1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stotterende diesel

Discussie in 'Performance' gestart door PieterJanssen, 12 jun 2020.

  1. Na chiptuning loopt onze auto super
    Focus mk3 1.6 diesel
    Daarna viel de temperatuur regelmatig naar beneden tijdens het rijden. dacht dat de oorzaak chiptuning was.
    door de juiste informatie die mij gegeven was op dit forum heb ik de thermostaat vervangen. Probleem is opgelost.
    Nu alleen nog 1 probleem.
    Af en toe tijdens het rijden om ongeveer 5000 a 700 km hikt de auto, gaat het gebruik naar beneden om vervolgens weer naar normaal te gaan. Gebeur niet met regelmaat en ook maar 1 keer per gebeurtenis.
    Auto heeft nu 254000 probleemloos gereden.
    Heb wel een gehoord dat het aan de roetfilter kan liggen. Iemand?
     
  2. grote kans dat die dan begint met regenereren, sommige merken er niets van, andere hebben het gelijk door wanneer het proces start.
    zoals jij het omschrijft is de kans groot dat dat het is.
     
  3. Doet de mijne ook gemiddeld 1* per tank en dat is een MK3.2 1.5 tdci. En eigenlijk altijd op het zelfde stuk van mijn woon werk verkeer. Ik heb een automaat en het voelt net alsof die wil opschakelen maar het niet doet.
     
  4.  
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. Oké. Hoort erbij dus. Niets om druk om te maken dus.
     
  6. Oké iets om mij niet druk om te maken dus?
     
  7. Yep roetfitler die regeneert.
    de manier waarop het wordt gedaan verschilt lichtelijk bij diverse motoren.
    maar wat er gebeurt is het zelfde. eens in de 500km ongeveer gebeurt het
    roetfilter wordt 450-550 graden opgestookt, met gevolg dat roet die opgeslagen zit los komt en naar buiten geblazen wordt.
    dit gebeurt alleen in deellast en als motor warm is vaak dus ook boven de 60km/h. vandaar dat diesel ook een afstandsauto is door de roetfilter. in de stad heeft het geen tijd om schoon te branden.

    normaal zou je alleen het zien dat de brandstofverbruik even omhoog gaat. mogelijk door tuning dat je wel het hikje beter bent gaan voelen.
    sommige doen ook egr en roetfilter uitschrijven, ben ik geen fan van. heb meegemaakt als monteur zijnde dat het meer problemen later kan zorgen als een systeem storing heeft en klachten met lopen zijn.
    maar door de tuning storing niet in systeem komt, alleen met originele software het wel gebeurt.

    wat meer uitleg
    omdat diesel motor minder uitlaatgastemperatuur heeft als benzine (katilisator wil ook richting de 500graden graag zitten)
    moet hiervoor tijdelijk diverse dingen geregeld worden om dit te voorzien.
    brandstofadditief wat bij de diesel bijgespoten wordt, is om het regeneratieproces van 550 naar 450graden te brengen.
    maar er wordt ook gekozen bij andere motoren (en die van jouw ook) ipv dat een extra brander in de uitlaat die diesel verbrand om zo de temperatuur omhoog te brengen.
    andere manieren zijn aanpassing in inspuiting, dit samen met openen van egr. om alles maar warm te krijgen.
     
    PieterJanssen vindt dit leuk.
  8. Dankjewel. Dat is een duidelijk verhaal. Hoef mij dus geen zorgen te maken
     

Deel Deze Pagina