1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Stepic's Focus Wagon MK3 1.6

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Stepic, 10 jun 2020.

  1. Hallo allemaal,

    Ik ben niet iemand die (over het algemeen) veel zal gaan posten maar wel veel van de search gebruik gaat maken. Toch wil ik me even voorstellen.

    Ik ben Stephan, 31 jaar en kom uit Maastricht.
    Ik ben een tijdje op zoek geweest naar een fijn sturende auto die praktisch is en toch sportief is. Ik had eerst mijn zinnen gezet op een Focus Wagon MK3 ST. Maar na wat informatie vergaard te hebben (o.a. op dit forum waarvoor dank) kwam ik erachter dat deze op papier niet makkelijk legaal (zonder keuringen e.d.) voorzien kon worden van een trekhaak. Erg jammer!

    Ik heb na diverse proefritten in andere auto’s 4 weken geleden voor deze mooie Focus Wagon MK3 1.6 Ecoboost Titanium gekozen uit 2012 met 80k op de klok. Ik werd meteen verliefd op het vroeg aanwezige koppel en de strakke wegligging. Ik heb er een trekhaak op laten zetten zodat ik met de motor zo nu en dan nog een circuit dagje kan meepikken.

    Afgelopen zaterdag is hij bij ECU Soft gechipt van 157pk/237nm naar 198 pk/319nm, tevens is er een Pipercross luchtfilter in gezet. Dit maakt samen gevoelsmatig een wereld van verschil!

    Ik wil hem op korte termijn nog verlagen met een setje Eibach of H&R verlagingsveren. De originele 17” velgen die er nu op zitten vind ik op zich netjes staan. Als de huidige en zeer matige Hankook Kinergy 4S banden (bijzonder slecht in de regen en matig op het droge wegdek, absolute afrader) versleten zijn shop ik misschien wel rond voor een 18” of 19” setje. Eerst eens zien hoe hij verlaagd uit ziet met deze 17” velgen.

    Kortom ben erg blij met mijn :focus3:

    Bij deze een paar foto's:


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    focuskelp, Henry-ST en René. vinden dit leuk.
  2. :welcome: Stephan, veel plezier met je nieuwe :focus3:
     
    Stepic vindt dit leuk.
  3. Welkom. Nette Focus heb je, vooral de kilometerstand is wel bijzonder!
     
    Stepic vindt dit leuk.
  4. Stephan :welcome:bij de gezelligste Focus Club van NL.:thumbup:
    Veilige kilometers met je :focus3: - 1.6 - Titanuim - :ecoboost: uit 2012.:dance::sturen::dance:
     
    Stepic vindt dit leuk.
  5. Welkom! Veel plezier en veilige km's met deze mooie :focus3:
     
    Stepic vindt dit leuk.
  6. Welkom!
     
    Stepic vindt dit leuk.
  7. zeer knappe focus!:thumbs:
     
    Stepic vindt dit leuk.
  8. Mooie focus en met die 198 pk heb je toch het:st: gevoel.:dance:
     
    Stepic vindt dit leuk.
  9. Welkom Stephan op dit gezellige forum
     
    Stepic vindt dit leuk.
  10. :welcome:
     
    Stepic vindt dit leuk.
  11. welkom
     
    Stepic vindt dit leuk.
  12. Nette focus Stephan, veel rijplezier ermee :thumbup:.
     
    Stepic vindt dit leuk.
  13. Mooie wagon
    Ik rij sinds kort ook een ff wagon, twijfel alleen nog voor motor update van 150 naar 180 pk....
     
    Stepic vindt dit leuk.
  14. Waarom twijfel je daarover? Gewoon doen joh! Is niet duur en officieel Ford, dus moet de motor gewoon kunnen :) Euro 98 tanken en je hebt sowieso 195pk en 300nm. Hoef je niet custom voor te chippen.
     
    Stepic vindt dit leuk.
  15. Welkom Stephan, mooie Wagon heb je! :)
     
    Stepic vindt dit leuk.
  16. #16 Stepic, 11 jun 2020
    Laatst bewerkt: 11 jun 2020
    Bedankt voor het warme welkom allemaal.

    @oortie: Mijn run was met euro 95 E10 brandstof (ter vergelijking). Ik heb zelf nog nooit in de 180 pk versie gereden maar heb wel nog een Mercedes SLK 230 met 193pk. Maar de focus voelt een stukje sneller aan als de SLK. Ik ga binnekort kijken voor een timing app om de acceleratie te meten.

    Hoe dan ook ik kan het je aanraden de auto te chippen. Dit is de beste upgrade die ik ooit bij een auto heb gedaan.

    Edit: ik lees her en der dat de software switch naar de 180pk standaard versie alleen boven de 4000 rpm vermogen opgelevert. Bij de custom tune is er onderin vanaf 1800 rpm zeker al een flink verschil merkbaar. Ik zal vanavond of morgen de dyno erbij zetten.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  17. Dit is de Dyno uitdraai van voor en na.

    [​IMG]
     
  18. Ziet er goed uit. Toch maar eens serieus over nadenken....
     
    Stepic vindt dit leuk.
  19. Dat zijn leuke verschillen! Dat merk je wel!
     
  20. Alles minder vergeleken met je referentie? :shrug: Ik kan nergens zien waaruit blijkt wat voor en wat na is maar als de eerste meting (je referentie) als eerste wordt vermeld en je te vergelijken meting (comparison) als tweede vermeld wordt...
    Wat is voor en wat is na, de aanname is snel gemaakt dat je meer verwacht en dus de hoogste waarden van na zijn maar van alleen het A4-tje zou ik juist andersom verwachten
     

Deel Deze Pagina