1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Superchips op een 1.5 of 1.6 Ecoboost.

Discussie in 'Performance' gestart door antig01, 8 dec 2017.

  1. #1 antig01, 8 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2017
    Op dit forum staat Superchips (Bluefin) vrij hoog aangeschreven, en wordt altijd door veel mensen aangeraden (waar onder mijzelf). Bij deze wil ik dat graag terugnemen. Ik ken inmiddels diverse gevallen bij zowel 1.5 als 1.6 waarbij de zuigers gescheurd zijn door te vroege ontsteking (detonatie). Dit was bij alle gevallen met Superchips.

    Ik heb dit bij Superchips neergelegd en daar doen ze of hun neus bloedt. Immers als de auto eerst een paar maanden of paar jaar goed gereden heeft met hun tuning kan het daar nooit aan liggen is hun statement.

    Ik wil niemand bang maken, maar ik wil vooral mensen waarschuwen. Eenieder mag daar mee doen wat hij wil.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Soepkip vindt dit leuk.
  2. Ook bij de 1.0 ecoboosts gaat er geregeld iets niet goed met een superchips tune.
    Maar dit is vaak wel meteen merkbaar als in een slecht lopende motor.
     
  3. #3 Mpothoven, 8 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2017
    Hier op het forum ook 1 met de 1.5 die op de bank van Verhoeven kapot liep

    Edit: bestaat er überhaupt goede tuning voor de Ecoboost? 1.0 tot 2.3, allemaal lopen ze wel kapot
     
  4. Er bestaat zeker goede tuning. Alleen je moet niet meer de vermogens toename van "vroeger" verwachten
     
  5. Door de kleine turbo’s krijg je eigenlijk alleen maar een bak koppel onderin, winst bovenin toeren is ook niet mega. Wat krijg je erbij 20-25pk bij een 1.5/1.6?
     
  6. Vroeger, voor de tijd van het electronisch motormanagement kwam dat veel vaker voor ... meestal een gat in een zuiger door detonatie bij hoge toeren (de gevreesde 'high-speed knock')
    De oorzaak was of een te vroege ontsteking of benzine met een te laag octaangetal (of een combinatie van beiden)
    In het moderne motormanagement zijn er pingelsensoren en zou het mm in geval van detonatie zelf het ontstekingstijdstip moeten verlaten .., wordt deze eigenschap door de Superchips-tuning overruled ?
     
  7. Ik had mijn vorige Focus ook door Bluefin laten doen, was er ook niet kapot van, altijd een zwarte olie walm bij hard optrekken, nu mijn Kuga weer door UT laten doen en dat bevalt me een stuk beter.
     
  8. Doet me denken aan een paar kapot gelopen blokken na tuning hier op het forum. Die waren dan wel niet getuned met Bluefin (tenminste, de tune is niet als zodanig verkocht), maar liepen wel kapot na de tuning. Met vergelijkbare verschijnselen als wat Antig01 beschrijft. Toen was het ook niet de schuld van de tune(r) maar een probleem van Ford zelf. Tuurlijk....

    De kans dat je een goeie tune hebt voor een paar honderd euro is wel heel klein.
     
  9. ligt er een beetje aan welk motorblok je tuned.
    ik heb ook een tune 'van de plank' en dat gaat prima.
    (hoewel ik natuurlijk ook niet een probleemloze motor lees:turbo heb ;))

    ik blijf er bij dat het downsizen van motoren en tunen niet echt samengaat, mits je de tune op maat laat schrijven.
     
  10. Kom je eigenlijk in het straatje, "vroeger" was alles beter.
    Een diesel is redelijk simpel te tunen, aangezien deze nog een heleboel zelf afregelt. Bij de moderne benzinemotoren komt de afstelling heel nauwkeurig, puur omdat de marge gewoon heel klein.

    De MK2 ST of MK2 RS hebben nog een motor van de "ouwe stempel".
    Die zijn standaard al heel rijk afgesteld, waardoor ervoor de "of the shelf" tuning een grotere bandbreedte hebben om te werken.
     
  11. Ik had nog willen overwegen om bluefin te nemen, maar hou hem toch lekker standaard. Hij heeft nu ook enige ervaring dus het is wel goed
     
  12. zo'n tune file via de internet toegestuurd krijgen is nooit slim. elke motor is iets anders. daar moet mee gespeeld worden.
    heb gehoord dat tegenwoordig bij sommige auto's de onstekking orgineel moet blijven ivm ze dat wijzigen de motor slecht begint te lopen.

    in mijn mening is het enige dat ze tegenwoordig aan kunnen passen is de maximale druk fractie verhogen. de rest staat eigenlijk al op maximale.
    je kan hem dus iets aggresiever krijgen. maar meer vermogen is er idd niet meer mogelijk.

    oude diesel gaat nog
    maar de 1.6 8klepper geen idee of daar nog verbetering in zit.

    enige verbetering is als je 100pk 1.0ecoboost tuned
    of 1.5/1.6 ecoboost van 150pk tuned
    dit omdat er op de plank al een motor tune file is die van de 125pk en van de 180pk blok.

    van de 1.6 182pk merk je op de snelweg zeker dat je 180pk hebt. trekkracht is goed te merken met aanhanger. hij voelt beetje lui aan. stijgt niet heel snel in toeren. en ja als je dat er af haalt wordt het meer een beest en heb je probleem met je zuigers mogelijk.
    voor mij is vermogen en trekkracht gewoon goed. maar iets feller oppakken was wel handig/fijner geweest
     

  13. Dat klopt helaas niet, 1.0 100 pk en 125 pk hebben andere turbo en versnellingsbak. Je kunt dus niet zo maar de 125pk software op je 100 pk zetten.

    Bij de 1.6 150-182 pk kan het wel inderdaad
     
  14. Is bij de 150pk versie dan wel de 182pk aan te raden? Zou deze originele software geen problemen veroorzaken op de onderdelen van het motorblok?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  15. Motoren zijn 100% gelijk
     
  16. Van de 1,0 bestaat toch ook al een 140 pk variant? Blok zal vast niet ingrijpend veranderd zijn tov de 100 en 125 pk versies.





    Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
     
  17. Afhankelijk van de productiedata zijn er verschillende versies van de 1.0 ECOboost.

    De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft sowieso een andere turbo als de 100 PK versie en in veel gevallen ook een andere cilinderkop. Daarnaast zit er uiteraard ook verschil in de versnellingsbak. De 100 PK versie heeft de oude IB5 bak i.c.m. een vast vliegwiel. Met het maximum koppel van 170 Nm zit de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost standaard al aan de limiet van de versnellingsbak. Na een tuning ga je daar dus al meteen overheen. De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft de B6 versnellingsbak i.c.m. een dubbelmassa vliegwiel. Dit is dezelfde versnellingsbak als ook op de 1.6 ECOboost en 1.5 ECOboost wordt toegepast. Deze versnellingsbak kan dus veel meer koppel aan.

    De 140 PK versie van de 1.0 ECOboost welke in de Fiesta wordt toegepast is gebaseerd op de 125 PK versie. Ik heb dit eens uitgezocht en de onderdeelnummers van het (complete) motorblok en de turbo die in mijn Focus (125 PK) zijn toegepast zijn identiek aan die van de 140 PK in de Fiesta. Echter is dit dus afhankelijk van de productiedatum en dus lang niet altijd het geval.

    In sommige Europese landen (zoals bijvoorbeeld in de UK) wordt de 140 PK versie van de 1.0 ECOboost sinds kort ook in de Focus geleverd (Focus ST-line X). Ik weet echter niet of deze motor identiek is aan die in de Fiesta. Ik heb tot dusver nog niet voldoende informatie kunnen achterhalen om dit uit te kunnen zoeken.
     
  18. #18 Chris van S., 12 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 dec 2017
    Wat ik heb begrepen is dat de 140pk een iets andere kop heeft tov 125pk, voor de rest is het blokje hetzelfde. Voor mij een motivatie om mijn ex 125pk Fiesta te kietelen met Bluefin. Koppelkromme van Bluefin 155pk is wel aanmerkelijk anders als de 140pk koppelkromme. Op de snelweg was het een super fijne combinatie en draaide het blokje veel rustiger. Maar op het moment dat je de boel gaat uitmergelen, en dus volgas aan de gang gaat, dan voelde het niet meer zo fijn. De auto is niet berekend op meer vermogen.

    Wel heb ik in het begin de remap bij bluefin aantal keer aan laten passen. Prettig en intensief contact en stapsgewijs werd het echt een fijne auto.. Wat mij een beter gevoel gaf dan de andere tuner waar ik contact mee heb gehad. Weet dat er voor en nadelen zijn van tuning van de plank. Maar dat heeft op maat gemaakte tuning ook. Een ding heb ik afgelopen jaar geleerd; tuning is leuk en de auto rijd prettiger en soepeler als daily drive. Maar rijd met je kop en mergel de boel niet uit. En neem op tijd keihard afscheid van je dagelijkse liefde om kosten zoals bovenaan genoemd voor te zijn. En dat staat verder los van Bluefin, die gasten zijn geen pannenkoeken. Ik rijd nu als een blij ei rond met de 1.5 182pktjes origineel uit de fabriek. Tikkeltje minder rap, maar heel wat tikkeltjes fijner op elkaar afgestemd
     
  19. En toch rijden ze rond met 182pk, zal wel meevallen denk ik.
     
  20. Had het over mijn ex Fiesta Marco.... ;)
     

Deel Deze Pagina