1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekhaak monteren Ford Focus 1.6 liter duratec ti-vct I4 Hatchback 5 deurs MK III uit 2014

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door LaiverdenCo, 1 aug 2020.

  1. Had deze vraag ook al elders op het forum gezet maar denk dat dit een betere plek is voor mijn vraag.

    Wil graag zelf een trekhaak monteren op mijn Ford Focus 1.6 liter duratec ti-vct I4 Hatchback 5 deurs MK III.
    Deze auto heeft geen voor geïnstalleerde trekhaak module. (al gekeken op Ford Etis)
    Heeft iemand suggesties hoe dit aan te pakken? en welke trekhaak zou het beste passen bij deze auto?
    Heeft iemand hier misschien een handleiding voor? In de Haynes Owners Workshop Manual staat helemaal niets over monteren van een trekhaak.
    Zal worden gebruikt voor aanhangwagentje en/of fietsenrek
    Heb het altijd leuk gevonden om aan auto's te sleutelen en ben redelijk handig.
    Maar met nieuwere auto's wordt het steeds lastiger....
     
  2. Kijk bij Remeder in Duitsland die hebben voertuig geschikte bekabeling en trekhaken.
     
  3. Heb zelf trekhaak gekocht bij winparts
    Ecs voertuiggescgikte kabelboom en vaste trekhaak van bosal
    Was setprijs toen.

    Op hun site staat bij hoe het moet. Maar montage boekje wordt meegeleverd.

    Heb je zekeringkast achterin en een stekker voor de communicatie. Daarna inleren met behulp van forscan over andere tool.
    Dan stelt het niks voor.
    Bumper moet er wel af.
    2.5uur is het te doen.

    Mijn kableset geeft ook aan welke lamp kapot is.
    Krijg dan mooi melding knipperlicht links aanhanger defect
     
  4. Hoi allemaal,

    Ik loop een beetje vast.....en het was nog wel zo simpel als ik achterin een zekeringskastje had
    De vaste trekhaak is inmiddels gemonteerd. Was even een dingetje gezien dat ik wel de bumper er af had gehaald maar niet de erachter liggende stalen constructie. Bij navraag moest die er ook af en daarvoor in de plaats komt dan de trekhaak.
    Paste wonderwel toen ineens wel :-)
    Nu ben ik bezig met de bekabeling en kom er in het geheel niet uit.
    Ik heb een 13 polige kabelset voor de juiste auto van ECS electronics Partnr: FR-052-D1 voor de Hatchback 5 deurs.
    http://catalogue.ecs-electronics.nl/DownloadFile.aspx?directlink=FR052D1/FR052D1.pdf
    Ik begrijp de vele opties niet en zie hierdoor door de bomen het zo gezegde bos niet meer.
    Optie 1 lijkt mij kabel vanaf + pool accu naar achteren en Optie 2 via de -pool.
    Weet iemand mij het verschil uit te leggen waarom die 2 opties er zijn?
    Welke (kleur)draad is het remlicht? en waar moet die naartoe?
    Er komen vast nog meer vragen maar ik laat het hier even bij.
    Alvast bedankt voor degene die me hierbij kan helpen.
     
  5. Die opties gaan zoals ik kan zien puur over de manier hoe de kabel voor de constante + naar achteren kan lopen de (routing) route die de kabel kan lopen en dat is een beetje bekijken hoe je het zelf wil doen. Dus niet vanaf de + of - maar alleen de + naar achteren brengen. Via spatbord en langs originele bedrading naar binnen en dan naar achteren of aan andere kant van de auto naar binnen en dan naar achteren
     
  6. Heel erg bedankt voor deze uitleg.
    Maar.....ik heb nog meer vragen.
    Bij punt 16 staat een "dingetje" getekend (met + en - erop) met daarbij het teken voor aarde en een STOP teken.
    Geen idee wat het "dingetje" is, en wat ik ermee moet.
    Dan volgt een Ikea montage uitleg met punt 1 en punt 2.
    Hier snap ik in het geheel niet wat de bedoeling is.
    Excuus als ik dit in Jip en Janneke taal uitleg maar hoop dat het duidelijk is.
     
  7. Punt 1 is accupool loshalen en punt 2 is interiordelen verwijderen
    Punt 16 is voeding zoeken van de remlicht. Dit wordt gedaan door middel van spanningzoeker dat je aan massa legt
     
  8. Nogmaals heel erg bedankt voor de uitleg.
    Dus voor de zekerheid: punt 16 (1) remkabel zoeken dmv spanningszoeker en rempedaal intrappen (voor contact)? en dan de remkabel verbinden via hulpstukje met kabel L1 kleur BU/ RD.

    Nog een vraag:
    Op dezelfde blz (blz 12 van de handleiding) staat info en een oog getekend met 4 plaatjes waarbij er 3 goed zijn (vinkje) en bij de laatste staat een kruis. Wat moet/mag is vooral niet doen? en wat eigenlijk wel?
    Dit is de voorbereidende fase voor stap 17 op blz 13. Wat verbind ik in die stap aan elkaar?
    Ofwel wat is L2 en wat L3 ?
     
  9. Kan helaas het niet perfect op me gsm zien. Maar vind het gek dat je stopsignaal moet pakken naar de trekhaak. Dit werkt via communicatie. Logica kan ik ff niet zo snel op gsm zien
     
  10. Is er iemand die me verder kan helpen?
     
  11. Als ik het goed bekijk moet je de module achterin de auto opzoeken en daar een stekker zoeken 5 pens GN of 4 pins bk als die module er niet zit is het een kruis
    Afhankelijk wat er wel of niet zit ga je verder dit gaat over de aansluiting op de can bus als de module er niet zit zul je een aansluiting moeten maken bij de obd stekker
     
  12. Remlicht signaal zoeken als de accupool los ligt kun je vergeten gaat niet lukken.. dus accupool vast laten zitten iemand op het rempedaal laten trappen en dan met spanningzoeker de goede draad zoeken in de stekker aan het achterlicht. Als je hem gevonden hebt controleren of je de goede hebt (rem los - vast) tester moet mee knipperen..

    de aangegeven blokjes niet gebruiken kabel voorzichtig wat strippen en draden solderen daarnaa goed isoleren

    maar klein advies kijk even rond bij je in de buurt of er iemand even mee kan kijken die er wat meer brood van gegeten heeft
     
  13. Hoi allemaal,

    Nou, ondanks alles is het toch nog goed gekomen :party:
    Achteraf viel het ook wel mee...... had gewoon wat moeite met de Ikea uitleg manier van de handleiding.
    Eerste keer de fietsendrager op de trekhaak en alle verlichting werkte gewoon (en ja, ook die van de fietsendrager).
    Iedereen heel erg bedankt voor alle feedback :thanks:
    Over 2 weken is de distributiesnaar aan de beurt :shock:
     

Deel Deze Pagina