1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stotteren bij lichten aan

Discussie in 'Electronica' gestart door David85, 9 aug 2021.

  1. Beste lezers

    Naar het plaatsen van een nieuwe dynamo en accu blijft het probleem zich voordoen waarneer ik de lampen aan zet. Begint de auto behoorlijk min stationair te lopen.

    Nieuwe dynamo doorgemeten is perfect

    Dus eigenlijk waarneer ik stroomgebruikers aanzet is het mis.

    Het gaat om de focus mk1 1.6 16v uit 1999

    Ik word er ondertussen gek van.

    Wie heeft het antwoord?
     
  2. Heb je met sturen ook dat toerental ver zakt en ook met airco als je het hebt.

    Als je dynamo meer verbruikt zal de motor wat meer moeite hebben met draaien.
    Er zit een stationaair regelklep op de inlaat die er voor zorgt dat toerental niet omlaag gaat.
    Het is geen overbodige luxe om deze keer op zijn tijd schoon te maken, zelfde geld voor de gasklep
     

  3. Met sturen geen last en airco heb ik helaas niet:D

    Nullastregelklep en gaskleppenhuis zijn schoon gemaakt pak hem beet 1 maand terug. Waren toen al mooi schoon maar als nog gedaan ook heb ik de nullastregelklep uit gewisseld met een ander exemplaar maar helaas niks aan verschil

    David
     
  4. ah ok
    dus als je achterruitverwarming aan zet dan zakt toerental. Of loopt de motor met hetzelfde toerental alleen dan beroerd.
     
  5. #5 David85, 9 aug 2021
    Laatst bewerkt: 10 aug 2021
    Klopt. Zodra er iets van stroom aan gaat gaat hij pas beroerd lopen. Zet je het weer uit pakt hij 9 van de 10 keer weer netjes op. Maar niet altijd

    Ook is de auto meerdere keren uitgelezen maar heeft geen foutcodes

    En verhipt. Met sturen verzakt het torental wel degelijk! Dan begint hij ook te stotteren
     
  6. Is je accu zelf al vervangen of doorgemeten? Want je dynamo kan goed bijladen maar als je accu te weinig vasthoudt gaat alle electronica via je dynamo en daardoor gaat hj slecht lopen omdat de dynamo daar nniet voor bedoeld is.
     
    David85 vindt dit leuk.
  7. Accu goed controleren zou ik mee beginnen en heb je ook al gekeken of alle massapunten goed vast zitten en schoon zijn?
     
    David85 vindt dit leuk.

  8. Accu is een splinternieuwe bosch. Zit er net een maandje in nu
     

  9. Accu is nieuw. Massa punten zijn allemaal schoongemaakt en zijn nu zeker goed.

    Zeg maar dynamo en accu zijn nieuw. Dynamo laad ook gewoon goed. Ook als ik alles aanzet. De motor begint dan alleen ontzettend beroerd te lopen tot soms bijna uit willen vallen

    David
     
  10. #10 David85, 10 aug 2021
    Laatst bewerkt: 11 aug 2021
    Zojuist aangekomen bij mijn hobby loods gewacht tot de ford beroerd liep. Heb toen de stekker van de stuurpomp afgetrokken. Deze zit vol olie en de ford begon beter te lopen??

    Nog niet helemaal goed maar toch iets beter

    Ondertussen de druksensor vervongen maar helaas niks aan verschil

    Ook vibreerd het stuur als hij stationair 1000 toeren draait.

    Maar trek ik de stekker los. Loopt hij beter. wel vibreerd dan nog het stuur. Kan ik die stekker gewoon los laten zonder problemen?

    David
     
  11. Maar dan lijkt het dus meer een electronica of mechanisch iets dan dynamo/accu. Hoogstwaarschijnlijk je bobine of hij zuigt ergens valse lucht aan bij stationair draaien.
     
    David85 vindt dit leuk.
  12. je moet weten wat de sensor doet. Er zit een druksensor op de stuurleiding. zodra je stuurt zal de computer dit merken en extra gas geven om zo de extra vermogen te kunnen leveren om de stuurpomp meer werkt door vloeistof rond te pompen.
    Heb keer bij me ex een ford ka de stekker losgenomen. van 2000rpm stationaair zakte deze naar meer acceptabel niveau van 1000rpm.
    echter bij jouw zit het probleem juist dat hij slechter loopt met stekker erop. kan zijn als de stekker los is hij een default waarde voor die sensor gebruikt en zo dus extra gas zal geven.
    bij de ka zou de sensor kapot kunnen zijn geweest met gevolg dat computer dacht dat motor zwaar moest werken
     
    David85 vindt dit leuk.

  13. Er kwam ook olie uit de stekker van de sensor. Ik heb de stekker uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Nieuwe sensor er opgeplaatst en zonder resultaat. Inderdaad als ik de stekker los haal loopt hij vele malen beter maar reageerd er op het stuur. Ik zal vanavond kijken of niet toevallig de pomp zwaar draait ofzo waardoor hij er met power niet uit komt
     

  14. Accu is vervongen zoals de dynamo (nieuw) bobine kabels bougies. Nullastregelklep en gaskleppenhuis zijn gedaan en alle lucht vacuum slangen incl carteronluchting slang en ventiel. Ook is de sensor op de pomp vervongen maar niks aan verschil zover. Ook zijn alle massapunten en accupolen schoongemaakt.

    Het is een mysterie waarom hij nou niet normaal wil lopen

    Zal vanavond de stuurpomp zelf controleren omdat hij erg op het stuur reageerd. Nu rij ik met de stekker van de druksensor los en is hij echt beter. Maar gewoon nog niet goed
     
  15. Heb nu net de stuurpomp gecontroleerd.

    Poelie draait soepel maar wat opvalt is dat er best wat speling op de as zit. Zo.n 2 tot 3 cm
    Heen en weer. Geen speling op en neer

    Hoeveel speling mag hij heen en weer hebben?
     
  16. over welke spelling hebben we het radiaal of axiaal.
    2 tot 3cm is wel heel veel spelling. als je asje er in en uit kan trekken is dat axiaalspelling.
    als het radiaal is, dat is de richting waar de Multi riem heen gaat.

    spelling van 1mm of zo zou je kunnen verwachten
     
  17. Axiaalspeling hebbem we het inderdaad over
    Ik kan het asje in en uit trekken
     
  18. dan is dat toch behoorlijk veel 2-3cm. Dan zou dat zeker een rede tot vervangen kunnen zijn.
    Normaal zou ik wel verwacht hebben dat de olie langs de keering er al uit kwam.
     

  19. Ja leek mij inderdaad heel veel. Olie lekkage was alleen bij de sensor. Maar vraag is nu zou hij daar beroerd van gaan lopen?

    Pomp is overegens nu net nieuw besteld
     
  20. omdat er radiale krachten op komen kan het zomaar zijn dat hij dan wel wat meer weerstand levert.
    maar ja zou ook verwachten dat als er zoveel axiaal spelling is radiaal spelling ook snel zou komen.
    Nieuwe pomp erop en dan even aankijken zou ik zeggen. kan zijn dat als de dynamo meer stroom moet leveren dat er dan net wat extra weerstand op de riem komt en zo de stuurpomp de motor laat schudden.
    Dat is een wilde gok we zullen het pas weten als de pomp is vervangen.
     
    David85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina