Ontwerp de header 2022

De afbeeldingen in de header moeten weer up-to-date worden. Heb je mooie afbeeldingen hiervoor? Zend hem dan in.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 2 Toms Focus Wagon ST3

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Tom91, 18 dec 2021.

  1. #1 Tom91, 18 dec 2021
    Laatst bewerkt: 18 dec 2021
    Een korte introductie
    Zoals beloofd in het 'even voorstelen topic' zou ik nog een 'Mijn Focus' topic plaatsen.
    Ik ben mijn “autocarrière” begonnen in een BMW 316ti E46, opgevolgd door een Opel Corsa D 1.3 CDTI, een BMW 118i (E81) en een Ford Fiesta 1.0 Ecoboost uit 2015 (daarnaast nog wat verdwaalde busjes zoals een Volkswagen Caddy en Ford Transit Custom).

    Zoals je leest wordt het leuke(re) afgewisseld door het rationele, met name veroorzaakt door het aantal kilometers per jaar dat ik gemiddeld reed (zo’n 31.000 km per jaar), maar ook door de hoge onderhoudskosten van sommige auto’s…

    De zoektocht
    Als zelfverklaard autoliefhebber, bleef het kriebelen om eens een sportieve, snelle auto te bezitten. Het liefst niet een 12-in-dozijn auto. Nu ik een stuk dichter bij mijn werk ben gaan wonen, werd het tijd om eens tot actie over te gaan.
    Met een lengte van 1.98m en relatief lange benen, is het lastig om een lekkere zitpositie te vinden in de meeste auto’s, daarnaast hebben wij net een herderpup in huis en is een stationwagen een must geworden. Het liefst wilde ik 180 pk of meer, cruise control, climate control, parkeersensoren achter en stoelverwarming.

    Zo kwam ik uit bij de o.a. de volgende modellen:
    - Seat Leon 1.8TSI
    - Skoda Octavia RS
    - Ford Focus ST
    - BMW 3 serie
    - Renault Megane GT
    - Opel Astra 1.6 Turbo

    De Seat en de Skoda zaten erg lekker en waren verrassend ruim, maar de veelvoorkomende problemen met de 1.8 TSI en/of DSG versnellingsbakken hebben mij weerhouden om verder te gaan met deze auto’s, daarnaast zijn ze niet echt uniek. De Megane en de 3 serie zaten net niet lekker en de Astra is toch wel erg saai. Dus de Focus bleef over!

    Gevonden
    Na enkele maanden de welbekende autosites in de gaten gehouden te hebben, kwam ik mijn Ford Focus Wagon Mk3 tegen bij een bekend bedrijf uit Eindhoven (betere foto’s moet ik nog eens maken met mooi weer):

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het gaat dus om een Stealth Grey ST3 uit 2015, met o.a. stoelverwarming, stuurverwarming en Blind Spot Information System (BLIS). Een speciaal geval met de afwijkende kleur grijs, centrale uitlaat aan de achterkant, de 2.0 turbomotor met K&N luchtfilter en- huis en daarnaast de vele opties.
    Tot op heden stap ik elke keer weer in de auto met een glimlach, veroorzaakt door het directe sturen:sturen:, het stugge maar niet oncomfortabele veren van de auto en natuurlijk de kracht van de motor.
    Ik had van te voren niet gedacht dat ik de stuurverwarming zo zou waarderen haha, een geweldige uitvinding!
    Waar ik nog even aan moet wennen is de draaicirkel, het lijkt net een Volvo met 5 cilinder, en de lage voorbumper is opletten geblazen (nog niks geraakt, maar het scheelde weinig).

    Inmiddels hebben de volgende (zeer heftige) wijzigingen plaats gevonden:
    - De 19” zwarte wielen laten vervangen door 18” antraciete wielen. Rijdt net iets comfortabeler en is iets minder stoeprandgevoelig (voor als mijn vriendin achter het stuur kruipt :baeh:)
    - Brodit telefoonhouder gemonteerd

    Aanpassingen/reparaties die nodig zijn:
    - Motor- en uitlaatgeluid eens upgraden, het klinkt nu toch wel erg tam
    - Uitlaatrubbers vervangen, de einddemper zwiept op klinkerwegen heen en weer.
     
    Focus Migi, René., Coen Bogaard en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Gave bak! veel plezier ervan :thumbup:
     
  3. Mooi kleurtje, veel plezier er mee.
     
  4. Een fraaie wagon heb je de gescoord, ga je denk ik nog lang veel plezier van hebben
     
  5. Mooie wagon, veel rijplezier ermee!
     
  6. Mooie ST :thumbs:
    Ga je, durf ik uit eigen ervaring te zeggen, een boel lol van hebben.

    Bij deze dan ook heel veel plezierige en vooral veilige kilometers toegewenst.
     
  7. Hele mooie :st: :thumbup: Veel plezier en veilige km's ermee!
     
  8. Bedankt allemaal! Net nog even een rondje voor de lol gedaan over provinciale wegen en het is echt geweldig :cool: (ondanks de motregen). Ik denk dat deze :st: wel langer in mijn bezit blijft dan de vorige auto's.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  9. Veel veilige kilometers gewenst
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  10. Heel gaaf! Veel plezier met je prachtige ST!
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  11. Mijn vorige auto's heb ik altijd maar 2 jaar gehad, met de ST ben ik het dubbele al een stuk voorbij
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Een hele mooie wagon :st: heb je :thumbup:
    Een eventuele aanpassing van het uitlaatgeluid begrijp ik volkomen. Heb afgelopen week de uitlaat vervangen door een Milltek en hij klinkt nu een stuk beter
     
  13. Heel herkenbaar, 2,5 jaar was de langste tijd dat ik dezelfde auto had. Ga er nu wel vanuit dat de ST langer blijft.

    Dat is goed om te horen! Hoe is het geluid op als je op snelweg tempo rijdt? Heb je de volledige uitlaat vervangen of alleen de einddemper?
    Het liefst heb ik een beschaafd geluid op de snelweg/constante snelheid, maar wel wat meer geluid bij acceleratie
     
  14. Het geluid op de snelweg is prima. Als je 'm even doortrekt, dan maakt ie een mooi zwaarder geluid en bij het starten klinkt ie ook beter, maar nog steeds beschaafd. Ik heb alles laten vervangen vanaf de downpipes en meteen een RS-diffuser er op laten monteren. Toevallig heb ik de auto bij dezelfde garage in Eindhoven gekocht.
     
  15. Fijne info, eens uitzoeken wat allemaal mogelijk is :thumbup:
     
  16. Mooie auto zeg! (Nogmaals) gefeliciteerd ! :)
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  17. Wat is jullie ervaring met de ECU software dat er voor moet zorgen dat het toerental niet te laag zakt bij het indrukken van de koppeling tijdens opschakelen?

    In de ST merk ik dat de software het toerental soms net te hoog houd bij schakelen van voornamelijk 2 naar 3. Met als gevolg dat de auto versnelt tijdens het laten opkomen van de koppeling. Ik heb het idee dat dit vaker voorkomt als je wat langzamer/soepeler van de koppeling laat opkomen na opschakelen.

    Dit softwarefoefje zat ook in mijn Fiesta en Transit Custom en daar werkte het wel feilloos...
     

Deel Deze Pagina