1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tikkend geluid motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ronald_ve, 11 jan 2019 om 12:21.

  1. #1 Ronald_ve, 11 jan 2019 om 12:21
    Laatst bewerkt: 14 jan 2019 om 11:27
    Mijn FF 1.8 uit 2010 heeft al ongeveer 1,5-2 maanden een tikkend/tuffend geluid bij de start. Dit gebeurt enkel dus bij een koude motor. Dit is overigens niet altijd direct: soms pas na 10 meter rijden. Wanneer ik rij gaat het tikken evenredig met het toerental. Bijna altijd is het geluid weg als ik de hoofdstraat ben uitgereden (500 meter dus). Vandaag duurde het wel een stuk langer, iets van een km). Wanneer de motor warm is, is het geluid altijd weg. Het geluid heeft geen enkele invloed op de performance, de auto houdt niet in en dan soort ongein.

    De auto opnieuw opstarten heeft geen enkele invloed: bij een koude motor blijft het tikken, bij een warme motor geen geluid.

    Vorige week bij de Ford dealer gevraagd om er naar te kijken en daar was het enige antwoord dat de multiriem in goede conditie is en het geluid waarschijnlijk word veroorzaakt door vocht. Toch vind ik het lastig te geloven, gezien het vooral iets met warmte/uitzetten te maken heeft, lijkt het. Op internet vind ik vooral de klepstoters als de oorzaak.

    Hier audiofragmenten van het verschil:

    Koud:
    https://www.dropbox.com/s/1a80h92c0gl0fc1/2019_01_11_09_15_50.wav?dl=0

    Warm:
    https://www.dropbox.com/s/nw2d9dj6afkgz9p/2019_01_11_10_23_31.wav?dl=0

    Het tweede fragment is overigens zachter opgenomen, zo extreem is het ook niet, het gaat vooral om de hoge tik die je hoort bij de eerste.

    Iemand een idee wat het kan zijn? Toch de klepstoters? Of een andere slijtage?
     
  2. #2 Basscania, 12 jan 2019 om 08:41
    Laatst bewerkt: 12 jan 2019 om 09:24
    Misschien is het uitlaatspruitstuk niet goed aangedraaid en lekt hij daar langs.
    Of is hij gescheurd.
    Als de motor warm wordt zet het spruitstuk uit en is hij wel dicht.
    Ze kunnen controleren of alle moeren goed vast zitten.
    Bij een Mercedes sprinter komt dit regelmatig voor, daarbij is in 9 van de 10 gevallen het uitlaatspruitstuk ook krom.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
    Koen_ vindt dit leuk.
  3. Heb je je oliepeil al gecontroleerd?
     
  4. Z'n eigen oliepijl zal wel in orde zijn hoop ik. Hoe het bij de auto is weet ik niet :):)
     
    Basscania vindt dit leuk.
  5. Geluidsfragment zeggen helaas weinig. Enigste dat ik hoor is de injectoren en dat klinkt normaal. Het aanzuiggeluid zit wel een verschil tussen de twee.

    Waar je ook rekening mee moet houden is dat bij koude motor je meer benzine stationaair verbruikt en tevens rijk loopt. Warme motor wil mengsel zo arm mogelijk hebben en direct tussen arm en rijk wisselen zodat je katalysator zijn werk kan doen.
    Open loop en closed loop heet dat. Verbruik is dan koud al snel 3x zo hoog.

    Voor een tikkend geluid snap ik niet dat er iets aan de multiriem is gedaan. Dat geeft een ander soort geluid.
     
  6. +1
    Grappig, bij onze Fiat 500 (1.2 4-cyl) vorig jaar exact hetzelfde probleem gehad.
    Bij deze motoren breken de (meest linkse) tapeinden van het uitlaatspruitstuk regelmatig af, waardoor het ter plaatse gaat lekken.
    Dat gaf idd een goed hoorbaar tikkend geluid, wat verdwijnt na een paar minuten rijden

    ... eerlijk gezegd was ik er in het begin ook ingestonken en vreesde al een intern motordefect, ik zou bij een lekkend uitlaatspruitstuk meer een sissend/blazend geluid hebben verwacht :oops: ...
    gelukkig herkende een bevriende garagist het probleem en liep het met een sisser af
     
  7. Een Focus 1.8 uit 2018? ;).

    Als je dat getjirp bedoeld uit het eerste fragment lijkt dat idd van de aandrijving van je multiriem te komen. Bij koud/vochtig weer doet mijn 2.0 Duratec dat ook.

    Het klinkt iig niet als iets desastreus in het blok.
     
  8. Doe ik regelmatig, maar de olie was sowieso vervangen bij de beurt.

    Ok, dat zijn zaken die ik dan niet weet. Ik ga het nog eens anders nog eens navragen bij een andere garage. Ik ga geen 101 mogelijkheden gokken.

    2010 dus. Het vervelende is dat de garages het nooit gaan horen met een warme motor, tenzij de auto er een dag stilstaat. Dus ik moet wel hier in de buurt wat zoeken. Ik zal eens kijken of het minder wordt als het van de week droger is.
     

Deel Deze Pagina