1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Storing ABS systeem Ford Focus 3

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Stefanc81, 9 jul 2019.

  1. Bij voorbaat excuses voor het lange verhaal... :)
    Ik heb een gek probleem wat steeds terug lijkt te komen.

    In December hebben we een Ford Focus 3 Station gekocht uit 2012. Het betreft een titanium uitvoering met een 1.6 TI-VCT motor. De eerste 5 maanden hebben we zonder problemen met de auto gereden. Hij reed echt als een zonnetje. Omdat we er 6 maanden Bovag garantie hadden bijgenomen leek het me verstandig om binnen die 6 maanden een Welcome check bij de Ford dealer in de buurt te laten doen zodat mochten er problemen zijn we dit nog onder garantie kunnen regelen.

    Nu kreeg ik precies een dag voor de welcome check een ABS, ESP en bandendruk melding op het dashboard te zien. Het leek wel een kermis met al die lampjes. Ook gaf het display verschillende meldingen waaronder dat het hill hold en noodremsysteem was uitgeschakeld. De volgende dag bij de Ford garage hebben ze de auto geprobeerd uit te lezen maar dit lukte blijkbaar niet met de origine Ford uitleesapparatuur. Hierdoor konden ze me niet vertellen wat er aan de hand was met het ABS systeem. Wel hebben ze toen een zekering van het ABS systeem vervangen. De meldingen waren toen allemaal weg maar omdat het me niet lekker zat toch maar even een afspraak gemaakt bij de garage waar we de auto hadden gekocht.

    Bij de garage waar de auto was aangeschaft konden ze met universele apparatuur de auto gewoon uitlezen en gaven ze aan dat de spanning bij 1 of 2 sensoren net iets te laag was geweest en dat ik daardoor een melding had gekregen dat het ABS systeem. Dit klonk wat mij betreft plausibel en ben toen met een gerust hart vertrokken.

    Ik hoopte dat dit het einde was van het probleem. We hebben 3 weken zonder problemen gereden. Zowel lange als korte ritjes. Tot vorige week zaterdag. Mijn vrouw krijgt tijdens het remmen een melding dat de motor te warm wordt. Ook krijgen we weer dezelfde ABS meldingen. Direct gestopt en de auto aan de kant van de weg gezet. Auto is opgehaald door een garage bij ons in de buurt en de multiriem bleek kapot te zijn. Hij vond het gek omdat er verder niets kapot was en de riem er ook niet echt versleten uit zag. Maar goed, de auto was gerepareerd en we konden weer verder.

    Echter… Nu krijg ik regelmatig toch weer ABS meldingen. Het gekke is alleen dat het niet continu is. Gisteren toen ik thuis weg reed gingen de lampjes van het ABS, ESP en bandenspanningssysteem weer branden. De auto had toen anderhalve dag stil gestaan. Daarna 20 min gereden en de auto op mijn werk gezet. Aan het einde van de dag de auto gestart en de lampjes waren plots weg maar vanmorgen waren ze gewoon weer terug. De garage waar we de auto hebben aangeschaft zegt dat het mogelijk komt doordat de accu nog niet is bijgeladen. (nieuwe accu is geplaatst toen we de auto aanschafte). Nu kan ik er naast zitten maar wanneer dat het probleem is dan zou ik toch altijd die meldingen moeten krijgen? En hoe lang duurt het voordat een accu weer volledig geladen is?

    Ik heb nu voor volgende week weer een afspraak staan maar ik baal er een beetje van dan het me weer een vrije dag en een hoop tijd kost. Heeft iemand hier toevallig ervaring met iets soortgelijks of weet mogelijk de oorzaak van dit probleem?
     
  2. mijn enige vraag die bij mij opkomt is, is het Battery Monitoring Systeem wel gereset na het plaatsen van een nieuwe accu?
     
  3. dat is geen lang verhaal, dat is duidelijk uitgelegd.
    als ik verhaal typ kan ik het ook met 2 woorden zeggen hahaha.

    dit is idd vervellend. weet je toevallig welke storingen in het systeem gekomen zijn. dat zal veel helpen.
    een lege accu zou na 15min vol genoeg moeten zijn om voldoende vol te zitten zodat je wederom kun starten. goeie uur tot 2 mee rijden zou hij vol genoeg moeten zitten voor langere tijd.
    echter deze auto heeft een bms (battery management system) deze kijkt naar de accu om hem juist te laden en ook voor start/stop.
    hiervoor moet echter wel de juiste accu gemonteerd worden. je hebt loodaccu. ebe accu en agm accu.
    basis is hetzelfde maar vragen net wat anders qua laden.

    zoals hierboven staat is idd bms wel gereset. alleen gek dat je daar nu pas zulke problemen mee krijgt. dat lijkt me van de ene kant sterk, maar tegenwoordig worden storingen veroorzaakt wegens gekke dingen.
    zelf niks qua assecoires ingebouwd dat problemen kan veroorzaken.
    zekeringen van de abs zijn vervangen, waarom, waren ze kapot??

    bij elke keer dat je de wagen opnieuw start wordt het systeem opnieuw gecheckt. is dan goed verdwijnt het lampje ook.
    sommige blijven dan wel in de geheugen staan maar niet alle testers lezen dat idd goed uit.
     
  4. Bedankt voor jullie reacties. Ik heb werkelijk gen idee of de battery management systeem is gereset. Kan ik dit op een of andere manier zelf doen of moet ik hier voor terug naar de garage? Ik heb geen accessoires ingebouwd dus daar zou het niet aan moeten liggen.

    Overigens heeft deze Focus geen start/stop systeem.
     
  5. Merci! Ik bedenk me net dat toen de auto vorige week werd opgetakeld i.v.m. met de kapotte multieriem de monteur toen een portable apparaat bij had om de auto te starten.
    Ik ga ze zo maar eens bellen. Met een beetje mazzel kunnen ze me nog vertellen of wel of niet is gereset.
     
  6. Storing uitlezen en wissen is iets anders als meting gegevens raadplegen.
    Met het laatste kun je zien, wanneer hii is gereset.
    Forscan is dan ook uitgebreid, for staat niet voor niks voor ford. Programma heeft dezelfde features als orgineel maar dan in een andere jasje. Sommige dingen werken beter met orgineel software en andere werken fijner met forscan
     
  7. Het Battery Monitoring Systeem reset zich ook als de auto voor meer dan 8 uur onafgebroken afgesloten is geweest.
     
  8. daar zal je hem niet mee reseten.
    ja na lange tijd stilstaan wordt er opnieuw SOC gecheckt. (state of charge), wat ford precies doet geen idee. enige dat ik wel weet is dat bij peugeot als de accu los is geweest je na 24uur pas je start/stop systeem weer werkt. daar werd het systeem ook nooit gereset. nieuwe accu erin en na 24uur werkt start/stop weer
    [​IMG]
    zoals je ziet bij mij is hij goeie jaar geleden (april 2018) deze meting gegevens uitgelezen
    je ziet dat me accu er al 2275 dagen erin zit, nu totaal over de 2700dagen.
    de SOC is bij mij altijd laag rond de 30-50%, in mijn geval de rede dat start/stop niet werkt moet het namelijk boven de 80% zitten als ik me niet vergis.

    voor de topic starter maakt de SOC waarde niet veel uit want hij heeft geen start/stop systeem erop zitten zegt hij.
    de aantal dagen is nu de vraag of dat klopt. wat de software intern regelt of anders instelt is de grote vraag. het kan ook zo zijn dat het niks meer is dan een nummer van battery_age gereset wordt en verder niks.
     
    Fofo2RE vindt dit leuk.
  9. Ik moet nog worden teruggebeld door het bedrijf waar we de auto hebben aangeschaft, Ik ben echter bang dat ze niet meer weten of de batterij dan wel of niet is gereset omdat het inmiddels meer dan een jaar geleden is. Ik ben niet in de gelegenheid om op korte termijn naar het bedrijf te gaan die de multiriem heeft vervangen om de auto uit te lezen.

    Ik lees overigens dit in het topic over de BMS reset.

    Wanneer de accu wordt vervangen of opgeladen met een externe acculader moet dit systeem worden gereset. Wanneer dit niet wordt gedaan kan het voorkomen dat de werkelijke laad toestand van de accu niet overeenkomt met de door het systeem gemeten en opgeslagen waardes.

    Dat is bij mij dan toch aan de orde? De accu is naar mijn mening extern opgeladen omdat hij volledig leeg was toen ze de auto kwamen ophalen. Om de auto te laten starten hadden ze een portable systeem bij.

    Mocht ik zelf de BMS reset uitvoeren terwijl dit wel is gedaan wat zijn dan de risico's? Ik heb gezien dat dit een nadelig effect kan hebben maar lees eigenlijk nergens wat deze nadelige effecten nou precies inhouden.
     
  10. de volgende regel staat dat dit voor invloed heeft op het goed werken van de start/stop systeem. dit klopt omdat het even duurt voor het systeem zichzelf opnieuw checked wat de SOC is. deze waarde verandert in theorie niet als je hem op slot hebt staan.
    wordt door een externe lader bij geladen verhoog je de SOC echter zal hij dit niet zelf meten. dit doet hij pas als de auto gestart wordt. dit kan dan na afzetten idd even duren voor het zichzelf opnieuw heeft gemeten. .

    in mijn geval nooit problemen gekregen met storingen. zelf nooit bms gereset maar wel vaker een externe lader erop gehad. tevens keer gehad dat ik te weinig spanning had om te starten. daarna opgeladen en werkte het weer. maar nu 2jaar dat ik hem heb nooit storing gehad, met betrekking op zoiets.

    ik zou er niks mee doen. slechte accu kan problemen geven met systeem. maar een niet gereset systeem zou niet zulke grote issues moeten opleveren.
    alleen het gekke is waarom is de zekering vervangen? en welke precies
     
  11. Een kleine update: 3 dagen nergens last van gehad en begon langzaam te hopen dat de problemen vanzelf opgelost waren maar helaas bleek het wishful thinking. Vanmorgen bij het starten kreeg ik weer dezelfde meldingen. Deze keer helaas ook met een motorlampje erbij. Na een uur gereden te hebben de auto opnieuw gestart. meldingen van ABS, EPS en bandenspanning waren verdwenen maar het motorlampje bleef wel aan staan.

    Woensdag maar afwachten... :(
     
  12. Update 2: Vanmorgen voor het werk snel langs de garage gereden in de hoop dat ze hem konden uitlezen. Dat hebben ze gelukkig kunnen doen. Het probleem zit links achter. Blijkbaar is de sensor niet goed of een ring die vervangen moet worden.
     
  13. Ik heb volgens mij hetzelfde probleem. Bij mij ook op eens abs esp en bandenspanning lampen aan en ook geen hill assist. Na een paar keer starten kwam ook het motorlampje erbij. Wat bij mij extra is, is dat de airco ook uitvalt. Was dat bij jou ook? Als ik opnieuw start komen alleen eerst de ABS lamp en het motor lampje op. Airco werkt. Als ik ga rijden en optrek gaan de ESP en bandenspanning lamp aan en valt de airco weer uit. Mijn auto MK3 1.6 VCT uit 2011.

    Verder lees ik dat de garage vind dat het een ABS sensor is, is hij vervangen? En is dit probleem nu opgelost?
     
  14. Bij mijn gaan de lampjes alledrie gelijktijdig branden (ESP, ABS en bandenspanning). Meestal direct bij het starten maar deze week tijdens het rijden. De climate control blijft wel gewoon werken. Het motorlampje brand de ene keer wel en de andere keer niet.

    Ik moet nog een afspraak maken om het te laten verhelpen. Dit omdat ik eigenlijk ruim een week geen last meer van had gehad. Sinds vorige week maandag middag tot afgelopen woensdag heb ik zonder enige foutmelding rondgereden. Dit in combinatie met het uitleenrapport van de garage doet mij wel overtuigen dat het in mijn geval inderdaad een sensor is. Bij een groter probleem zou ik verwachten dat je het probleem wel of niet hebt en niet de ene keer wel en de andere keer niet.
     

Deel Deze Pagina