1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekgewicht Fiesta mk8 ST-Line 0kg??

Discussie in 'Algemeen' gestart door roadronner, 26 mei 2018.

  1. Beste allemaal,

    Wie wil er eens meedenken over wat te doen in onderstaande situatie:

    Mijn oom heeft sinds 2,5 maand een mooie Fiesta ST-line gekocht bij de Ford dealer. Het gaat om een 5drs 1.0 100pk variant. Het is oorspronkelijk een demo model van december 2017.

    Nu is het volgende het geval: mijn oom heeft de auto mede gekocht omdat hij er een klein caravannetje mee gaat trekken. Hem is bij de dealer verteld dat zijn Fiesta een trekgewicht heeft van max 1000kg. En dat is precies voldoende voor hem. De dealer heeft bij aflevering dan ook een trekhaak gemonteerd.

    Vorige week kwam mijn oom er ineens achter dat de Fiesta überhaupt geen aanhanger mag trekken: volgens de RDW is het trekgewicht geremd en ongeremd 0 kg ?!

    Hij is terug naar de dealer gegaan om te overleggen wat te doen: hij kan nu niet op vakantie met de auto, want er kan geen aanhanger achter.

    Hij (en ik ook) vindt dat de dealer een fout in de verkoop gemaakt heeft. De auto is aan hem verkocht waarbij hem verteld is dat ie de caravan mag trekken, terwijl dit model helemaal niet is goedgekeurd om een aanhanger te mogen trekken. Nota bene diezelfde dealer heeft ook nog een trekhaak gemonteerd vanwege de caravan die getrokken moet worden.

    De dealer wil echter niets toegeven en biedt aan dat mijn oom een nieuwe Fiesta Titanium moet kopen, die wel is goedgekeurd voor een bepaald trekgewicht (900 of 1000kg). Maar dan moest mijn oom € 5000 (vijfduizend!) bijbetalen. Dat is toch veel te absurd? Zijn Fiesta ST-line is net een halfjaar oud.

    Opties die ik in gedachten heb:
    1) De Ford-dealer laat die specifieke auto opnieuw keuren bij de RDW op het mogen trekken van een caravan, en zorgt ervoor dat die specifieke auto wel de goedkeuring krijgt.
    2) Rechtsbijstand inschakelen en de verkoop laten ontbinden, en de aankoopprijs terugvorderen bij de dealer. Hier zou dan wel een reëel bedrag vanaf moeten gaan voor het feit dat mijn oom de auto ruim 2,5 maand gebruikt heeft. De auto is namelijk aan mijn oom verkocht onder valse voorwendselen: als hij geweten had dat de auto geen caravan mocht trekken, dan had hij die Fiesta uiteraard nooit gekocht.

    Wat vinden jullie van deze gang van zaken? Is er bij Ford iets bekend over de 0kg trekgewicht van de ST-line variant? En is dat wel bekend bij de dealers? En hoe wordt daar mee omgegaan?

    Ik hoor het graag.
     
  2. Er staat mij bij dat het trekgewicht 0kg is als je een panoramadak in de Fiësta besteld. Heeft deze ST Line dat?

    Net even in de prijslijst gekeken. Niet het feit dat het een ST Line is zorgt voor 0kg trekgewicht maar het panoramadak.
     
  3. http://forum.fiestaclub.nl/index.ph...ntent&type=forums_topic_post&change_section=1
    lees hier idd dat een st-line en een fiesta met panoramadak geen trekhaak gemonteerd mag worden.

    als de auto aan je oom is verkocht op papier met trekhaak ivm je oom dat wou. dan zou je idd dit opgelost moeten worden door de dealer. anders moet je even de bovag informeren. die kunnen je beter advies geven, of bellen met de rdw.
    wettelijk mag je oom dus niks trekken ermee, mogelijk is de carrosserie te zwak ervoor. dan betaal de verzekering ook niks uit


    Dit was ook puur de rede dat ik liever een focus heb dan fiesta, mag ik meer mee trekken. zelfde als de motor is 1.6 dat meer mag trekken als 1.0




    zo ken ik nog wel meer gevallen van zit er wel maar is niet praktisch te gebruiken zoals
    ja er rijden ook tesla model s met trekhaak rond, maar dat is officieel nooit type goedgekeurd.
    ja met peugeot partner venturi, kun je trekhaak onder zetten en rijden, dan kom je niet boven de 75km/h uit
    ja met peugeot hybride kan je trekhaak onder zetten puur voor twinload
    ja met peugeot 107 kun je alleen trekhaak monteren voor twinload, echter ook deze keer een aanhanger zien trekken.
     
