1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Terugkerende DTC's

Discussie in 'Electronica' gestart door rsterenb, 10 jun 2022.

  1. Hoi,

    Na het wissen van alle DTC's blijven er een aantal DTC's terug komen waarvan ik graag zou willen weten waar het nou echt om gaat.



    ===APIM DTC U0232:00-0B===
    Code: U0232 - Lost Communication With Side Obstacle Detection Control Module A

    ===APIM DTC U0233:00-0B===
    Code: U0233 - Lost Communication With Side Obstacle Detection Control Module B


    (Hiervan had ik helaas niet alle tekst gekopieerd, maar indien nodig kan ik dat alsnog doen.)

    Achtergrond: ik heb een ombouw van Sync2 -> Sync3 gedaan. Ik heb wat oude DTC logs opgeslagen, maar niet alle. Deze twee waren er oorspronkelijk niet en zijn er ergens bij gekomen, maar ik heb geen idee meer wanneer dat is gebeurd.

    Voor zover ik kan beoordelen werken de sensoren aan de zijkant van de auto prima (de auto piept als ik ergens dicht bij ga staan, of dat nou aan de voorkant, achterkant, of aan de zijkant is). De dode hoek indicator in de spiegels gaan aan als dat nodig is. En de auto weet het me ook te vertellen wanneer er iets vanaf de zijkant op me af komt als ik aan het manoeuvreren ben. Ik vraag me dus af wat het is dat er niet in orde is.



    ===TRM DTC U2100:00-2F===
    Code: U2100 - Initial Configuration Not Complete

    Status:
    - DTC Present at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

    Module: Trailer Module
    ===END TRM DTC U2100:00-2F===


    Er is een trekhaak gemonteerd. Toen ik een aanhanger achter de auto had, werkte de verlichting prima en ik weet nu niet wat er dan geconfigureerd moet worden. Gaat dit de oplossing zijn? https://www.talkford.com/threads/trailer-module-code-u2100-mondeo-mk5.386787/post-3187924



    ==RFA DTC B10C6:1F-2F===
    Code: B10C6 - Exterior Trunk Antenna

    Additional Fault Symptom:
    - Circuit Intermittent

    Status:
    - DTC Present at Time of Request
    - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

    Module: Remote Function Actuator

    [...]
    ===END RFA DTC B10C6:1F-2F===


    Deze DTC zat er al in toen ik de auto kocht. De auto heeft keyless entry, en ik kan daadwerkelijk de achterklep niet openen als de auto afgesloten is; alle andere deuren wel. Is dit iets wat ik zelf zou kunnen oplossen (waar zit dat ding precies)?
     
  2. Om weke auto gaat het precies. Trekhaak en beide radars achter de bumper zitten zover ik weet allemaal op de MS can. Althans bij mijn mk4. Wilde gok dat dit ook bij de mk3 is.
    Als een van de twee niet goed werkt zullen de andere nog wel kunnen communiceren.

    Wat kan zijn dat een van de modules verkeerd signaal over ms can stuurt.
    Of dat sync2 en sync3 anders met ms can omgaan.
    Gekke is dat je wel werkende BLIS hebt.

    Ivm je radio van sync2 naar sync3 hebt gewisseld zijn er 2 hier op forum die het beste antwoord kunnen geven. @JW en @pd3jcw zouden dit het beste denk kunnen beantwoorden. Of iemand die soort gelijk probleem hebben gehad.
    De kans is idd dst er ergens verkeerde configuratie staat. Maar ja dat is ff zoeken
     
  3. Het is een MK3 Wagon 2016 2.0 TDCI. Wat wil je nog meer weten?

    Wbt de trekhaak: de auto is ex-lease. Ik heb 'm met trekhaak gekocht, en die zat er al onder toen ik 'm voor het eerst zag. Of het een "originele Ford" trekhaak is, dat weet ik niet.
     
  4. Zou zeggen dat lease altijd door dealer is ingebouwd. Dus geconfigureerd.
    Werkt defecte lamp detectie voor aanhanger bij je.
    Schakelt bij gebruik BLIS en parkeersensoren uit.
    Want functie lampen wordt vaak al uit de doos goed aangestuurd.

    Hoeft niet orgineel te zijn, heb ik ook niet en bovenstaande werken bij me allemaal

    Wat betreft de code die er al in zat. Bij je reservewiel tegen de achterkant zit een antenne sensor. Deze is voor keyless start en open sluiten nodig. Zo weet de auto of de sleutel in de auto if erbuiten zit.
     
  5. Ik zou je stekker van je trekhaak ook even controleren, misschien staat ie vol water of zit er oxidatie in/op.

    Keyless entry antenne bij de kofferbak; zou het kunnen dat ie mist? Wellicht heeft ie een keer een nieuwe bumper gekregen (neem aan dat ie daaraan vast zit) en hebben ze de sensor niet meer gemonteerd.
     
  6. zover ik weet zit de sensor net achter resevewiel op de bodem. Heb zelde deze buiten de auto zien zitten laat staan aan de bumper. Maar wel keer aan de support bracket waar de bumper op geklikt zit.

    Water in stekker denk het niet, want anders werkt verlichting ook slecht van de aanhanger.
    Of moet via caterpilaire werking water door de kabelboom in de trekhaak module komen. En zo intern deze kortsluiten.

    Of ergens keer schade gehad. Dan na tijd pas de storing op de bekabeling of units krijgen.
     
  7. #7 rsterenb, 10 jun 2022
    Laatst bewerkt: 10 jun 2022
    Bedankt voor de info. Ik heb nog wat gevonden om met de TRM te proberen, naast kijken of er water in de stekker zit (het kan maar gecontroleerd zijn). Volgens Forscan is alle 791-01-01/02/03 data 0000/00/00, en ik vind op sommige websites andere data.
    Dat gezegd hebbende, in de AsBuilt die ik bij FordMotorcraft heb gedownload heeft geen data voor 791-xx-xx. Dit betekent dat de TRM pas wordt ingebouwd als er een trekhaak wordt gemonteerd?

    De RFA ga ik wel dan maar eens zoeken. Misschien zit er een stekker niet helemaal goed in of zoiets simpels.
     
  8. dat asbuilt de data niet heeft is normaal. zelde wordt trekhaak af fabriek mee besteld. is extra optie en betaal je ook bpm over (dat neem ik aan weet niet zeker)
    ieder geval deden wij altijd bij elke auto zelf de trekhaak monteren. vandaar dat de data ook ontbreekt
     
  9. Ik heb de TRM module geïnitialiseerd door op 791-01-01 "C000" te schrijven, en daarna in Forscan de TRM initialisatie procedure te starten. (Ik las op wat fora dat alleen de TRM initialisatie starten voor een aantal mensen niet werkte, en dat het helpt om de data van 791-01-01 eerst "C000" van te maken. Nodig of niet; de DTC is weg.)

    Ik denk dat ik de RFA heb gevonden. Er zit een schuimachtig ding tussen de kofferbak en de achterbank, en als je die (met wat beleid; er zit ook een kabeltje bij) eruit trekt, dan zit er een module in gedrukt. Het gaat om 8M5T-15K604-LB, en volgens eBay is dat een "2012-2018 FORD FOCUS KEYLESS ENTRY ANTENNA RECEIVER MODULE". De prijs die ik zag, varieert van 15 tot 30 dollar. Ik heb geprobeerd om bij de connector te komen om die opnieuw in te steken (want: "Circuit Intermittent"), maar het was wat lastig om het plastic los te krijgen waar de kabelboom achter zit en ik had geen tijd meer om er verder te kijken hoe ik het zonder beschadigingen los krijg; dat komt later wel weer. Mocht de stekker opnieuw insteken het niet oplossen, dan kan ik altijd nog kijken voor een andere/nieuwe module.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina