1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Smeermiddelen en vloeistoffen, wat en wanneer

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door JeeVee, 28 jun 2013.

  1. #1 JeeVee, 28 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 aug 2013
    Smeermiddelen en vloeistoffen in combinatie met de standtijd of maximale gebruiksperiode zijn belangrijk voor optimaal gebruik en beschikbaarheid van de motor in de FoFo I. Benzine 1.4 / 1.6 / 1.8 / 2.0. Diesel 1.8 .

    Motor
    • Multigrade motorolie, viscositeit SAE 5W30, 5W40, 10W30, 10W40.
      Hierbij heeft 5W30 de voorkeur, 5W40 is tweede keus, enz. De olie moet voldoen aan Ford WSS-M2C913-C, WSS-M2C913-B en WSS-M2C913-A.
    • Verder aan API SH, ACEA A1/B1 of A3/B3.
    Let op: gebruik geen olie met hogere viscositeit, bijv. 15W40, 15W50 of 20W50. Dit leidt tot loopproblemen.

    Ververs om de 10.000 km of elke 6 maanden, wat het eerst komt. Vernieuw tevens het oliefilter en het koperen montageringetje van de aftapplug ivm met mogelijk lekken na hermontage.
    NB: Ford beveelt 15.000 km of elk jaar, wat het eerst komt aan. Aangezien we in Nederland vaak korte ritten maken is olieverversing om de 10.000km of elke 6 maanden een veilige termijn.

    NB: Op dit ogenblik wordt originele Ford motorolie gebruikt voor alle Ford-motoren die motorolie met de specificaties WSS-M2C913-C, WSS-M2C913-B en WSS-M2C913-A vereisen. Onder andere te koop bij de Ford dealer en bijv. ook hier.



    Koelsysteem
    • Antivries (blauw/groen of fluorescerend groen) moet voldoen aan Ford specificatie ESD-M97 B49-A
    • Antivries (oranje of fluorescerend oranje) moet voldoen aan Ford specificatie WSS-M97 B44-D
    Let op: altijd met hetzelfde middel (kleur) bijvullen. Dus niet mengen.


    Versnellingsbak handgeschakeld
    SAE 75W/90 transmissie-olie moet voldoen aan Ford specificatie: WSD-M2C 200-C.
    Elke 50.000 km peil controleren en eventueel bijvullen.


    Versnellingsbak automaat
    Automatische transmissieolie moet voldoen aan Ford specificatie: WSS-M2C 202-B.
    Elke 20.000 km of iedere jaar, peil controleren en eventueel bijvullen.


    Hydraulisch systeem (rem/koppeling)
    Automatische transmissieolie moet voldoen aan Ford specificatie: WSA-M6C 57A, Super DOT4, paraffinevrij.
    Iedere 3 jaar vernieuwen ongeacht het aantal gereden kilometers.


    Stuurbekrachtiging
    Automatische transmissieolie moet voldoen aan Ford specificatie: WSA-M2C 195A.
     
  2. #2 Redwagon, 28 jun 2013
    Laatst bewerkt: 16 apr 2021
    ??????????????????
     
    David85 vindt dit leuk.
  3. #3 JeeVee, 28 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2013
    Motorolie Techno 5W40 onder het vergrootglas

    Er is veel discussie over welke motorolie het beste is voor de FoFo I. Sommigen zweren bij premium olie met dito prijskaartje van bekende oliefirma's, anderen zweren bij goedkope maar onbekende merken met afwijkende viscositeit maar verder passend binnen de voorgeschreven Ford-oliespecificaties.

    Laten we eens kijken naar de volledig synthetische Techno 5W40 olie te koop voor een aantrekkelijke prijs van rond de 3 euro, o.a. bij de Action.

    Op het voorlabel staat:

    TECHNO ®
    M O T O R O L I E
    MULTIGRADE

    5W40
    A.P.I. SM/CF


    Synthetische Technologische Motorolie Voor alle personenauto’s met Benzine LPG Diesel en Turbo motoren

    Motorolie gebaseerd op de synthesetechnologie. Zeer hoge prestaties. Aanbevolen voor alle benzine- en dieselmotoren(meerkleppen- en turbomotoren al dan niet met een katalysator uitgerust). Ale type trajecten en in de stad (frequent starten). Schadelijk voor in het water levende organismen: kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke effecten veroorzaken. Afval niet in de gootsteen werpen: stof en verpakking op veilige wijze afvoeren. Voorkom lozing in het milieu.

    Op het achterlabel:

    De aanduiding H.C. en volledig synthetisch, verder beschrijving in het Duits en Frans. Verder de opmerking dat deze olie geen regeneraat bevat.

    Verder specificatieniveau:
    SAE: 5W40
    API: SM/CF
    ACEA: A3/B4(04)
    MB229.1 en 229.3
    BMW LL-98
    VW 502.00/505.00
    GM LL-B-025
    Porsche

    Distributie:
    Techno Car Products BV
    Zadelmakersstraat 22
    8601WH SNEEK
    Tel.: 0031(0)515411134


    Eerst wat opmerkingen:
    • de olie is volledig synthetisch
    • de term H.C. betekent Hydro Cracking, dit is een variant van katalytisch kraken waarbij in men in aanwezigheid van een katalysator waterstofgas toevoegt. Tijdens dit proces ontstaan niet alleen kleinere koolwaterstoffen, maar de onverzadigdheden die tijdens het kraakproces gevormd worden, worden tegelijkertijd gehydrogeneerd. Het reactiemengsel bestaat daarom hoofdzakelijk uit verzadigde producten. Bovendien wordt het mengsel ontdaan van nevenatomen zoals zwavel. Daardoor ontstaan bij verbranding geen SO2 dampen. De katalysator is dikwijls een zeoliet voor het eigenlijke kraken, terwijl nikkel-wolfraam-sulfide wordt toegevoegd voor de hydrogenering van de onverzadigde kraakproducten. Dit proces wordt vooral gebruikt om zwaardere aardoliefracties om te zetten in lichtere bestanddelen die in brandstoffen als diesel en benzine kunnen worden gebruikt. (bron Wikipedia)
    • de olie bevat geen generaat, dwz geen gebruik van eerder gebruikt materiaal als grondstof. Dit wordt/werd over deze olie nogal eens beweerd!


    Laten we de specificatie bekijken op kwaliteit:

    SAE: 5W40
    Opmerking: is tweede keus, maar bij een snelle oliewissel van 10.000km of 6 maanden, wat het eerst komt, veilig te gebruiken. De 5 van 5W40 zegt iets over de dikte (viscositeit) bij lagere temperaturen en daardoor sneller starten minder slijtage bijv. in de winter. Het tweede getal 40 zegt iets over de viscositeit bij hoge temperatuur, bijv. bij warm weer. Het zegt verder niets over de kwaliteit van de olie!

    API: SM/CF
    Opmerking: voldoet ruimschoots, eis is API SH

    ACEA: A3/B4(04)
    Opmerking: voldoet ruimschoots, eis is ACEA A1/B1 of A3/B3. Dit is de norm voor de kwaliteit van de olie. De specificatienorm dateert van 2004, in 2007, 2008, 2010 zijn er nieuwere normen gekomen met uitbreidingen en aanvullingen. doet hier verder niet ter zake.

    MB229.1 en 229.3
    Opmerking: voldoet aan de eisen die Mercedes Benz stelt ivm het voorkomen van o.a. sludge. Prima

    BMW LL-98
    Opmerking: zegt iets over de Long-Life toepassing, oliewissel om de 25.000km. Is niet belangrijk gezien de hier geadviseerde toepassing van de 10.000km oliewissel. Norm is gedateerd, nieuwe versie LL-01 is uit.

    VW 502.00/505.00
    Zegt iets over max. verdampingsverlies, belangrijk ivm het milieu.

    GM LL-B-025
    Zegt iets over Long-Life toepassing. Is niet belangrijk gezien de hier geadviseerde toepassing van de 10.000km oliewissel.

    Porsche
    Eigen standaard, ligt hoog ivm high performance motoren die Porsche maakt.

    Conclusie: de Techno 5W40 multigrade olie is veilig te gebruiken onder voorwaarde van oliewissel en oliefilterwissel om de 10.000km of om de 6 maanden, wat het eerst komt. Dit is gebaseerd op voornamelijk kort trajecten (veel stadsverkeer).
    Bij voornamelijk langere trajecten (veel snelweg niet te hoge belasting en snelheden beneden 130km) kunnen de wisselcijfers worden opgerekt tot 15.000km of 12 maanden, wat het eerst komt.
    (Shell bijv. geeft met premium Long-Life olie 5W30 een kilometrage van 20.000km of 12 maanden op, wat het eerst komt)

    NB: hou het olieverbruik in de gaten en vul op tijd bij met dezelfde olie of eventueel (in geval van nood) met een andere olie (niet ideaal ivm de eventueel andere gebruikte dopes) van gelijkwaardige kwaliteit. Normaal olieverbruik is 1:3000.

    Dit maakt het ideaal voor toepassing door de DoeHetZelver die graag aan zijn auto klust, maar niet te veel wil uitgeven en toch met kwaliteit wil rijden.
    :thumbs:
     
  4. Was het maar waar. :lol!:
     
    David85 vindt dit leuk.
  5. interessant, waar basseer jij de kwalitieit van 6 maanden op dan?
     
  6. #6 JeeVee, 28 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jun 2013
    Afkomstig o.a. uit Haynes Service and Repair manual en Chilton's Total Car Care, bekende vraagbaken uitgegeven in de USA, het vaderland van Ford. Chilton is zelfs nog drastischer en beveelt 5.000km aan of 3 maanden, wat het eerst komt.
    In Nederland worden voornamelijk korte stukjes gereden, zodat olie sneller vervuilt. Aanname is erg voorzichtig, maar zelf olie- en oliefilter verversen met de genoemde Techno olie is desondanks erg goedkoop en een goed preventief middel om motorellende te voorkomen. :mrgreen:
     
  7. #7 JeeVee, 12 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jul 2013
    Interessant artikel in de Telegraaf/Autovisie d.d. 4 april 2008:

    :cheer:Olieverversen onnodig?!:cheer:

    De man die zelf directeur was van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering. Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro’s per jaar aan verspilling ?n een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de ‘olieververs maffia’.

    De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

    En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt… ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee ?n het milieu.”

    Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

    De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische ?n motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

    ,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z’n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling.”

    Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

    Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

    “Ook daarom luid ik de noodklok”, vertelt De Groot, “voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

    Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden.”

    Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

    Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden ‘langgebruikers’ de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

    “Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler”, aldus Henk de Groot. ” Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

    Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming – er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen – werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken.”

    Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. “Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!”

    Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. “Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan.”

    Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. “Leuk hoor, dat u meedenkt”, werd hem dan fijntjes verteld, “maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verw?rken!”

    Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. “Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt.”

    Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard (www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.

    “Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen”, zegt Henk de Groot. “Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte… ‘Even doorsmeren’, noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!” (bron: telegraaf.nl)

    Meer informatie over de visie van Henk de Groot? www.niveauplus.nl


    Ook interessant uitlatingen in het VARA-programma Kassa:

    :cheer:Motorolie verversen: lokkertje of noodzaak?:nocheer:
    Is het nodig om je olie jaarlijks te verversen, of is het een lokkertje van de garage om een dure onderhoudsbeurt te kunnen uitvoeren?
    Bekijk hier de video van Vara Kassa.

    Interessante citaten:

    Als medewerker van het vakblad Auto&Motor TECHNIEK zijn we in de begin jaren 1990 een knap staaltje marktbewerking tegengekomen.
    Ging over de kwaliteit van de vol-synthetische HEMA-olie. Die kostte toen 5 gulden en 95 centen per hele liter. We hebben die olie laten onderzoeken en wat bleek....? Het was Duitse Shell Helix in de toenmalige topkwaliteit. De HEMA kocht dat in bulk aan en het werd in HEMA verpakking verkocht.
    Toen is naar een reactie gevraagd bij Shell Nederland. Sommige kopjes in het topmanagement zijn aardig van kleur versprongen....
    Alleen nu het nadeel van dergelijke huismerken. Je kunt nu nog wel denken dat er Shell in zit, maar het kan evengoed een ander merk zijn. En dat heeft met de bulkprijs te maken. De kwaliteit die wordt aangegeven is echter een hard gegeven.



    Motorolie, van welke kwaliteit dan ook, is een bulk-artikel. Dat wil zeggen, er wordt door de diverse raffinaderijen veel van geproduceerd en daarna verkocht aan marktpartijen. De specificaties zijn internationaal bekend en worden door laboratoria gecontroleerd. Het product gaat de markt op via diverse verkoopkanalen. Van het pompstation aan de snelweg (hoogste prijs) tot de voordeel drogist (laagste prijs). Het is allemaal exact hetzelfde spul. Dat blijkt na chemische analyse. Het is dus aan de consument om te bepalen wat de waarde van een bekend logo is op een flacon motorolie. Oftewel wat de gek er voor geeft..

    Conclusie: laat je verstand werken en niet je gevoel.:neu_ugly:
     
  8. JeeVee: jouw post over het niet oliewisselen volgens ene Henk de Groot (Bron: de Telegraaf....)...

    1 opmerking: hoe betrouwbaar is de Telegraaf? Staat toch wel bekend als zijnde roddelkrant.

    Anyway oliewissel is toch echt wel een behoudt voor je motor. Een ieder die dat ontkent, daag ik uit om 100.000km met dezelfde olie te rijden. En dan eens kijken hoe het blok het houdt.

    Verder vind ik de vervangingstermijn van 6mnd of 10.000km voor de 1.4/1.6 wel heel erg overdreven. Ford schrijft voor 15.000km of 1 jaar (which comes first).

    Verder voor wat betreft de kwaliteit van de olie, is het niet zo dat Ford de kwalilteit van de olie welke Ford hanteer sinds een aantal jaar (na 2007) verbetert heeft? Dit ondermeer i.v.m. de 1.6TDCI.
     
  9. #9 JeeVee, 12 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jul 2013
    Bron: de Telegraaf/Autovisie. Dit soort artikelen zijn wel betrouwbaar en ook de financiële pagina vind ik goed/betrouwbaar. Verder ben ik het met je eens.

    Interessant is de uitzending van Kassa over dit onderwerp. Ook interessant is het om de visie van Henk Groot te lezen op www.niveauplus.nl en zijn simpele oplossing om op tijd te wisselen van olie met zijn "chip" op de peilstok gesoldeerd zie www.niveauplus.nl/levelplus/producten/6/peilstok_chip/.
    Bekend is ook dat er een enorme marge zit op de olie die garages in je auto stoppen. Ik heb zelfs 20 maal over de kop gehoord. De garages kopen in bulk in (vanaf 1000 liter) en kunnen daardoor een leuke prijs bedingen.

    Waarom schrijft Ford in de USA een veel kortere vervangingstermijn voor dan in Europa, Joost mag het weten. Ik was geneigd om voor de 5W40 van de Action een kortere termijn te nemen voor alle zekerheid, de Amerikaanse getallen voor de verversingstermijn daarbij in gedachte. Nu durf ik te zeggen hou 15.000km of 1 jaar aan, wat het eerste komt...

    Welke olie in de 1.6TDCI? Kijk aan welke normen de olie moet voldoen en ga met deze informatie naar deze site. :ontopic:

    Je kunt zien hoe de gewenste eigenschappen worden afgedekt. Nu kun je een olie nemen en aan de hand van de specificaties kijken in hoeverre deze olie overeenkomt met de Ford-eisen. Daarbij kan rekening worden gehouden met het jaar waarvoor de olie is gespecificeerd. Voor of na 2007 is dan niet meer belangrijk!:thumbs:
     
  10. Ford schrijft 20.000 voor voor benzine en diesel. Transit/connect 25.000 en transit euro V 50.000
     
  11. Lol. Heb een 1.8 TDCI. Rij er nu ruim een jaar mee. Olie ziet er prima uit ook niveau is niet gedaald.
    Volgend jaar Grote Beurt met standaard olie wissel.
    Zou best zonder oliewissel willen scheelt slok op de borrel.
    Dan maar eens navragen of ook Grote beurt zonder oliewissel kan.

    Wat betreft garantie, die heb ik toch al niet meer :-)
     
  12. #12 Dark Angel, 13 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jul 2013
    Waarom geen olie wissel??? Om dit los te doen kost bij de Dealer €99,- inclusief filter, olie en man uren... Is volgens mij niet te duur...

    Ik doe die van mij strak om de 20.000km, interieur filter om de 40.000km (zelf) en het brandstof filter om de 60.000km (€70,- kan dit zelf helaas niet)
     
  13. Waarom zou je besparen op een motoroliewissel? Alles wat mechanisch is heeft smering nodig.

    Dat veel Amerikanen tegenwoordig nog steeds zo'n kort vervangingsinterval aanhouden, stamt nog uit de tijd dat een auto dat toen echt nodig had. Nu kan je langer doorgaan, maar moet je nog steeds het interval van x aantal km/12 maanden (wat als eerste komt geldt) aanhouden.
     
  14. mis de olie voor de stuur-bekrachtiging.

    maar lees ik hier nu dat de action gewoon geschikte olie heeft?
    maar 1:3000 verbruik normaal. dan gebruikt onze fofo ver binnen de grens.
    hoef nagenoeg niets bij te vullen na een 10.000 km

    onze fofo 1 is een 1.6 en heeft bijna 2ton op de teller.
    ben nu wel weer licht in de war, ik hield altijd om de 10.000 of ieder jaar aan voor olie en filter wissel. filter kost niet veel in vergelijk met de olie. en 2 tellen werk.

    dacht dat er 5W40 voorgeschreven was, die is (wederom dacht ik) duurder dan de 5W40
    dus nog ff checken...

    hoor het graag.
     

  15. Ook bij de Focus I? Weet niet beter dan om de 15.000km.
    1.6 tdci wordt aangeraden om de olie eerder dan 20.000km te vervangen.
    (Ja idd bij "zware belasting" lekker vaag idd).
     
  16. #16 Marco Morello, 15 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jul 2013
    Autovisie/Telegraaf is ook commercieel en is zeker (Autovisie) niet objectief. Ik noem dit "sensatie journalistiek".

    En goh wat een verrassing: Onze Henk Groot heeft ook een commercieel belang: het verkopen van zijn oliepeilstokken. Past allemaal wel goed in zijn straatje. En daarbij wie zegt me dat zijn peilstok goed meet en dat deze niet heel erg ruim staat afgesteld qua meetmarges?

    Een ieder moet lekker doen waar ie zich goed bij voelt, maar ik bezuinig niet op een oliewissel. Ook bij mijn Focus I uit `99 niet. En er komt echt GEEN Action pruttel in.

    Saillant detail: aan de Peugeot 307 1.6 16v benzine van een kennis van mij, kun je precies horen wanneer hij een oliewissel moet hebben. Op het moment dat het zover is, rammelt en ratelt het ding erover. Nwe olie erin en het ding klinkt weer glad. En nee het is geen oliesnuiver.
     


  17. Een ieder moet lekker doen waar ie zich goed bij voelt, maar ik bezuinig niet op een oliewissel. Ook bij mijn Focus I uit `99 niet. En er komt echt Action pruttel in. wel of niet erin?
     
  18. Heel scherp hahaha.
    Daar moet dus staan; GEEN Action. :mrgreen:
     
  19. Kon het mij al niet voorstellen dat in jouw Focus motorolie van de Action ging Marco ;) :mrgreen:
     
  20. kon het me idd niet voorstellen.
    als je wel had hezegd had ik ook gaan halen.
    maar nu net blik castrol gehaald. en natuurlijk filter.
    kan die er weer tegen komende vakantie.
     

Deel Deze Pagina