1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

stop/start

Discussie in 'Performance' gestart door rowicom, 12 mei 2018.

  1. Gisteravond was ik met onze C-Max in het centrum van Amsterdam. Het start/stopsysteem stond ingeschakeld en het was zoals gebruikelijk op vrijdagavond uitzonderlijk druk.
    Omdat we de auto pas een weeje hebben, viel het mij op dat het start/stopsysteem zijn werk goed deed en elke 100 meter wel een keer uit/inschakelde, gewoon omdat we vaak moesten stoppen en optrekken.
    Persoonlijk vind ik het op die korte stukjes dan wel een beetje op mijn zenuwen werken. Je vraagt je af of het allemaal wel goed is voor de startmotor en het uiteindelijke verbruik en het duurt dan toch een fractie langer voordat je weg bent.
    Natuurlijk ga ik ervananuit dat het allemaal goed bedacht en geconstrueerd is door de Ford-ingenieurs, maar hoe staan jullie daar tegenover? Hebben jullie start/stop altijd aan ongeacht de situatie, of hebben jullie het systeem altijd uit, of maken jullie daar in wisselende situaties wisselend gebruik van?
    Ben daar benieuwd naar...
     
  2. In situaties zoals je omschrijft, en in een langzaam rijdende file, zet ik het uit. Ik gebruik het wel dagelijks maar als ik het idee heb dat b.v. een verkeerslicht al op rood staat als ik aan kom rijden en dan waarschijnlijk vlot op groen zal gaan dan ontkoppel ik niet en laat de motor dus draaien.
     
  3. Hoi Eric99, snap niet goed wat je zegt, zit volgens mij een tegenstelling in? Je zegt: ik zet het uit, maar ik begrijp dat je voor het verkeerslicht alleen maar de koppeling ingetrapt houdt en in de versnelling laat staan? Het systeem dus niet voor kortere of langere tijd uitzet?
    Als je de koppeling intrapt ben je toch juist wel ontkoppeld?
     
  4. Haha ja dat omschrijf ik niet best. Ik laat de motor draaien als ik denk te weten dat ik snel weer verder kan. Dat is misschien wel het duidelijkste.
     
  5. mijn mening is simpel. dit systeem is gemaakt puur en alleen om de emissie test te doorstaan.
    in die test moet je 5minuten achter elkaar volledig stil staan. dus geweldig als de motor dan niet stationaair draait. als hij opnieuw aanslaat dan verbruikt hij in die 5minuten inc aanslaan nog steeds minder dan 5minuten stationaair draaien.
    ze kennen de cycles die gedaan wordt en dus weten ze ook waar ze kunnen proberen om er voordeel uit te halen. waaronder dus start/stop systeem

    bij mij werkt het eerlijk gezegd niet, accu heeft altijd te lage SOC. (State Of Charge, kort gezegd accu niet vol genoeg)
    voor een brug of overgang waar je weet dat je even stilstaat daar is het dan handig om in zijn vrij te zetten en koppeling op laten komen. motor slaat af, en dus geen verbruik.
    voor stoplicht is het zeer onhandig. je komt aanrijden staat net stil, motor slaat af en dan springt het op groen.
    aanslaan duurt dan te lang voor het gevoel. een automaat zal even wachten tot je motor echt gestart is. bij handbak kan zijn dat je koppeling op laat komen, terwijl motor nog probeert aan te slaan.

    vandaar zeg ik altijd gewoon normaal rijden. weet je dat je langer stilstaat dan ff de koppelingpedaal omhoog en start/stop doet de rest. werkt het niet, dan weet je dat comfort altijd boven deze functie voorrang heeft
     
  6. Staat bij mij standaard aan en laat systeem bijna altijd zijn ding doen. Alleen in situaties zoals file (veel stop-rijden-stop) zet ik het uit
     
  7. Ik heb een automaat. Dan slaat de motor met ingeschakeld start-stop systeem af als je een seconde of 2 stilstaat (rem ingetrapt, automaat gewoon in D). Je kunt dus niet zoals bij een auto met traditionele versnellingsbak zelf kiezen of je hem in z'n vrij zet en de koppeling loslaat of hem juist in de versnelling laat staan (er is natuurlijk wel wat te kiezen, maar het gaat even om het principe).
    Omdat een automaat 'kruipt', heb ik bij stoplichten, files e.d. altijd de rem vast. Best irritant als de auto dan afslaat en je een paar tellen later weer weg kan; er is een (kleine) vertraging voordat je weer kan rijden.
    Ik gebruik de start-stop eigenlijk omgekeerd. Wanneer ik in de auto stap zet ik standaard het start-stop systeem uit met het knopje naast de pook. Als ik bij een stoplicht kom aanrijden dat net op rood springt, of een overweg of waar dan ook dat ik weet dat ik wel even sta te wachten, dan activeer ik de start-stop en slaat de motor netjes af.
     
  8. Thieske bij mij doet die in file maar 1 keer afslaan dan moet ik boven een bepaalde snelheid komen voor het weer werkt. Weet even niet welke snelheid.
     
  9. Bij de automaat slaat hij niet af als je de rem alleen vast hebt om de auto stil te houden, dus heel licht remmen.
    Ook als bij een kruising al ingestuurd hebt om de hoek om te gaan slaat hij niet af.

    Ik moet wel zeggen dat wij bij de automaat vrij vaak de knop indrukken om het systeem uit te zetten. Wat ook werkt is de automaat in S zetten, dan gaat hij ook niet uit, daar kwam ik achter met de caravan er achter. Met de caravan moet ik de bak wel in S zetten omdat hij anders met 80 naar 6 wil en dat is met 1100 tot 1200kg aan de haak niet zo prettig.
     

Deel Deze Pagina