1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Te lage accuspanning??

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HotelMike, 20 sep 2020.

  1. Hallo forumgenoten,

    Ik heb me reeds voorgesteld en kom nu gelijk maar binnen met een vraag.
    Afgelopen week vielen me een aantal zaken op. Autoramen waren wat beslagen dus de ruitverwarming aan. Maar de voorruit- en achterruitverwarming werkten niet. Lampjes van de verwarming gaan wel aan maar niet automatisch weer uit. Ruiten en spiegels worden niet warm.
    Ook werkt het start/stop systeem maar sporadisch. Met name als het s/s niet werkt duidt dit op een te lage accuspanning. Maar kan het ook zijn dat de ruitverwarming dan ook preventief wordt uitgeschakeld?

    Heb net even de multimeter erbij gehad.
    Accu in rust 12.60V
    Stationair laden 14.20V
    5000rpm laden 14.26V / 14.32V

    Met name het laden bij 5000rpm fluctueert nogal, is niet stabiel. Ook vind ik de waarde aan de lage kant.
    14.60V / 14.80V moet wel haalbaar zijn lijkt me.

    Auto wordt veelal gebruikt voor korte ritjes. Originele accu zit er nog in, is anderhalf jaar oud. Dit weekend 2 langere ritjes gemaakt (totaal 360km) en nog werkt het s/s en de ruitverwarming niet.

    Kan de accu overleden zijn, 12.60V in rust lijkt me voldoende. Of is het BMS (Battery Monitoring System) ontregeld.
     
  2. #2 Masterijn, 21 sep 2020
    Laatst bewerkt: 21 sep 2020
    Laatste tijd zelf veel gedoe gehad met accu's, dus ook wat gemeten en hier en daar wat dingen opgestoken..
    Om de accu op te laden hoeven bij mijn weten geen hoge toeren gemaakt te worden. Bij stationair draaien heb ik al voldoende spanning gezien. 14.4V.
    Het laden van een EFB accu gaat doorgaans in 2 fasen:
    Constante stroom van 10% - 15% C (Ah) waarde
    Tot het bereiken (opklimmend) van 14.4 V klemspanning, waarna geregeld wordt om deze 14.4V klemspanning te behouden, dus constante spanning. De stroom gaat dan geleidelijk aan afnemen, waarbij bij 1% C de accu vol is, waarna deze floating gehouden kan worden met 13.4 of zo.
    Het rare is dat zekerheid over deze waarden vrijwel niet te vinden is. Het kan zijn dat 14.7V constante spanning ook goed is.
    Het meten van de accu spanning om de actuele capaciteit van de accu vast te stellen is zeer lastig. In de auto is deze altijd nog deels belast en dat zorgt dat vergelijkingen met gewenste onbelaste spanning moeilijk te maken is. Ook de temperatuur van de accu heeft invloed. Zelf ben ik een nieuwe accu aan het monitoren, waarbij ik een log bijhoud. Deze heb ik voor installeren volledig opgeladen, deze was toen 12,55V in de auto, vandaag met wat rijden, maar ook verbruik in stilstand 12,24V.
    M'n multimeter heeft een max/min stand zodat ik ook de spanningsdip bij het starten kan meten. Deze was 10,42V, wat waarschijnlijk de meest belangrijke indicator is voor conditie/capaciteit: hoe kan die zijn spanning behouden onder zware last. Deze waarde is wel gemeten vanuit de sigaretten aansteker en meet dus ook het spanningsverlies in het circuit.
    Kort gezegd, een enkele waarde zegt niet zoveel. Meer meten onder verschillende condities is waarschijnlijk nuttiger. Bij oude type accu's werd ook eerder de vloeistof getest dan de spanning.
     
  3. Accu van 1.5jaar kan al voorkomen dat soc waarde te laag is en hierdoor s/s niet meer werkt.
    Het kan zelfs voorkomen dat als de soc 100% (bijna) bereikt dat dynamo stopt met opladen van de accu. Heb gemeten 12.6volt tijdens het rijden.

    Auto starten heb je te maken met cca of din. Coldstart crank amperage. Dat spanning in elkaar zakt is normaal. 10.4volt is dan zeker haalbaar.
    Onder de 9volt is te laag.
    Nadeel multimeter is te traag in meten. Meeste hebben lage frequentie van ververssen. Scope doet het al snel met 20Mhz dus kan je hem mooi laten tekenen.



    Maar als ik heel je verhaal begrijp is het gekke dat je een keer hebt gehad dat voor en schterruitverwarming niet deed maar lampje wel brande. Heb je wel voeding op de ruit en is de zekering nog heel
     
  4. Een scope is zeker handig, maar als het goed is heeft de MM 40 "bar" updates/s. Ik ga er vanuit dat de min/max ook zo snel werkt. Dat zou ik eens moeten testen..
    Ik ga er niet mee naar buiten sjouwen, maar m'n bench multimeter heeft een 2e adc die 1 MSamples/s kan vastleggen. Nog nooit gebruikt, maar zou in zo'n situatie nog wel eens nuttig kunnen zijn. Die heeft dan t.o.v. van de meeste scopes (die geen arm en been kosten) wel een betere meetnauwkeurigheid (10 mV resolutie).
     
  5. Klopt, de indicatielampjes op de knoppen branden wel maar zowel voorruit, achterruit en spiegelglas wordt niet warm.
    Zekeringen heb ik gechecked en die zijn goed.
    Aangezien de wagen nog binnen de fabrieksgarantie valt mag de Ford dealer verder alles doormeten voordat ik overga tot aanschaf van een nieuwe accu.

    Ik weet dat bij veel auto's het s/s systeem gedeactiveerd wordt als de accuspanning te laag is of als er veel grootverbruikers aan staan.
    Kan het zo zijn dat bij Ford, bij een te lage accuspanning of SOC, de ruitverwarming ook wordt uitgeschakeld om zo stroom te reserveren voor de noodzakelijke zaken?
     
  6. Tijdens een draaiende motor is 14,4-14,5V normaal.
    Door het Smart Charge systeem kan de dynamo ook stoppen met laden en daardoor de boordspanning tijdelijk rond de 12V zakken.
    Hoe lang heeft de motor uitgestaan voordat je de accu in rust hebt gemeten?
     
  7. Ruim 1 dag..
     
  8. Dan is 12,6V geen slechte score. Er zijn meer redenen waarom het startstop systeem niet werkt. Motorstoring, te hoge of lage buitentemperatuur, ontwasemstand voor de ruiten ook dacht ik.
     
  9. Auto bij de garage geweest en alles doorgemeten. Conclusie: accu was nog maar iets van 55%.
    Nieuwe erin en alles werkt weer naar behoren. Toch wel vreemd dat een accu zo snel de geest kan geven.
     

Deel Deze Pagina