1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Storing Stuurbekrachting Ford Focus Type III 2011 1.6 ti-vct 125 pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door robhegeman, 9 apr 2019.

  1. Goedemorgen ik ben sinds kort in het bezit van een Ford Focus Type III 2011 1.6 ti-vct 125 pk.
    En ook tevens nieuw op dit forum.

    Wanneer ik de auto start met de start knop begint er soms direct een alarmsignaal af te gaan en er gaat een uitroepteken symbool op het dashboard branden.

    Melding storing stuurbekrachtiging.

    In de 10 dagen dat ik deze auto heb is het al 3 keer voorgekomen.
    Iemand enig idee wat dit kan zijn?
     
  2. Als je hem uitleest op dat mkoment weten we oas meer.
    10dagen wil dus zeggen dat je nog garantie hebt.
    Weet wel dat epas (electronic power asisst steering) firmware update er is maar dat is eigenlijk ook alles, althans die staat er bij mij beschikbaar.
    Zonder storing kunnen we helaas weinig zeggen. Alleen laat de accu doormeten. Wie weet valt de spanning bij starten net te ver weg.

    Heb je deze klacht alleen na lange tijd stilstaan
     
  3. Dank voor je reactie.
    De auto valt nog onder 6 mnd bovag garantie, heb het euvel inmiddels gemeld en het wordt binnenkort ingepland.
    Ik heb op dit forum dezelfde soort problemen gelezen bij de 1.6 150 pk ecoboost variant.
    Ik heb even wat dingen genoteerd wat de garage er aan zou kunnen doen.
    1.Uitlezen
    2. Accu doormeten
    3. Controle van het stuurhuis (in het slechtste geval, wanneer niets helpt deze dus laten vervangen?)

    Het probleem heeft zich nu 3 keer voorgedaan in 9 dagen tijd.
    1 keer na een uur stil staan.
    1 keer na 9 uur stil staan.
    1 keer na 14 uur stil staan.
     
  4. Na punt 1 uitlezen als je storing hebt weet je ook wat je volgende punt in diagnose/reparatie
     
    montagne vindt dit leuk.
  5. Vorige week woensdag (17 april) is de auto voor o.a. de storing op de stuurbekrachtiging terug geweest bij de garage (occasion bedrijf / suzuki dealer).
    Bij uitlezen komt er geen storing naar voren. Na contact met de Ford Dealer (door garage) heeft men geconstateerd dat er een andere accu is gemonteerd, welke waarschijnlijk niet ingeleerd is in het systeem. Dit zou 99 van de 100 keer het euvel geven volgens de dealer. De accu is ingeleerd.
    Tevens is de accu doorgemeten en deze zou goed moeten zijn.

    Dit is een week lang goed gegaan, dat wil zeggen geen storingen. Helaas is er vandaag toch weer een storing gekomen. I.o.m. de garage nog even een week lang monitoren en dan wederom contact over hoe verder.
    Volgende stap zal waarschijnlijk het vervangen van de accu worden volgens de garage. Ik hoop dat dit helpt, want als ik het forum hier zo lees kan het euvel dus ook in het stuurhuis zitten?

    Wel balen, bewust overgestapt van Opel naar Ford, maar ben tot nog toe gematigd positief.
     
  6. Dit is weer zo'n storing die verdwijnt na het contact te hebben uitgezet. Zodra de auto de storing geeft naar de garage en de motor niet uitzetten voordat de storing is uitgelezen. Desnoods bij de Ford dealer

    Verstuurd vanaf mijn X1030X met Tapatalk
     
  7. Update, 25 april laatste keer storingsmelding gehad. Daarna ging het 2 weken prima. Tot gisteren weer goed gegaan.
    Gisteren hapering stuurbekrachtiging bij het starten van de auto, geen melding maar bij wegrijden eerst geen werkende stuurbekrachtiging, even later wel.
    Vandaag wederom stuurbekrachtiging storing melding en na opnieuw starten van de auto melding weg, maar in eerste instantie nog geen werkende stuurbekrachtiging, even later wel weer.
    Irritant dat juist de meldingen weer in het weekend komen waardoor ik niet bij de garage kan laten uitlezen. Begint frustrerend te worden. Na opel begint de ford bij mij ook minpunten te scoren.
    Voorzichtige zoektocht naar een ander merk auto is gestart.
     
  8. Nou nou, dat is wel erg snel niet? vergeet niet dat je auto al 8 jaar oud is. Een auto is één stuk techniek, daar kunnen altijd defecten in voorkomen. Bij elk merk, en zeker na 8 jaar. Hoeveel km heeft de auto inmiddels gereden?
    Je hebt garantie, dus het wordt vast opgelost.
     
    alex en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  9. Rare logica om een fout die je met een gebruikte auto hebt meteen aan het hele merk te wijten. Je kunt gewoon pech hebben, danwel de situatie hebben dat de vorige eigenaar wist dat-ie dit euvel had en dat het geen goedkope reparatie zou worden. Maar zoiets kun je met alle gerbuikte auto's hebben. Stuurbekrachtingsproblemen zijn ook niet typisch iets voor ford (er is een overzichtstopic met alle veel voorkomende ford-euvels, en deze staat me niet bij).

    Daarnaast, zoals thecure ook al aangeeft, je hebt garantie, en de verkoper is er er nu bekend mee. Het enige punt wat overblijft is dat het vervelend is om een auto met een gebrek te kopen.
     
    thecure vindt dit leuk.
  10. Mijn reactie kwam natuurlijk ook voort uit frustratie, omdat tot op heden niet exact te achterhalen was wat het euvel is.
    Maar vanmorgen kwam dan toch de storing met de stuurbekrachtiging terug, dus ik ben direct naar de Ford dealer gereden om de boel te laten uitlezen.
    Conclusie, elektronica stuurhuis defect, dus het hele onderdeel moet compleet vervangen worden.
    Aanbeveling van de dealer, op basis van zijn ervaringen met dit probleem, alles nieuw, dus geen gereviseerd stuurhuis (elektronica kan men niet reviseren) en ook geen tweedehands versie i.v.m. risico op zelfde probleem. Ik schrok nogal van de prijs wat een compleet nieuw stuurhuis incl. montage kost.
    Het hele verhaal heb ik nu teruggelegd bij de garage waar ik de auto recent gekocht heb en waar ik nog garantie heb op de auto.Zij nemen het in beraad en komen er z.s.m. op terug. Ik hoop op een goede oplossing van hun zijde.
     
  11. Hoeveel is de prijs dan vam het stuurhuis?
    En neem aan dat dit gewoon akkoord is voor de garage. Die BOVAG garantie is voor hun ook gewoon een verzekering en dat kost hun niets meer of minder.
     
  12. Ford dealer geeft een bedrag van € 2.000,-- op voor de reparatie. Dat wil zeggen het plaatsen van een volledig nieuw stuurhuis incl. Montage.
    Garage waar ik de auto gekocht heb heeft na divers overleg besloten hier niet klakkeloos in mee te gaan en wil eerst zelf dingen gaan proberen. Ik wacht af wat daar uit gaat komen.
     
  13. Een stuurhuis van de sloop kost 'm 150 euro, plus manuren die-ie toch al rond heeft lopen. Da's wel de moeite van een gokje waard. Met een beetje mazzel tilt-ie de problematiek dan over de 6 maanden heen en dan mag je 't bij de ford dealer proberen.
     
  14. 150euro is wel heel goedkoop. Zou eerder 100euro meer verwachten minimaal.
    Dan nog eerste stuurhuizen is bekend dat het problemen als dit opleverde, daar is toen een update voor gekomen. Zover ik me herinder.

    Montage programmeren en uitlijnen kun je ook snel naar de 300 a 400 gaan.

    Maar al die bedragen maakt niks uit. Je hebt garantie en hun zullrn het moeten oplossen. Vraag wel even of je bij hun wel jaar garantie krijgt op de reparatie.
    Dealer zal dat wel doen op het nieuwe stuurhuis.
    2de hands is de vraag en bij sommige zeggen dat ze geen garnatie geven op garantie reparaties.
    Al heb ik bij 3 bedrijven gewerkt waar we jaargarantie gaven op de reparatie die was gedaan in de 6maanden garantie
     
  15. Dat risico is er idd en als dat de beweegreden is van de verkopende partij, mag je je met recht afvragen of je überhaupt daar een auto had moeten kopen. Echter een demontage bedrijf als Kleingunnewiek uit Groenlo geeft vaak 12 maand garantie op dat soort onderdelen. Afhankelijk van leeftijd en kmstand. Dus ja, een 2e hands is zeker weten een optie.
     
  16. De Ford dealer zei, het is klip en klaar, dit is de storing en de beste oplossing is de montage van een nieuw stuurhuis. Hier wordt door de Ford dealer dan ook garantie op gegeven. Dat de garage waar ik de auto gekocht heb, dit advies in twijfel trekt ben ik ook niet zo blij mee. Zij gaan nu eerst dingen proberen en daarom staat de auto daarom waarschijnlijk wel een paar dagen bij hun in de garage. Wat ze gaan doen weet ik niet. Ze zeiden er wel bij dat ze uiteindelijk misschien ook wel tot de conclusie zouden komen dat het stuurhuis vervangen moet worden. Ik moet afwachten wat ze uiteindelijk gedaan hebben en kijken of het dan goed gaat. Ik vrees echter ook wel een beetje dat het zo een beetje door klooien wordt tot de garantietermijn verstreken is en ik daarna met de gebakken peren zit. Kortom ik wacht volgende week af en mocht uiteindelijk het stuurhuis niet vervangen zijn door een nieuw onderdeel, dan kijk ik de zaak nog een week of 2 aan en beraad me op de mogelijke vervolgstappen.
     
  17. Ik begrijp van iedereen de standpunt.
    Aan de hand van je verhaal is de enige manier door de stuurhuis te vervangen. Meeste succes heb je met nieuwe maar goeie 2de hands is ook niks mis mee.
    Daarna nog even inleren na het uitlijnen. Zodat pull drift correctie weer op nul staat. Dit samen met stuurhoeksensor en dergelijke.

    Mijn auto is zelf van feb 2012 en is 2011 van de lopende band gekomen. Dus zelfde productieserie van stuurhuis, tot nu nergens problemen mee. Echter ik ben in staat om het zelf te vervangen en in te leren.

    Het enige dat ik niet begrijp is wat betreffende bedrijf wil proberen. Maar goed dat is niet ons probleem.
    Als het bovag bedrijf is. Kun je bij hun ook klacht indienen. Maar tot nu toe hebben ze je juist geholpen. Geen enkel occassion bedrijf zal direct tot vervanging van stuurhuis over gaan. Alleen dealer als ze weten dat die serie vaker deze klacht voorkwam
     
  18. @robhegeman je hebt je klacht gemeld binnen de garantietermijn, dat betekent dat ze het moeten oplossen.
    al doen ze er een jaar over (hoop het niet voor je) maar alles gemeld binnen de garantie termijn blijft staan tot het opgelost is.
     
    De Baat vindt dit leuk.
  19. En zoals het nu gaat is de juiste procedure, jij hebt een overeenkomst met de verkopende partij. Zij gaan eerst zelf voor een oplossing, heel normaal. Wat daar uit komt ga je vanzelf horen. Even afwachten dus. Ik hoop dat het snel wordt opgelost!
     

Deel Deze Pagina