1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

sync 1, sync 2 & sync 3 info

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door Chris1508, 15 jun 2020.

  1. #1 Chris1508, 15 jun 2020
    Laatst bewerkt: 1 aug 2020
    het heeft me even zoeken gekost, maar ik denk dat deze info leuk is voor de mensen die net in focus stappen (zoals mijzelf)

    Sync 1.0

    De eerste generatie (sync 1.0) werd geïntroduceerd in 2007 in de USA. in Europa werd nog gewoon het oude Bluetooth/Voicecontrol systeem toegepast. In Europa is het SYNC 1.0 systeem pas in 2012 beschikbaar gekomen. Het Europese SYNC 1.0 systeem is weliswaar gebaseerd op het USA systeem maar heeft ook zeker de nodige verschillen.

    Hier in zat standaard bluetooth in zodat er muziek en gebeld kon worden, ook kon er via spraak een opdracht worden uitgevoerd als bellen, dit kon tevens ook gedaan worden via een keuze toets op het stuur. Het systeem kan ook sms berichten voor lezen. Dit is exact hetzelfde connectiviteit systeem dat ook al in de Focus 2 fase 2 werd toegepast. In Nederland was dit systeem voorzien van een Engelstalige module (Nederlands was niet beschikbaar). De taal van dit systeem is alleen te wijzigen door de module te vervangen. Dit systeem is door de gebruiker vanaf een USB stick te updaten. De laatste update is in November 2012 beschikbaar gekomen. Hierna is de support vanuit Ford stopgezet.

    Sync 1.0 werd ook gebruikt i.c.m. de parkeer sensoren, zo werd op het scherm een afbeelding weer gegeven van een achteruit rijdende auto en de boxen functioneerde als de ‘’piepers’’

    Er was ook een USB aansluiting zodat de muziek direct ingeladen kon worden.

    Het systeem heeft sinds dat het uit gekomen is diverse updates gehad. Zo is het scherm herzien voor extra functionaliteit zoals navigatie en een achteruitrijcamera. In 2012 is er ook een update uitgekomen zodat het samen kan werken met bijv. spotify zodat het kan worden bestuurd door de stuur wiel bediening, wel is waar beperkt.

    eerste type sync 1.0 (1e generatie)
    [​IMG]
    tweede type sync 1.0 (2e generatie)
    [​IMG]

    Sync 1.1

    In maart – 2015 kwam er een update zodat de muziek die werd afgespeeld zichtbaar was op het scherm, eerder was dit niet zo.

    Afhankelijk van de uitvoering is sync in de volgende auto’s ingebouwd:

    - Fiesta (2008 – 2017)
    - Focus (2011 – heden)
    - Cmax/ grand c-max (2011 – heden)
    - B-max (2012 – heden)
    - Ka+ (2016 – heden)
    - Ecosport (2012 – heden)
    - Grand tourneo connect (2012 – heden)
    - Kuga (2013 – heden)

    HOW TO VAN Plint24 (https://www.focusclub.nl/index.php?threads/ford-focus-sync-1-1-updaten.116102/)

    Update Sync 1.1 naar versie V5.11

    Stap 1: Ga naar https://www.ford.nl/onderhoud-en-service/support/sync-en-bluetooth-ondersteuning/update#/
    Stap 2: Voer het VIN-nummer in en zoek naar beschikbare updates en download deze.
    Stap 3: Pak de bestanden uit en zet deze op een FAT of FAT32 geformatteerde USB-stick. Voor deze softwareversie heb je een USB-stick van minimaal 2Gb nodig.
    Op de USB-stick staat nu een map 'SyncMyRide' en 2 bestanden 'autoinstall.lst' en 'install.lst', verder niks.

    Let op, voordat je sync gaat updaten zullen eerst de 2 LST-bestanden gerepareerd moeten worden. Deze zijn namelijk defect.
    Om dit te doen heb je een willekeurige HEX-editor freeware nodig. (HEX-editors geven ALLE tekens in een bestand weer).

