1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Storingen Ford Focus MKII Station

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SiebeK, 25 mrt 2020.

  1. Goede dag allemaal,

    Ik heb sinds 2 maanden een vervelende storing met mijn focus.
    Mijn vrouw probeerde de auto te starten maar gaf een motor systeem storing aan, start motor ging niet rond en deed letterlijk niks meer.
    Na herhaaldelijk het contact aan en uit te zetten startte ze uiteindelijk wel, echter bleef wel het motor management lampje branden en bleef in het dashboard motor systeem storing aangeven.
    Ik had de auto naar de garage gebracht en daar de auto laten uitlezen, hieruit kwamen geen bijzondere dingen naar boven, ze hadden alles gereset en ik moest maar even aankijken of het goed bleef.

    Na een paar dagen zonder problemen verscheen plots de storing weer, alleen dit keer gebeurde dit tijdens het rijden en gaf ze in het dashboard ook wat nieuws aan: snelheids limiet modus (kan wel hard rijden maar de cruise control werkt dan niet).
    De auto direct aan de kant gezet en de motor uitgedaan, ik heb de auto daarna weer gestart en deed dit zonder problemen maar beide dingen bleven wel in het dashboard verschijnen.
    Ik heb de auto daarna weer naar dezelfde garage gebracht en laten uitlezen, kwamen 2 of 3 storingen naar boven maar opnieuw wat niks te maken zou moeten hebben met de motor, de beste meneer begreep er niks van en had de auto maar weer gereset.
    Bij thuis komst was de auto alweer in storing gesprongen...

    Ik heb de auto daarna naar een andere garage gebracht en haar daar laten uitlezen, de beste man detecteerde wel 8 of 9 storingen (stuurbekrachtiging/dashboard en weet ik het allemaal) ze hadden alles nagekeken maar alles werkte naar behoren..
    Hij resette de auto en wou zelf even zien wat de auto precies doet als deze in storing slaat, na de reset wou hij de auto starten, sloeg gelijk in storing kreeg de auto niet gestart.
    Daarna direct de auto uitgelezen (hij hoopte dat ze nu maar 1 storing aangaf zodat ie kon zien waar het probleem ligt) maar helaas gaf de auto weer 8/9 storingen aan.

    Het enige wat ie kon bedenken is dat de auto de code in de sleutel niet goed detecteert en zo in storing slaat, ik moest even proberen de deur open en dicht te doen als die niet wilt starten, en gek genoeg het werkte.. (overigens nog steeds)
    De auto blijft wel de storingen aangeven, maar hij start tenminste wel in een keer.
    Had dit gemeld en hij zei dat als ik een reserve sleutel had deze moest gebruiken zodat het probleem wellicht verholpen zou zijn, de auto weer laten resetten en de reserve sleutel gebruikt.
    Dit leek even het probleem verholpen te hebben, we hadden een week zonder enig probleem gereden maar het gebeurde daarna toch weer...

    Ik sta dus voor een raadsel en hoop dat een van jullie mij misschien kan vertellen wat het probleem is?
    Sorry voor de lange tekst allemaal, ik probeer zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven.
    Hopelijk kan iemand van jullie me helpen, alvast bedankt allemaal voor de moeite.

    M.v.g.

    Siebe
     
  2. Kan zijn dat je instrumentenpaneel niet meer goed is. Daar is vaker problemen mee. Je sleutelcode wordt ook door je instrumentenpaneel afgehandeld.
    Hier op forum zat over te vinden.
     
  3. wat Werner zegt, eerste verdachte is het instrumentenpaneel (tellerklok)
    grote kans dat de soldeerverbindingen op de printplaat zijn losgelaten of gecorrodeerd wat zeer vreemde storingen tot gevolg heeft.
    deze kun je laten reviseren bij (o.a) KMS in Apeldoorn, kost 200 euro met garantie.
     
  4. Ik heb gemerkt dat er veel storingen zijn waarvan de oorzaak aan het instrumentenpaneel te wijten zijn ivm soldeerverbindingen. Ik heb een vermoeden dat er gebruik gemaakt is van soldeer tin zonder lood en daar weet ik van dat de soldeerverbinding niet zo goed is als bij soldeertin met lood. Het soldeertin zonder lood vloeit ook moeilijker bij dezelfde temperatuur als soldeertin met lood daarvoor gebruiken wij op het werk nog steeds de "ouderwetse" soldeertin met lood en als de klant er specifiek om soldeertin zonder lood te gebruiken dan stellen wij de temperatuur van onze soldeerbout, normaal ± 350°C, een stuk hoger in ± 400°C en dan vloeit de tin wel redelijk.
     
  5. Dit klopt i.v.m. Europese wetgeving zijn ze Loodvrij soldeer tin gaan gebruiken. Wat op latere leeftijd tot veel slechte soldeerverbindingen heeft geleidt. Er zijn nog Ford C-Max modellen van bouwjaar +/-2003 die hier geen last van hebben, omdat dit voor de invoering van deze regelgeving was.
     

Deel Deze Pagina