1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

SYNC 3 systeem en kaart updates

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door mstuniek, 15 jun 2017.

  1. Dat wist ik ja, was bij mijn Seat ook zo. En als je de “op slot knop” een paar seconden ingedrukt houdt gaan ze allemaal weer dicht. Maar ik weet niet of dit bij alle modellen/uitvoeringen werkt.
     
  2. Klopt, net als VW en Audi, gebruik het voornamelijk op m'n panoramadak te sluiten op afstand
     
  3. Eerlijk gezegd snap ik deze opmerking niet helemaal. Heb je bij de aankoop van je auto een onderhoudscontract getekend? Ofwel, op basis waarvan verwacht je de updates? En daarbij klopt volgens mij de term "illegaal" niet. Ik heb zelf ook een MK4. Heb 'm probleemloos zelf geupdate. Bij de een lukt het dus blijkbaar wel, bij de ander niet.
    En hier komt meteen de reden dat ze huiverig zijn met de updates denk ik. Ze hebben gewoon de instelling "If it ain't broken, don't fix it". Stel het gaat fout, moeten ze je ondersteuning geven als het onverhoopt mis zou gaan.

    Hierbij dezelfde opmerking eigenlijk. Wat is er illegaal aan, als de bestanden gewoon van een Ford server komen?
     
    Ronny vindt dit leuk.
  4. Ik begrijp de opmerking van JtHs wel, want waarschijnlijk is er een probleem geweest na "niet formeel" updaten van zijn Sync3/navigatie systeem en heeft de dealer dit moeten oplossen?
    Als je VIN niet in het Ford Sync update voorkomt voor de desbetreffende update, dan heb je wellicht ook geen of nauwelijks ondersteuning/garantie als de installatie langs de informele weg is uitgevoerd.
     
  5. Dan heb ik de opmerking wellicht verkeerd gelezen. Het kwam op mij over dat het erover ging waarom Sync 3.4 met F9 nog niet beschikbaar zijn voor de Focus MK4. Kies je voor de informele weg, dan ben je zelf verantwoordelijk. Kies je voor de formele weg, is Ford verantwoordelijk. En mijn antwoord was puur erop gericht dat Ford ervoor kiest de update niet aan te bieden via de formele weg :) Omdat ze dan dus ook verantwoordelijk zijn en je moeten helpen bij problemen. En daar zitten ze niet op te wachten. Althans, zo komt het op mij over.
     
    charleyr vindt dit leuk.
  6. Waarom biedt de dealer deze updates niet aan ?
    Omdat ze alleen de update van de Fordsite mogen ondersteunen.
    Ons probleem is dat op de Fordsite voor Sync 3.0 een update staat naar F9 en voor Sync 3.3 zijn we up-to-date met F7
    We willen graag naar F9 maar Ford en de dealer geven niet thuis
    We willen update met de Fordsite en wachten er al 15 maanden op vandaar onze onvrede
    En of dit legaal of illegaal is zal me worst wezen
     
  7. ben nu f9 aan het installeren, net van de nederlandsche fordsite afgeplukt,
    na invullen vin, maar inderdaad, geen syncupdate
     
  8. Je kan er van beide kanten wat voor zeggen. Zoals @MauriceFW aangeeft, je hebt geen onderhoudscontract afgesloten. Er is natuurlijk wel garantie, maar ook daar zegt @MauriceFW: If it ain't broken, don't fix it. Die instelling kan ik best begrijpen vanuit Ford, als je kijkt naar de (eventuele) kosten. Op basis van de klanttevredenheid bevindt Ford zich dan weer wel op glad ijs. Enerzijds is de klant ontevreden, maar anderzijds kunnen ze misschien de werking van de nieuwe versie ook niet garanderen op elk type van elk model. Daarvoor gedogen ze dus dat men het wel kan verspreiden en installeren, met de kanttekening dat het dus aangeraden wordt om een back-up te maken voordat je gaat updaten. Als je dat vergelijkt met een telefoon; Het gros van de gebruikers is tevreden en wacht wel op de officiële updates. Maar als ik op mijn iPhone een bèta van iOS 14 wil gaan draaien, zorg ik er ook voor dat ik eerst een back-up maak van de iPhone met iOS 13. Dat is dan voor een auto niet anders.

    In de IT zijn er overigens wel interessante ontwikkelingen (geweest) waarbij fabrikanten door de EU gedwongen zijn of worden om voor een x periode updates aan te bieden. Bijvoorbeeld smartphone fabrikanten die nu minimaal twee jaar lang Android updates aan moeten bieden, met als minimale eis dat het in ieder geval de beveiligingsupdates zijn. Aangezien autofabrikanten tegenwoordig eigenlijk gewoon rijdende computers verkopen, zou je kunnen stellen dat zij ook onder een dergelijke regeling moeten vallen. Maar als je de eis hebt over beveiliging is het minimum, dan vallen significante updates over de Sync software en de kaartversies weg.

    Daarom heeft men dus nu al de mogelijkheid om dit zelf (zoals omschreven in o.a. dit topic) dus uit te kunnen voeren. Als dat echter gebeurd, zou een fabrikant of dealer geen ondersteuning mogen weigeren, maar gewoon aangeven dat in dat geval de software terug gezet wordt naar de af fabriek status en dat er dan pas verder gekeken wordt naar de oorzaak en/of oplossing, mits het nog niet opgelost is door de software terug te zetten naar de status ten tijde van de aflevering of naar de meest recente officieel aangeboden en bijgewerkte versie.

    My two cups: Ik heb Sync 3.4 op mijn MY2020 Focus Mk4, en daar zitten de F8 kaarten op. Ik gebruik echter nooit de ingebouwde navigatie maar navigeer met Flitsmeister, Google Maps of Apple Kaarten via Apple Carplay. Ik snap dan ook niet dat autofabrikanten nog steeds zoveel investeren in hun infotainment. Steek dat geld liever in andere ontwikkelingen en laat de bedrijven die er goed in zijn, dat stuk ontwikkelen. Dus biedt gewoon beperkt de functionaliteiten aan en zorg dat je via Android of iOS een betere koppeling krijgt met je auto zodat je alles vanuit Android Auto of Carplay kan aanpassen, besturen op afstand etc. etc. Daar is waar we in de toekomst naar toe (moeten) gaan.
     
    Luifel vindt dit leuk.
  9. Laat ik voorop stellen dat ik je onvrede 100% snap. Had zelf ook liever op een officiële(re) manier mijn auto geüpdate. Maar uiteindelijk kun je een leverancier (in dit geval Ford) niet dwingen een update vrij te geven voor jouw apparaat. En zeker omdat het met "luxe" te maken heeft, het is niet dat je auto nu onveilig is of wat dan ook. Nogmaals, Ford werkt echt met het "If it ain't broken, don't fix it" principe.

    @Waus26, ik had het niet beter kunnen verwoorden als jij. Daarom nog even een samenvatting gegeven :)
     
    Waus26 vindt dit leuk.
  10. De volgende sync versie (4) maakt gebruik van kaarten en verkeersinfo van TomTom , persoonlijk lijkt mij dat wel een goede ontwikkeling dat Ford daar een overeenkomst mee heeft gesloten.
     
    Waus26 vindt dit leuk.
  11. Daar heeft menigeen een hogere pet op dan van de huidige kaartenleverancier voor zover ik dat heb gelezen inderdaad. Maar een Sync 4 schijnt dan weer geen backward compatibility te hebben met auto's die nu Sync 3(.4) hebben. Dat is dan weer jammer, zeker met het gegeven dat niemand met een huidige Ford hier iets aan heeft. Om even weer naar de eerdere vergelijking te gaan: Een telefoon vervang je over het algemeen makkelijker voor een nieuwe dan een auto.
     
  12. We zijn tevreden over Sync maar het navigeren is afhankelijk van kaartmateriaal voor ons is dat F7 uit begin 2018 up-to-date volgens de Ford update side dus ruim 2 jaar oud
    De Ford update side geeft aan gemiddeld eenmaal per jaar een kaart update
    We hebben Sync 3.3 maar bij Sync 3.0 is F9 up-to-date
    Daar zijn we dus ontevreden over
     
  13. My two cups: Ik heb Sync 3.4 op mijn MY2020 Focus Mk4, en daar zitten de F8 kaarten op. Ik gebruik echter nooit de ingebouwde navigatie maar navigeer met Flitsmeister, Google Maps of Apple Kaarten via Apple Carplay. Ik snap dan ook niet dat autofabrikanten nog steeds zoveel investeren in hun infotainment. Steek dat geld liever in andere ontwikkelingen en laat de bedrijven die er goed in zijn, dat stuk ontwikkelen. Dus biedt gewoon beperkt de functionaliteiten aan en zorg dat je via Android of iOS een betere koppeling krijgt met je auto zodat je alles vanuit Android Auto of Carplay kan aanpassen, besturen op afstand etc. etc. Daar is waar we in de toekomst naar toe (moeten) gaan.[/QUOTE]

    Kan ik me helemaal in vinden, denk dat dat uiteindelijk de toekomst wordt. Laten ze daar hun geld op inzetten.
     
    Waus26 vindt dit leuk.
  14. @JtHs
    dan moet je denk ook bij blackberry zijn.
    sync2 is door microsoft gemaakt en sync3 door blackberry (zo ver ik het heb gelezen/doorgekregen)
    blackberry krijgt kaartmateriaal en die moeten het omcoderen naar een bestand zodat de sync ermee om kan gaan.
    er is een kans dat blackberry een update uitbrengt van sync3 met f9 direcht erbij. maar bij de eerste deel zijn er problemen ondervonden. bugs.
    dan staat het direct stil en willen ze eerst dat fixen.
    vandaar dat 3.0 met f9 wel beschikbaar is en voor enkele 3.3 met f7 als up to date wordt weergegeven.
    3.4 dit nu beschikbaar is via de verkeerde weg. is versie waar bug met usb poort en muziek spelen in zit.

    autoindustrie stamt idd nog steeds van if it aint broken don't fix it.
    tesla en computer industrie is, beste eerst update draaien en kijken of je dan probleem mee opgelost is.

    dat sync4 kaart van tomtom krijgt is idd niet verkeerd. geen idee wie de modules maakt, maar daarvandaan komt eigenlijk ook de software. mogelijk dat die dus van here overgestapt zijn naar tomtom.

    alle autofabrikanten zijn meer assemblage bedrijven dan fabrikant van onderdelen. externe bedrijven zoals bosch valeo, continental, om zo een enkele te noemen.
    die bouwen de meer ingewikkelde systemen voor autofabrikant.
    terugroepactie op een ruitenwissermotor ivm mogelijk waterlekkage. is niet de kosten voor autofabrikant maar voor de maker van de betreffende onderdeel.
     
  15. Komt de Focus met ingebouwde modem en sim kaart en live traffic in aanmerking voor TomTom navigatie ?
     
  16. Mee eens. Ik laat de navigatie nu ook aan Maps over via AA. Is in ieder geval up tot date. Alleen wel intelligent cruise control uitgezet, want die gebruikt de max snelheid volgens de navigatie van Sync. En die is op de meeste plaatsen nog 130.
    Ford mk4 geleverd op 12 juni met Sync 3.4 build 19274. Ga ik niet downgraden, F9 opzetten, weer upgraden en tot de conclusie komen dat die ook nog sterk achterloopt.
     
    Waus26 vindt dit leuk.
  17. Ik denk het niet, zit in de automatisering en verwacht dat dit een heel andere systeemopbouw gaat vragen. Het komt nu bij de E-Mustang en dan gaan ze er verder mee denk ik.

    Je ziet het al met Local Hazard Alert. Staat wel in het het menu van mijn Focus Active maar kan ik niet activeren. Is er dus inderdaad alleen maar voor de PUMA en niet voor de Focus.
     
  18. Je bedoelt een huidige Focus , dus backwards compatible? Dat zal niet gaan gebeuren, TomTom heeft zelf kaarten en navsoftware, dit wordt dan ook geschikt gemaakt voor QNX van Blackberry (Sync4 blijft dus bij dit OS maar zal een hele nieuwe versie zijn). Bedenk daarbij dat Sync 4 de dubbele rekencapaciteit van Sync 3 krijgt, ik denk niet dat je - als het al kan - Sync4 op een Sync3 systeem wilt zetten.
     
  19. Kan goed zijn dat ze share data gebruik doen met je gsm.
    Dus heen modem maar via jouw gsm data binnen komt en verzend. Maar kaartmateriaal op de unit zelf staat.
     
  20. Voor de vele mensen die geen duidelijkheid hadden over wat er met de SYNC versie en kaartversie update gaat gebeuren voor de MK4, hieronder het antwoord van FORD NL op mijn vraag over de update:

    klanten@ford.com
    ma 6 jul. 16:46 (1 dag geleden)
    [​IMG]
    aan patrick


    Geachte heer,

    Hartelijk dank voor uw mail.
    Wij verontschuldigen ons ten zeerste voor de reeds opgelopen vertraging van ons antwoord op uw mail.

    We verwachten binnenkort een nieuwe software update en dit wordt Sync 3.4 en kaarten F9. Helaas is de exacte datum niet bij ons bekend omdat onze leveranciers dit momenteel aan het testen zijn.

    Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

    We wensen u een goede gezondheid toe.

    Met vriendelijke groet,

    M. B.
    Customer Relationship Centre, Nederland
    Tel.: +31 (0) 70 77 03 777
    E-mail: klanten@ford.com
    Postbus 175, 1180 AD Amstelveen

    Indien u verdere vragen heeft of meer wilt weten over Ford, bezoek dan Ask Ford:
    AskFordNL
     

Deel Deze Pagina