    Eenmaal een HEX-editor gedownload, volg dan de volgende stappen:

    Stap 1a:
    Er zit een fout in het bestand 'autoinstall.lst'. zie hieronder.
    [Windows Mobile voor Automotive 5.8]
    Item1 = 8L2T-14D546-AF
    Open1 = SyncMyRide \ 8L2T-14D546-AF.CAB
    Item2 = E1BT-14D546-KB
    Open2 = SyncMyRide \ E1BT-14D546-KC.CAB

    In de regel Item2 = E1BT-14D546-KB moet de laatste letter B worden omgezet in een C. Dit kan je makkelijk aanpassen in kladblok of de HEX-editor.
    Hieronder de juiste tekst:

    [Windows Mobile voor Automotive 5.8]
    Item1 = 8L2T-14D546-AF
    Open1 = SyncMyRide \ 8L2T-14D546-AF.CAB
    Item2 = E1BT-14D546-KC
    Open2 = SyncMyRide \ E1BT-14D546-KC.CAB

    Stap 1b: Open (nu) het bestand 'autoinstall.lst' in de HEX-editor.
    In de HEX-editor kun je zien dat de karakters 0D en 0A aan het eind van elke een tekstregel staan.
    Alleen deze tekens kunnen tussen de laatste letter van een regel én de eerste letter van de volgende regel staan.
    Controleer het bestand op de juiste waardes en pas dit waar nodig aan. Het bestand 'autoinstall.lst' mag dus geen fout bevatten.

    Verder staan er géén tekens voor [Windows ...
    Ook na de laatste .CAB staat niets, ook geen spatie of een nieuwe regel.
    Sla het bestand op en sluit af.


    Stap 2: Open nu het bestand 'install.lst' in de HEX-editor. In dit bestand zitten meerdere fouten.

    Hieronder is de juiste tekst ter vergelijking:

    [Windows Mobile voor Automotive 5.8]
    Item1 = 8L2T-14D546-AF
    Open1 = SyncMyRide \ 8L2T-14D546-AF.cab
    Item2 = E1BT-14D546-EB
    Open2 = SyncMyRide \ E1BT-14D546-EB.cab
    Item3 = E1BT-14D546-JC
    Open3 = SyncMyRide \ E1BT-14D546-JC.cab
    Item4 = E1BT-14D546-DB
    Open4 = SyncMyRide \ E1BT-14D546-DB.cab
    Item5 = E1BT-14D546-AA
    Open5 = SyncMyRide \ E1BT-14D546-AA.cab

    Op het eerste gezicht ziet alles er prima uit echter kan je in de HEX-editor zien dat de regeleinden niet zijn gemaakt met 0D en 0A, maar alleen met 0A. En dat is precies wat gerepareerd moet worden. Je moet dus voor elke 0A een 0D toevoegen. Je krijgt dan uiteindelijk een 0D en 0A aan het eind van elke regel.

    Ook hier staan verder geen tekens voor [Windows ...
    Na de laatste .CAB staat ook niets meer, ook geen spatie of een nieuwe regel.
    Sla het bestand op en sluit af.

    Als het goed is kan je nu met een gerust hart je sync systeem gaan updaten. Sync zal zelf aangeven dat de installatie wordt geïnstalleerd. Dit kan 20 minuten duren. In deze tijd kan je in sync niks bedienen en lijkt het alsof er niks gebeurd. Echter als de installatie klaar is zal sync automatisch terugkeren naar de radio. Hierna zou je kunnen controleren of het systeem daadwerkelijk is ge-update. Je ziet namelijk bij softwareversie V5.11 staan.

    Hierbij wil ik wel even melden dat e.e.a. op eigen risico is!
    Succes en mocht er iets onduidelijk zijn, laat het mij gerust even weten.

    Voor de geïnteresseerde onder ons, hieronder een link met de gerepareerde bestanden. Deze zijn te downloaden totdat de link is verlopen. Daarna kan je bovenstaande handleiding volgens mij prima gebruiken.

    V5.11 software

    Sync 2.0

    De tweede generatie van sync heeft een touchscreen. Hierdoor komt je systeem beter tot zijn recht. Navigatie is standaard inbegrepen bij sync 2.0 en ook airco kun je via het touchscreen of via voice control bedienen en ook nog via een de traditionele besturing.

    Het systeem kan helpen met het zoeken naar lokale voorzieningen en heeft ook de Michelin gids tot zijn beschikking. Het systeem heeft de beschikking over heel Europa (waar zijn voorganger het moest doen met west of oost Europa)

    [​IMG]

    Afhankelijk van de uitvoering is sync 2.0 in de volgende auto’s ingebouwd:

    - Focus (2015-2016)
    - Modeo (2015 – heden)
    - Kuga (2016 – heden)
    - S-max (2015-2017)
    - C-max (2015 – 2017)
    - Galaxy (2015 – 2017)

    Sync 3.0

    De laatste en huidige versie is de sync 3.0. het is ontworpen om simpeler en meer efficiënter om te gaan met de handelingen en het draait op geheel nieuw besturingssysteem.

    Sync 3.0 kan verbinding maken met geselecteerde apps en deze kan je via je touchscreen of voice control bedienen. Apple carplay en Android auto zijn standaard ingebouwd waardoor, je via usb verbinding, je telefoon kan besturen via jou touchscreen.

    De meeste nieuwe Fords gaan over na de nieuwe sync 3.0, alle modellen van af ongeveer 2016 en jonger die nog worden geproduceerd krijgen een upgrade.

    interface
    Links: sync 3.0
    Rechts: sync 2.0

    [​IMG]


    Bron: https://www.carshop.co.uk/latest-news/what-is-ford-sync-and-what-does-it-do/
     
  2. Ondanks dat SYNC 1.0 in 2007 in de USA werd geintroduceerd werd in Europa nog gewoon het oude Bluetooth/Voicecontrol systeem toegepast. In Europa is het SYNC 1.0 systeem pas half 2012 beschikbaar gekomen. Het Europese SYNC 1.0 systeem is weliswaar gebaseerd op het USA systeem maar heeft ook zeker de nodige verschillen.


    In de Focus 3 fase 1 zijn de volgende connectiviteit systemen geleverd:

    Van productiedatum 03-01-2011 tot 16-01-2012 is het oude 2e generatie Bluetooth/Voicecontrol systeem toegepast. Dit is exact hetzelfde connectiviteit systeem dat ook al in de Focus 2 fase 2 werd toegepast. In Nederland was dit systeem voorzien van een Engelstalige module (Nederlands was niet beschikbaar). De taal van dit systeem is alleen te wijzigen door de module te vervangen. Dit systeem is door de gebruiker vanaf een USB stick te updaten. De laatste update is in November 2012 beschikbaar gekomen. Hierna is de support vanuit Ford stopgezet.

    Van productiedatum 16-01-2012 tot 18-06-2012 is het oude 2e generatie Bluetooth/Voicecontrol systeem toegepast met een nieuw type Bluetooth/Voicecontrol module. Dit type module ondersteund diverse verschillende talen waaronder Nederlands.

    Van productiedatum 18-06-2012 tot 06-03-2014 is het SYNC 1.0 systeem toegepast. De APIM (SYNC) module van het SYNC 1.0 systeem is voorzien van een language pack dat 3 verschillende talen bevat. Het language pack dat de Duitse taal bevat ondersteund geen Nederlands. Wanneer je een APIM module hebt die voorzien is van een language pack dat geen Nederlands ondersteund kan deze door de Ford dealer worden herprogrammeerd. De module wordt dan voorzien van het language pack dat de Nederlandse taal bevat. Dit systeem is alleen door de Ford dealer te updaten. In 2014 is de support voor SYNC 1.0 stopgezet. Er zijn dan ook geen recente updates.

    Van productiedatum 06-03-2014 tot aan het eind van de productie van de Focus 3 fase 1 is het SYNC 1.1 systeem toegepast. De APIM module van het SYNC 1.1 systeem bevat diverse talen waaronder Nederlands. Het grote verschil t.o.v. SYNC 1.0 is dat SYNC 1.1 voorzien is van APPlink. Dit is echter nooit een success geworden en inmiddels zijn vrijwel alle APP ontwikkelaars die het systeem ondersteunden waaronder ook Spotify hiermee gestopt. Dit systeem is door de gebruiker vanaf een USB stick te updaten. De laatste update is in 2018 beschikbaar gekomen.
     
  3. Jij bent er vroeg bij zeg :thumbup:
    Vind je het goed als ik later jou informatie er bij voeg in een post want er staat zeer nuttige informatie tussen ?
     
  4. Je bent de sync 2.5 nog vergeten, dit systeem lijkt sprekend op het sync 3.0 systeem maar dan zonder Navigatie, Alle 'intelligentie' wordt afgehandeld door de radio module en niet door een aparte APIM, wel ondersteund dit systeem Apple carplay en Android auto.

    Dit kan een Sync 1.0 of 1.1 systeem zijn, dat zie je niet aan de buitenkant!
     
  5. Beste Chris, ik ben ook net eigenaar geworden van een Focus 1.6 Ti-VCT. Deze komt uit Duitsland. Ben er heel blij mee. Echter is alles in het Duits. Hoe toevallig... Ik lees net jou bericht over alle SYNC versies en dat is heel verhelderend. Het display komt overeen met versie 1.0 maar als er muziek wordt afgespeeld zijn de titels zichtbaar en de auto is op 25-jun-2015 voor het eerst toegelaten. Dus ga ik ervan uit dat ik versie 1.1 heb. Nu vraag ik me af hoe ik de taal kan wijzigen naar het Nederlands.
     
  6. Hey Danny,

    gaaf man! Ik zal morgen ff voor je kijken, want het kan in het navigatie systeem zelf.
     
  7. @DannyK

    https://streamable.com/e/zj8z13

    ik heb er even een filmpje van gemaakt, maat dit is de manier. alleen de spraak bediening (als je die hebt) is nog steeds in de oorspronkelijke taal.
     
  8. Hoi Chris, bedankt man. Ik zie echter dat je schermpje van het dashboard gebruikt om de taal in te stellen. Welke knoppen op het stuur geven toegang tot het menu in dat schermpje. Btw, ik heb geen navigatie. Maar ok, ik ga het vanavond uitproberen. Ik laat je weten als het gelukt is of niet.
     
  9. De knoppen op de linkerkant van het stuur.
    Maar misschien heb jij wel een ander systeem als mij. Als je er niet uitkomt maak ff een paar foto’s
     
  10. Het is gelukt. Het was even zoeken maar de software is nu up-to-date en de taal is Nederlands. Nu alleen nog een trekhaak. Dan is ie helemaal compleet.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  11. Super!

    ga je de haak zelf monteren?
     
  12. Denk dat ik maar naar een specialist ga. Het is een lastige klus om op straat uit te voeren. Kost zo'n 500 voor een vaste.
     
  13. Waar kom je vandaan ?
    mag ook eventueel in pb.
     
  14. Dat valt best mee. Zelf hier ook op straat gedaan en als je auto is voorbereid is het 2 uur tot een halve dag werk.

    #weerontopic
     
  15. Zaandijk

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  16. nej dat word te gek anders had ik het graag voor je gedaan
     
  17. Maakt niet uit. Ik heb voor as donderdag een afspraak bij trekhaakcentrum.nl. Kost wel wat meer maar dan is ook alles gedaan. Ze monteren uiteraard een trekhaak, updaten het systeem voor parkeersensoren e.d. en trekken extra kabels voor directe stroomvoorziening als je een caravan hebt met koelkast. Indien nodig krijgt je een gratis leenauto mee.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  18. Waarom niet bij de Ford dealer?
    Als ik zo kijk zijn de prijzen van trekhaakcentrum zelfs duurder dan montage bij de dealer.
    :weird:
     
  19. Ik snap het ook niet altijd. Ik laat een trekhaak eigenlijk altijd bij een dealer monteren, geef ook altijd aan dat ik een origineel kabelset wil ook al is het duurder.
    Ik wil er gewoon geen gezeur mee hebben, alles moet gewoon werken.
     
  20. Bij de dealer was het ongeveer 500 euro meer geweest. Maar je hebt gelijk, originele onderdelen geven wel een beter gevoel. Ik heb overigens de afspraak geannuleerd. Dus misschien toch nog naar de dealer.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina