1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Smerige lucht tijdens afdalen steile helling

Discussie in 'Mijn auto' gestart door willem1, 5 okt 2019.

  1. Hoi, ik ben afgelopen week vanaf een berg naar beneden gereden die redelijk steil was .... 18 procent of zo iets. Nu heb ik vaker in de bergen gereden maar altijd met een lichtere auto qua gewicht. Mijn Ford Focus 2016 102 pk gaat gemakkelijk naar boven maar met afdalen stinkt hij nogal branderig. Wat zou dat kunnen zijn remmen misschien ? Of te zware belasting koppeling omdat ik ook valk op de compressie rem met een auto. En belangrijkste vraag eigenlijk is dit een probleem en wie heeft dit ook wel eens mee gemaakt.

    Bedankt voor de reacties alvast.

    Willem1


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  2. Hoi, moeilijk om op afstand te beoordelen. Veel mensen begrijpen niet hoe je in de bergen auto moet rijden en dat kan problemen veroorzaken. Daarmee zeg ik niet dat jij dat niet begrijpt. Afremmen op de motor zou geen koppelingsproblemen mogen geven als je koppeling gezond is. Te veel en te lang remmen kan oververhitting veroorzaken. Maar op afstand kunnen we het niet ruiken en we hebben geen idee hoe jij in de bergen rijdt.
     
    willem1 vindt dit leuk.
  3. Hoi, ik denk dat het komt door het veelvuldig remmen waarschijnlijk. De afdaling was soms zo steil dat je echt wel bij moet remmen omdat je anders een te hoge snelheid krijg waardoor je je als een soort racewagen chauffeur zou moeten gaan gedragen. [emoji16][emoji16][emoji16][emoji16]
    Het was echt nodig om straf bij te remmen anders werd de snelheid onaanvaardbaar hoog.

    Maar bedankt voor je reactie!


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  4. Wat ik altijd doe, en ik heb dikwijls al 33% steiging/daling gehad, is zolang afremmen op de motor tot het toerental te hoog wordt, dan even flink remmen en weer opnieuw beginnen. Je ziet vaak dat mensen de hele tijd een beetje bijremmen en dan kunnen de remmen nooit afkoelen.
     
    willem1 vindt dit leuk.
  5. :confused:
     
    willem1 vindt dit leuk.
  6. Remmen op de motor Gerard;) gas los en laten gaaaaaaan!
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

  7. @Ecobeast Ik ben benieuwd waar jij deze hellingen hebt gevonden, 33% stijging/daling
     
    willem1 vindt dit leuk.
  8. Groot Brittaniƫ ligt er vol mee.
     
    willem1 vindt dit leuk.
  9. Van remmen op de motor is bij een 1.6 ecoboost nauwelijks sprake. Heb tijdens de vakantie in Italiƫ ervaren dat ondanks terugschakelen de snelheid toch op blijft lopen. Goede remmen en op tijd remvloeistof vervangen zijn dus echt wel raadzaam.
     
    willem1 vindt dit leuk.
  10. 19080009.JPG
     
    MrMarcos en Andre vinden dit leuk.
  11. ........

    Had de foto niet gezien
     
    willem1 vindt dit leuk.
  12. Alles is op de motor te remmen, anders moet je een verzetje terug. Zelfs met mijn cabrio als we in de haarspelden aan het vegen zijn, gaat in de bergverzetjes van de automaat. Gewoon bam hup. Maar Nederlanders met dat Sire geneuzel over opschakelen bij 1100 toeren, durven vaak niet de motor in toeren te laten klimmen.

    Ga je dan nog te snel, dan inderdaad zoals @Ecobeast zegt even stevig remmen en dan weer laten gaan. Kunnen de remmen koelen.
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  13. Trouwens wel geweldig aan mijn nieuwe BMW zij de flippers aan het stuur in combinatie met de 8traps ZF bak. Dat schakkelt heerlijk op en terug in de bergen!!
     
    willem1 en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina