1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Soms niet in 1e en 3e versnelling (geen oplossing Ford Nederland)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Harold1, 16 sep 2013.

  1. Helpt het wel als je de koppeling dan helemaal of gedeeltelijk laat opkomen? Dan zou het in de synchronisatie kunnen zitten lijkt mij.
     
  2. #82 Harold1, 24 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2013
    Als ik de koppeling een fractie laat opkomen dan valt hij soepeltjes in de eerste versnelling.

    Maar alle tandwielen en ringen van de 1e versnelling zijn vervangen, daarnaast schreef Ford Nederland ook voor dat er tandwielen van de 2e versnelling vervangen moesten worden. Dit heeft de dealer dus gedaan.

    Voor de duidelijkheid: ik hoor geen geknars, gekraak of andere bijgeluiden.
     
  3. Als dit een "bak eigenschap" is dan wil ik dat graag officieel van Ford Nederland schriftelijk bevestigd zien en kan ik daar mee leven. Dit om te voorkomen dat als er na de garantieperiode reparaties aan de bak nodig zijn ik niet voor hoge kosten kom te staan.
     
  4. Hoewel geen ST hebben wij wel een Fiesta eerste serie MK7 uit 2008. Na een klein jaar begon ook bij ons het schakelen wat nukken te vertonen. Regelmatig aangekaart bij de dealer die telkens met andere oplossing kwam maar niks hielp.

    Omdat ik destijds nog een Focus ST had wilde ik het schakel gedrag van de Fiesta niet met de Focus vergelijken ook omdat de bak van een ST nu eenmaal echt anders is, maar na aanschaf van de Ecoboost werd me toch duidelijk dat de nukken van de Fiesta bak eigenaardig te noemen waren. Wat mij persoonlijk opviel, buiten de problemen van 1e en 3e versnelling, was de speling van de pook. Na ook dit gemeld te hebben bij de dealer hebben ze de pook, als ik dat zo mag omschrijven, strakker afgesteld. Gevolg bijna geen speling meer maar enorm zwaar om op en af te schakelen.

    Om lang verhaal kort te maken, omdat de oplossingen van de dealer niet het gewenste resultaat opleverde heb ik uiteindelijk alle bewegende delen rond de pook meerdere keren fors ingespoten met WD40 en nu schakelt die gekke 1400 als een warm mes door de boter :thumbs:
     
  5. Wat verwachten ze nu van de 5.000 kilometer.
    Dat het vanzelf zal overgaan ?
    Jouw techniek is toegespitst op stop/startsysteem. Het zou dus feilloos moeten werken.
    Of heeft de ST geen stop/startsyteem :weetikniet:
     
  6. Ik denk dat de dealer het gewoon 5000km wil aankijken of het probleem zich nog voordoet. Blijkbaar was dat na een paar km al duidelijk.
     
  7. De ST heeft geen start/stop systeem.

    Ik heb vanmorgen contact gehad met de dealer. Zij leggen het probleem vandaag wederom aan Ford Nederland voor en gaan proberen een technicus van Ford Ned. naar de auto te laten komen kijken/rijden ect.

    Wordt vervolgd!!
     
  8. Oke geen stop/start, dacht dat op alle ecoboosts zat.
    Weer wat geleerd.

    Wel heel vervelend allemaal voor jou.
     
  9. Wat een doorlopend verhaal :nocheer:

    Het is wensdenken, maar Ford Nederland zou beter gewoon de hele versnellingsbak kunnen wisselen. Dan kunnen zij op hun gemak de oorzaak achterhalen. Het zou mij niet verbazen als meerdere Fiesta ST's hetzelfde probleem hebben.
     
  10. Elke Ford die ik koop is weer een nieuw avontuur!!
     
  11. #91 Elco, 25 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2013
    Ze willen gewoon dat de synchronisatie inslijt, leuk van alle beter weters hier op het forum met een hele grote mond op het internet. Overigens wil de dealer het gewoon netjes oplossen en heeft moeite en initiatief getoond. Snap dat je het wil delen en een oplossing wilt vinden voor een auto die een boel geld heeft gekost, maar je krijgt een boel commentaar van mensen die geen verstand van autos hebben, pas daar mee op.

    Verder veel plezier in je fiesta gewenst, daar zijn ze voor:dance:

    Overigens is je probleem niet op te lossen! hoe kun je nu draaiende delen centreren als je het niet aandrijft. Denk daar maar over naar mensen
     
  12. #92 Kees37, 25 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2013
    Sorry hoor, vind je eerste regels behoorlijk ongepast.
    En wie ben jij dan wel zodat dat je in je laatste zin de 'oplossing' hebt voor Harold zijn probleem

    En dat de dealer probeert een oplossing voor het probleem te zoeken is niets meer dan zijn plicht.
     
  13. #93 Elco, 25 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2013
    Hoe kun je een synchronisatie die in de weg staat en niet draaid verplaatsen zodat de versnelling ingeschakeld kan worden? Dit kan alleen door de koppeling iets op te laten komen zodat je beweging creƫerd.


    Overigens is dit precies een reactie wat ik bedoel met grote mond:

    Nogmaals: Nieuwe bak en alle toebehoren.
    Ik zou hem niet eens meenemen voordat het opgelost is!!!!!
    5000km rijden, en dan......???, lost het probleem zich van zelf op of zo???
    Heb nu het idee dat je met een kluitje het riet bent insgestuurt.
    Weet niet wat de auto gekost heeft, zal zo rond de 30k zijn, dan mag je wel verwachten dat hij probleemloos rijd.
    Hoeveel km rijd je per jaar Harold?


    Nieuwe bak monteren, is dat een oplossing ? Nee!

    Jij zou hem niet eens mee nemen, moet die dan gaan lopen?

    5000 km rijden, en dan lost het probleem zich op? Ja synchronisatie slijt in krijgt iets meer speling waardoor het mogelijk door trilling kan verplaatsen.

    En jij denkt dat hij van het kluitje in het riet word gestuurd, Toch wel geinig om te zeggen als een ford garage zeker 16 uur werk in een auto stopt.


    Hier: nog een reactie gekopieerd.


    Bak, baksteunen, schakelmechanisme, koppeling en toebehoren, alles vervangen, want dit is *** zo, slaat nergens op, prima om t te hebben bij een 27 handse fiat panda, maar niet bij een fabrieksnieuwe auto, dat slaat nergens op.


    Lost niets op, en met zulke onderdelen vervangen, is de kennis van een auto uberhaupt aanwezig?
     
  14. Geen ruzie maken hoor jongens!

    Ik ga steeds meer denken dat het een "bak-eigenschap" is van de 6-bak. Maar dan moet Ford Nederland dit ook weten lijkt mij.

    Niks ten nadele van mijn dealer. Ben vanmorgen netjes gebeld door de bedrijfsleider om een verdere plan van aanpak te bespreken.
     
  15. #95 Kees37, 25 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2013
    Praat uit eigen ervaring, ben wel eens een auto NIET wezen ophalen omdat het probleem NIET was opgelost

    Harold heeft een kleine 30K voor zijn auto betaald en dan mag hij toch wel verwachten dat hij er fatsoenlijk mee kan rijden.
    Dat de dealer er 16 uur heeft in gestoken heeft geen oplossing gebracht, vandaar dat ik zeg dat ze hem met een kluitje in het riet sturen, op de manier van: Zo meneer het probleem is nog niet opgelost, komt u over 5000km maar terug dan kijken we nog wel een keer.
     
  16. Drie personen, 2 monteurs en de bedrijfsleider hebben met de auto gereden. Het voorval (schakelprobleem) heeft zich toen niet voorgedaan. Dus ze konden mij niet anders melden dan dat het probleem was opgelost.

    Het lastige is dat het probleem zich niet altijd voordoet. Mijn vraag: wat is die onzekere factor in deze?!?
     
  17. Stel dat het een eigenschap is van dit type versnellingsbak: hoe zijn dan die beschadigingen bij de 1ste versnelling erin gekomen??
    En waarom krijgt dan de dealer het advies om ook de tandwielen van de 2de versnelling te wisselen?
    Houd dat in de gaten Harold
     
  18. #98 Harold1, 25 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2013
    Ik weet niet hoe en waarom Ford Ned. iets adviseert.

    Ik heb het probleem teruggekoppeld aan de dealer en die zijn in contact met Ford Ned. Eind volgende week hoopt de dealer mij te kunnen melden wat de vervolgstappen zijn.

    trouwens, de achteruit van de 5-bak schakelt ook niet altijd. (ook een bak-eigenschap)
     
  19. #99 Elco, 25 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2013
    Nogmaals, het probleem is niet op te lossen. Mij intentie is alleen maar om Harold A1 te helpen. hierbij een tekening in paint.

    [​IMG]

    De gele pijl is de Synchronisatie ring.

    De Rode puntjes zijn de tandjes van de synchronisatie maar dan iets verdraaid. ( in een positie dat schakelen niet mogelijk is)

    De limoengroene vlak is de gaffel, deze moet omhoog of omlaag om een versnelling te kiezen. Hier zitten spiebanen in zoals je op de foto's kan zien(dit is voor de kracht overbrenging tussen het beweegbare tandwiel op de tandas en en de tandas zelf).

    Nu het volgende, Jij wilt stilstaand de gaffel omhoog bewegen, maar het word geblokkeerd door de puntjes van de synchromesh. Nu kun je blijven duwen tot je een ons weegt maar dat verplaatst de ring niet. Als je nu de koppeling iets loslaat komt de synchromesh in beweging, hierdoor kan die in de eerste versnelling worden geplaatst.

    De stand zoals op de foto zonder paint bewerking is een stand waarin die in de versnelling wil.

    De stand gepaint ( rode stippen dus) is de situatie waar jij voor een stoplicht staat. hierdoor gaat die niet in zn 1e versnelling.

    Eerlijk gezegd Harold denk ik dat er miscommunicatie is tussen jou en de dealer, mischien over het moment waar de situaitie zich voordoet. Ik blijf erbij dat de situaite niet op te lossen is, het is ook geen probleem, De ene auto zal het erger hebben dan de andere auto, hierdoor kan het raar aanvoelen. Overigens zijn er vrij weinig mensen die hun auto vanuit de 3 in de vrij zetten en dan in de 1 willen schakelen zonder dat ze de koppeling loslaten. Hierdoor is het probleem niet bekend.

    Ik wil je nog een tip geven, Neem mijn reactie mee naar de dealer en overleg het met hem, ik denk dat de Chef en monteurs mijn verhaal beamen.

    Overigens vind ik de reacties van sommige mensen hier over dealers ronduit laag, en dat is niet alleen dit topic maar ook andere topics over het hele forum verspreid. Ik vind zelf ook dat de gezelligheid zeker niet meer zo goed is als 2 jaar geleden.
     
  20. Heb je zelf wel kennis van een auto?

    Ga t aan een willekeurige persoon op straat vragen of het normaal is of je een auto meekrijgt welke na reparatie nog steeds hetzelfde probleem heeft?

    Als ik naar een klant ga omdat iets niet goed werkt, en ik doe vanalles maar ik maak het niet kan ik ook terug, dus misschien moet je eens een normale reactie geven ipv meteen iemand aan te vallen, internet heldje
     

Deel Deze Pagina