1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.6 ecoboost mk3

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Milanvo, 11 jan 2020.

  1. [mention]pd3jcw [/mention] heeft hier een how to over gemaakt. Ook zijn hier duidelijke how to’s over te vinden op engelse paginas.

    Ik had niet sync 1 maar het BT/VC systeem dat is weer anders.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  2. Wat heeft het je totaal gekost? Geld en uren?
     
  3. Ben er een dag mee bezig geweest incl sync 3.4 update verbereiden en van alles programmeren


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  4. En hoeveel koste het?
     
    Milanvo vindt dit leuk.
  5. Denk 700 ofzo totaal met kabelboom enzo


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  6. Ik zat al een tijd met iets in me achterhoofd en deze week besloot ik het zekere voor het onzekere en het toch maar te gaan testen.
    Zoals jullie kunnen lezen aan het begin van dit topic is er in mijn Focus een nieuw motorblok gemonteerd naar aanleiding van scheuren in de cilinder wand door te rijden met te weinig koelvloeistof. Ik heb in het verleden nooit een melding gehad dat er te weinig in zat en heb dit toen ook verteld bij de dealer (Ford dekker Purmerend)

    Zij zeggen dat ze het hebben uitgezocht en dat hij gewoon werkt maar dit heb ik eigenlijk nooit geloofd. Doordat dekker dit had ondervonden wimpelde Ford Nederland me aanvraag voor coulance af door deze reden.

    Deze week heb ik de sensor zelf maar eens getest. Ik heb met een grote dokters spuit koelvloeistof uit het tankje gehaald tot ongeveer 0,5 cm onder het minimum streepje. De auto geeft dus zoals ik al dacht nog steeds geen melding aan.

    Dus maar even rond gebeld naar Ford nl en dekker. Ford nl wimpelt me alweer af met dezelfde reden en bij dekker heb ik maandag een afspraak om het nog een keer te laten nakijken...

    Zijn er toevallig meer mensen waarbij de sensor het niet doet?
     
  7. Hoe lang heb je de motor laten draaien met een laag koelvloeistof niveau? Het duurt namelijk best wel even voordat het niveau in de stijgbuis waarin de sensor is gemonteerd begint te dalen wanneer je het koelvloeistof niveau (tijdelijk) verlaagt door vloeistof uit het reservoir te halen. Het verlagen van het koelvloeistof niveau resulteert dus niet direct in een waarschuwingsmelding.

    Overigens is met een geschikt diagnosesysteem het koelvloeistofniveau dat de sensor meet uit te lezen (het betreft hier echt een niveausensor en geen niveauschakelaar). Wanneer je het koelvloeistof niveau in het reservoir (tijdelijk) verlaagt en vervolgens de motor geruime tijd laat draaien zal het door de sensor gemeten niveau na een tiental minuten langzaam moeten gaan dalen.


    Daarnaast kan je nog proberen om de connector van de sensor los te koppelen. Dit moet direct resulteren in een waarschuwingsmelding.
     
    Milanvo vindt dit leuk.
  8. Als ik de connector los haal krijg ik wel een melding motor onderhoud nu! Ofzo.
    Vind het alleen vaag dat die sensor het toen niet heeft gedaan kan je niet de vloeistof uit de sensor laten lopen ofzo zodat hij zich opnieuw vult?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Je kan de koelslangen loskoppelen en de stijgbuis leeg laten lopen. Wanneer de stijgbuis leeg is zal er een waarschuwingsmelding moeten komen.

    Om het koelvloeistof niveau in de stijgbuis weer op het correcte niveau te krijgen is het echter noodzakelijk om het koelsysteem onder vacuum te vullen.
     
  10. #150 Milanvo, 9 nov 2020
    Laatst bewerkt: 17 apr 2021
    Van het weekend is hij getest en hij geeft wel degelijk het niveau aan via de wc dus dat werkt wel.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. Wellicht is de IPC software niet (goed) geüpdate? Ik durf zo uit het hoofd niet te zeggen welke firmware die moet hebben.

    Weet dat de dealer bij het uitvoeren van de terugroepactie bij mij de IPC vergeten/mislukt was (PCM was wel goed gegaan), dus IPC had de mogelijkheid niet een melding te geven.

    Nadat ze het opnieuw checkten werd de IPC wel geüpdate en waren we er :).

    Sent from my SM-G973F using Tapatalk
     
    Milanvo vindt dit leuk.
  12. Zou zomaar idd kunnen dat softwarw van ipc niet goed is.
    Heb toen gehad dat me motor ecu niet geupdste was, zelf stekker loshalrn gaf geen motorstoring.
    Hierna nieuwe softwarw betrekking van de koppeling erop gezet.
    Gevolg is dat hij nu wel doet.
    Ook melding te laag kvs heb ik netjes gehad daarna
     
    Milanvo vindt dit leuk.
  13. Even weer een update wat betreft de coulance. Dekker heeft dus vastgesteld dat het waarschijnlijk aan de software ligt. Hiermee ben ik naar Ford Nederland gegaan en die sturen me weer door naar Ford Zeeuw&Zeeuw (voorheen Van Bunningen) waar de terug roep actie is uitgevoerd.
    Ik moet naar een garage gaan en laten uitzoeken of het nou echt daadwerkelijk aan de software ligt of dat het probleem ergens anders vandaan komt.

    Ik ben met dit verhaal weer naar Dekker gegaan maar die weten niet hoe ze dat verder uit kunnen uitzoeken, bij Dekker houd het dus op nu.

    Ik ga morgen contact opnemen met een andere Ford garage en vragen of die dit wel kunnen uitzoeken en oplossen. Is er hier iemand op het forum die misschien een manier weet om de oorzaak van dit probleem te kunnen achterhalen?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  14. Best wel vreemd dat ze na een terugroepactie deze zaken niet controleren eigenlijk. Gewoonweg slordig. Als een garage een dynamo vervangt omdat die niet meer goed was, dan test je daarna toch ook of hij genoeg en de juiste voltage geeft als hij vervangen is?
    De Ford dealer zou ook moeten testen of de software netjes was geupdate door een controle te doen of de meldingen in het scherm komen!
     
    Milanvo vindt dit leuk.
  15. #155 Milanvo, 26 nov 2020
    Laatst bewerkt: 17 apr 2021
    Maandag gaat de Focus naar de dealer voor verder onderzoek.

    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Henry-ST en M.Blaak vinden dit leuk.
  16. Vandaag is de auto onderzocht maar Ford komt er niet veel verder mee. ze hebben geprobeerd de IPC te configureren maar dan krijgen ze een foutmelding. Ze denken zelf dat de IPC misschien de boosdoener is, dit weten ze echter alleen niet zeker.

    Dekker gaf deze informatie mee:
    Toelichting
    vorig jaar hier motor vervangen ivm koelproblemen. Serviceactie koelsysteem is uitgevoerd. Klant zegt dat de koelvloeistofsensor
    (niveau) niet werkt.
    Afgesproken hier dat we de sensor doormeten en controleren of hij werkt.
    Oorzaak: systeem uitgelezen na laten zakken niveau koelvloeistof. Foutcode slaat hij wel op. Gaat niet in noodloop. Controle
    peilsensor gedaan, systeem wordt waargenomen en staat nu tussen het aangegeven groen. Systeem werkt maar geen melding.
    Niveau laten zaken, bewakings systeem werkt niet. Gaat ook niet in noodloop

    Als ik dit zo lees denk ik niet direct aan de IPC
     
  17. Het vreemde is dus dat hij bij mij geen melding geeft als hij te laag is, maar wel als ik de stekker los haal.

    Kwa software staat de -BBG erop. Het is vergeleken met een andere auto die dezelfde software en motor etc heeft en daar werkt het hele systeem wel met de -BBG software.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  18. Als je hem hebt geupdate van 150 naar 182pk software, geen idee of ze dan net verkeerd uitpakt nu. Mijn geval pakte het goed uit en werkt het ook.

    Ford dealer kan met hun software en in forscan kan het ook de vloeistofniveau meten.
     
    Milanvo vindt dit leuk.
  19. De originele 150 pk is er weer opgezet en tijdens dat progammeren kregen we netjes de vraag of die sensor was geplaatst


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  20. #160 Milanvo, 12 dec 2020
    Laatst bewerkt: 17 apr 2021
    Gister eindelijk op de bank geweest voor de REVO stage 1 software.

    Stock 150Hp 240Nm
    Stage 1 REVO 219Hp 369Nm

    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina