1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Smeermiddelen en vloeistoffen, wat en wanneer

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door JeeVee, 28 jun 2013.

  1. #41 dutchguy, 10 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2013
  2. Specs Eurol Fortenza 5W30 komt overeen met specs Ford 3W30

    Invullen van de overige Ford specs: 913A/B/C buiten 913D geeft inderdaad een verbetering, zij het een kleine.
    De gemeten waarden van motorolie Eurol Fortence 5W30 zijn (tussen haakjes de Ford 5W30-olie):
    Wear: 7 (6)
    Sludge: 7 (7)
    Piston Deposits: 7 (7)
    Oxidative Thickening: 6 (6)
    Fuel Economy: 8 (8)
    Aftertreatment Compatibility: 1 (1)
    Soot Thickening: 7 (7)

    Conclusie: Eurol Fortence 5W30 past 1:1 in het plaatje van de originele Ford 5W30 olie, 'Wear' is zelfs iets beter.:dance:
     
  3. Ben vroeger ook nooit van het verversen geweest en reed op een gegeven moment ruim 60 k met goedkope olie in mijn fiesta 1.1 (Kent valencia motor)
    Elk jaar de bergen in en geen probleem, soms wat er bij.
    Was toen een bij de Quick fit voor banden en het verversen was in de aanbieding dus ok ik verwen die auto een keer. Dat was schrikken hoor , 2 stralen er uit water en dus olie.
    Nu hadden die kent motoren daar snel last van ok maar een ieder dus ook ik kon wel zien dat dit echt niet goed was .
    Opvolger zetec heb ik altijd goed de kleur in de gaten gehouden. Wordt de olie te zwart dan vervang ik deze, ga ik op vakantie en moet de auto er zwaar aan trekken en is de stand al vrij hoog dan gaat er ook nieuwe in.
    Het merk olie ik denk dat dat er niet zo om hangt. Misschien als je zeer veel vergt van de motor en deze zeer warm wordt.
    Mijn huidige 1.6 focus rijdt nu alweer ruim 8 k met dezelfde olie en deze is mooi goud bruin . Donker bruin zal deze net als bij de zetec 1.4 fiesta worden rond de 15 k en dan ga ik over op vervanging.
    Filter vervangen doe ik niet elke keer, wel haal ik het filter er af en gooi deze leeg.
    Zijn de kosten niet maar ik vind het onzin om deze elke keer te vervangen.
     
  4. #44 JeeVee, 18 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jan 2014
    Goedkope olie volstaat?

    Onlangs sprak ik een garagehouder over welke olie. Hij gebruikte voor zijn Citroen Visa (280.000km) de goedkoopste 10W40 olie die hij kon vinden, inderdaad Techno van de Action. Hij zei dat deze olie tov van 5W30 of 5W40 een belangrijk voordeel had, dat de smeerfilm bij starten al aanwezig was, zodat slijtage door koude start minimaal was. Zijn auto gebruikte hij al jaren om klanten thuis te brengen of op te halen en voor het halen van onderdelen. In zijn ogen is dure olie geldverspilling, dit geldt ook voor de Techno 5W40 van Action. :baeh:

    Zijn auto heeft nog alles origineel behoudens nieuwe onderdelen door normale slijtage en enig onderhoud (banden, remmen, olie, 2 distributieriemen, uitlaat):thumbs:
     
  5. #45 Marco Morello, 18 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2014
    Ja en eigenlijk is mijn reactie op jou ook verspilling van de moeite met name. Geloof lekker wat je wil, en doe lekker wat je wil. Voor het onderhoud van onze wagens en andere wagens die wij onder handen krijgen doen wij dit volgens specs (of beter indien nodig) en zorgen voor goed spul. Troep leveren en knoeien met slechte zooi (kwaliteit) doen wij niet. En slechte zooi (kwaliteit) daar hoort Action olie volgens mijn standaard ook bij.

    En ohja een Visa is uit de jaren `80; enige verfijndheid is die auto vreemd. Oftewel met deze auto komt het niet zo nauw qua olie, dit ding loopt zelfs op slaolie.
     
  6. +1 in mijn auto komt ook alleen het voorgeschreven spul of beter...
     
  7. Eens!! Hier geen rommel!!
     
  8. #48 JeeVee, 24 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jan 2014
    Olie is geen Haarlemmerolie

    Haha, olie op het vuur. Olie maakt toch heel wat emoties los.:badgrin:
     
  9. Waarom zou je een ander type motorolie met andere specificaties gebruiken dan wat er is voorgeschreven? ;)
     
  10. Ahhh acea a3 kan best voor een focus 1.
    Maar het komt nog niet in de buurt van de acea a5 die tegewoordig voorgreschreven is.
     
  11. #53 zeemax, 8 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2014
    Al met al voor en tegenstanders.
    Ik als auto liefhebber haalde altijd bij de Hema mijn synthetische olie 5w40 (mobil1) al van begin 1990.Topolie,andere wisten het beter en raadde het af. Doemdenkers.
    Echter de Hema is er mee gestopt.
    De olie van Techno raad ik alle doe het zelvers aan.Fantastische olie en voldoet meer dan de voorgeschreven eisen van de autofabrikant.
    Dus al die doemdenkers op dit forum zijn
    A: wissellen zelf nooit de olie.
    B: hebben 2 rechterhanden.
    C"hebben nog nooit aan een auto cq motor gesleuteld.
    D: hebben een dikke portemonnee.
    E: hebben nooit de klepdeksel eraf gehaald om te zien of er sludge vorming optreed door de olie hema/action

    Resumerend stop dit item.
    In het begin van dit forum is duidelijk door een persoon verteld wat techno doet.En deze persoon heeft gelijk/

    Liefst auto classic.motorliefhebber,pas 40 jaar

    Succes met de olie ieder voor zich.
    Mijn auto cq motor cq classic auto's lopen alle als een zonnetje.dankaan de hema en action.
     
  12. #54 Stephan296, 8 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2014
    En jij haalt je bevindingen uit punt a t/m e? Wat zijn de verdere specificaties van jou olie dan aangezien hij aan alles voldoet.
    Bij mij komt er geen goedkope bagger in.
    Dat heeft niets met een dikke portemonnee te maken.
    En het sluiten van een topic is voor de modjes en niet voor jou.
     
  13. interessante discussie dit.....

    even hierop reageren, je gaat wel erg kort door de bocht.
    A: nee idd.
    B: ja, heb ik maar niet met auto's.
    C: ja, heb ik wel (altijd met hulp)
    D: van de kassabonnen maar niet van het geld :mrgreen:
    E: nee, heb ik niet maar kan ik ook niet controleren omdat ik die olie nooit gebruik.

    het is toch prima dat jou auto's het goed doen op die olie, alleen willen anderen er alleen olie in volgens de Ford specs.
    het is hier toch geen discussie van ik heb gelijk en de anderen niet?

    just my 2 cents
     
  14. Stephan doe wat je zelf denkt.
    Als je gevoel zegt dat het bagger is dan niet deze olie gebruiken.
    Ik geef enkel mijn bevinding door.In mijn hobby als autoliefhebbers met Mini classics ,volvo's etc heb ik altijd Hema olie gebruiktt.Merk olie gaf hoe vreemd het ook klinkt niet op wat ik wilde.Ik kan je zo al vertellen dat er heel wat Mini's rondrijden met sludge vorming in de kleppendeksel terwijl men denkt met merkolie dat niet gaat gebeuren Negatief dus. .Sinds ik de Hema olie gebruikte full synth 5w40 had ik nooit geen last mneer van sludge vorming.Mijn kleppen zagen er als nieuw uit.Ook bij de volvo's had ik dat.Dus merkolie zegt mij in ieder geval niets.
    Als mijn bevinding al met klassieke auto;s zeer positief is,wil ik best zeggen dat de starter van deze topic volledig gelijk heeft.
    Ik rij alweer even met techno olie rond.En ik kan niet zeggen dat de Motor beroerd loopt.
    Hij loopt er goed op.
    waaronder heden familie autopark:
    16 D ford
    1.3d Fiat
    2 Minicoopers 1.3!
    Scooter 4takt Honda.

    Al met al scheelt het mj ook nog eens een hoop geld.Het geld wat ik over hou gaat naar een bos bloemen voor mijn vrouw en schoondochters:cool:
    Maar Stephan ik geef enkel aan wat mijn bevinding is.
    Zulke topics als deze lees ik al jaren,en moet er altijd om lachen.En reageer in principe er nooit op.
    Buiten dat dat de olie goedkoop is bij de action,kan je ook over wd40 zeggen Want die kost in de autohandel het drie dubbele dan bij de action.
     
  15. #57 zeemax, 8 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 feb 2014
    Gerard,je hebt gelijk.
    UIt gaande van mijn eigen diesels zijn de waardes die Techno opgeeft zelfs beterder dan ik moet hebben.En daar let ik wel op.
    Lieffst heb ik 0w-30 ,maar die kost een vracht meer geld.
    Maar 5w is nog net goed voor de hydraulische kleppen.Dikker dan 5w is finest.
    Hier 2 websites waar je kan zien wat al de letters betekent die bij de synth. olie vermeld staat:

    http://www.calsci.com/motorcycleinfo/API.html


    http://www.tribolex.nl/external/api_engine_oil_guide_2008.pdf


    Let op:Topic is wel gestart voor de doe het zelverandere gewoon bij de dealer olie verversen en niet zomaar rommelen met olie en oliefilters.
     
  16. Zal ff je punten langslopen:
    A: Nee; ik heb nog nooit zelf de olie gewisseld. Nog nooit. :schater: :rofl: :liar:
    B: Ik heb twee linkerhanden, ik weet dan ook totaal niet wat ik doe. :schater: :rofl: :liar:
    C: Ik nog nooit zelf aan een auto gesleuteld, nog nooit. :schater: :rofl: :liar:
    D: Die heb ik idd niet.
    E: Ik heb nog nooit een kleppendeksel verwijderd. :schater: :rofl: :liar:

    Dus, deze punten zijn voor jou doorslaggevend? Hahhahahaha :laugh:
    Joh, zoals je zelf zegt geloof wat je zelf wil geloven. Bij moderne motoren komt het soort en de kwaliteit van de olie heel wat nauwkeuriger dan het oude spul.

    Sludge ontstaat niet door de olie, dan wel door de vocht wat er in komt doordat er kleine stukjes met de auto wordt gereden en het ding dus niet goed warm wordt. Ook heeft dit te maken van welk materiaal het kleppendeksel en olie vuldop van gemaakt zijn. Sludgevorming komt bij de moderne motor eigenlijk al niet meer voor. Ik heb heel wat focusjes (ook andere merken) onder handen gehad, maar bij geen enkele heb ik sludge ontdekt.

    Nogmaals oudere motoren kunnen beter tegen mindere en dikke olie dan moderne motoren.

    Goeie olie blijft bij langer gebruik ook zijn smeercapaciteiten houden, wat ik betwijfel of dit bij het goedkopere spul ook zo is.

    Van de voertuigen die jij noemt zie ik 1 modernere wagen. de 1.6 tdci Focus.
    Juist deze wagen is zeer gevoelig voor goed en juist onderhoud..... Bij deze motor zou ik zeker niet gaan lopen experimenteren met verkeerde olie.

    Maar ja dat zeg ik, en ik heb er totaal geen verstand van. :schater:

    En dat goedkoper uit zijn... Mijn vriendin heeft liever een auto die het blijft doen, dan een bos bloemen. En als je merk olie via internet koopt (bijv. mister-auto.nl) dan heb je de olie voor ongeveer 5 euro de liter... Hetzelfde geldt als je de olie bij de betere automaterialen zaak koopt. Daarbij de gemiddelde auto moet elk jaar of om de 15.000km nwe olie en filters hebben. Voor de gemiddelde NL'er is dit 1 of 2 keer per jaar. Als het dan op die paar euro verschil moet aankomen, dan kun je beter niet gaan auto rijden...


    Ford schrijft zeker geen 0w30 voor, zeker niet voor de 1.6tdci. Dus waarom je perse 0w30 zou willen is mij niet duidelijk.


    Maar nogmaals ik heb geen flauw benul waar ik het over heb. :schater: :rofl:
     
  17. Om nog eens wat olie op het vuur te gooien, ik zag dat Lidl 5W40 en 5W30 olie verkoopt voor een aantrekkelijke prijs. :ontopic:
     

Deel Deze Pagina