1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stuur airbag

Discussie in 'Interieur' gestart door Johnfocus, 17 jan 2021.

  1. Hallo,

    ik heb wat beschadigingen op de stuur kap van waar de airbag in zit. Het zilveren randje bladdert. Dit vind ik niet zo fraai en wil dus eigenlijk een andere plaatsen. Ik heb er nu eentje gevonden die ook van 2012 is net als mijn auto. Focus 3 sedan uit 2012.

    Als ik deze koop kan ik die dan zonder problem uitwisselen zonder een storing lampje wat gaat branden?

    Ik zal ook even een foto plaatsen van wat er op die airbag staat. Misschien dat iemand het kan bevestigen dat deze gewoon past. Want ik vind het zonde als dat niet zo is. De knopjes komen overeen met die van mij.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Dit zijn de foto’s.
    mvg
    John
     
  2. Het los komen van de matte nikkel laag van de sierlijst is een bekend probleem bij de Focus 3 fase 1.

    De reden dat de matte nikkel laag los komt van de sierlijst is omdat het kunststof een scherpe rand heeft aan de boven/achterzijde. Als gevolg hiervan zijn de primer, koper en nikkel lagen die er gedurende het proces op zijn gezet ter plaatse van de scherpe rand veel dunner waardoor de laag scheurt en vervolgens langzaam steeds verder los komt.

    Je kan een andere airbag plaatsen maar de kans dat deze hetzelfde gebrek vertoond (of gaat vertonen) als je huidige airbag is levensgroot. Alle airbags zijn immers volgens het zelfde proces vervaardigd.


    In plaats van een geheel andere airbag aanschaffen zijn er nog andere opties. Zo zijn er in China aanbieders die onder andere via AliExpress geheel nieuwe airbag kappen (zonder de airbag) aanbieden. Deze kappen zijn identiek aan het origineel (en komen waarschijnlijk zelfs uit dezelfde fabriek als het origineel). Dit is over het algemeen stukken voordeliger als de aanschaf van een andere airbag.

    Daarnaast is het ook mogelijk om de sierlijst te verwijderen van de airbag kap door de punten waarop deze versmolten zit vanaf de achterkant voorzichtig los te boren. Vervolgens kunnen de nikkel en koper lagen chemisch worden verwijderd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bovenstaand resultaat is behaald door de sierlijst gedurende 3 dagen onder te dompelen in chloor waarbij het chloor elke 24 uur werd vervangen (omdat het na verloop van tijd zijn werking verliest). Vervolgens is de sierlijst nog eens 2 dagen ondergedompeld in (verdunde) zoutzuur om ook de koper en primer lagen geheel te verwijderen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tenslotte is de sierlijst voorzien van primer, metallic zilver gespoten en hoogglans afgewerkt met blanke lak.
     
    Johnfocus vindt dit leuk.
  3. Oké helder. Dat is dus wel even een werkje.
    Ik zou dat wel kunnen maar daar ben je wel even mee bezig....

    Ik denk toch dat ik dan voor een wissel ga. Op de hoop dat het een tijd goed blijft. Zou deze passen op mijn auto....
     

Deel Deze Pagina