1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stoelverwarming

Discussie in 'Interieur' gestart door jason101, 15 okt 2017.

  1. #21 pd3jcw, 23 okt 2017
    Laatst bewerkt: 11 jul 2020
  2. De stekkers in de middenconsole kunnen! teruggebonden zijn in de kabelboom.
    Meest waarschijnlijke is dat het gedeelte van de vloerkabelboom wel voorbereid is, en dat de kabelboom in de middenconsole alleen voorzien is van de kabels voor de opties die fabriekaf geleverd zijn.
    Deze kabels zijn los te bestellen en kosten een paar tientjes en kunnen vrij makkelijk vervangen worden.

    Belangrijkste is dus om te kijken naar de vloerkabelboom. Als de stekkers in de stoelen kloppen dan is dat gedeelte in ieder geval voorbereid.
     
  3. Oke super ga ik daar een keer naar kijken.

    Nog een vraagje. Het mooist zou zijn complete stoelen overzetten, alleen staan ze niet dagelijks te koop of is de prijs erg hoog. Is er ook een mogelijkheid om aftermarket verwarmingsmatjes via het orginele systeem te bedienen? Ik ben nog niet echt thuis in de electronica van een auto wat er wel en niet kan.
     
  4. Bij de originele stoelverwarming worden de verwarmingsmatjes in de stoelen niet direct aangestuurd door de stoelverwarming schakelaars. Elke stoelverwarming schakelaar is aangesloten op een module die onder de betreffende stoel is gemonteerd. De stoelverwarming schakelaar is niets meer of minder als een weerstand signaal waarbij elke stand van de schakelaar een andere weerstand heeft. Aan de hand van de weerstand vanuit de schakelaar stuurt de module onder de stoel de verwaemingsmatjes aan. De module fungeert hierbij feitelijk als een soort thermostaat.

    In theorie is het prima mogelijk om met de originele stoelverwarming schakelaars en modules aftermarket verwarmingsmatjes aan te sturen. Hiervoor moet de weerstand/stroomverbruik van de aftermarket verwarmingsmatjes echter wel (vrijwel) gelijk zijn aan die van de originele verwarmingsmatjes. In de praktijk is dit echter vaak niet het geval waardoor de combinatie van originele stoelverwarming schakelaars en modules met aftermarket verwarmingsmatjes meestal niet goed werkt.
     
  5. Heren,

    Zit al een tijdje met hetzelfde idee in mijn hoofd om een aftermarket set in te bouwen en aan te sluiten op de originele knoppen in het midden console.

    Heb inmiddels een set Carboluxe Vario 01 en de originele Ford knoppen aangeschaft. Heb specifiek voor de Carboluxe gekozen, omdat deze dezelfde hoeveelheid standen heeft als het originele Ford knopje. Daarnaast zit de weerstand intern en hoeft er dan niet nog ergens een module weg gewerkt te worden.

    Om wat meer info te verzamelen heb ik een aantal forums afgezocht en de e-schema’s van de Ford doorgenomen. Het idee is als volgt:

    De zekeringen in de achterbak F34 (bestuurders kant) & F35 (passagiers kant) zitten er in, bij het controleren of de bekabeling getrokken was heb ik simpelweg alleen het kapje van de stekker er af gehaald door twee klipjes in te duwen. Hier zie je als het goed is bij de passagiers kant één paarse kabel (stroom voorziening) en één paars zwarte kabel (aarde) en bij de bestuurders kant één grijze kabel (stroom voorziening) en één paars zwarte kabel (aarde).Zie hier ook afbeelding 2 & 3. Je hoef dan niet helemaal de accu te ontkoppelen. De connectoren zitten er sowieso niet in aangezien ik handmatige stoelen heb. De bedoeling is nu om twee connectoren te vinden;
    1. Connector die past op de originele Ford knop, in de E-tekeningen van Ford gaat deze op als: 15K857 in stekker C320 voor bestuurde kant en 15K857 in stekker C321 voor passagiers kant. Afbeelding 4 & 5
    2. Connector die past op de stekker onder de stoel (blauwe), in de E-tekeningen van Ford gaat deze op als: 1968438 Male behorende in stekker C3007D. Afbeelding 6
      Overigens is de groene stekker bedoeld om verbind te maken met de 4e pin van de knoppen in het midden consule.
    Vanuit de stekker onder de stoel haal ik dan het vermogen voor de matjes van de 15A zekering F34 & f35, die vervolgens intern in de carboluxe gekoppeld zitten aan de knoppen in het midden console. De carboluxe wordt geleverd met een kabel van 1800mm dus dat moet voldoende zijn om vanuit de stoel naar het midden console te komen.

    De originele knoppen hebben vier pins aansluiting tenopzichte van de Carobluxe, welke er 3 heeft. Als ik de E-tekeningen, zie afbeelding 1, lees dan zijn er de volgende aansluitingen nodig voor de knoppen van Ford:
    1. Stroom voorziening voor verlichting (bruin) vanuit cluster & panel illumination
    2. Aarde (zwart)
    3. Stroom voorziening van zekeringen kast naar weerstand toe, dit betreft 7.5A vanuit BCM module F85 gesplitst naar beide knoppen (geel)
    4. Stroom voorziening van weerstand naar stoelen toe, zorgt voor de verwarming standen. (bruin) deze komt uit op de groene stekker onder de stoel.
    De stroom toevoer 1 & 3 wil ik gaan combineren, gezien er maar drie kabels zijn.

    Heb gevraagd aan de ford dealer om te kijken of de stekkers los te verkrijgen zijn en anders in en kabelboom. Dit weekend ga ik de matjes plaatsen en aansluiten op F34&F35 daarna testen met de af fabriek geleverde knoppen van de matjes. Hou jullie op de hoogte!

    Afbeelding 1: BCM naar knoppen midden consule naar stekker (onder stoel (groen)
    [​IMG]

    Afbeelding 2: Zekeringen kast in achterbak naar module onder bestuurders stoel
    [​IMG]

    Afbeelding 3: Zekeringen kast in achterbak naar module onder bijrijdersstoel
    [​IMG]

    Afbeelding 4: Stekker voor aansluiting op knoppen in midden consule bestuurderskant
    [​IMG]

    Afbeelding 5: Stekker voor aansluiting op knoppen in midden consule bijrijderskant
    [​IMG]

    Afbeelding 6: Stekker (blauw) onder stoel voor aansluiting op stroomvoorziening vanuit zekering F34
    [​IMG]
     
  6. @Mrb hoe is het gegaan dit weekend?? Ben zeer benieuwd of je dit voor elkaar hebt gekregen :)
     
  7. Excuus heren, helaas door omstandigheden nog niet aan kunnen beginnen. Hou jullie op de hoogte wanneer deze af is, zal er ook een DIY van maken
     
  8. #28 Mrb, 7 mei 2018
    Laatst bewerkt: 8 mei 2018
    Na een veelste drukke periode op werk besloten om voor de easy-way-out te gaan. De matjes die ik gekocht had zitten nu in de Fiesta van de vrouw. Zelf heb ik nu een half leren stoelen set gekocht uit een 2011 first edition. Alle kabels waren zo goed als voorbereid in mijn auto en het was dan ook bijna plug & play. Alleen de kabel van de knoppen in het center consule naar de stoel zit niet volledig in. Ik zag dat @pd3jcw verwees naar een topic, helaas is deze link niet meer werkend. Heb jij toevallig nog een artikelnummer van die kabel? Ik dacht zelf aan 15B484 - 17930948. Echter na het open sleutelen van het midden consule leek deze niet overeen te komen met wat ik nu heb; BV6T-15K857. Alvast bedankt.

    UPDATE: nog even verder zitten google'n via een duitse site kwam ik op het volgende:
    • BV6T-15K857-FBB staat gelijk aan: 15B484 -1793049; from 04.10.2012, to 19.08.2013, Focus 2011-, LHD, Accessory Media Hub 1XUSB, Console - With Closed Bin, Less Temp Control Driver Seat, With Keyless Start, Multi Colour Ambient LED Lighting.
    • BV6T-15K857-FAB staat gelijk aan: 15B484 - 1793048; from 04.10.2012, to 19.08.2013, Focus 2011-, LHD, Accessory Media Hub 1XUSB, Console - With Closed Bin, With Drivers Heated Seat, With Keyless Start, Multi Colour Ambient LED Lighting.
    Heb de laatste nu besteld bij de lokale ford dealer á 49 euro incl. BTW
     

Deel Deze Pagina