1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

stotteren/haperen bij flink extra gas geven

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sweetlake73, 20 sep 2012.

  1. Hallo,

    Ik heb een ford focus wagon 1.8 uit sept 2000 benzine, 185k op de teller.
    Sinds ongeveer twee jaar een (een nu wel groter wordend) probleem dat bij extra gas geven de auto lijkt te stotteren/haperen gedurende een seconde of 2, 3, waarna gedurende het oplopen van de toeren het probleem verdwijnt. ik heb gezien dat dit eigenlijk altijd gebeurt onder de 2000 toeren. daarboven heb ik vrijwel nooit last. Het is met name na het schakelen naar een hogere versnelling en zeker wanneer ik dan flink wat gas bij geef dat het stotteren weer even optreedt. Het probleem doet zich ook vooral voor als ik optrek van 1 naar 2. De auto loopt stationair wel gewoon goed (ik hoor als je buiten staat wel een repeterende snerpende tik). Heel soms (eens in de paar weken) wil de auto ook niet in één keer starten en moet ik wat gas bijgeven om hem te laten starten. het probleem lijkt op het topic uit 2009: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?p=123668
    &sig2=y2r63i5EX9xtaxYGil5maA

    Op andere sites heb ik echter gelezen dat het kan liggen aan de lambda sonde, de rotor, de bougies(+kabels), de luchtmassameter, diverse filters, katalysator, carburateur, lekke slangetjes, etc. Dus wat eigenlijk niet?

    De auto is altijd in onderhoud geweest volgens het onderhoudsschema (bij garage, laatste jaren niet meer bij de dealer).

    Weet iemand misschien toch exact aan te geven waar het probleem het meest waarschijnlijk in zit, voordat ik dalijk een vermogen aan allerlei te vervangen (genoemde) onderdelen kwijt ben?

    alvast bedankt.
     
  2. Dit is een bekend euvel van de :focus:, vaak moet je het zoeken in de bobine of bougiekabels. Het beste is om in één keer de bobine, bougiekabels en bougies te vervangen. Dan ben je vrijwel zeker van het probleem af. Ik heb een paar maanden terug hetzelfde probleem op deze manier opgelost.

    Wat je kunt doen om vast te stellen wat je probleem veroorzaakt:

    Bougiekabels:
    Spuit met een plantenspuit wat water met afwasmiddel op je bougiekabels bij lopende motor. Zie je (in het donker) vonken of gaat de boel slechter lopen? Dan zijn je bougiekabels poreus en slaat de vonk waarschijnlijk over naar het blok ipv de bougie.

    Bobine:
    Controleer op haarscheurtjes en meet de spoelen door zoals hier beschreven. Eventueel heb ik nog een bobine liggen die achteraf in orde bleek, maar heeft wel een hoop km gedraaid. Als je in de buurt woont mag je die wel komen ophalen om het probleem te helpen isoleren.

    Bougies:
    Moeten aan het puntje ideaal gezien lichtgrijs zijn en niet te veel zijn versleten. Dit kun je zien doordat het 'haakje' korter wordt en rondere hoeken krijgt.
     
  3. Bedankt voor de tips. Ik weet wel dat de bougies vorig jaar vervangen zijn met een beurt. Helmond ligt niet echt op de route utrecht - den haag helaas. Wat zou een garage voor zo een klus incl arbeid mogen vragen? ik zag op het forum hier een handleiding om een bobine te vervangen. nou ben ik geen monteur, maar kan wel een schroevendraaier vasthouden. is dat te doen door een leek?

    Toch ook even een vraagje nog over de katalysator, lambdasonde en de luchtmassameter, die zijn in elk geval nog nooit vervangen. hebben die onderdelen het eeuwige leven of kan ik verwachten dat die het eerstdaags ook eens opgeven? wagentje is al 12 jaar natuurlijk, of geeft dat hele andere problemen als die niet meer goed functioneren?
     
  4. Zowel bobine als bougiekabels zijn heel makkelijk te vervangen. Het enige waar je op moet letten is dat de juiste kabel op de juiste pool van de bobine wordt aangesloten. Hiervoor zit overigens keurig een handleiding bij de nieuwe bobine; althans bij de Bosch bobine die ik heb gekocht destijds wel.

    Vervangen van beide zou (zelfs voor een leek) binnen een half uur moeten lukken, dus arbeid is nihil in dit geval.

    De luchtmassameter en lambdasonde gaan bijna nooit kapot bij een Focus. Eventueel zou hetzelfde gedrag veroorzaakt kunnen worden door een verstopt brandstoffilter, maar als dit volgens het onderhoudsschema vervangen is lijkt die kans me klein.
     
  5. Is bosch prijstechnisch gezien een goed alternatief en wat kost die met evt kabels denk je? Er zit hier in de buurt een Chris Slager auto onderdelen zaak, is dat een aanrader of beter online bestellen ergens?
     
  6. Mocht je het zelf echt niet kunnen/aandurven, rij eens langs t Hoekje in Sweetlake ;)
     
  7. Ha Patman,
    bedankt voor het aanbod, dat is idd vlakbij ;-)
    Ligt er ook ff aan wat ze ervoor rekenen. ik heb al een stuk of wat garages versleten in de buurt en elke keer weer kreeg ik zowat een hartverzakking als ik de factuur onder ogen kreeg. Als je een prijs weet stuur maar ff een pb.
     
  8. Hmmm carburateur? Rotor? Het is een focus geen T-Ford...

    Denk aan: Bougies, bougiekabels, bobine maar ook je carterventilatie, stationair regelklep etc.
     
  9. Prijs weet ik niet, maar ga eens langs om wat te informeren. ;)
     
  10. haha, dat is nou mijn probleem, ze kunnen me van alles wijs maken als het om autotechniek gaat. Vandaar ook dat ik elk jaar bij de apk weer het idee heb dat ik flink genaaid wordt als de apk weer uitmondt in een rekening van meer dan 900 ,-. :butt:
    Maar met die twee zaken hoef ik dus niet aan te komen bij de garage begrijp ik. ;-)
     
  11. Net even bij de Ardea geweest voor een controleritje met de monteur. Monteur zei ook al dat het zeer waarschijnlijk een kwestie van bougies, kabels en bobine vervangen is. Toch heeft ie hem (geheel gratis) nog even uitgelezen en een nieuwe pcm update eringezet. Daar zat toevallig een recalibratie update voor het probleem van inhouden/haperen bij accellereren in. Ik was daarom erg benieuwd of het probleem softwarematig kon worden opgelost. Helaas bleek dat bij wegrijden naar huis niet het geval.
    Wil toch nog even zeggen dat ik het wel goede service vind dat ze uitlezen en update gratis deden. kost normaal toch een tientje of 5 heb ik gehoord.

    Dus nu toch maar nieuwe bobine, kabels en bougies bestellen en kijken of het zelf lukt...

    Trouwens iemand ooit van het "ontstoren" van bougies gehoord :confused: ? Dit stond nl op een factuur van de laatste beurt. kostte 4 * 6,50...
     
  12. Kijken waar de onderdelen zitten en hoe ze te demonteren zijn. Iets losdraaien,
    iets weghalen, iets terugplaatsen en weer vastzetten kan iedereen;) Er zijn hier
    op het forum wellicht mensen die er foto's van hebben gemaakt. Dan weet je waar alles zit.

    Succes!


    Nette services van Ardea inderdaad.
     
  13. Heb ff naar bougies gezocht en een bobine. Ik zie bougies van BERU, NGK en BOSCH. Welk type kan ik het beste gebruiken en maakt het nog wat uit wat de electrodenafstand is, de vonkpositie/lengte en het aantal polen?
    mijn motorcode is een EYDF.
    Is de Bosch bobine de beste keus of is een BERU of FEBI ook goed? moeten daar bougies van hetzelfde merk bij of is dat niet noodzakelijk? Is er een optimale combinatie van Bobine, kabels en bougies aan te bevelen?
     
  14. Hi,

    Ik heb ook het stotter probleem: focus 1.6 2001.
    In de afgelopen 30.000 km heb ik: bougies, kabels, bobine vervangen => maar dit hielp niet (of voor korte duur). Verder heb ik (zo veel mogelijk) massa contacten schoongemaakt (helpt nog niet veel). Bij de laatste grote beurt alle filters..

    Waar kan het verder aan liggen? Moet ik een nieuwe directe massa kabel van het blok naar de accu leggen?
    Ook heb ik gehoord dat het aan een vacuum slangetje kan liggen.... Wie weet hier iets van? Welke, waar moet ik vervangen?

    zijn er nog meer mogelijkheden? Hij start nu namelijk ook nog eens heeel laat.

    gr Meenink
     
  15. gewoon NGK's op kenteken zoeken, en de goekoopste nemen.. bobine van beru of bosch..
     
  16. #16 wvrooy, 12 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2012
    Het vacuüm slangetje dat je bedoelt loopt achter het plastic spruitstuk aan de voorkant van je motor. Eenvoudig te vervangen met wat gepuzzel. Het T-stukje kun je het beste ook gelijk vervangen, deze worden broos naarmate ze ouder worden. Ik weet overigens niet of dit ook je startproblemen kan verklaren.

    Overigens kan het lastig zijn om aan een goede dikte (uit mijn hoofd 10mm) slang te komen. Je kunt bij de dealer een setje krijgen of anders brandstofslang nemen. Wertkt hier prima :-)
     
  17. Joh, dat gaat snel. Nu wil hij helemaal niet meer aanslaan..
     
  18. Misschien is het handiger (overzichtelijker) om daar even een apart topic voor aan te maken, waarin je precies je probleem beschrijft. Dit lijkt me namelijk een ander probleem dan dat van Sweetlake73.
     
  19. Ik denk zeker dat het slecht starten met het inhouden/stotteren te maken heeft. Ik zal het toelichten.
    Ik kom tot de conclusie omdat hij tijdens het doorstarten niet aanslaat, maar juist op het moment dat je de sleutel terug draait, en dus de startmotor ontkoppelt, hij 2x over slaat, maar niet aanslaat.
    In mijn ogen, kreeg de ontsteking te weinig stroom door de startmotor. => massa probleem?? Dit lijkt het zelfde als het stotteren, wat hij vooral doet rond 1000 rpm.

    Om het (proberen) op te lossen heb ik vandaag de massa contact punten van de bobine en bougies opgepoetst, draad her-tapt van bobine boutgaten. Én een massa kabel gelegd van de bobine direct naar de massa van de accu.

    Toch denk ik dat ik het niet opgelost heb....
    Hij start oké (maar niet super), en hij stottert/ houdt nog steeds in. Zoals eerder aangegeven, de bougies, kabels en bobine zijn jong.
    Wat voor opties zijn er nog meer???

    Meenink

    (PS. @wvrooy, als je alsnog denkt dat ik hier niet juist zit met mijn probleem, zal ik een nieuwe topic aanmaken.)
     
  20. Pffff uhm... Waarom en beter hoe heb je in vredesnaam een directe massa nasr je bobine gelegd???

    Stotteren/inhouden;

    - bougies
    - bougiekabels
    - bobine
    Idd deze onderdelen heb je "pas" vervangen, maar kan echt weer een probleem geven. Bougies zijn de laatste tijd vaker de boosdoener. Door de toevoegingen in de brandstof gaan ze er eerder aan. Anders dan aangegeven zou ik niet voor de goedkoopste gaan. NGK Platinum heb ik goeie ervaringen mee. Neem je bougies eruit en kijk of ze zijn doorgeslagen (zwarte barstjes in het porselein).

    Verder controleer het volgende;
    - carterventilatie (zit achter je luchtinlaat. Is een slangetje en een klepje)
    - stationair regelklep
    - gasklep
    - goeie olie; 5w30.
    - versmeerde luchtmassa meter

    Kijk eerst die zaken eens na en alsjeblieft haal die extra massa van je bobine af....
     

Deel Deze Pagina