1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

TPMS versus DDS

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door gerardTDCI, 12 dec 2022.

  1. met de komst van mijn MK3 heb ik ook te maken met TMPS sensoren.
    die dingen kosten veel te veel geld en wat is nou eigenlijk het verschil met DDS die via de ABS sensoren werkt?

    ik vraag dit omdat er voor mij geen verschil in zit qua meldingen, alhoewel mijn rechter voorband langzaam leegloopt en pas een melding geeft als er al meer dan 1,5 bar uit is :shock:
    bij mijn vorige MK2,5 daar werkte de DDS prima en precies als er 0,5 bar uit 1 van de banden liep kreeg ik gelijk een melding.

    ik kan het natuurlijk weg laten schrijven of uitzetten, wat ik wss ook ga (laten) doen of zie ik dingen over het hoofd waardoor de TPMS sensoren meer kunnen bieden dan wat ik nu denk :shrug:
     
  2. Alternatief kan je ook zoeken in stikstof in de banden. i.p.v. lucht.

    wat je kan (laten) proberen is band eraf halen, rand schoon maken en band terugplaatsen en daardoor niet meer langzaam leegloopt. Of je ventiel is lek en deze vervangen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. Stikstof voor autobanden is voornamelijk een leuk marketing ding. De lucht die een compressor inademt bestaat voor ong 73% uit stikstof dus de band wordt voor een flink deel gevuld met stikstof elke als nu alleen de zuurstof verdwijnt uit je band vul je elke keer weer met datzelfde deel stikstof bij dus uiteindelijk is het grootste deel in de band stikstof. Krijg je het gratis ipv lucht hoef je geen nee te zeggen, maar als je er voor moet betalen laat maar het voegt niets toe voor autobanden
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Er is hier al veel over geschreven, maar “dds” (of i(ndirect)TPMS) is in de praktijk vrijwel net zo goed als TPMS met sensoren per band. Je hebt geen gezeur met dure sensoren en iedere set banden kun je zonder problemen op je auto zetten.
    Veel grote automerken hebben tot op de dag van vandaag dan ook standaard het iTPMS systeem, wat dus via de abs-sensoren werkt.
    Voor de APK zijn beide systemen gelijkwaardig.

    Als je bij jouw mk3 nog mbv Forscan “dds” kunt activeren ipv het “TPMS sensorensysteem” zou ik dat altijd doen.
     
    gerardTDCI en Bramzel vinden dit leuk.
  5. Bij mijn Focus werkte de DDS ook prima.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. ik vermoed dat dit 1 van de banden is die al eens gepropt is.
    het ging mij meer om de melding.

    en aangezien in totaal 8 velgen heb, laat ik maar snel een keer dat TMPS uitschakelen :D
    bedankt voor de tips heren :thumbup:
     
  7. Kan je bij de Focus niet zien op je display hoeveel bar er in de banden zit? Ik check zelf regelmatig als ik weg ga of er nog genoeg spanning in zit. Overigens krijg ik als een band onder de 2.1 bar gaat al een waarschuwing :|
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Idd stikstof is leuk in de racerij. Ivm dan de juiste druk van belang is. Door hitte stijgt de druk. Voor dagelijks gebruik is licht perfect voor de banden.
    Altijd leuk die mensen die 15euro extra willen betalen voor stikstof en dan gewoon met de normale bandenpomp de banden oppompen.
    Zo vaak gezien dat klant er specifiek om vraagt.

    Dds werkt via abs je hebt dan nooit de info over de actuele druk in je band. Het werkt net zo goed alleen als alle 4 banden tegelijk zakken in druk werkt het niet goed. Kijkt naar wielrpm, motor rpm en dergelijke om zo te bepalen hoe het is.
    Als spontaan lekke band krijgt werkt het wel.

    Tpms geeft de actuele druk door en ook soms de temperatuur.
    Tpms in de mk4 kan je uitlezen dus je kan het altijd direct zien hoe de bandenspanning is.
     
  9. Bij de mk3 voor 2014 is het nog DDS. Deze berekend adhv wieltoerental per wiel of er een band bij is met een lagere spanning (toerental van dat wiel zal iets afnemen tov de andere 3). Bij de latere modellen kun je inderdaad in de boordcomputer uitlezen wat de spanning per band is dmv sensoren aan het ventiel.
     
  10. Spanning per band was op de ST niet te zien, al had deze wel TPMS (2015+ / facelift). Ik had de ST ook omgezet naar DDS ivm aanhoudend gedoe met de sensoren. De RS staat nog op TPMS (voor zolang dat goed gaat, mocht die problemen geven, dan gaat die ook naar DDS)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. nee, dat kan dus niet :loco:
    daarom mijn vraag ook, voor mij is er geen verschil tussen deze 2 systemen.

    geen actuele druk en al helemaal geen temp.
    en bij mijn MK 3,5 kan dat dus niet.
     
  12. idd, bij de mk 3.5 kan het niet, vind dat eigenlijks bedroevend van Ford, terwijl een VW uit 2012
    wel de druk in het scherm kan weergeven
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. Ik was in de veronderstelling dat een MK3.5 wel een weergave had van bandenspanning in het display. Als dat niet zo is zie ik geen meerwaarde van tpms t.o.v. DDS.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Puur een keuze van de fabrikant. Kost geld he :P
     
  15. dat dacht ik dus ook maar heb het nog niet kunnen vinden.
    blijken die gegevens helemaal niet beschikbaar te zijn, beetje triest wel.


    in dit geval zijn de TMPS sensoren toch verplicht gesteld door de EU?
     
  16. Dat klopt, maar de keus om de spanning per band te registreren en weer te geven op de boordcomputer is optioneel.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. De verplichting is een deugdelijk bandenspannings-controlesysteem.
    De wetgever maakt geen verschil tussen een systeem wat gebruik maakt van de abs-sensoren (DDS / iTPMS) en een systeem met TPMS-sensoren per band.
    Beiden zijn legaal
     
    Pibo_Focus_CC en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina