1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stationair te laag?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door David85, 21 jun 2021.

  1. #1 David85, 21 jun 2021
    Laatst bewerkt: 21 jun 2021
    Beste forum en clubleden

    Ik heb sinds een dag of 3 dat mijn ford focus 1.6 16v zetec uit 99. Bij warme motor te laag stationair gaat lopen. Als hij koud is loopt hij super. Word de motor warm dan lijkt het net een diesel. Ik voel hem in het stuur en hoor het dashboard rammelen. Ook buiten de auto is het te merken. De voorwielen vibreren en de voorbumper schud heen en weer. Echter dreigt hij niet met uitvallen.

    Vervongen heb ik ontertussen motor steun en bijde bak steunen. Helaas geen resultaat gehad. Ook is de accu vervongen en de dynamo getest. De dynamo geeft bij stationair 15.0. 15.1

    Wie weet hier meer van. Het word wat vervelend. Hij loopt dan rond de 800 toeren. De toeren schommelen niet. De meter blijft strak

    Ook heb ik de auto uitgelezen op fout code,s
    Maar heeft niks. Ook geen opgeslagen code,s

    David
     
  2. ontsteking goed ?
    injectoren / rail druk goed ?
    het hoort aan alsof die niet op alle cilinders loopt.
    750-800 toeren lijkt mij normaal
     
    David85 vindt dit leuk.

  3. Loopt inderdaad op alle cilinders. Motor loopt ook gewoon keurig verder. Alleen liep hij voorheen zo rond de 900 stationair. En nu niet meer.

    David
     
  4. Geeft de dynamo altijd 15volt of alleen bij koude motor. Bij warme motor en na lange rit zou dit richting de 14v moeten zakken of lager.
    Bij koude motor is het ook zo dat hij dan wat verhoogd toerental draait. zeg 1000-1200rpm

    Als de motor zo erg trilt als jij zegt geloof ik niet dat je 800rpm draait maar eerder 500-600rpm.
    Met 800rpm zou hij rustig moeten blijven lopen.
    welk toerental meet je met obd tester aangezien je die hebt

    probeer keer met warme motor hoge versnelling lage toeren te versnellen. Dit moet vloeiend gaan, voel je een schok of dergelijks dan kan het zijn dat je ontsteking niet op orde is.
    nieuwe bougies/kabels en bobine is dan advies.
     
    David85 vindt dit leuk.
  5. #5 David85, 21 jun 2021
    Laatst bewerkt: 22 jun 2021

    Ik heb de auto stationair warm laten draaien en de dynamo blijft 15v geven. Heb inderdaad het toerental via obd uitgelezen. En inderdaad met koude motor loopt hij iets verhoogd wat normaal is. Bij stationair warm draaien zijn er ook geen problemen met laag toerental. Alleen als je gereden hebt doet hij dat. Overegens ligt de motor wel rustig in de steunen zo ver ik kan zien. Maar de naald van de toerenteller geeft 800 aan. Het klinkt dan ook net als alsof de onderste baksteun klapperd in het subframe. (Zo klinkt het) steun is vervangen en heeft geen ruimte en raakt ook niks

    Ontstekingspul is recent. Eind vorig jaar allemaal nieuw gekocht. Bosch bobine en kabels en ngk boegies.

    Maar getest wat je zij. En hij geeft geen kik. Had hem met 40 k.m per uur in de 4. Gelijk door naar zijn 5 en trekt gewoon heel soepel zonder bok of kik lekker door

    David
     
  6. - Bougies, bobine en bougiekabels
    - carterventilatie
    - stationair regelklep
     
    David85 vindt dit leuk.
  7. als je hem met stationair warm draaien geen klachten hebt maar pas als je stuk hebt gereden
    dan zou je stationair regelklep keer zuiver kunnen maken. Dit wil vaak stationair problemen verhelpen.
    stationair regelklep is hieronder aangeduid als nullastregelklep
    [​IMG]
    stekker loshalen en 2x boutje eruit halen. Heb je hem al in je handen.
    Deze kan met remreiniger als ook met carburateurreiniger gereinigd worden. Enig is dat eerste 500km je wat hogere stationair toerental hebt. Dit trekt naar verloop van tijd bij.
    Of dit de oplossing is, dat is nooit met voorhand te zeggen.

    De grote vraag is eigenlijk ook of de motor stationair te rijk of te arm loopt.
    ivm je vorig jaar al ontsteking onder handen hebt genomen neem ik aan dat er een compleet grote beurt is gedaan.
     
    David85 vindt dit leuk.

  8. Ik zal de nullastregelklep er af halen om schoon te maken. Hij heeft inderdaad een mega beurt gehad waarbij werkelijk alles is gedaan. Er is toen niks overgeslagen. Gaskleppenhuis. En nullastsklep zijn toen ook voorzien van nieuwe pakking. (Origineel ford) Niet omdat het perse slecht was. Maar er is een andere motor ingekomen waarbij echt alles gewoon radicaal gedaan is

    Bedankt tot zover. Word vervolgd!

    David
     
  9. Beste lezers

    Ik heb de nullastregelklep vandaag gedemonteerd. Deze was echt super schoon van binnen. Er viel niks schoon te maken.

    Wel hoor ik een soort van gesis bij de injectierail weg komen. Precies bij de aansluiting (rood) hij lekt er geen brandstof. Ook het heen en weer halen van de aansluiting maakt geen verschil. Toch een andere er op gezet. En doet precies het zelfde.

    Wat mij opvalt is dat bij bepaalde toeren 1000rpm. Je het stuur voelt vibreren. Als hij daar onder zakt. Stopt het vibreren in het stuur. Maar dan begint de motor erg te trillen. Terwijl hij op dat moment 900rpm draaid.

    Wie begrijpt het nog?

    David
     
  10. Niet ergens valse lucht?
    Heb ik nu ook met de focus, zeer beroerd stationair lopen. Bij mij was het een afdopping op de inlaatspruitstuk die broos is geworden en ging scheuren.
     
    David85 vindt dit leuk.

  11. Bedankt voor het meedenken!

    Ik zal er vanmiddag eens naar kijken.

    Ik heb ondertussen de injectorrail en de injectors schoon gemaakt. En de pulspomp verwijderd. Hij lijkt wel beter te lopen maar voel bij 1000 rpm toch nog steeds het stuur vibreren. Komt hij onder de 1000 rpm dan voel ik hem niet meer

    Groet David
     
  12. Beste mee lezers:)

    Het mysterie is gevonden. Het is de dynamo. Bij het intrappen van de rem ging hij al minder lopen. En ook als de verlichting aan ging kreeg hij het zwaar. Net nogmaals de dynamo door gemeten (andere multiemeter) en gaf 14.3. Lichten aan 12,8 13,2 en zo schommelde hij wat heen en weer. En zo begon hij dus stationair laag te lopen en te schommelen

    Nu op zoek naar een frisse dynamo. Nieuw best prijzig

    Iedereen ontzettend veel dank voor het mee denken!!

    Deze mag op slot:thumbup:
     
    Sloeber vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina