1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Speaker upgrade Focus 3.2

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door Anithing, 25 mrt 2020.

  1. alleen bij de 16.5cm speaker moet wel een adapterring tussen ivm deze niet direct op de deur te monteren zijn vaak.
    tweeter kun je altijd passend maken. is ongeveer maar 1 maat
    dankzij de adapterringen zitten je woofers nooit te diep.

    geluid van de radio gaat naar de woofer en daar zit een kleine crossover die geluid eruit filtert waarna hij van de woofer naar de tweeter gaat.
    aftermarket speaker heeft losse crossover

    voor topic starter.
    geluiddemping heb je meeste waar voor je geld.
    andere speakers beinvloeden het wel, maar is geen wereld van verschil
    dsp/versterker mits je het goed afstelt levert het grootste verschil.
    heb een meet micorphone maar lukt me geen enkel keer om goed af te stellen

    @denniST
    "de versterker gaat clippen in de Ford radio, niet de radio zelf. Met een versterker oid veranderd dit, en als je het goed afstelt doet hij het helemaal niet meer."
    versterker en ford radio is toch 1 ding.
    zet ik de ford radio boven de 25 dan ontvangt mijn dsp/versterker al een geclipt signaal.

    geluiddrager is het grootste probleem. dat is bij elke HIFI systeem in huis ook. digitaal geluid is nooit perfect.
    ford radio/versterker zelf doet elk geluid digitaal maken van fm en cd tot 3.5mm aansluiting, rest is al digitaal. Hierdoor kun je dingen doen zoals 3band equalizer (high,middle,low) of om geluid van bestuurder naar heel het interoir te zetten.
    ondanks dat klinkt het geluid niet verkeerd.
     
  2. Onzin. De tweeter bestrijkt het grootste frequentiebereik en is dus wel degelijk belangrijk. Een matige middentoner is redelijk te compenseren met een goede tweeter en goede filtering, een matige tweeter krijg je met de beste middentoner niet gecorrigeerd.

    Een setje moet gewoon in balans zijn. Niet zomaar in het wilde weg wat onderdelen bij elkaar rapen en in je deuren plempen, dat gaat hem echt niet worden.
    Geluid is iets heel persoonlijks, luisteren is dus de boodschap. Wat de een goed vindt is voor de ander dan weer niet goed. Ik zou ook niet te veel kloten met dsp's en dergelijke. Gewoon een fatsoenlijke radio, deuren denken en isoleren, fatsoenlijk setje speakers en eventueel een versterker voor als het luider moet.
    Een versterker geeft GEEN voller en helderder geluid bij laag volume. Een versterker, it's all in the name, versterkt het geluid. En als het een beetje een fatsoenlijke is doet hij ook niets meer of minder dan dat.
    Vaak zit er nog een hpf filter en een crossover in als het een meerkanaals is, maar daar houdt het ook wel zo'n beetje mee op.
    Dsp kun je eventueel achteraf nog inbouwen, maar als je het voorgaande allemaal in orde hebt denk ik niet dat je er nog een nodig hebt.
     
  3. @Hollender Ik geloof dat Dennis het had over het formaat van de tweeters onderling, dus de fysieke maat. Dat die vrijwel overeenkomt onder alle tweeters. Voor de rest volg ik je verhaal wel. Echter schijnt dat de ervaring is dat met een DSP ertussen het geluid wel degelijk een stuk beter klinkt. Althans, als ik de reviews moet geloven.
     
    denniST vindt dit leuk.
  4. #24 denniST, 23 apr 2020
    Laatst bewerkt: 23 apr 2020
    Juist, het ging om het formaat, geen woord gerept over kwaliteit in dit stukje. Daarbij koop je zeker in het lage segment 9 van de 10x een complete set. Juist in de hogere segmenten, zoalsbijv in de SQ of SPL, worden de sets eerder samen gesteld uit losse componenten.

    @Hollender

    toch even terug naar school vrees ik . Meer vermogen op laag volume zorgt voor een zuiverder/helderder en rustiger geluid en al
    Helemaal icm een hoger ohmage. Dat je set uiteindelijk meer volume geeft is een mooie bijkomstigheid van meer vermogen. De versterker hoeft veel
    Minder hard te werken en is minder gevoelig voor dipjes. De speaker krijgt daardoor op laag volume een veel “strakker” signaal en speelt daarom beter. Heeft oa te maken met de vermogenscurve op 12v.
     
    Anithing vindt dit leuk.
  5. @denniST Het klinkt alsof jij ervaring hebt binnen de Car HiFi wereld. Haal je met Audison (AP4.9) ook goed spul in huis? Mosconi hoor ik ook veel goede dingen over! Wat me bij Match (PP62DSP bijv.) opvalt is dat ze maar een vermogen leveren van 4x 35W RMS. Nu is dat minder belangrijk als je speakers een hoge gevoeligheid hebben, maar toch.. Die versterker moet dan toch wel hard werken.
     
  6. Ik heb wat jaartjes doorgebracht met home en car hifi ja.

    match is vooral bedoeld om met de oem speakers te werken. Dus een lichte vermogens boost en een DSP. Daarom ivm een Match set nooit met hoog segment speakers aankomen. Want dat is zonde. Dan kan je beter een losse DSP met een versterker apart pakken. Dan heb je de vrije hand in keuze.

    verder is het echt helemaal aan jezelf wat je wil. Audison is een heel mooi merk. Mosconi
    Is niks mis mee, maar heb er zelf minder mee. Ga eens informeren bij enkele audiozaken. Kan je even luisteren en je laten adviseren door de verkoper. Neem je eigen muziek mee wat je ook draait in de auto. En luister niet te lang, want dat heeft ook weinig nut. Kijkt wat jij lekker vind klinken, en kijk wat je uit wil geven. Neem het advies van de verkopende partij mee In je keuze. Maar laat hem
    Niet voor je kiezen.

    succes! Heb je tips/hulp nodig oid laat maar weten
     
    jeroenbreuer en Anithing vinden dit leuk.
  7. rms zegt niks.
    rms is hoeveel vermogen hij levert.
    echter 1 geeft rms op bij 1%THD en ander bij 0.05% THD.
    heb versterker van 2x100watt rms die velen malen beter geluid geeft dan als ik op een versterker met 195watt rms per kanaal aansluit.
    PA versterker ook meegemaakt, 2x500watt rms skypech, naar ander merk met 2x300watt rms.
    de laatste versterker leverde strakker geluid op hogere volume,

    35watt rms als audio voor in de auto is voor speaker meer dan genoeg. dit kan al zonder clippen zo hard gaan dat je last van je oren krijgt door de geluidsdruk
     
  8. @denniST
    Ik ga met jou niet discussiëren over het laag vermogen gebeuren. Als ik 10 watt in Speakers steek maakt het geen drol uit of die uit een headunit komen of uit een dikke versterker. Als die headunit die probleemloos kan leveren klinkt die 10 watt exact hetzelfde als uit de versterker.
    Of je nu met een brommer 25 km/u rijdt of met een dikke wegracer, het blijft 25 km/u (even kort door de bocht)

    @trucker0werner
    Jouw voorbeeld geeft het verschil tussen een kwaliteitsversterker en een budgetversterker weer. Waar de goedkope merken graag overdrijven met vermogens zal een gerenommeerd merk eerder bescheiden zijn. Zo zullen zij met gemak hun opgegeven vermogens halen en soms zelfs meer, waar bij de budgetmerken de opgegeven vermogens vaak theoretisch of onder unieke omstandigheden zijn, zowel in de HiFi, PA als in de Car Audio.
    In mijn jeugdjaren heb ik zelf ook nog een beetje geknutseld met car audio. Had toen zelf een DLS 4-kanaals versterker van 4 x 50 watt. Dat was ruim voldoende om een zeer aangename beleving te hebben, en blies menig honkytonkversterker naar huis. Ding kostte toentertijd dan ook al 1000 gulden!
     
  9. #29 denniST, 23 apr 2020
    Laatst bewerkt: 23 apr 2020
    PA versterkers berekenen sowieso hun vermogen anders. Zelfde in de carhifi met spl. Zit ook een andere berekening op. Type versterker, bekabeling, stroom (toevoer) ohmage etc zijn allemaal zaken die invloed hebben. RMS vermogen is maar een meer standaard hè. Maar vermogen doet wel degelijk wat, niet alleen in volume. Veel speakers hebben ook een deugdelijk aansturingsvermogen nodig ( maar is vooral hoger segment ) daar red je het echt niet mee met een kleine vermogende versterker ( ongeacht wat op een plaatje staat qua vermogen )

    @Hollender

    jammer dat ik niet meer werkzaam ben in de audio. Had je graag het verschil laten horen, werkt altijd beter dan discussiëren. . Een versterker speelt namelijk niet op “10w” was het maar zo simpel. Die berekening zit anders in elkaar.
    Daarbij zou je echt die 10w kunnen afmeren uit zowel een radio als een versterker zit er nog steeds een aardig verschil in. Zie het niet als 25 km rijden. Maar 150 rijden op de snelweg in een ka of een Mondeo. Ze halen het beide, maar die Mondeo voelt toch echt net wat prettiger aan


    Overigens klopt ook niet helemaal meer wat je zegt met vermogens. Ook de duurdere merken strooien nog al eens met vermogens. Ondanks dat ik geen fan van van de klank van Rockford Fosgate bijv leverden ze we bij iedere versterker een certificaat met gemeten vermogen. Altijd hoger dan wat er op werd gegeven. Maar RF is ook nog maar een van de weinige merken die zelf hun techniek in handen hebben. 9 van de 10 merken halen hun spullen gewoon uit de schappen bij een jappanner helaas. En veel oude bekenden waar je vroeger garant stond voor kwaliteit zijn nog maar een slap aftreksel tegenwoordig ( neem Focal als mooi voorbeeld ) Tis niet slecht hoor. Maar zeker niet meer wat het was.
     
  10. Wat zijn volgens jou nog de gerenommeerde (premium) merken tegenwoordig? Voor speakers heb je bijv Focal, Gladen, JL, Audio System, ..... (vul maar aan)
    Voor versterkers/DSP idem, incluis Audison, Marconi, Helix, .....
     
  11. Ik zeg ook niet dat de budgetmerken hun opgegeven vermogens niet halen, integendeel. Ze zullen ze vast wel halen, het is maar net op welke manier. Een versterker die een puls van 5 milliseconden op 1 kHz in laboratoriumomstandigheden geeft een daarbij 300 Watt haalt kan dus zomaar een certificaat krijgen dat garandeert dat ze 300 watt kan leveren.
    Is iets anders als gedurende langere tijd een signaal te leveren aan echte speakers, of goede dummieload, waarbij het volledige spectrum wordt benut.

    Hoedanook, we dwalen af naar een discussie waar de TS geen baat bij heeft. Ik stel voor dat we verder gaan met het onderwerp en dat de TS zelf de nodige info hier uit mag filteren
     
  12. Iets waar we het allemaal over eens zijn hier denk ik, kijk niet zozeer naar wat er op het plaatje staat. Laat je dus niet (mis)leiden door een merknaam, vermogen of blits logo. Ga luisteren en kies iets wat volgens jou het beste compromis is. Je zult op een gegeven moment altijd de afweging moeten maken tussen wat met mag kosten en hoe het moet klinken.
    Wat betreft headunits (autoradio dus) zou ik nooit voor JVC kiezen. Ik ben er nog nooit een tegengekomen die goed klinkt. Bij Pioneer vanaf de middenmoot naar de toppers toe vind ik eigenlijk wel okay. Zowel qua klank als instelmogelijkheden. Bluetooth werkt over het algemeen ook goed. Kenwood is ook een aanrader, maar dan ook weer niet de instappers. Beste keuze voor mij blijft echter de hoge regionen van Alpine. Degelijke units die goed klinken en veel instelmogelijkheden hebben
    Zoals gezegd is dat mijn persoonlijke bescheiden mening en ik ben hier dus geen expert in. Ook hier weer, ga kijken en luisteren in een winkel.
    Wat betreft speakers en versterkers heb ik zeer beperkte kennis van de merken. Ik ben toentertijd bij DLS uitgekomen. Zeer degelijke versterkers en heerlijk klinkende speakers. Ook hier weer voor een groot deel heel persoonlijk. Zeker voor speakers, ga luisteren in de winkel! Besef wel dat ze in de winkel vaak toch net iets anders klinken als in de auto, maar je hebt tenminste een vergelijking.
     
  13. @Hollender Eens, we dwalen enorm af. Laten we het er bij laten vwb specs.

    Kenwood en JVC zijn tegenwoordig de zelfde radio’s (helaas) met ander frontje. Enorm uitgebreid nog steeds in de wat luxere modellen! Laatste jaren dat ik radio’s verkocht heb is het uiterlijk van Kenwood beter geworden, maar de betrouwbaarheid wat minder. Pioneer en Alpine zijn toch wel de merken vwb Head units. Vind zelf Pioneer fijner qua bediening. Maar denk dat dat vooral wennen is. Jammer dat de oude clarions niet meer bestaan. Die waren ook goed qua klank!

    Vwb speakers ed is de keuze echt reuze. dls, audison, JL audio, Rockford Fosgate, etc etc allemaal klasse merken met totaal uiteenlopende klanken en plussen/minnen. Maar merken zoals Grounzero Gladen, Mosconi, BLAM, Focal enz zijn gewoon goed. Alleen “kopen” deze merken hun spullen in. Ze Ontwikkelen Zelden tot niks, maar fine-tunen bestaande techniek naar hun eigen wensen. Het ene merk blinkt uit in klank, het andere in techniek en weer een ander in marketing. Laat je zeker door dat laatste niet beïnvloeden ( kent iemand Fusion audio nog ) maar ieder merk heeft zijn eigen klank. Ik heb zelf ontzettend veel met ground zero gedaan bijv. Daar zit zelfs in de lijnen enorm veel klank verschil. Daarom, zoals meer mensen aan geven. Ga luisteren. Bepaal wat jij mooi vind, twijfel je aan het merk de kwaliteit. Ga opzoek naar referenties of vraag het hier. Er is altijd wel iemand die je wat kan vertellen.
     
    Anithing vindt dit leuk.
  14. Leuk altijd die discussies over vermogen en het aantal watts. Je kan met een 2 x 10 watt versterker de sterren van de hemel spelen, ook voldoende luid en voldoende laag. Een goede (grote) stabiele voeding is vaak belangrijker dan dat er 100 watt ergens vermeld staat. Pas je speakers er alleen op aan, dus over het algemeen geen ingewikkeld filter en 3 wegsysteem met een laag rendement maar een 2-weg met redelijk hoog rendement.
    Als je een merk als JL-Audio neemt dan zit je kwalitatief altijd goed, een van de topmerken. Maken ook super sub-woofers voor home-audio. Rockford Fosgate, betaalbaarder is ook een goed merk.

    @DennisST Fusion weet ik dat ze goede marine audio maken.
     
  15. @PvD_66
    ben ik helemaal mee eens.
    vandaar dat ik met PA versterker het heb gezien dat rms niks verteld, het is maar een deel ervan.
    autospeaker van 120watt rms 16.5cm. dat Is veel voor zo'n speaker. geloof het niet want met 25rms versterker komt er genoeg uit om doof van te worden.

    beste is idd zelf luisteren, wat de een heerlijk vindt, vindt de andere bagger.
    eentje houdt van opera muziek ander houdt van frenchcore/speedcore.
    ieder heeft een andere smaakt en wensen
     
  16. maar nu zeg je het goed. Een goede en stabiele voeding. Iets dat in veel gevallen niet zo is in een auto zeker niet in een standaard autoradio. Daarom liet ik
    Klanten graag wat horen ipv lullen.
    Draaide destijds in mijn ST met een rainbow sax compo en een Dreamline coax achter. Alles gedempt, netjes op de originele FX Navi. Iedere klant die met een laag budget een leuke set wilde was verkocht na het luisteren in mijn auto, niet op een test opstelling. Maar, echt volume? Nee.. een super mooie strakke kickbass? Nee... Maar wel meer/beter geluid dan je verwacht voor een set van 300€ die passief aangestuurd werd.
    Moet ook eerlijk bekennen dat ik daarna weinig speakers in dat segment tegen ben gekomen die in de buurt kwamen qua klank.

    Heb nog een blam relax compo liggen, deze een dezer dagen eens inbouwen en kijken wat die doet in een nagenoeg gelijke set-up


    @PvD_66

    Klopt, en dat is nog een leuke en betaalbare lijn ook! “vroeger” had je Fusion car hifi. Op iedere autoshow zag je wel een paar dikke demo wagens staan vol fusion ( hebben bijv een Fiesta mk6 met wide body gehad ) en overal liepen mensen met opblaasbare groene aliens. grotere rommel dan dat was er gewoon niet. Maar die hadden hun marketing destijds goed op de rit. Flinke kortingen geven voor demo wagens, iedereen helemaal volproppen met leuke giveaways en zorgen dat je overal gezien word. Tot mensen doorkregen dat het echt waardeloos was.. toen was het zo over met het merk.
     
  17. Het oog wil ook wat he? Veel heeft ook te maken met beleving.
     
  18. Klopt het oog wil ook wat, maar het meeste wordt toch netjes weggewerkt achter doeken en in de kofferbak.
    Bij Marine audio is het nu populair aan t worden om led verlichting in je speakers te hebben die op de maat van de muziek oplichten, een leuke feature. Een led-ring achter je speakers kan ook nog.
     
  19. Om het plaatje compleet te maken, heb ik naast een degelijk composetje (gevoeligheid van 91,5 db, netjes dus) ook 2 stuks Silent Coat starter kits besteld. Heeft iemand foto's of een beschrijving welke soorten materiaal je het beste waar kunt plakken en hoeveel? Iedereen heeft namelijk een eigen aanpak waarvan ze zelf denken dat het goed is op alle youtube filmpjes.
     
  20. je zegt het zelf iedereen heeft zijn eigen aanpak.

    waar ik over eens ben is alle vlakke plaatdelen dus echt de buitencarrosserie deel, daar waar het vlak is dus geen verdikking of versteviging tegen aan gelijmd zit.
    daar tegen aan monteren.
    mijn geval kan ik nu de deur dicht gooien als een bently, geen dof geluid maar meer stilte.

    rest is persoonlijk, zolang je over houd rest dicht maken. zo heb ik het gedaan
    alleen silent coat starter kit is goed genoeg voor 2 deuren.
    dus je kan ze alle 4 de deuren doen.

    lees dat sommige speaker fast ring gebruiken.
    alleen dat diverse het afraden ivm het foam te zacht is en water absorbeert wat kan rotten.
    daarvoor gebruiken ze weer wat anders voornamelijk om de ruimte tussen de speaker en deurpaneel op te vullen. zodat het geluid niet tussen in blijft hangen.
    klinkt leuk en goed, zelf nog niet gedaan.
     

Deel Deze Pagina