1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spiegels ombouwen naar spiegels met knipperlicht

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 11 okt 2010.

  1. #1 JW, 11 okt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Ombouw normale spiegels naar spiegels met knipperlichten


    *Omdat ik door toedoen van iemand anders 1 kapotte buitenspiegel had en deze toch vernieuwd moest worden heb ik besloten beide spiegels meteen om te bouwen tot de Ghia/Titanium/ST spiegels met ingebouwd knipperlicht.

    *Eerst verwijder je het afdekkapje dat over de tweeter heen zit. dit zit volledig geklikt en kan je met gepast geweld verwijderen. Als dit kapje los is zie je een torx schroef zitten waar de kunststof kap mee vast zit waar de tweeter in zit. Haal eerst deze schroef er uit. Verder zit ook dit kapje alleen geklikt (op de punten die rood gemarkeerd zijn).

    [​IMG]

    *Als dit kapje los is kan je aan de binnenkant van dit kapje de stekker van de elektrische spiegels los klikken als je die hebt en kan je de stekker van de tweeter los klikken.

    *Je ziet nu 1 torx schroef zitten en een bout (sleutel 10) waar de complete spiegel mee vast zit. Als deze los zijn kan je de spiegel er zo vanaf pakken.

    *De spiegelkap kan je het beste verwijderen als het glas er uit is. Je hebt dan de minste kans om de bevestigingspunten af te breken.

    *Om het glas er uit te klikken (zit op 8 punten geklikt) kan je het beste de spiegel schuin naar onder/binnen draaien. Je ziet nu de bevestigingspunten zitten. Als je een beetje spanning op het glas houd met 1 hand en met een klein schroevendraaiertje 2 bevestigingspunten losklikt komt het glas vanzelf los. Je kan dan de twee stekkertjes van de verwarming los maken (als je dit hebt) en het glas wegleggen.

    *Je kan nu binnen vandaan met een schroevendraaier de bovenste bevestigingspunten van de spiegelkap losklikken en de kap er uit halen.

    *Je kan nu het knipperlichtje in de spiegel klikken en de + draad ervan doorvoeren met de rest van de bedrading. De massa aansluiting (-) kan je bij de massa van de verwarming solderen. Dit zit origineel ook zo. Je hoeft dus maar 1 draad te trekken vanaf de zekeringkast naar de spiegel.

    *Ik heb zelf 2 complete (imitatie) spiegels gekocht. Dit was goedkoper als losse knipperlichten en spiegelkappen bij de dealer. Ik heb hiervan het binnenwerk (was kapot), knipperlichten en spiegelkappen overgezet op mijn originele spiegels. Bij de originele spiegels is de behuizing mooier als bij imitatie.

    *Spiegels met knipperlichten hebben een grotere stekker als spiegels die alleen elektrisch verstelbaar en verwarmd zijn. Spiegels van een Ghia/Titanium/ST zijn dus niet plug en play.

    *Origineel werken de knipperlichten in de spiegels via de deurmodule (CAN-bus). Echter heeft niet elke Focus 2 deze module. Er zijn 3 verschillende configuraties mogelijk.

    *1 Alleen centrale vergrendeling (bijna niet geleverd in Nederland) = geen deurmodule.
    *2 centrale vergrendeling, elektrische ramen voor, elektrische spiegels = geen deurmodule.
    *3 De bij 2 genoemde opties + elektrische ramen achter, alarm, double lock sloten = deurmodule.

    *Als je 1 van de bij 3 genoemde opties hebt zou je dus een deurmodule moeten hebben

    *Als je een deurmodule hebt hoef je geen draden te trekken. Je kan dan de knipperlichten in de spiegels door de dealer laten activeren.

    *Helaas moest bij mijn auto de bedrading nog wel getrokken worden. Ik heb er voor gekozen om de bedrading door de originele doorvoer in de deur te laten lopen en in de auto uit te laten komen (dus niet naar de knipperlichten in het spatscherm). Let er wel op dat dit zeer veel werk is. Ik ben alleen met het trekken van de bedrading al 1,5 dag bezig geweest. Hetgene dat ik hier met groen gemarkeerd heb lijkt dus een rubber doorvoer maar is in werkelijkheid een stekker.

    [​IMG]

    *Het is erg lastig om hier je bekabeling door te krijgen zonder de deur te verwijderen maar het is wel mogelijk. Je moet hier echter wel zeer veel geduld voor hebben. Vooral het terugplaatsen van het rubber over de stekker is heel lastig.

    *Om de bedrading vanaf de spiegel naar de doorvoer in de deur te leggen moet je het deurpaneel verwijderen. Eerst klik je het zwarte paneeltje dat achter de handgreep (waar je de deur mee open maakt) zit los en kan je de stekker losmaken (passagierszijde). Daarna klik je het onderste gedeelte van de deurgreep los en kan je de stekkers losmaken (bestuurderszijde).

    [​IMG]

    *Nu kun je 2 schroeven (sleutel 8) losmaken. Voor de rest zit het deurpaneel geklikt. er is vrij veel kracht nodig om het paneel los te krijgen. Als het deurpaneel los is kan je het metalen binnenpaneel los schroeven (zit rondom vast met sleutel 10). Je kunt nu met je hand tussen dit paneel door om de bedrading door te voeren en vast te tapen aan de bestaande bedrading. Ik heb meteen 1 draad extra naar de deur getrokken omdat alles toch al open lag.

    *Je kan nu (na de spiegels weer gemonteerd te hebben) alle kunststof panelen en kapjes op de deur weer terugplaatsen.

    *Ik heb dus de bedrading door de bestaande doorvoerstekker naar binnen in de auto gelegd. Je kan hier binnen vandaan heel slecht bij komen (de auto is daar dubbelwandig en geisoleerd). Je moet in de auto daarom zo veel mogelijk bekledingspanelen en het dashboardkastje verwijderen en dan nog is het erg lastig.

    *Als de bekabeling in de auto ligt moet je deze nog op de bestaande bedrading solderen. Je kan dit het beste doen bij de stekker (C96) die in de zekeringkast/GEM geklikt zit.

    [​IMG]

    *Pin 36 (blauw) is voor het rechter knipperlicht en pin 37 (blauw met oranje streep) is voor het linker knipperlicht. Nadat ik mijn bedrading op deze draden heb vast gesoldeerd heb ik de kabels weer geisoleerd met krimpkous.

    *En dit is dan het resultaat.

    [​IMG]

    *Nu zijn de spiegelkappen nog zwart maar die worden nog bekleed met 3M carbon folie. Bij het knipperlicht in het zijscherm heb ik nu alleen het lampje uitgehaald maar ook die wil ik nog bekleden met carbon folie (of de originele afdekkapjes).

    *Jammer genoeg heb ik niet overal foto's van kunnen maken. Ik heb veel 's avonds gedaan en het was toen eigenlijk al te donker om goede foto's te maken.

    *edit:
    Inmiddels zijn de spiegelkappen beplakt met carbon folie en ziet het er zo uit.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Mooi duidelijke how to!:thumbs: ik krijg spontaan zin om bij mij ook aan de slag te gaan:mrgreen:
     
  3. Waarom niet afgetapt aan knipperlicht aan zijkant?

    Of geraak je makkelijker bij je GEM?

    Wat zal je doen met fitting in zijscherm? Hoe los je dit dan op?

    Twee draden, omdat het openlag, ok, maar wil je misschien ook nog grondverlichting? :)

    Bedankt!
     
  4. Wij hebben een Focus 2 fase 1 Titanium, echter zonder knippers in de spiegels.

    Rara, hoe kan dat?!
     
  5. Als je de draden aftakt bij de zijknipperlichten moet je een gaatje maken in de doorvoerrubbers die naar de deuren gaan. Ook zie je dan de draden als de deur open staat. Ik vind dat niet mooi en wilde het zo origineel mogelijk hebben.

    De fitting in het zijscherm is niets aan veranderd. Ik heb alleen de lampjes er uit gehaald. De glaasjes worden nog met carbon folie overtrokken. Ik heb alles zo gemaakt dat ik het zo weer terug kan bouwen naar origineel.

    Ik heb die tweede draad inderdaad getrokken om misschien in de toekomst nog grondverlichting in mijn spiegels te bouwen.

    Voor zover ik weet is het pas vanaf een bepaalde maand/jaar dat de knipperlichten in de spiegels standaard zijn op een titanium.
     
  6. Zeer nette upgrade! Ik wil ze er zelf volgend voorjaar ook inzetten!
     
  7. Hoe kom je erachter of je een deurmodule hebt???
     

  8. Volgens bovenstaande zou je dus aan je opties moeten kunnen afleiden of je een deurmodule hebt of niet...
     
  9. Ok, indd. Dan zou ik er niet eentje hebben.
    Hmm word voor mij ook een draadje trekken dus. :(
     
  10. Hey,

    Ik heb een Titanium versie met centrale vergrendeling, elektrische ramen voor én achter, geen alarm, en wat zijn double lock sloten??

    Moet ik nu een draad trekken of is het plug-en-play?
     
  11. Double lock is voor zover ik weet: 1 x op slot klikken-gewoon op slot, 2 x op slot klikken-dubbel op slot. Dan kan ie ook van binnenuit niet meer open. Soort nachtslot net als thuis dus eigenlijk...
     
  12. Voor zover ik begrepen heb is voor deze opties een deurmodule nodig. Als je 1 van de genoemde opties hebt zou er in principe een deurmodule aanwezig moeten zijn waarbij de knipperlichten vrijgeschakeld kunnen worden. Ik weet niet of dit ook echt zo is omdat ik dus zelf wel draden heb moeten trekken.
     
  13. Inmiddels zijn de spiegelkappen geplaatst. Foto's hiervan zijn aan de startpost toegevoegd. Ik ga nu nog proberen om de spiegelkappen binnen vandaan nog extra vast te maken zodat je ze niet meer zo eenvoudig er af kan halen. Je kan ze namelijk vrij eenvoudig los klikken en het zou zonde zijn als ze gejat worden.
     
  14. #14 Dragunov, 27 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mrt 2011
    Heb nu ook alles in me bezit van stekkers, kabels, spiegelkappen en pinkers dankzij rfknol

    Maar als ik toch een kabel doorheen die doorvoer wil laten gaan, kan dit toch wel?
     
  15. Een kabel door de doorvoer laten lopen is op zich wel te doen. Ik zou je dan wel adviseren om de deur er uit te halen. Ik heb het zelf gedaan terwijl de deuren er nog in zaten en dat is eigenlijk bijna niet te doen. Waar het doorvoerrubber de auto in loopt zit een stekker. Hiervan ontbreken een aantal pinnen (die niet gebruikt worden). Door 2 van zulke gaatjes heb ik draden gestoken voor de knipperlichten (en eventueel later nog grondverlichting). Je moet hier wel vreselijk veel geduld voor hebben. De plaats waar deze stekker in de auto uitkomt is dubbelwandig. Je komt daar dus bijna niet bij met je handen om de bedrading door te voeren. Alleen aan de bedrading doorvoeren/aansluiten heb ik al meer als een dag werk gehad. Als je dat dus allemaal door een garagebedrijf moet laten doen ben je echt een vermogen kwijt.

    Zit bij de spiegelkappen die je hebt de klikverbinding op de juiste plaats. Er zijn namelijk 2 verschillende versies te krijgen. Toen ik de kappen besteld werd mij verteld dat de spiegels van een ST anders zijn als die van een Titanium/Ghia.
     
  16. Is waarschijnlijk van een Ghia,/Titanium, is dit goed?
     
  17. Als de kappen van een Ghia/Titanium zijn zouden ze gewoon moeten passen. Ik had zelf complete imitatie Ghia/Titanium spiegels gekocht en daarvan waren de kappen hetzelfde als die van mijn originele spiegels.
     
  18. Maar ik heb wel de stekkers van kant spiegel en auto gekregen van Robert, dus dan kan ik waarschijnlijk toch verder uit te voeten of niet?
     
  19. Weet je ook of de spiegels van een facelift passen?
     
  20. Spiegels komen in ieder geval niet uit een :st:. Ze zaten op een wagon en voor zover ik onthouden heb, een Ghia
     

Deel Deze Pagina