1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spoorverbreders mk3.5

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door BammetjuhhFocus, 31 mrt 2020.

  1. #1 BammetjuhhFocus, 31 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2020
    Ik heb nu 18x8 225/40 velgen met et55 hoeveel mm adviseren jullie voor spoorverbreders ?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. als je spoorverbreders pakt, zul je of al je tapeinden moeten vervangen voor langere
    dacht minimaal 8 volledige rotaties voor je hem moet torquen moet kunnen draaien, dan heb je voldoende schroefdraad om je wielen vast te zetten. met mijn velg zit ik al op max dus is het niet mogelijk een spacer tussen te zetten zonder meer aan te passen.

    dzx spacer zijn speciaal met speciale moeren waardoor hij al 12.5mm per kant uitsteekt.
    zelf had ik 5mm zitten kijken maar dit is niet mogelijk (zie rede boven) langere tapeinden is teveel werk.

    persoonlijk vindt ik 12.5mm spacer wel het maximum, meer wordt niet mooier op.

    voor apk mag je maximaal 2% afwijking hebben van orgineel
    1534mm voor en 1544mm achter is orgineel
    kom je uit op maximaal 30mm, wat je groter of kleiner mag zijn
     
    Leon Focus en BammetjuhhFocus vinden dit leuk.
  3. Oke bedankt. Ik heb 16mm besteld bij mebu miss kan ik ze nog annuleren. denk dat je gelijk heb dat het teveel is
     
  4. heb even gekeken ze verkopen ze met en zonder extra langere tapeind.
    apk technisch zou het kunnen, of het mooi is, dat is persoonlijk smaak.
     
    BammetjuhhFocus vindt dit leuk.
  5. Het is niet te meten nu ofwel wat ik mooi vind?
     
  6. het is te meten maar of je het mooi vindt is niet te zien. pas als je band eraf haalt en het betreffende afstand van je remschijf houdt wel.
    alleen dan is hij uit zijn veren. op internet zie je wel wat voorbeelden

    onderstaande is 12,5mm spacer per kant, is de DZX met aparte wielmoeren zodat je geen andere tapeindtjes hoeft te gebruiken
    bovenkant fender komt hij nagenoeg gelijk alleen onder bij sideskirt en bumper steekt hij te ver uit. als carrosserie onder net zo breed was, dan was het wel mooi geweest. maar voor mij was onderstaande resultaat te veel voor mijn eigen auto


    https://www.fordownersclub.com/forums/topic/91598-mk3-st-wheel-spacer/
    hierin forum staat voorbeeld van 20mm, met verlaging dan valt het op zich wel mee.


    als ik het goed zie is die van jouw wel verlaagd. heb je met tapeind bestelt dan denk ik dat het niet heel verkeerd staat bij jouw.
    maar goed blijft persoonlijke mening
     
    BammetjuhhFocus vindt dit leuk.
  7. BammetjuhhFocus vindt dit leuk.
  8. st dzx 1.25 cm komt achter precies goed.
    en je krijgt er passende moertjes bij, wel ef aangeven bij bestellen als je orginele velgen of niet hebt.
    echt fijn systeem dat st dzx google maar eens.
     
    BammetjuhhFocus vindt dit leuk.
  9. Oke! En dat is dan met et55 velgen?
    En voor de voorkant ook 12.5mm?
     
  10. Thieske vindt dit leuk.
  11. Iets om rekening mee te houden is dat bij spoorbreders vaak de verbreding per as wordt aangegeven. Een verbreding van 16 mm per as betekent dan dus 8 mm per kant. Wanneer je spoorverbreders aanschaft is het dus zaak om vooraf te kijken of de opgegeven verbreding per as of per kant is

    Zelf rij ik op 18 Inch velgen met een ET waarde van 48 mm. Aan de achterzijde heb ik daarnaast 8 mm dikke custom made spacers tussen de draagarm en wielnaaf wat resulteert in een equivalent van een ET waarde van 40 mm. Optisch ziet dit er zeer goed uit en het past zonder enig probleem (auto is overigens verlaagd d.m.v. Eibach Pro Kit verlagingsveren).
     
    BammetjuhhFocus vindt dit leuk.
  12. Oke en dat heb je voor en achter dan zo?

    Ik heb deze besteld 2 sets 16mm per wiel
    https://www.autosportmebu.nl/product/athena-5x108-spoorverbreders_ib/

    Heb je foto's?

    Alvast bedankt
     
  13. #13 JW, 1 apr 2020
    Laatst bewerkt: 1 apr 2020
    De spoorbreders die je hebt besteld verbreden 16 mm per wiel (is dus 32 mm per as).


    Momenteel heb ik zelf aan de voorzijde een ET waarde van 48 mm en aan de achterzijde het equivalent van een ET waarde van 40 mm. De velgen hebben een breedte van 8 Inch en de banden zijn in de maat 225-40-18.


    [​IMG]

    [​IMG]


    De achterzijde is nu volledig naar mijn zin. De voorzijde wil ik nog iets aanpassen naar het equivalent van een ET waarde van 44 mm. Een lagere ET waarde aan de voorzijde vind ik persoonlijk optisch minder mooi maar dat is een kwestie van smaak.
     
    BammetjuhhFocus vindt dit leuk.
  14. Achter staat hij bij jou erg netjes
    Geen last met aanlopen ofzo?
    Net wat je zegt voor zou iets naar buiten mogen maar niet veel meer!
     

  15. Kan de verlaging ook gewoon met velgen met standaard et waarde 52.2? En heb je toevallig een foto van recht van voren, wil kijken hoe laag de voorbumper van de grond staat, twijfel ook om mijn 3.1 te verlagen. Hoe zit het met het comfort?
     
  16. [​IMG]
    [​IMG]


    Ook zonder spoorverbreding kan je de auto probleemloos verlagen. Echter nadat de auto is verlaagd valt nog meer op dat de originele wielen bij de Focus 3 relatief ver naar binnen staan wat er optisch wat minder mooi uitziet. Door vervolgens spoorverbreders toe te passen of velgen te monteren met een lagere ET waarde is dit relatief eenvoudig op te lossen.

    De originele 18 Inch velgen die Ford op de Focus 3 heeft toegepast hebben een ET waarde van 55 mm. Wanneer je velgen hebt met een ET waarde van 52,5 mm komen deze dus al 2,5 mm verder naar buiten als de originele 18 Inch velgen.


    Mijn auto ligt weliswaar vrij laag maar naar mijn mening niet te laag. Tot dusver heb ik nog nooit problemen met de rijhoogte. Zo heb ik nog nooit met de voorbumper de grond geraakt.

    Wat comfort betreft zijn de Eibach Prokit verlagingsveren wat mij betreft een aanrader en vormt een mooi compromis tussen een betere wegligging en comfort. Het wordt dus zeker geen stuiterbak. De Eibach veren zijn progressief waardoor ze stugger worden naarmate ze verder inveren. In het dagelijks gebruik is het comfort nauwelijks minder als met de originele veren. Wanneer de auto volledig beladen is merk je wel duidelijk dat de auto stugger is. Dit heeft echter wel als voordeel dat de auto met de Eibach veren aan de achterzijde beduidend minder ver doorzakt als met de originele veren.

    Eerlijk gezegd vond ik de overstap van 17 Inch naar 18 Inch zomervelgen meer invloed hebben op het comfort dat de overstap van standaard veren naar de Eibach veren.
     
    Plint24 en M.Blaak vinden dit leuk.
  17. als ik kijk op steekmaat.nl voor mijn focus staat er et waarde 52.2
    Raakt dat flapje zeg maar voor de voorwielen de grond niet bij drempels?
     
  18. De informatie op steekmaat.nl klopt wel vaker niet.

    Bij de Focus 3 is de ET waarde afhankelijk van de velgdiameter. Zo hebben de originele 18 Inch velgen een ET waarde van 55 mm en hebben de originele 16 en 17 Inch velgen een ET waarde van 50 mm.


    Om de wijk in en uit te komen moet ik over een drempel die inmiddels behoorlijk hoog is geworden (door afremmend verkeer voor de drempel is vlak voor de drempel een behoorlijke kuil ontstaan). Dit is zo'n beetje de hoogste drempel die ik hier in de buurt tegenkom. Op deze drempel moet ik behoorlijk gek doen om met de flappen voor de voorwielen de drempel te raken.

    Bij normaal gebruik heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehad (zelfs niet wanneer de auto volledig beladen was) dat de auto te laag was om fatsoenlijk over een drempel te rijden.
     
  19. Stond die van jou hoog standaard? Mijne staat behoorlijk hoog vind ik zo:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. Mijn auto stond af fabriek inderdaad behoorlijk hoog:

    [​IMG]

    Mijn auto is af fabriek geleverd op 16 inch velgen met 4-seizoenen banden.


    [​IMG]

    Deze zijn na aankoop direct vervangen door mijn 17 Inch velgen met zomerbanden.


    Ten opzichte van deze situatie is mijn auto 35 mm gezakt nadat de Eibach Pro-kit veren zijn geplaatst.
     

Deel Deze Pagina