1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Terugroepactie slippende koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mike M, 20 jul 2018.

  1. Nu bij mij ook aanwezig. Enige is wel op rdw maar nog niet op etis. Wie weet wel 150pk software klaar maar niet 182pk. Waardoor etis me 182pk versie ziet en zegt dat het nog niet beschikbaar is.

    Wordt dus nog ff in de gaten houden en dan hopen dat ze nu wel de software goed doen.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  2. Ik wacht ook even op Etis en de brief :) Heeft verder toch geen haast.
     
  3. Brief gaat denk ik niet komen.... Heb ik in ieder geval nooit ontvangen.
     
  4. Het heeft zeker geen haast. Alleen als ik zelf al merk dat de koppeling wat kuren vertoont. Berg op rijden en boven toch deels koppelingvoering ruiken. En sommige keren dat je piep geluid hoort met optrekken. Dan vraag ik me af of hij wel door de test komt tijd zal het zeggen.
    Nu even wachten dat het ook op etis staat.
     
  5. Die van mij staat er nu ook bij
     
  6. Ik heb 20k geleden een nieuwe koppeling, vliegwiel, alles erop en eraan laten vervangen bij de motorswap.. Als nu ook nog blijkt dat de koppeling dus nu in orde is (top natuurlijk) maar dan heb ik EN voor niks een nieuwe motor laten plaatsen(koelprobleem) EN nieuwe koppeling(als ie toch opnieuw geplaatst wordt, alles maar vervangen). Want met beide onderdelen was dus wat mis..
    Oftewel, ik zit helemaal niet te wachten dat ze weer dat ding gaan open maken en dingen gaan vervangen ;) Was juist blij dat ik niet opgeroepen werd en nu dus wel...
    Maar goed, maar even afwachten maar weer.
     
  7. Mijne is uit 2011 en kom ook in aanmerking zie ik
     
  8. De terugroepactie lijkt inmiddels flink uitgebreid te zijn. Ook voertuigen die voor/na de oorspronkelijke (door Ford Duitsland) gepubliceerde productiedata worden nu teruggeroepen.

    De auto van mijn ouders is geproduceerd in 06-2012 had geen melding van deze terugroepactie. Inmiddels staat op de RDW website wel een melding van deze terugroepactie voor deze auto. Op de Etis website staat overigens geen melding.


    Overigens vraag ik me wel af of Ford Nederland daadwerkelijk de auto's actief terugroept (d.m.v. een brief).
     
  9. Zijn er nu al mensen waarbij de koppeling daadwerkelijk vervangen is of is het alleen zo en vage test?
     
  10. Mijn Grand C-max uit mei 2012 nu ook op RDW. Ook bij mij nog niets zichtbaar op Etis.
     
  11. Mijn Mondeo moet ook gecontroleerd worden volgens de RDW site.
    Ik merk niets aan de koppeling...ik hoop dat ze em niet slopen tijdens het testen.
     
  12. Er is ook in feite helemaal niets mis met de koppeling die in de betreffende voertuigen zijn toegepast.


    Het probleem ontstaat pas wanneer de koppeling versleten is en gaat slippen. Wanneer de koppeling langdurig slipt kan het frictiemateriaal loskomen van de plaat en in het ergste geval een gat in de versnellingsbak veroorzaken. Lekkende versnellingsbakolie in combinatie met een hete uitlaat resulteert in een potentieel risico (brand).

    Als oplossing wordt bij auto's met Start/Stop systeem de koppeling getest en wanneer deze de test doorstaat wordt er nieuwe PCM software geladen welke aan de hand van toerental/versnellingsbakverhoudingen en snelheid het slippen van de koppeling kan detecteren. Wanneer er een slippende koppeling wordt geconstateerd wordt het motorvermogen begrenst.

    Bij auto's zonder Start/Stop systeem (dit zijn er maar zeer weinig) wordt de koppeling preventief vervangen (Ik heb zelf het vermoeden dat het vanwege de geringe aantallen niet rendabel is om hier speciaal nieuwe software voor te ontwikkelen).


    Deze terugroepactie is oorspronkelijk in de USA opgezet en later overgewaaid naar Europa. Zoals algemeen bekend is heerst in de USA een enorme claimcultuur. Feitelijk zorgt de nieuwe software welke tijdens de terugroepactie wordt geladen er voor dat wanneer de koppeling slipt het vermogen dusdanig wordt begrenst dat het niet meer mogelijk is om normaal met de auto te rijden. Hiermee wordt voorkomen dat iemand te lang doorrijd met een versleten koppeling waarbij de potentieel gevaarlijke situatie kan ontstaan.



    Op andere forums is lang niet iedereen positief over deze terugroepactie. Zo zou niet alleen een slippende koppeling worden gedetecteerd in de nieuwe software maar zou ook het koppel minder hoog zijn als voorheen en zou de koppelkromme anders zijn. Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar het heeft me wel aan het denken gezet.

    Met de huidige software (laatste versie voor de terugroepactie) loopt mijn motor zeer mooi en ik ben prima in staat om zelf te detecteren dat mijn koppeling slipt. Hier heb ik echt geen elektronica voor nodig. Daarnaast zit ik niet te wachten op de manier zoals de koppeling wordt getest. Op dit moment heb ik dus geen enkel belang bij de terugroepactie. Ik kom vrijwel nooit bij een Ford dealer en ben eerlijk gezegd niet van plan speciaal voor deze terugroepactie naar de dealer te gaan (zeker niet zolang ik nog geen brief heb ontvangen). En wanneer ik van gedachten verander zet ik de nieuwe software welke tijdens de terugroepactie wordt geladen er zelf wel op.
     
    PhoenixNLx en gerardTDCI vinden dit leuk.
  13. Mijn auto is gelukkig niet voorzien van een start/stop systeem.
    Dit zou dus betekenen dat mijn koppeling vervangen wordt.
    Mijn Mondeo heeft slechts 43000 km gereden dus of het zin heeft.
    In ieder geval beter als die software aanpassing aangezien mijn auto getuned is.
    De software van de auto's zonder start/stop wordt op geen enkele manier aangepast?
     
  14. Mogelijk idd dat de auto zonder start/stop te moeilijk is om aan te passen. Auto met start/stop heeft al een controle of de uitgaande as van de bak stilstaat en dus de motor af kan zetten. Mogelijk dat dit nu ook gebruikt wordt om deel slip te berekenen. Auto zonder start/stop heeft dit niet en zal dus ingewikkelder worden.

    Dat amerikaan zo claimcultuur hebben vind ik nog steeds te gek voor woorden dat de rechters hun domheid gelijk geven. Denkend aan iemand die een kat droogde in de magnetron en de fabrikant aansprakelijk stelde ivm niet op stond dat het niet mog. In nl zegt de rechter gewoon dat je buiten de boekje je domme verstand moet gebruiken.

    Zover ik weet zit toch bij de focus de uitlaat aan de achterzijde van de motor. Lekkende bak zou dan geen brand kunnen veroorzaken. Zelf regelmatig gehad dat diafragmaveer van koppeling afgebroken is en in de bak geslingert was. Enige was dat het lekte en meer geluid veroorzaakte. Tevens met uitlaat onder de bak door. Veel meer als stinke was het niet.
     
  15. Software wordt dus in het geheel niet aangepast? De tuning blijft erop staan dus.
    (Zonder start/stop)
     
  16. ik zit die topic van een afstandje te volgen (ik heb geen ECOboost) maar wat een gezeur zeg over iets wat uit de USA komt overwaaien.
    ik ben het eens met JW en zou mijn auto ook niet naar de dealer brengen, al was het alleen al om die belachelijke software aanpassing niet op mijn auto te willen hebben.
    ieder weldenkend mens hier in NL merkt echt wel als zijn/haar koppeling begint te slippen en brengt 'm dan naar een dealer/autobedrijf om dit te laten repareren.
    techniek is leuk, mooi en soms ook wel nuttig maar je koppel begrenzen omdat je koppeling 'dreigt' te gaan slippen....:loco:

    al met al ben ik nog steeds tevreden met mijn "probleem 1.6 TDCI" ;) :bleh:
     
  17. Ik heb ook geen direct last met de koppeling en is het misschien idd ook niet nodig maar geen overbodige luxe om er naar te laten kijken. Weet je ook gelijk in wat voor staat je koppeling is.
    Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
     
  18. Ja! Dat heb ik dus ook. Soms bij het optrekken klinkt er een geluid bij de eerste versnelling. Mijn auto zit nog onder de 40k km en ik heb hem een maand, dus ik vind dat wel kwalijk. Als de terugroepactie geen andere koppeling oplevert, dan moet er iets onder garantie aan gebeuren.

    Ik vind het trouwens vreemd dat deze actie uit de VS zou komen... De Focus wordt daar namelijk niet verkocht met een handbak (en dus niet met een koppeling). Alleen de ST en RS kun je daar met een derde pedaal kopen.
     
  19. Als bij de koppelingstest blijkt dat die slipt en vervangen moet worden, wordt dat dan vergoed? Of komt dat voor eigen rekening?
    Voor alsnog laat ik het aan mij voorbij gaan.
     
  20. Dit is op kosten van Ford
     

Deel Deze Pagina