1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Start/Stop systeem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sido18, 22 sep 2016.

  1. Denk hetzelfde als wat [MENTION=3311]rfknol[/MENTION] zegt
     
  2. laatst heb ik een week lang met een 3.1. gereden van BJ 12-2013 en daar deed de SS het eigenlijk altijd.
    reed net zoveel lange afstanden als korte stadsritten.
     
  3. Auto is jaartje oud nu. Time will tell.....Ik merk wel met energievreters aan dat het ietsje langer duurt voordat het systeem actief wordt. Maar dat is best logisch.
     
  4. Even een oud topic omhoog halen hoor. Ik moet een nieuwe accu en nu lees ik hier dat ik een T6 moet hebben, maar in een lijstje van elders op het forum lees ik T7 voor mijn 1.6 ecoboost met start stop. Wat is het nou?


    6CBAFEBF-9616-429E-B858-4A9A429E851C.jpeg [
     
  5. Ik heb verschillende Focus 3 exemplaren met zowel de 1.0 ECOboost als de 1.6 ECOboost bekeken in Ecat en volgens Ecat zijn deze allen voorzien van de T6 accu.

    Persoonlijk zou ik beginnen met aan de hand van de op de accu vermeldde gegevens te controleren welke accu er nu in de auto zit. Daarnaast kan je nog je VIN nummer op DEZE WEBSITE invullen en controleren welke accu er volgens de AS-BUILT configuratie in je auto zit. Het type accu wordt weergegeven bij configuratie parameter # 210.
     
  6. Overigens ben ik op dit moment zelf ook weer toe aan een nieuwe accu. De huidige Varta D54 Blue Dynamics EFB accu heeft het precies 3 jaar uitgehouden. De originele accu heeft het destijds slechts net iets langer als 2 Jaar uitgehouden.

    De motor start weliswaar nog prima maar wanneer de motor wordt stopgezet zakt de accuspanning binnen 30 minuten tot ongeveer 11,5 Volt (gemeten met een jaarlijks gekalibreerde multimeter). Tevens heb ik de accu conditie even (onder belasting met een accu conditietester) gemeten en ook hieruit blijkt dat de accu zijn beste tijd wel heeft gehad. De (te) lage accuspanning resulteerde 1e kerstdag in diverse (accuspanning gerelateerde) foutmeldingen/foutcodes. Gisteren heb ik de accu losgekoppeld en met een voor EFB accu's geschikte acculader geladen. Nadat de accu volledig was geladen zakte de spanning (terwijl de accu was losgekoppeld) wederom van 13,8 Volt naar 11,5 Volt in circa 30 minuten.


    Komende week dus maar weer een nieuwe accu bestellen. Naar verwachting zal dit weer een Varta D54 Blue Dynamics EFB accu worden. Opvallend is dat deze accu op dit moment aanzienlijk goedkoper is als 3 Jaar geleden.
     
  7. #47 leo0054, 28 dec 2018
    Laatst bewerkt: 28 dec 2018
    @JW
    Waar bestel je deze accu?

    upload_2018-12-28_19-55-10.png
     
  8. Bestellen is voor mij geen optie, ik heb de auto morgen nodig. Eens kijken waar ik deze kan halen morgen...
     
  9. Even gekeken via het linkje @JW maar er staat dat er een CCA inzit?? Dit hoort toch een efb te zijn?

    0A - T6 IF 60Ah Cold Cranking Ampere staat er
     
  10. CCA is niet het type accu maar de maximale koudstartstroom die de accu kan leveren.

    In de Focus 3 zijn in West Europa vrijwel alleen EFB accu's toegepast. De Ford T6 accu is in ieder geval altijd een EFB accu.
     
  11. Ah, duidelijk. Stel dat ik morgen een andere accu plaats, moet ik dan nog iets in het menu aanpassen/resetten?
     

  12. Bij DEZE WEBSHOP is de Varta D54 Blue Dynamics accu momenteel vrij scherp geprijsd. er komen alleen nog €5,- verzendkosten bij.

    Via mijn werk krijg ik een forse korting bij een lokale automaterialen leverancier. Wanneer deze de varta D54 accu voor dezelfde prijs (of goedkoper) kan leveren als bovengenoemde webshop bestel ik de accu daar. Wanneer dit niet het geval is bestel ik de accu online.

    3 Jaar geleden heb ik voor deze accu online nog ruim €160,- betaald en dat was destijds al behoorlijk goedkoop.

     
  13. Wanneer je een nieuwe accu plaatst moet je ervoor zorgen dat deze volledig geladen is. In de meeste gevallen is dit reeds het geval maar het komt ook voor dat een accu (zeker wanneer deze al een tijdje in het schap heeft gestaan niet volledig vol meer is. Persoonlijk hang ik een nieuwe accu altijd eerst aan de acculader totdat deze aangeeft dat de accu vol is voor ik de accu plaats.

    Nadat de accu is geplaatst dient het Battery Monitoring System te worden gereset. Dit kan worden gedaan door de HIER BESCHREVEN PROCEDURE uit te voeren.
     
  14. @JW wederom dank voor de snelle en uitgebreidde antwoorden!

    Rest mij nog 1 vraag. Als ik de accu zo vanuit de garage in mijn auto plaats, ik doe em dus niet aan de lader, is het dan handiger om na een flink stuk rijden/opladen die procedure uit te voeren, of maakt dat dan niet uit?
     
  15. Persoonlijk zou ik dan de accu plaatsen, de BMS (Battery monitoring System) reset uitvoeren en vervolgens na een lange rit de BMS reset nogmaals uitvoeren.

    Overigens zou een nieuwe accu gewoon praktisch volledig geladen moeten zijn. Zeker bij een gangbare accu als deze is de kans dat de accu lang op de plank heeft gestaan behoorlijk klein.
     
  16. Duidelijk, doe ik dat. Nogmaals dank!
     
  17. @JW
    Bedankt voor de info!
     
  18. Deze zit er nu in, ik kreeg te horen dat ik een Bosch 65Ah krijg.

    B011CA2A-D3AE-4F37-BD12-49784FB25022.jpeg
     
  19. Deze gaat er nu in.

    DBAF5EB9-CF0A-4164-8020-993A7AA163A6.jpeg
     
  20. Nieuwe accu is meestal tot 70% /80% geladen, alles meer kost erg veel tijd na productie. Als accu geleverd word zou hij opgeladen moeten worden door verkoop punt, maar dat gebeurt meestal niet.
    En zeker bij start-stop zou dit wenselijk zijn. Dus ff goed doorladen voor plaatsen is een goed advies.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina