1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spoorverbreders

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door focus79, 30 jun 2018.

  1. Wie kan mij vertellen of ik nog spoorverbreders kan plaatsen zonder dat de banden gaan aanlopen en hoeveel mm kan ik dan eventueel plaatsen?

    Ik heb een focus 3 hatchback met eibach verlaging van 25mm en de bamdenmaat is 225-40-18
     
  2. Of en welke dikte spoorverbreders je kan plaatsen is naast de bandbreedte voornamelijk afhankelijk van de breedte en ET-waarde van de velg.

    Origineel hebben de 18 Inch Focus 3 velgen een breedte van 8 Inch (8J) en een ET-waarde van 55 mm. De voorgeschreven bandbreedte is 235 mm.

    De Focus 2 ST velgen die jij hebt hebben een breedte van 8 inch en een ET waarde van 52.5 mm. Deze velgen komen dus 2.5 mm verder naar buiten als de originele (Focus 3) 18 Inch velgen. Daarentegen zijn je banden 10 mm smaller als de voorgeschreven bandenmaat. Dit resulteert in het feit dat je banden dus 5 mm verder naar binnen vallen als bij de voorgeschreven bandenmaat. Uiteindelijk valt jouw band.velgcombinatie dus 2.5 mm verder naar binnen als de originele (Focus 3) 18 Inch velgen.

    Persoonlijk zou ik in dit geval kiezen voor spacers met een dikte van 10 mm (eventueel 15 mm achter). Dit zou in principe zonder enige problemen moeten passen.


    Zelf rij ik met 18 Inch velgen met een breedte van 8 Inch, een ET-waarde van 48 en 225 mm brede banden.

    [​IMG]

    Ten opzichte van jouw wielen komen mijn wielen dus al 4,5 mm verder naar buiten. Mijn velgen vallen dus ook 2 mm verder naar buiten als de originele (Focus 3) 18 Inch velgen.

    Zoals op bovenstaande foto te zien is is er nog best wat ruimte over in de wielkasten om de velgen nog wat verder naar buiten te brengen. Over de voorzijde ben ik op zich tevreden. De achterzijde wil ik nog 5 tot 8 mm verder naar buiten brengen door spacers achter de wielnaven te plaatsen.
     
    focus79 vindt dit leuk.
  3. #3 marco170, 30 jun 2018
    Laatst bewerkt: 30 jun 2018
    Op mijn Focus zitten 12,5mm spacers rondom van ST-suspensions zonder aanlopen.
    De velgen zijn 8x19inch ET50 met 235-35-19 banden. Tevens een Eibach verlaging.
    Het is wel aan te raden dat er een centrering is op de naaf (hub-centric in het engels).
    Zonder centrering kun je niet verder dan 3mm. Daarboven altijd spacers met centrering kopen.

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    focus79 vindt dit leuk.
  4. Thnx voor de info mannen, daar kan ik wat mee.

    @marco170
    Zaten die achterlichten er standaard op? Of is dit aftermarket waar te koop?
     
  5. Zowieso altijd centreerringen idd, zonder die dingen, krijg je al heel gauw last van trillingen.
     
  6. Het ligt ook aan je verlaging, heb je alleen veren van eibach, dan zullen je dempers een grotere slag hebben en je banden eerder de wielkast raken met door bochten gaan,
    Heb je een complete set van eibach, dan ga je hier niet gauw last van krijgen hoor,veren en dempers staan strak op elkaar afgestemd
     
  7. voor de gebruikte schroefdraad zou je het beste 9 rotaties moeten hebben. zodat je genoeg schroefdraad hebt.
    helaas heb ik dat al met me bestaande velgen en dus kun je niet volstaan met alleen een spacer

    enige set wat ik tegen ben gekomen is 12.5mm en speciale moeren zodat je het wel gewoon kan monteren zonder je schroefdraad te vervangen
    http://www.pumaspeed.co.uk/product-Focus-RS-ST-Mk3-DZX-wheel-spacer-kit-full-car-25mm_17274.jsp
    http://www.pumaspeed.co.uk/product-DZX-125mm-Rear-Axle-Hub-Spacer-kit-4x108_17349.jsp

    persoonlijk heb ik het idee dat 12.5mm per kant net te veel is voor de looks. dat wiel teveel naar buiten steekt voor het oog. het zal passen dat zal wel lukken.
    had ergens een foto gezien van mk3 met deze dzx spacer erop op dezelfde velgen. boven aan waren ze gelijk maar onderaan steken ze veel meer naar buiten dan me lief is, zo op de foto dan.

    als je velg hebt waardoor je geen et50 hebt dan is idd spacer een hele goeie oplossing om naar de et50 te gaan. zo belast je wiellager het beste als je de juiste st waarde hebt
     

Deel Deze Pagina