1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tikkend geluid tijdens toeren maken in vrij en vermogensverlies

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wallem89, 3 jul 2018.

  1. Het viel mij 2 á 3 weken geleden op dat ik minder vermogen lijk te hebben. Tijdens normaal rijden merk ik niks maar als ik maximaal gas geef lijkt mijn auto echt langzamer dan eerst. Ik heb nog een probleem maar ik weet niet of dit gerelateerd is.

    Vandaag hoorde ik namelijk een raar tikkend geluid tijdens het rijden maar ik kon die niet makkelijk reproduceren. Met de auto stationair draaien in de vrij en de koppeling niet ingetrapt hoor je het wel duidelijk vanaf zo'n 2000 rpm en de frequentie neemt ook toe met meer toeren. Met de koppeling volledig ingetrapt hoor je het niet.

    Tijdens het rijden hoor ik het geluid soms een beetje (maar mijn openluchtfilter maakt ook het nodige geluid dus sowieso lastiger te horen).

    Het gaat dus om mijn Ford Focus 2.0 benzine uit 2005 met 250.000 km op de teller. De auto is handgeschakeld en ik heb geen idee of er ooit iets vervangen is aan de motor, koppeling of versnellingsbak.

    Ik heb in Haynes gekeken en als je dat zo leest kom je uit op een versleten lager van de ingaande as van de versnellingsbak. Als ik op dit forum (https://focusclub.nl/index.php?threads/tikkend-geluid-bij-stationair-draaiende-motor.90539/) of internet zoek kom ik uit op een kapot druklager.

    Ik heb het geluid opgenomen en hieronder geplaatst.


    Wat denken jullie dat het is?
     
  2. dit kan een defecte kettingspanner/geleiders zijn. klinkt echter wel harder net alsof je drijfstang te veel spelling hebben.
    ik zou hoe dan ook zsm langs garage gaan. vandaag of morgen zal betreffende geluid er voor zorgen dat je stil langs de weg staat


    dit is wat ik soms aantrof als gevolg van defecte kettingspanner/geleiders, daar hoorde je het pas goed als je 3000rpm gas los liet, dan bij 2200-2800rpm hoorde je het heel goed ratel geluid van de ketting.

    je zegt zelf als je koppeling intrapt het geluid direct weg is. dan vindt ik zelf van de ene kant gek. een ingaande as van de bak zal zulk geluid niet zomaar maken. dan zou hij dit ook tijdens het rijden moeten doen.
    er zit een dubbele massa vliegwiel op, of deze nu zoveel geluid kan veroorzaken, zou ook mogelijk zijn.
    alleen defecte kettinggeleiders kan ik het vermogenverlies ook mee verklaren, dan staat krukas en nokkenas niet meer goed op tijd.
     
  3. Bedankt voor je aanvulling. De defecte kettingspanner/geleiders klinkt wel een stuk harder inderdaad dan het geluid bij mij. Ik heb nu tijdens het rijden ook goed geluisterd en nu lijkt ik het altijd te horen. Als ik dan de koppeling licht indruk is het even weg en maar later is het wel weer terug. Ik ben met je eens dat dit probleem ook het vermogensverlies kan verklaren en de andere mogelijke oorzaken niet.

    Als ik de symptomen lees van een versleten dubbel massa vliegwiel denk ik niet dat dit het is.

    Ik ga er vandaag mee naar de garage want ik wil inderdaad niet stil komen te staan.
     
  4. Idd zal duimen dat het meevalt
     
  5. Ik weet het nog niet zeker maar diagnose van een sleutelaar en een monteur is beide dat het een drijfstanglager zou zijn.

    Ik heb al proberen uit te sluiten dat het niet aan de hydraulische klepstoters ligt want ik heb er een potje reiniger ingegooid. Het geluid is minder geworden na olie bijvullen maar niet weg.

    De olie is wel erg hard gegaan afgelopen maanden en in combinatie met het vermogensverlies vrees ik dat het einde verhaal is.
     
  6. De klepstoters kan je wel uitsluiten want dit type motor heeft vaste klepstoters en geen hydraulische klepstoters.
     
  7. Zou het dan kunnen dat er te veel speling op de kleppen zit aangezien ze dan niet zelf stellend zijn? Als ik hier zo lees heeft te veel speling precies de symptomen waar ik last van heb:

    • Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.

    bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Klepspeling
     
  8. Theoretisch heeft Wikipedia gelijk, maar het is wel onwaarschijnlijk dat er 'plots' zoveel klepspeling ontstaat dat je zelfs vermogensverlies krijgt.
    Daarbij is er een duidelijk verschil in 'tikkende kleppen' (een korte hoge tik) en uitgelopen lagers (een zware tik/klop onderin).
    Ik heb je filmpje beluisterd, maar op grond daarvan is geen diagnose te stellen ...

    Voordat je de moed opgeeft misschien toch een keer een ervaren ford-monteur mee laten luisteren ?
     
  9. Ik heb voor woensdag (eerder lukte niet in de omgeving bij Ford) een afspraak gemaakt, hopelijk wordt ik daar wijzer van.
     
  10. denk niet dat het klepstotters is. dit ivm je op een constante manier toeren verhoogt. maar het geluid wel en niet aanwezig is. heb je te grote klepspelling dan zou je ander geluid hebben en meer constanter.
    als de drijfstanglager eruit ligt of zelfs krom is, dan is de compressieverhouding aangepast ivm zuiger stukje lager is gekomen, dat zou vermogen verlies kunnen betekenen.
    heeft de motor keer te lage olie niveau gehad



    je zou kunnen kijken of de swirl kleppen geen geluid veroorzaakt, even de vacuum eraf halen. kan ook vermogen verlies verklaren als je op deze klep problemen hebt

    volgende heeft een soort gelijke geluid, daar is het opgelost na vervangen van vliegwiel en koppeling, zie geluid rond de 1:00

    hier een drijfstang die wel constant geluid geeft
     
  11. Bedankt voor de aanvullingen.

    Ik heb het geprobeerd met de vacuümslang die van de buis tussen het luchtfilter en de gasklep komt. Het geluid is onveranderd. maar nu ik op internet kijk zie ik ook dat er een vacuümslang zou lopen naar het inlaatspruitstuk. Deze heb ik niet gezien, die de motor op die video is anders want bij mij zit daar niks. Ik kom op internet wel andere video's tegen dat deze onderaan ergens tussen het inlaatspruitstuk en het blok zelf zit? Dan moet ik morgen even kijken of ik daar alsnog bij kan. Ben dan wel benieuwd waar die heen loopt.

    EDIT:
    Ik kom onderstaand filmpje tegen waar een probleem met de swirl kleppen word genoemd. Klinkt wel ongeveer hetzelfde. De vacuümslang zit hier wel bovenaan maar het is een Mondeo.
     
  12. kan idd dat inlaatspruitstuk anders is. onder je gasklep heb je een membraamactuator zitten. daar zou je eenvoudig ook de slang van los kunnen trekken.
    kan idd goed zijn dat hij in het midden van de spruitstuk ergens gemonteerd zit.
    [​IMG]
    deze is wel is waar van een duratec uit mondeo maar je ziet hier goed de grijze actuator zitten. deze bedient de kleppen die duidelijk bij deze spruitstuk defect is
    de electroklep zit naast de motor boven de versnellingsbak. als je daar de aanvoer vacuum verwijdert zou het ook indicatie kunnen zijn
    https://www.fordownersclub.com/foru...code-swirl-flaps-air-shut-off-solenoid-fault/
     
  13. Ik heb zojuist nog een keer geprobeerd. Ik heb de slang die komt van die verdeler (foto 2) met kleppen en loopt naar dat grijze deel (foto 1) van de inlaat. Op de foto zie je de slang los hangen, wederom geen verschil in geluid.

    Morgenochtend dan toch maar inlaatspruitstuk en kleppendeksel eraf halen en kijken of ik wat kan vinden. [​IMG][​IMG]
     
  14. dan ben ik toch bang voor meer inwendig of vliegwiel/koppeling
     
  15. Nu ook bevestigd door de Ford dealer na een onderzoek (alleen luisteren): een lager van een drijfstang veroorzaakt dit geluid en het is dus einde verhaal voor deze motor.
     
  16. dat is balen idd, wordt het nu rustig naar een andere auto kijken of toch andere blok erin
     
  17. Vanwege de woon-werkafstand toch maar naar een andere (lees: zuinigere) FoFo of FoFie kijken met 1.0 EcoBoost. De huidige volgende week schorsen zolang we aan het klussen en verhuizen zijn. Daarna even kijken of ik onderdelen ga verkopen of ik alsnog het blok ga wisselen.
     
  18. dat is balen zeg :nocheer:
     
    rfknol vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina