1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Slijtage banden Focus 2.0 mk2

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Laurens van der Weijden, 24 dec 2019.

  1. Hai Samen.

    Dat ik nieuwe voorbanden nodig heb is mij al bekend. Maar nu zag ik dat ze aparte slijtage vertonen. Beiden voorbanden zijn aan de binnenkant afgesleten. Bij eentje zie ik het canvas er al doorkomen. Dus vrijdag snel even naar de bandenman.

    Nu zit ik een beetje met hoe dit komt. In Juli heb ik een veerpootbrug gemonteerd die oorspronkelijk van een RS of ST komt. Deze past precies en het stuurt en rijdt geweldig.
    Nu heb ik soms ook wel een sportieve rijstijl.

    Maar wat kan het slijtage patroon verklaren? Kan ik dit met uitlijnen verhelpen? Of beter de brug eraf doen?

    Mvg.
    Laurens[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  2. auto die verkeerde bandenslijtage vertoont, altijd opnieuw uitlijnen.
    grote kans dat toespoor verkeerd staat en dit is afstelbaar.
    goeie uitlijner controleert ook eerst de ophangpunten op spelling. overmatig spelling kan veroorzaken dat uitlijning tijdens het rijden verkeerd is.
     
  3. Voor een verkeede spooring vindt ik de sllijtage wel heel lokaal op de rand van de band zitten. Ik zou beginnen met de auto eens volledig uit te lijnen dus niet alleen de sporing controleren ook de rest.
    Of je rijdt wel heel extreem door bochten hoe ziet de andere kant eruit (andere kant van de auto)
     
  4. De andere kant ziet er praktisch hetzelfde uit. Rijd wel sportief af en toe. Vaak ook gewoon. 100 op de snelweg.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  5. #5 StephenV, 24 dec 2019
    Laatst bewerkt: 24 dec 2019
    Ik heb een jaar geleden op mijn achteras veren en alle rubbers vervangen en daarna heb ik nog ruim een halfjaarr doorgereden voordat ik de auto liet uitlijnen.

    Het resultaat dat het mij opleverde was 0mm op de binnen zijde van mijn band en nog bijna 5 mm op de buitenkant.

    Dus een uitlijning zou z'n effect aanzienlijk minder moeten maken, aangezien na het uitlijnen de slijtage over het complete vlak nu het zelfde is.

    Dat was het resultaat op mijn zomerbanden van nog geen jaar oud toen ik het verving.
    Als ik deze banden zo bekijk dan heeft naar mijn idee daar het afgelopen jaar niet meer als 3 mm opgezeten. Dus dan is hij een stuk sneller door het rubber heen op de splitsing van wang en loopvlak dan ik op een vrijwel nieuwe band. Dat weinige profiel zou dus ook de verklaring kunnen wezen waarom het nu zo lokaal lijkt.

    Ik durf niet te zeggen hoeveel invloed een veerpootbrug toevoegen invloed heeft op de uitlijning dacht dat er vrijweinig bewegingsruimte is op de tapeindes van de veerpootlagers en het monteerpunten, aan de andere kant een halve mm boven kan een paar mm beneden wezen natuurlijk

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  6. Veerpootbrug zal het probleem niet zijn.
    Pas als de veerpootbrug de bovenkant naar binnen trekt en zo camber verandert. Veerpoot bovenkant komt dan meer naar binnen.
    Caster lijkt me sterk dan komt de wiel snijpunt op de weg verder naar voren of achter ten opzichte van je fussekogel.
     
  7. Ik kan me niet indenken dat een dergelijke veerpoot brug iets kan doen aan de wielgeometrie of hij moet niet gepast hebben.
    De bovenkant van de veerpoot zit vast aan de carrosserie en die lokatie zou niet moeten veranderen door de gemonteerde brug zoveel ruimte hebben de montagepunten aan de bovenkant niet.

    Maar eerst eens een 4 punt uitlijning laten doen en nieuwe banden zelfs een verkeerde sporing kan haast niet alleen de rand zover weg slijten dan moet het hele loopvlak scheef afgesleten zijn tot 0.
    De wang en schouder van de band zijn over het algemeen minder slijtvast dan het loopvlak dus als het daar begint gaat het snel
     

Deel Deze Pagina