  4. De ST-line wordt in de brochure en prijslijst nergens specifiek genoemd bij het trekgewicht.
    In de prijslijst wordt alleen het panoramadak genoemd als beperkende factor maar als je in de brochure kijkt dan staat er ook dat als je een versie hebt die met een reservewiel wordt geleverd dat dan ook het trekgewicht 0kg is.
    Dus conform de brochure en prijslijst mag een Fiesta niets trekken als er a) een panoramadak is geplaatst en b) als deze een reservewiel heeft.
    Als de ST-line zonder panoramadak en zonder reservewiel nog steeds niets mag trekken mag Ford dat wel eens aan gaan passen.
     
  5. dan is het de vraag hoe het op papier staat. elk mens die trekhaak bestelt bij de dealer en de dealer is hiervan op de hoogte dat er niks achter mag. is het de vraag of dat ook aan de klant is door gegeven.
    staat in koopcontract dat je oom een fiesta heeft besteld met achteraf trekhaak montage. als dealer slim is staat er bij na installatie trekgewicht 0kg.
    anders kan het een vraag over en weer worden wie wat heeft gedaan.
    hoe dan ook je oom heeft waarschijnlijk niet goed begrepen of het is totaal niet verteld dat je dan niks mag trekken.

    in alle gevallen zou ik zeggen neem contact op met de bovag misschien dat ze daar je beter kunnen helpen.
    zoek alle contracten op als daar nergens vermeld staat in al je gegevens dat de dealer heeft gezegd dat je niks mag trekken, dan is de verkoper zijn fout en zal dealer het moeten oplossen.
     
  6. Als ik de OP lees dan blijkt daar wel uit dat beste man heeft aangegeven zijn caravan te willen trekken. Ik acht de kans ook best groot dat de dealer het gewoon niet geweten heeft. Het zal niet de eerste keer zijn dat een dealer verkeerde informatie doorgeeft over het trekgewicht van een auto. Zo zal nagenoeg elke Renault dealer zeggen dat een Captur 1200kg mag trekken maar als je gaat rekenen met het maximum treingewicht zal je zien dat die auto maar 900kg mag trekken. Als je ze dat verteld staan ze je raar aan te kijken, dan moet je ze echt meenemen naar een auto en naar het typeplaatje laten kijken met een rekenmachine in de hand.
     
  7. hij heeft idd aangegeven caravan willen te trekken in de zomer. de dealer had hem dan een andere auto moeten aanbieden. dit is echt ontwetenheid van de dealer op dat moment. maar dan moeten ze met een redelijke optie komen. dus andere auto, want dat is de enige manier, waar het wel onder kan.
    ze hebben het al aangeboden en gezegd als de oom 5000bijlegt. echter je zou kunnen blijven hammeren dat verkeerde auto door hun is verkocht. wie er wind is het tweede.

    renault capture mag netjes 1200kg trekken, leeggewicht is op papier 1167kg. dat is auto inc bestuurder.
    inderdaad als je auto vol geladen hebt en je wil dan een carvan erachter mag hij 900kg max wegen anders kom je boven de treingewicht uit.
    mijn focus is 1333kg leeg en max 1900kg vol. maar treingewicht is 3400kg en dus 1500kg aanhanger mag wel.
    maar ik begrijp je punt. heel veel verkopers snappen niet wat je bedoelt en zullen in de boeken moeten duiken. Daarom doe ik me huiswerk graag zelf.
    aantal durven te zeggen dat ik geen aanhanger mag rijden achter me auto met b echter mag het wel zolang de aanhanger onder het gewicht van de auto blijft. totaal treingewicht is altijd onder de 3500kg dus geen probleem.


    maar goed terug naar dit probleem van je oom, kom ik het volgende tegen
    https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop
    https://www.recht-raad.nl/verborgen-gebrek-auto
    punt is zoals anwb aangeeft. de koper is deels verplicht om onderzoek te doen wat wel en niet mag. in dit geval is door de verkoper niet goed de koper geïnformeerd.
     
  8. Als er van Ford geen trekhaak onder mag, en de dealer monteert deze wel, lijkt mij dat de dealer toch enige kennis van zaken moet hebben.

    En ook zou moeten nakijken of deze wagen überhaupt een trekhaak mag, nu wordt er dus (door onwetendheid of luie) alsnog een trekhaak gemonteerd en wordt dat afgeschoven op de klant, want die wilde dat graag...

    Dus nu is er een nieuw inferieure, onveilige auto zonder typegoedkeuring afgeleverd.
     
  9. Zelfs de kogeldruk vervalt volgens Ford dus de trekhaak mag er helemaal niet onder. Dat is gewoon een fout van de Ford dealer. Die zullen dat toch echt op moeten lossen.
     
  10. #10 Davendre, 26 mei 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2018
    ...
     
  11. Vervelende situatie. Mijn vader zit een beetje in hetzelfde bootje: een Tourneo Courier gekocht, blijkt ie nu geen trekgewicht op kenteken te hebben. Nooit gehoord bij een Tourneo Courier, maar de fabrikant schijnt het te zijn vergeten destijds bij de homologatie... :(
     
  12. Dus als je een auto koopt waar de dealer/verkoper een trekhaak onder gaat zetten is het zaak dat je het dus goed vast laat leggen in de koopovereenkomst inclusief het trekgewicht.
     
  13. @roadronner de vraag is: heeft je oom’s Fiesta een panorama dak.
    Zoja dan heb je een goede kans om (evt via een rechtsbijstand) de koop te ontbinden. Zoals eerder gezegd, van een Ford dealer mag je verwachten dat hij verstand van zaken heeft.
     
  14. In de Duitse folder staan geen beperkingen voor het trekgewicht (wel erg laag maar dat is te verwachten gezien dat de Fiesta als basis is genomen). Het kan ook zijn dat er een fout is gemaakt bij de RDW, dat zal niet de eerste keer zijn. Je moet eigenlijk naar de typegoedkeuring kijken, die kan namelijk voor de Tourneo Courier en Tourneo Connect dezelfde goedkeuring hebben;
     
  15. Tja heb zelf ook gekeken naar een focus st om aan te schaffen is uiteindelijk een 'gewone' focus ecoboost geworden omdat de st dus ook niets mag trekken op kenteken terwijl de carrosserie hetzelfde is en het motorvermogen hoger soms zijn de redeneringen van fabrikanten niet helemaal duidelijk.

    Een jeep renagade 1.4 turbo mag 1200 kg trekken totdat je 500 euros extra aftikt na afgeven kenteken dan mag die 1500 kg trekken
     
  16. Bij de ST is de reden vrij simpel, de trekhaak past gewoon niet omdat de uitlaten daar zitten. Een ST met uitlaten links en rechts zou wel een mooie caravantrekker zijn :-)
     
  17. #17 Davendre, 27 mei 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2018
    ...
     
  18. @paul vingerhoets
    toevallig 300kg dat is gelijk aan bij de renault capture eerder vermeld is.
    alleen wat veranderen ze dan, dat je in een keer wel 300kg meer mag als je die 500euro extra neertelt.
    https://www.caravantrekker.nl/vragen/vraag_antwoord.php?id=97973
    daar zegt iemand dat in het boekje staat vermeld als de wagen leeg is wel 300kg meer mag trekken.

    maar goed hier gaat over een fiesta waar je oom helaas te laat is geinformeerd
    nu weten we dat hij fiesta st-line heeft en een fiesta titanium het wel kan/mag
    maar wat zijn de km-standen. wordt door de dealer finacieel tegemoet gekomen.
    wat is de koopprijs van de st-line en wat is de koopprijs van de fiesta titanium
    deze dingen spelen ook mee. is de st-line al vul option
    want dan is de 5000euro bij leggen wel goed te praten.
    bedoel het niet verkeerd, maar verhaal heeft 2kanten, we lezen hier tuurlijk alleen 1 kant van verhaal

    uit ervaring heb ik zelf gehad dat klant zijn auto niet meer wou. ivm deze ongeluk had met andere auto op terrein van het werk.
    ivm de schade conform is gemaakt, mocht hij de auto niet weigeren. we hebben toen wel 750euro tegemoet gekomen.
    zelf heb ik het wel meegemaakt klant kocht auto voor hun moeder, alleen airco werkte niet. Moest dit repareren. Toen bleek helaas geen airco erop te zitten. netjes met klant gebeld en ze wouden hem nog steeds hebben, jammer geen airco maar ze wisten het wel.
     
  19. Je moet het als consument goed vast leggen blijkt wel uit alle verhalen. Het gebeurd ook wel eens dat tussen bestellen en leveren de specificaties gewijzigd worden. Voor kritische zaken zoals trekgewicht zal je dat dus echt vast moeten laten leggen als ontbindende factor. Als tijdens de aflevering blijft dat de auto niets meer mag trekken of ineens veel minder dan is het als je het vastgelegd hebt een gerechtvaardigde ontbinding.

    In het geval van de OP ben ik het er wel mee eens dat er goed gekeken moet worden. Als je een demo koopt heb je in principe gewoon een gebruikte auto gekocht. Een meerprijs voor een helemaal nieuwe auto is dan wel te bepraten denk ik. Maar je moet dan wel alles naast elkaar leggen (de precieze uitvoering). De oom van de OP moet overigens bij een nieuwe wel opletten dat je de Fiesta dus niet met een reservewiel en niet met een panoramadak besteld.
     
  20. Er zijn meerdere ST eigenaren die met standaard midden uitlaat en trekhaak rondrijden. Dit is natuurlijk niet fabrieks af en weet niet hoe dit verder is geregeld, maar het kan wel.
     
    Rykers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina