1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

staat wet belt distributie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Yeah Steel, 28 sep 2020.

  1. Hoi, ik heb een tijdje terug een gokje gewaagd en een focus III 1.0 ecoboost gekocht.De auto stond voor weinig te koop en op gevoel heb ik hem gekocht. Het blok loopt/liep super en ik ben zelf het achterstallig onderhoud aan het wegwerken. Accu was op, remschijven en blokken vervangen, turbo vacuum probleem opgelost en olie plus oliefilter vervangen.

    Ik zit alleen in dubio over de distributie. De auto heeft 235000 km gelopen en ik heb geen idee wat de vorige eigenaar er voor olie in gegooid heeft. Ik heb er geen enkele historie van. De auto komt denk ik uit de lease en daarna heeft de auto een tijdje in de verhuur gezeten. Ja...... een gokje, en de goden verzoeken zou je zeggen (-:

    Aan werkelijk niets is te merken dat het blokje en de auto al redelijk ervaren is, hij start direct en loopt erg mooi.... de auto is verder ook voorzien van werkelijk alles wat je wilt, van electrisch uitklapbare trekhaak tot navigatie, keyless start en regensensor. Maar goed, kan ik zonder de motor te openen ook aan andere zaken zien of de wet belt nog goed is ? of het tegen overgestelde, als deze niet meer goed is ?

    ik gok dat ik maar max 3000 km per jaar met de auto rij.... dus voor de km stand kan ik het nog een jaar uitstellen

    of is de enige manier om mijn lichte twijfel weg te nemen, de auto maar weg te brengen om de riem te laten vervangen ? ik vrees dat ik naar de bekende weg vraag, maar goed, ben benieuwd naar jullie mening
     
  2. Je kan de lokale Ford dealer eens vragen of ze de onderhouds historie van deze auto willen opzoeken, als de auto netjes door een dealer is onderhouden staat dit ook in het 'digitale onderhoudsboekje' namelijk !
     
  3. Als je zo weinig km van de wissel af bent, zou ik het risico niet nemen. Immers is het blok nu nog heel.
    Je kan optisch weinig zien aan de riem, één die er goed uitziet kan wel op knappen staan.
    En juist omdat het een wetbelt is kun je die ook niet zomaar zien, je zult de kappen daarna weer goed moeten afdichten met pakkingen e.d.
     
  4. En tegenwoordig kan je het onderhoud ook terug zien in de Fordpass app als het bij een dealer is gedaan.
     
    Dennis182 en pd3jcw vinden dit leuk.
  5. Kun je de motorolie niet laten onderzoeken? Als de riem aan het vergaan is door slecht onderhoud of verkeerde olie dan vind je daar sporen van terug lijkt mij.
    Het knappen van de riem is namelijk niet het enige probleem. Omdat de riem oplost komen er stukjes materiaal in omloop en die kunnen voor verstoppingen zorgen. Misschien carter er eens onderuit halen en de zeef van de oliepomp bekijken, en bij twijfel een oliemonster laten onderzoeken in een labo.
     
  6. Indien de onderhoudshistorie niet (volledig) bekend is is er maar 1 manier om je lichte twijfel weg te nemen en dat is de wetbelts (dit type motor heeft er 2) gewoon preventief (laten) vervangen.

    Gezien de wetbelts in de motor zitten zijn deze niet zomaar te inspecteren. Om bij de wetbelts te kunnen komen om deze te inspecteren is dermate veel werk vereist dat het doodzonde zou zijn om de wetbelts dan niet meteen te vervangen.


    Overigens is voor het vervangen van de wetbelts dermate veel speciaal gereedschap vereist dat dit niet een klus is om door elke willekeurige garage uit te laten voeren. Het is dus aan te raden om dit door een Ford dealer of specialist te laten uitvoeren die hier ervaring mee heeft en de benodigde speciale gereedschappen heeft.
     
  7. Ik denk dat ik het gewoon maar laat doen inderdaad. Ik heb een adres gevonden: autobedrijf de Waver uit Waverveen. Ze doen het voor een schappelijk bedrag (750,- incl oliewissel), iemand nog andere positieve ervaringen? of ervaringen met dit autobedrijf?, wellicht iets meer gesitueerd rondom Arnhem ?
     
  8. Nou, een tijdje verder en de wetbelts zijn vervangen. Uiteindelijk laten doen bij Bosch Car Service autoBorg in Groningen. Voor een bedrag van 679,- euro (verse olie nog wat voor bijbetaald). I

    Autobedrijf de Waver deed dit niet meer. Ik kan deze garage autoborg aan iedereen aanraden, ik kreeg zelfs gedurende de dag allemaal foto's via de app van de reparatie. Echt leuk en het is een dagvullend programma om de belts te vervangen. De oliezeef zat wel vol met wat rubber drab, dus maar goed dat de belts nu nieuw zijn en nu 100% met goede olie erin. De zeef en carter hebben ze netjes gereinigd.

    De auto loopt nog als een zonnetje met zijn 242.000 km.

    Als ik het bij de ford garage had laten doen minimaal 1200 euro kwijt geweest, een tip dus voor eenieder die in omgeving Groningen woont. Ikzelf heb er een uitje van gemaakt....
     
  9. als de oliezeef van de pomp vol met rubber drab was, dan vraag ik mij af hoe de oliezeef van turbo leidingen uitziet. Als deze verstopt raken dan kan de turbo kapot gaan door niet voldoende smering / koeling
     
  10. Je hebt de zeef op de pomp dan het oliefilter en daar blijft het.
     
  11. #11 mario75, 25 jun 2021
    Laatst bewerkt: 25 jun 2021
    denk ik niet. Bewijs is de vieze zeef op de zuigmond van oliepomp.
    De gevolgen van achterstallig onderhoud / verkeerde olie in 1l ecoboost motoren is een van de redenen dat de turbo kapot gaat .
    Ik wil geen paniek zaaien maar ik zou te olieleidingen op de turbo een keer vanaf halen en de kanalen controleren
     
  12. Nou, ik denk dat dat wel mee valt. De eventuele deeltjes aangetaste welt belt komen in het carter, daaruit zuigt de pomp de olie. Logisch toch dat dat dan in de zeef zit ? volgens mij zit de aanvoer van olie naar de turbo in de pers van de pomp dus na het olie filter.

    Daar komt dan toch geen troep door. De riemen zagen er niet slecht uit overigens. Je mag na 242.000 km ook wel iets verwachten mijns inziens. De monteur gaf voor de reparatie al aan dat er bij de ecoboost motoren vaak sprake is van een vervuilde oliezeef en een vervuild carter. En dat daardoor wel vaak oliedruk problemen optreden inderdaad, en dus falende turbo's, maar dat was bij mijn auto nog niet het geval.

    Mijn auto heeft trouwens heel lang zonder noemenswaardige turbo rondgereden door een defect terugslagklepje in de vacuum pomp, zie ander topic.

    Nou ja, ik weet nu in ieder geval dat er een nieuwe riem opzit en goede olie. Al had ikzelf al een keer ververst met correcte olie....
    ik ga met een gerust hart met de klapkar naar Frankrijk deze zomer.
     
    Bertus 7 vindt dit leuk.
  13. snap de angst van mario75 wel deels
    elke motor heeft op de aanzuigzijde een oliezeef zitten voor de olie naar de oliepomp gaat, dan wordt het door de oliefilter geperst en gaat het door de rest van de motor.
    Alleen kijk je naar de 1.6tdci daar kwam ondanks dit toch vuil bij de olietoevoerleiding van de turbo. in de banjobout zit nog eens een klein filtertje, deze raakte vaak vervuild en verstopt. Waardoor de turbo kapot gingen, daardoor werd vaak ook deze filter uit de banjobout gehouden om zeker te zijn dat deze niet verstopt raakte.
    De oliezeef in de carterpan is ook voor grotere delen voornamelijk.

    Alleen in dit geval denk ik niet dat dit een probleem is voor de turbo, waar de 1.6tdci vooral dikke olie kreeg door alle roet in de carter terecht kwam. zal dit niet zo zijn bij een benzine motor.
    Waar de 1.6tdci echt na 20.000km zichtbaar soms de olie echt dik begint te worden. Zal benzine motor na 30.000km nog met een echte olie achtige kleur afgetapt worden.
     
    mario75 vindt dit leuk.
  14. Wellicht is er dan ook een niet origineel oliefilter toegepast, of is er te lang doorgereden zonder vervanging want troep hoort in het filter achter te blijven.
     
  15. De 1.0 ECOboost heeft een oliefilter met geïntegreerde bypass klep. De bypass klep is niets meer of minder als een veerbelaste klep. De veerdruk is zodanig gekozen dat de bypass klep opent wanneer de oliedruk boven een bepaalde waarde komt.

    Wanneer het oliefilter verzadigd raakt door vuil zal de interne stromingsweerstand in het filter toenemen en zal hierdoor ook de oliedruk toenemen. Wanneer de oliedruk boven de waarde komt waarbij de bypass klep opent zal de olie niet meer door het filterelement stromen maar langs het filterelement en wordt het oliefilter in feite overbrugt.

    Het idee hierachter is dat smering belangrijker is als filtratie van de olie. Bij een oliefilter zonder bypass klep zal een met vuil verzadigd filterelement als nel resulteren in onvoldoende smering van de motor. Bij een oliefilter met bypass klep is er wanneer de klep opent weliswaar geen filtratie van de olie maar blijft de smering van de motor gewaarborgd.


    Vaak wordt gedacht dat de bypass klep alleen opent wanneer het filterelement is verzadigd met vuil. Dit is echter niet het geval. Over het algemeen is de veerdruk zodanig gekozen dat de bypass klep ook opent onder andere omstandigheden waarbij de oliedruk (al dan niet tijdelijk) hoger is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoge viscositeit van de olie (bijvoorbeeld bij koude motor) of hoge toerentallen waarbij de oliedruk vaak hoger is.


    Wanneer de bypass klep opent is er dus (al dan niet tijdelijk) geen filtratie van de olie en kan vervuiling die in de olie aanwezig is zich door de motor verspreiden. Hierdoor kan het dus heel goed voorkomen dat een eventuele aanwezige zeef in de olietoevoer van de turbo verstopt raakt met vuil.
     
    mario75 vindt dit leuk.
  16. En als er geen bypass klep in het filter zit zal ook niet alle olie door het filter gestuurd worden
    Het gebruik van te dikke olie kan dus eenvoudig resulteren in ongefilterde olie bij lage motor temperaturen. ook in de zomer bij korte stukjes rijden waardoor de olie niet of kouwelijke op bedrijfstemperatuur kan komen.
     
  17. Dat is handig, kan ie ook niet stuk. :mrgreen:
     
  18. De 1.6tdci, french finest. Niet dus. Afbraakmotoren met een waardeloos ontwerp.
    Overigens de turbo’s liepen vaak kapot door en te slechte olie en door olie die verschraald raakte door of diesellekkage of als gevolg van kapotte EGR kleppen etc.
    Zelden tot nooit door te weinig/te dikke olie doorvoer.
     
  19. Bij goed onderhouden waren ze overigens prima.
    In 5 jaar en 252000km motorisch geen enkel probleem gehad afgezien van een lekke luchtslang.
    De versnellingsbak was een ander verhaal bij de Econetic, vooral als je de schakelindicator gebruikte.
     
  20. Ik heb het over de 1.6tdci in de Focus Mk2. Niet die in de Mk3. De 1.6tdci in de Focus 3 is gewoon een goeie motor.
     
    meeder vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina