1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Subwoofer in Focus C-Max

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door TimmyabPost, 15 mrt 2023.

  1. Wie heeft dit gedaan? Welk type sub en hoe aangesloten? Ik heb de originele radio er nog in en speakers en zou genoeg hebben aan wat meer (en diepere) bass.
     
  2. Heb je de instellingen zelf al aangepast? Of staat alles nog op 0.
     
  3. Nee, ik heb uiteraard al het 1 en ander aangepast maar goed, er komt geen hele diepe laag uit. Misschien met de Sony headunit wel (ik heb die met CDDJ) maar nu niet en de standaard speakers kunnen dat ook niet. Dus wil ik ter ondersteuning in de kofferbak of onder de stoelen een sub inbouwen
     
  4. Wat je kan doen. In plaats van een subwoofer plaatsen. En wat ik toen in eerste instantie had gedaan bij de focus.

    Is de deur speakers vervangen voor goede. Ik had toen rockford fosgate speakers.
    Icm isolatie aan de binnenkant van de deuren. Dus zeg maar aan de binnenkant van de buiten kant van de deur geplakt. Van dat folie/pasta spul.
    Toen maakte die echt dikke prima bass, als je de boel beetje opendraaide en een nummer op zette waar ook bass in zat.

    Ik had dat wel icm een pioneer DAB7800 enkeldin radio.(eerst zet er ook een CD Ford radio in)
    Misschien heb je er wat aan.
     
  5. Ok dan, ja dat is ook een optie. Mijn doel is echter om ook de tonen vanaf 20-30hz weer te gaan geven, zal dit lukken in de deuren?
     
  6. Beste is idd eerst de deuren dempen. Dit doe je met bitummmaten, die je bij elke audio winkel kan kopen.
    Silen coat heeft starterskit van 20euro. Daar doe je al 2 deuren mee.
    Dit werkt het beste voor wat meer bass.

    Speakers hoef je niks mee te doen. Want de versterker is vaak het geen dat geluid bepaald.
    Toen ik de mijne vervangde geen verschil. Echter ford radio naar piobeerradio, geluid was wereld van verschil.

    Wil je 20-30hertz dan moet je sub hebben.
    Want normale speaker beginnen rond de 50hertz als je geluk hebt.
    Beter om 80hertz is dan ook de gebruikte crossover punt naar subwoofer.
    Goeie subwoofer die 20-30hertz haalt is moeilijk te vinden. Meeste doen juist 40-50hertz.
    Daarnaast subwoofer die vastgeschroefd is aan de auto zal ook beter tot zijn recht komen.

    Had sub achterin die ik wel hoorde maar niet echt voelde. Dus beetje waardeloos.
    Nu met b&o systeem in me mk4 voel je de bass beter uit de deuren komen.
    Moet silencoat nog installeren. Maar moet het raam losnemen denk. Ivm dan pas je de plaat kan verwijderen,
     
  7. Das wel heel specifiek.
    Ik liet mn crossover oplopen tussen de 70-80hz. Redelijk stijl. Dat dreunde behoorlijk.
    20hz is wel erg laag. Menselijk gehoor /met goede oren horen net 20hz.

    Hierboven genoemd. Versterker/headunit/ radio is idd erg belangrijk.
    Maar speakers ook echt wel hoor. Die papieren speakers die in de standaard focus zitten. Is gewoon zeer basic.
     
  8. Ik ben op de hoogte van die platen idd....maar juist die papieren speakers kunnen niet laag maar geven het middengebied dan wel weer redelijk weer. Vandaar dat ik juist een (kleine) sub wil plaatsen en zoek ik mensen die dit hebben gedaan op de standaard radio. En waar ze die hebben geplaatst
     
  9. Het hangt er helemaal vanaf hoeveel je er aan wil besteden en hoeveel werk je er in wil steken. Je deuren bekleden met ontdreuningsmatten zou ik zeker al doen. Hierdoor trillen de deuren minder mee waardoor je speakers hun energie minder verliezen. Want energie om deuren te laten trillen is energie die niet naar je geluid gaat. Het gaat dus sowieso een verbetering van je rendement zijn, het geluid gaat voller klinken. Andere speakers monteren, een leuk tweeweg setje is al een hele upgrade. Als je andere speakers gaat monteren kom je eigenlijk al niet onder een versterker uit. Het rendement van fatsoenlijke speakers is lager dan die kartonnen dingen die er nu in zitten, daarvoor kunnen ze wel harder, klinken ze beter maar hebben daar ook meer power voor nodig. En dan last but not least, zeker een subje installeren. Er gaat gewoon niets boven een sub. Om laag te gaan heb je nu eenmaal volume en een grote conus nodig.
    Zelf heb ik de deuren gedempt met ontdreuningsmatten, leuk tweeweg setje van DLS gemonteerd met de tweetertjes op het dashboard, een knappe 4-kanaals versterker waarvan twee kanalen voor de speakers voor en de andere twee kanalen gebrugd voor de sub.
    Subje is een zelfbouw uit de Cubo reeks.
    Subje is gecrossd tot 120 Hz, en de set voorin pakt op vanaf 125 Hz. Er zullen vast installaties zijn die beter klinken maar ik ben best tevreden hiermee. Moest je een keer in Belgiƫ verzeild raken dan mag je altijd eens komen luisteren.
    :cool:

    *edit: Ik heb geen c-max maar een mk1
     
  10. Dank! Dan ga ik eerst maar eens die bitumen matten plakken. Ik denk dat ik toch die speakers in de deuren origineel hou, de tweeters zitten ook thv de spiegels. En dan maar eens kijken voor een sub. Radio wil ik ook origineel houden, dus moet even aan de slag met het signaal naar achteren
     
  11. Goeieavond Timmy,

    Ik zit met precies hetzelfde. Welk type C-max heb jij?

    Ik heb namelijk ook met een Sony headunit.

    Met vriendelijke groet,
    Remko
     
  12. Hey Remco, ik heb een Focus C-max uit 2005. Ik had de originele Ford cddj radio. Die heb ik vervangen voor een blaupunkt navigatie, het geluid is al een stuk beter. Ik heb er verder nog niks mee gedaan, maar ga onderzoeken wat er kan bij de achterstoelen, die bakken bij de voeten
     
    Remko Wouter vindt dit leuk.
  13. Dank je wel voor jou reactie. Dan hebben we een ander type want die van mij komt uit 2012 maar heb wel hetzelfde punt met de geluidsinstallatie.
     
  14. Algemeen is ee voldoende gemeld, een auto sub vanaf 20 Hz is wel een erg hoge eis. Meeste Home cinema subs halen dat nioet eens tenzij je voor de hele dure gaat. 30/40 hz is echt een prima beginpunt met een overlap tussen de 80-120 hz afhankelijk van eigen voorkeur, muzieksoort, akoestiek en rest van de speakers.
    Underseat subs zijn de makkelijkste minst ruimte vretende sub oplossingen, maar hebben vanwege hun vorm ook hun beperkingen. Een losse versterker met sub in een kist zal in een auto het meeste effect geven maar ook de meeste ruimte innemen. Je hebt een cmax neem ik aan ook voor de ruimte dus aansluiten met een stekker zodat hij makkelijk verwijderbaar is lijkt me wel zo handig. Ik deed dat met Wieland stekkers werkt uitstekend en zit indien aangesloten echt goed vast. Als je er geen fortuin aan uit wilt geven maar wel beetje fatsoenliojk iets wil zou je eens kunnen kijken voor een MTX of Caliber, Kosten geen vermogen maar over het algemeen wel zeer goed voor de prijs.
     
    Remko Wouter vindt dit leuk.
  15. Als je een beetje handig bent is zelfbouw ook nog een optie. Zo kun je de vorm en grootte zelf een beetje aanpassen.
     
    Remko Wouter en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. Kan ook nog inderdaad.
     
    Remko Wouter vindt dit leuk.
  17. Dank jullie wel voor jullie reactie.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. en wat wordt het?? Nu willen we dat natuurlijk wel weten :mrgreen:
     
    Remko Wouter vindt dit leuk.
  19. Haha .. Ik ben bezig om een afspraak te maken met degene die voor al mijn auto's de audio heeft ingebouwd. Ik wil met hem overleggen wat de mogelijkheden zijn. Ik wil liever geen andere headunit namelijk.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Zoek dan een versterker die ook met speaker aansluiting kan, kun je je headunit blijven gebruiken, moet je alleen aftappen van je speakers.
     
    Remko Wouter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina