1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spanrol Multiriem Kapot ! !

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Diesell, 31 jan 2010.

  1. #1 Diesell, 31 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2010
    Ik heb enige tijd geleden mijn multiriem vervangen, want hij maakte een krijsend geluid. na het vervangen het geluid helemaal weg :D.

    Een week later begint er weer een en ander te piepen, ik gister naar de dealer geweest, de monteur heeft gekeken en geluisterd met een apparaatje, en de monteur vertelde mij dat de lager van de spanrol kapot was. Nu is vandaag zelfs de multiriem eraf gelopen aangezien de spanrol nu helemaal einde verhaal is. :???:

    Is dit veel werk om te vervangen?
    is het mogelijk alleen de lager te vervangen?
    wat zijn de kosten bij de dealer?

    who body knows???

    Het gaat om een Focus, TDDI uit januari 2000, station model GHIA.

    :focus:
     
  2. Bij een Ford servicedealer werd mij verteld dat zoiets rond de 350 euro ging kosten.
     
  3. Het onderdeel kost om en nabij de 170 euro. Dit betreft de complete multiriemspanner (houder met veer en een poelie erop).
    Dat je zo rond de 350 euro kwijt bent hieraan is logisch, omdat het vervangen ook zo'n 2 a 2,5 uur kost.

    Maar om de vraag van de topicstarter te beantwoorden:
    Officieel antwoord: nee, de poelie met lagers zijn niet los leverbaar.
    Onofficieel: ja, waarschijnlijk kan je een vergelijkbare poelie van een oude granada gebruiken (althans dit heb ik van horen zeggen)

    Maar misschien domme vraag, maar heb je niet gewoon garantie op het onderdeel? Ook onderdelen uit het magazijn van Ford krijg je garantie op.
    Imitatie zou een slechte keus zijn, maar zelfs hierop zit normaalgesproken wel enige vorm van garantie.
    Je hoeft in de meeste gevallen alleen voor de arbeidsuren te betalen.
     
  4. Ik meen ooit eens op het forum gelezen te hebben (in een ver grijs verleden ;)) dat de spanrol van een mondeo ook past? Of dat die wel in losse onderdelen te verkrijgen is? Iets in die richting in ieder geval. Misschien dat iemand anders hier ook nog iets van weet? :?:
     
  5. Ik heb voor het vervangen van de spanrol én de multiriem € 100,- betaald. Niet bij een ford dealer/garage, maar bij mijn garage.
    De onderdelen waren samen € 75-80 euro. Ik had ook een vogeltje onder de auto zitten. Dat was alleen de spanrol, maar uit voorzorg hebben we ook de multiriem vervangen.
    Ik heb meegekeken en ik moet zeggen, het is niet spannend, 1 boutje en de spanrol is los, alleen de multiriem is wat moelijker vanwege de spanning, maar dat is echt alles.

    In mijn topic heb ik een foto van de onderdelen staan incl. merk etc.

    € 350 euro is echt veel, vindt ik persoonlijk.
     
  6. De 1.8 diesel is toch De diesel van Ford die ze al heel lang gebruiken? Dan zou het gewoon kunnen.
     
  7. 350 euro is een heel normale prijs, bij de dealer en met originele onderdelen.
     
  8. Als je handig bent gewoon zelf doen is een klusje van nog geen 1.5 uur en vooral met 2 man ben je zo klaar, kwestie van bout spanrol losmaken en dan riem eraf wel even de volgorde onthouden en dan de spanrol eraf schroeven en de nieuwe weer erop als volgt: eerst spanrol erop schroeven beetje losjes en dan nieuwe riem weer erop leggen en dan spanrol aanspannen niet te extreem want deze past zich zelf aan en klaar is klara.

    Onderdelen gewoon bij Brezan of een goeie onderdelen boer kopen of als je zegt ik wel perce orgineel gewoon onderdelen kopen bij dealer maar scheelt toch enkele tientjes.

    suc6
     
  9. Ik kan je geen ongelijk geven in het feit dat het een 'eenvoudig' klusje is, maar het zijn dan nog steeds 3 manuren he ;)
     
  10. De spanrol is gister vervangen. bleek een heel karwei nog.
    De spanrol zelf kost 134euro bij het auto onderdelen centrum.

    Ik heb via een collega een adres gekregen van een monteur, die het in ze privetijd er op wou monteren. ik was in totaal 185 euro kwijt.

    Bij het vervangen moet je via boven toch een resevior demonteren, en eveneens de stuurbekrachtigings pomp etc etc.... heel karwei dus.

    maar het is gemaakt.
    bedankt voor jullie reacties.
     
  11. Ik had het binnen een uurtje geklaart gewoon even binnenscherm los en je komt als je de kap loshaalt waar de riem achter loopt zo overal bij. was ongeveer 85 euro kwijt voor alles.
     
  12. Zoo die monteur is wel heel goed bezig zeg, stuurpomp los; dat hoeft niet eens.
    Gewoon via rechtsvoor wiel eraf spatkap loshalen en je bent er al.
    Maar het is al gemaakt dus kan ie weer een lange tijd mee.
     

  13. Heb je dan de spanrol zelf losgedraaid? Dus niet compleet met houder vervangen?
     
  14. Natuurlijk met houder en pomp hoeft inderdaad niet los.
     
  15. Dan ben ik gek aan het worden. Ik moest bij mijn auto echt de stuurbekrachtigingspomp loshalen. Deze zat op de spanner bevestigd. Sterker nog ik moest zelfs de leiding van de stuurbekrachtigingspomp voor een gedeelte uit zijn bevestigingen halen om de spanner er tussenuit te krijgen.....:nocheer:
     
  16. Dan zit het bij jullie dan toch mischien net anders dan bij mij ????? Ik heb wel een 1.6 kan anders zijn
     

  17. Marco heeft ook een 1.6. Overigens wij ook en ook wij hebben niks extra's eraf hoeven te halen. Alleen wij hebben het van bovenaf gedaan dus niet via de wielkast en dan hoeft alleen het reservoir van de stuurbekrachtiging los gehaald worden geloof ik. Moet ik straks even de fotootjes goed bekijken.

    Wat natuurlijk wel kan zijn is een verschil in brandstof? Misschien dat het daar mee samenhangt?
     
  18. De spanrol bij een 1.6 kan je niet van bovenaf vervangen. Ik denk dat je de looprol van de multiriem bedoeld. Deze kan je wel bovenaf vervangen en kost vele malen minder als de spanrol. Dit is namelijk wel een losse rol.
     
  19. #19 Marco Morello, 10 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2010
    Voor de goede orde dit is de spanner van de multiriem voor de Focus MKI 1.6 16v met stuurbekrachtiging en airco:

    [​IMG]

    Hier bovenop zit de stuurbekrachtigingspomp gemonteerd, moet dus losgemaakt worden om de spanner te vervangen. De spanner zelf zit vast aan het motorblok. In totaal met 3 bouten (bovenop) en 3 moeren (bevestiging aan het blok).

    Ik ben dan wel benieuwd wat jullie hebben vervangen?
     
  20. :schater::schater::schater: Vrouwen en auto's LOL. Ik heb eens goed gekeken bij ons en het was idd de looprol. Zie het aan de groefjes, die hebben wij niet op het vervangen deel zitten. De spanrol hebben we laten nakijken en deze was nog in orde. Wij hebben overigens geen airco.

    Waarom zitten er dan ook zoveel rolletjes in die auto? :nocheer:
     

Deel Deze Pagina