemd voor de PDC (kan ook iets anders zijn), omdat ik las dat je heel de achterbak gedemonteerd had, was ik er van uit gegaan dat je zelf alle aansluitingen gemaakt had bij de achterlichten.;)

    Nu heb ik zelf (van Thule) een trekhaak gemonteerd en nu blijkt indrdaad dat je de kabelboom van de trekhaak ,achter iedere zijde, met een stekker aansluit direct achter de achterlichten.

    Ook handig dat de station een 12V aansluiting heeft in de bak, kan je goed gebruiken voor de permanente +.

    leuk en eenvoudig klusje voor de ochtend...:thumbs:
     
  12. Heren, twee weken geleden ging ik naar de ford dealer om te vragen wat het monteren van een trekhaak ging kosten op een Focus 1.6 TDCI wagon uit 2006. tussen de 800 a 900 eurie. Daarop snel even rond gezocht en zelf een trekhaak en 7 punts bekabeling voertuig specifiek (plug en play) aangeschaft en gemonteerd. koste me 2 uur werk. mijn vraag is nu moet ik de trekhaak nog laten inlezen. volgens de leverancier niet maar de garage zegt van wel. Ik heb mijn kabel getest op een aanhang wagen alles werkt.
     
  13. Bij de Focus 2 hoeft voor de trekhaak niets geprogrammeerd te worden. Het is in dit geval plug and play.
     
  14. @ willemsen: wat was je nu kwijt voor t materiaal?
     
  15. Hoi, Sorry dat ik zo laat reageer. Ik had de trekhaak gekocht op Marktplaats en de bekabeling (auto specifieke) via OnderdelenDirect.nl. Je kunt je vragen/advies hierover via hun site aan hun stellen. Ik ben erg tevreden met deze firm.
     
  16. Even een aanvulling op het vorige: Trekhaak 100 euro en kabelboom via onderdelen direct.nl iets van 65 euro.
     
  17. Ik wil een Thule trekhaak bestellen met een voertuigspecifieke kabelset. Nu lees ik hier veel over ECS kabelsets... Maakt dat veel verschil of ik nu de kabelset van Thule of ECS bestel? Op de meeste sites kom ik geen ECS tegen namelijk. Iemand ervaring met de kabelset van Thule?
     
  18. Ik heb er 1 van Thule/Brink (13polig) onder zitten. Doet gewoon zijn werk en is makkelijk te installeren.
     

  19. Dus ook gewoon plug en play met connectoren achter de achterlichten?
     
  20. Ja, geen geknip en alles is op de goede lengte.
     

Deel Deze Pagina