1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Testen verwarmde voorruit

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SjeeleBrik, 5 jan 2022.

  1. Hallo iedereen,

    Omdat ik nog garantie op mijn auto heb ben ik natuurlijk alles aan het testen. Enige waar ik niet achter kom of deze werkt is de verwarmde voorruit.
    Het indicatorlampje op de schakelaar gaat branden dus het zou moeten werken maar ik heb geen idee hoe ik er verder achter kan komen of de ruit daadwerkelijk verwarmd. Ik heb geprobeerd om te voelen of de ruit warmer wordt maar ik voel geen verschil (weet ook niet of het uberhaupt te voelen is).
    Ik hoop dat het ergens de komende weken nog gaat vriezen zodat ik het makkelijk kan zien en testen maar mocht dit niet zijn, hoe zie ik dan of alles werkt?
     
  2. Je ziet het ook heel snel bij een beslagen ruit. Het condens trekt dan supersnel weg als je de voorruit verwarming aan zet.
     
  3. en onderin de linker en rechterhoek zie je het condens langer blijven zitten.
    daar zitten de draden van de verwarming niet.
     
  4. Wat is een beetje normale tijd voordat condens wegtrekt? Ramen waren gisteren aan de binnenkant wat beslagen en toen heb ik de airco uitgezet om de voorruitverwarming te proberen. Na 30-40 sec was er geen verschil te zien. Moest toch vertrekken dus de airco maar aangezet en toen was de raam zo schoon.
     
  5. Als je de automatische airco hebt daar zit een knop op met het symbool ruitverwarming als je die aanzet gaat alles op de voor ramen voor ontdooien.
     
  6. Klopt, die functioneert ook prima. Het gaat in dit geval echt om het testen van de verwarmde voorruit.
     
  7. Als ik dit zo lees lijkt het erop dat ie niet werkt. Kan 't ook mis hebben hoor..
     
  8. Dat idee heb ik ook, vandaar dat ik erachter probeer te komen hoe ik eea kan testen. Maar condens zou dus echt wel binnen bv 30 sec weg moeten trekken als ik het goed begrijp?
     
  9. Echt druppels niet, maar een beslagen ruit zou vrij snel weg moeten zijn.
     
  10. Zal het in de gaten houden wanneer de ruit weer beslagen is. Gisteren was echt beslagen aan de binnenkant, geen druppels dus dan lijkt het er sterk op dat het niet werkt zoals het hoort
     
  11. M.Blaak vindt dit leuk.
  12. Even voelen aan de ruit voor dat je hem aan zet na een paar min weer voelen
    Merk je volgens mij het verschil
    Bij mijn te minsten wel voelt iets warmer
     
  13. Condens aan de binnenkant zou sneller weg moeten trekken. Bij autowassen met warm water (lees: wasbox) kan het zijn dat er damp van de ramen komt :D
     
  14. Ik zal eens opnieuw en wat langer proberen of ik het verschil kan voelen
     
  15. Je bedoelt dat de ruitverwarming zo hard stookt dat het water begint te dampen op de raam?
     
  16. Ik had (of eigenlijk heb) ook nog twijfels bij de werking van de voorruitverwarming op mijn MK3.1.

    Lees anders ook mijn topic daarover eens; https://www.focusclub.nl/index.php?threads/mk3-1-accumanagement-voorruitverwarming.119512/

    Ik heb nog niet weer geschikte omstandigheden gehad om te testen, dus ik ben er nog niet zeker van. Anderzijds, als ik de voorruitverwarming in- of uitschakel zie ik dit aan een kortstondig dipje in de koplampen (goed zichtbaar in het donker) en het heeft een groot effect op het actuele verbruik (bij stilstand, in liters/uur) op de boordcomputer.
    Aan de hand daarvan zou ik aannemen dat het bij mij gewoon goed werkt, lijkt me heel vreemd dat er zoveel stroom zou kunnen worden gebruikt als de ruit niet goed werkt.
     
  17. Als ik de post van JW lees dan zou ik bij mij ook denken aan de accu/BMS. Start/stop heeft vanaf het begin nog nooit gewerkt bij mij. Enige nadeel is nu wel dat ik echt geen idee heb hoe ik dit moet gaan controleren of uitlezen. Ik heb wel eens wat geklooid met torque en een OBD bluetooth dongle maar niet meer dan dat.
    Zou het dan nu nut hebben om een reset uit te voeren van BMS?
     
  18. BmS reset heeft alleen effect bij een nieuwe accu zomaar resetten zou voor problemen kunnen zorgen.
     
  19. Ok, dan ga ik dat in ieder geval niet doen
     

Deel Deze Pagina