1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Terugkerende DTC Code: P0036 - HO2S Heater Control Circuit (Bank 1, Sensor 2)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Heavy, 19 aug 2021.

  1. Hallo,

    Alvast dank voor het meedenken want ik ben een beetje door de mogelijkheden heen.
    Op mijn Focus 1.0 125Pk Eco boost uit 2016 kreeg ik na 1 1/2 jaar voor het eerst de
    foutcode P0036. Lamda sensor is toen vervangen door een origineel echter na precies
    1 jaar kwam de fout terug. De sensor is toen weer vervangen door een origineel Ford
    exemplaar echter na 1 week kwam de fout weer terug. Als ik de DTC reset met Forscan
    komt de fout weer terug. De ene keer binnen een dag, dan duurt het 3 weken.

    Bedrading is nagekeken, er is volgens Ford geen software update beschikbaar dus ik
    weet het niet meer. De auto rijdt als een speer dus echt zorgen maken doe ik me niet
    maar dit wil ik wel graag opgelost hebben.

    Groeten Ruud.
     
  2. Hoi Ruud,

    Wij hebben nu precies zelfde probleem met een ecoboost 1.0 uit 2016.
    In de afgelopen week is de software geüpdatet, sensor vervangen voor een originele. Binnen 1 dag weer lampje terug.
    Aanstaande dinsdag gaan ze alles nameten. Mocht ik meer weten dan hoor je het.
     
  3. Volgens de eerste hit op google Is de kans vrij groot dat het een bedradingskwestie is.

    Dit zal bij jullie beide het geval zijn, aangezien de sensor al onnodig vervangen is.
     
  4. Hallo Frank en Martijn,

    Was even bang dat dit forum dood was omdat het zo lang heeft geduurd voordat er een reactie kwam. Maar die is er eindelijk, top.

    Ik verwacht zelf ook dat het een bekabelingsprobleem zal zijn echter is daar al naar gekeken door de garage. Dus ben even benieuwd
    waar ze bij Frank op uit gaan komen. Gisteren sprak ik een maat van me en die zij dat ze wel een met een multimeter in de stekker
    prikken om e.a. te meten en dan de busjes oprekken waardoor deze geen goed contact meer maken. Die kan ik Frank meegeven
    als aandachtspunt. Ik hoor graag, nogmaals dank voor jullie meedenken.

    Groeten Ruud.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  5. Een tijdje geleden heb ik een auto van een collega met vergelijkbaar probleem gefixed.
    Hier had de garage inmiddels 2x de lambda sensor vervangen en ook de katalysator.

    Uiteindelijk heb ik een software update uitgevoerd en vanaf dat moment is het rustig.

    Hoor zo her en der dat er best veel katalysatoren van focussen 1.0 defect raken.
    Vervanging inclusief de update is dan de oplossing.
     
  6. Hallo Dutchguy,

    Ook dank voor het meedenken. Ik ga de topic over de update eens lezen want volgens de Ford website is er op mijn VIN
    nummer geen update beschikbaar. Wellicht een stomme maar vanuit onwetendheid gestelde vraag, wordt de software ook
    geupdate als ik de motor laat chiptunen naar 149 Pk?

    Groeten Ruud.
     
  7. Oh, ik heb wel een 6 bak automaat. Maakt dat nog uit voor de upgrade naar 140PK?
     
  8. Wat wordt het koppel bij de 140pk versie? De 6F15 bak kan maximaal 200Nm aan.
    Volgens mij moet het ook zo zijn dat de 140pk daadwerkelijk met automaat geleverd moet zijn omdat de besturing van de bak ook in het motormanagement zit.
     
  9. Bij mijn weten blijft 't koppel nagenoeg gelijk. Enkel de pk's gaan omhoog. Net als bij de 1.5 met 150-->182 pk.
     
  10. Als ik bij de Fiesta kijk heeft de 1.0 met 140pk 210Nm dus net op de grens van de 6F15. Als deze motor echter niet met automaat geleverd is zal de upgrade lastig worden denk ik.
     
  11. dutchguy heeft er een heel topic over. Klik maar eens op de link in zijn handtekening.
     
  12. Hoi Martijn,

    Bedankt voor de link. Dit is precies wat de garage heeft aangegeven te gaan doen. Dus doormeten op de spanning en kijken waar de beschadiging zou zitten met kortsluiting.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  13. Hallo Frank, zijn ze al verder gekomen met je probleem?

    Groeten Ruud.
     
  14. Hallo Ruud,

    Ik heb hem nu weer meegekregen, maar bleek bij ons dat de monteur de sensor bij vervangen niet goed had aangesloten. Meestal begon hij te branden na paar kilometer.
    Nu iets van 100km gereden en isnnog niet aangegaan.
    Dus heb hoop dat dit het was.

    Maar zal nog eens vragen of ze niet nog meer gedaan hebben.
     
  15. Hey Ruud, Helaas was dat het dus ook niet. Hij is weer gaan branden. Maandag gaan we weer naar de garage
     
  16. Hallo Frank, dat is balen zeg. Bij mijn Focus heeft een niet merk gebonden garage op mijn verzoek nogmaals de bedrading nagekeken
    en niets kunnen vinden. Dit kon nog met gesloten beurzen omdat ik ze wel eens help met ICT zaken. Wordt wel een vervelend dingetje
    zo vind ik. Ook gelijk gekeken of er een 140Pk automaat is, om eventueel de motor te laten chip tunen, maar daar kom ik niet uit. Ford
    is daar niet duidelijk in. Er is wel een 150Pk versie met een 8 traps automaat maar die heb ik dus niet, slechts 6 gangen.

    Ik begin er aan te denken om te kijken of ik de controle van het verwarmingselement uit kan schakelen via Forscan. Dan ben je in ieder
    geval van de melding op je dashboard af en zie je eventuele andere onheil wel.
     
  17. Hoi Ruud,

    Ik heb de mazzel dat het nog steeds garantie is.
    Afgelopen maandag afgesproken dat nadat ze hele dag hebben rond gebeld naar verschillende dealers en garages. Dat aanstaande maandag een specialist op dit gebied ernaar gaat kijken.

    Mocht dit niet de oplossing zijn, dan gaat de auto ingeruild worden op een andere auto.

    Ik hoop dat er iets uitkomt het bij mij oplost en wat jou zou kunnen helpen.
     
  18. Hallo Frank,

    Ik ben erg benieuwd naar wat er uiteindelijk is gebeurd met jouw Focus..

    Groeten Ruud.
     
  19. Hey Ruud,


    Ik heb nu inmiddels 1000 km gereden nadat ik hem terug heb gekregen.

    Wat ik te horen heb gekregen is dat de update die gedaan waa niet goed was gegaan. Ze hebben het 3 keer gedaan en na de derde keer is het goed gegaan en is hij niet meer aangegaan.
     
  20. Hallo Frank,

    Als oud ICT'er klinkt dat vreemd maar goed. Nou zit ik nog met de uitdaging dat de Focus dus blijkbaar een fout stuk software heeft. Hoe pak ik dat aan... Hopelijk heeft een forum lid nog een gouden tip..
     

Deel Deze Pagina