1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schoonmaken temperatuursensor climate control

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door rfknol, 11 feb 2020.

  1. Een tijdje geleden had ik last van dat de climate control de juiste temperatuur niet bereikte. Een klacht die ik bij een paar andere auto's ook tegen was gekomen en hier op het forum stond dat het waarschijnlijk de temperatuursensor is die daar de oorzaak van is.

    Het schoonmaken van de sensor is niet heel moeilijk, ik ben er een krappe 20 minuten mee bezig geweest.
    Je komt maar 1 schroefje (torx 25) tegen, de rest is geklikt.

    Begin met het bakje voor de OBD stekker weg te halen.
    [​IMG]

    Daarna kan je de kap aan de zijkant lostrekken, deze zit helemaal geklikt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens kun je het enige schroefje losmaken, zie de gele cirkel.
    [​IMG]

    Voor de rest zit dat paneel helemaal geklikt. Ik heb de punten even omcirkeld met blauw en in het geel zie je de sensor zitten.
    [​IMG]

    De sensor zit ook geklikt, ik heb gemerkt dat de bekabeling niet zo heel lang is en een beetje lastig los te krijgen is. Maar met een beetje knooien is dat ook wel geregeld. Eventueel kun je een kleine platte schroevendraaier gebruiken als hulpmiddel.
    [​IMG]

    Wees niet te hardhandig met het schoonmaken, dergelijke sensoren vinden het over het algemeen niet zo fijn als je er (veel) druk op zet. Blazen hielp bij mij al voldoende om het meeste eraf te krijgen.

    Inbouwen is uiteraard in omgekeerde volgorde :)
     
    WPI, Anithing, Bassie666 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Voor degene met magische vingers.
    Je kan de hoek stukje losklikken en dan al bij de sensor. Dan hoef je hem niet helemaal los te halen.

    Zelf al paar keer zo los geklikt om even keer schoon te blazen. Zonder de stekker los te nemeb Moet hem alleen nog steeda keer verwijderen om hem goed schoon te maken.
     
  3. Mooie how to, mocht het ooit een keer nodig zijn.
     
  4. #4 Yakko, 18 jun 2020
    Laatst bewerkt: 18 jun 2020
    Ik loop ook tegen dit temperatuur probleem aan. Super deze howto, ga ik gelijk proberen! Wat ik nu niet goed begrijp / over uit ben is hoe ik de sensor het beste kan schoonmaken, maak ik deze schoon met alcohol en afvegen met een doekje? Of borstelen met een schone kwast of met een spuitbusje gecomprimeerde lucht of met de stofzuiger zuigen c.q. blazen?
    Ik ga de sensor zo loshalen, zal mijn bevindingen / afbeeldingen hiervan sowieso posten.
     
  5. met lucht door blazen tegenovergestelde richting blazen.
    Stof bouwt op en fantilator is daar niet krachtig genoeg voor. Die blokkert dan.
     
  6. Net de mijne ook gedaan. Zat veel stof in. Ik kon zo de kap aan de bovenkant lostrekken. Sensor pakken, schoonblazen en terugklikken. Werkje van niks.
     
  7. Bedankt Robert en Werner voor de uitleg, ik zal er ook nog een kleine bijdragen aan toevoegen:

    Gisteren onderweg de airco aangezet, in eerste instantie deed ie het heerlijk, daarna werd het weer
    warmer in de auto, oké...buiten liep het op van 23gr naar 32 gr, maar dan verwacht je wel koudere
    lucht uit de roosters, maar het was niet veel kouder.
    Dit topic gevonden en doorgelezen, moest voor mij geen probleem zijn, zoals Werner al aangaf, je vingers
    onder het stuurkolom er tussen gedaan en de rechter hoek los geklikt, zijn maar 2 klemmetjes, en je kan er
    zo bij, zit met een rubber in de kap gedrukt, goed kijken, past maar op 1 manier, daarna de stekker los gemaakt,
    laat je niet verleiden door het lipje naar beneden te drukken zoals de meeste stekkers, deze moet omhoog.
    Zodra je hem in je handen hebt, schrik niet van de hoeveelheid stof....daarom haal je hem ook los, dan zie je gelijk
    3 lipjes aan beide zijde van de sensor, deze kan je, als je het aandurft, met beleid los maken, daarna verwijder je
    het gehele printje, zit aan de oranje/rode rubber vast, en kan je met een klein kwastje de boel reinigen.
    Het zwarte rondje met de luchtsleuven erin heb ik gewoon met de mond doorgeblazen nadat ik het stof eraf had gehaald,
    dan de boel in omgekeerde volgorde terug bouwen, let erop bij het monteren in de kap, dat er een uitsparing is waar het
    nokje van de sensor in terug moet......klaar!!
    En uiteraard wat extra foto's voor diegene die liever kijken dan lezen :mrgreen:

    IMG_8214a.jpg IMG_8215a.jpg IMG_8216a.jpg IMG_8217a.jpg IMG_8218a.jpg
     
    Tom91, M.Blaak, gerardTDCI en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. @DexterXL Wat bedoel je precies met het nokje van de sensor? Heb net de sensor ook schoongemaakt (man man man wat een stof!!!) idd een werkje van niets en past maar op 1 manier maar nu in lees van dat nokje.... Bedoel je die pinnetjes die weer in die gaatjes moeten? Of echt bij het vastzetten van de complete sensor in dat rubberen geval..
     
  9. Idd bij het terugplaatsen in de kap van het dashboard, dat past maar op 1 manier
    DFCB31BB-DB5C-4488-9EC2-4625BE50497D.jpeg
     
    Gjhu vindt dit leuk.
  10. Pffff weer gerust gesteld. Dan zit het goed. Dank je! @DexterXL
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  11. Kijk, hier hebben we wat aan! Scheelt toch weer een nieuwe sensor aanschaffen :)
     
  12. Handig, ook maar eens doen bij mij, zal wel op dezelfde manier zitten in een c-max denk ik, weet iemand dat toevallig?
     
  13. @R.Obbink had jij je sensor niet een keer vervangen of schoongemaakt in je C-Max?
     
  14. Ten alle eerste @rfknol mooie how to :) hier zulle veel mensen wat aan hebben en misschien ik ook.

    Maar ik hoor hier veel mensen praten over geen midden stand dus of warm of koude lucht.

    Ik heb nu het probleem alleen koude lucht maakt niet uit hoe ik het instel.
    Zou dit hetzelfde probleem kunnen zijn ?
    Zo ja, dan trek ik vanmiddag de sensor even los als ik toch al bezig ben met de fiat grande punto van me vrouwtje.

    Mocht dit mogelijk iets anders zijn dan hoor ik het graag want dan ga ik toch maar alweer de garage bellen waar ik hem gekocht heb voor garantie.

    Deze ford focus 1.0 ecoboost is echt om misselijk van te worden
     
  15. Daar zou ik wel beginnen ja. Indien dat niet werkt dan is er misschien iets met je kachel. je koelvloeistof is wel op peil?
     
  16. Ja alle vloeistoffen zijn altijd netjes op peil uiteraard
    Heb ook altijd fles olie en koelvloeistof bij dus dat is het probleem niet.

    Overigens als me koelvloeistof laag/leeg zou zijn zou de motor warmer moeten zijn dan normaal en dat is juist niet zo de motor is juist kouder dan normaal.

    Want normaal staat de temp sensor op dashboard eenmaal op de 90° vast op 90 tot motor uit is en afkoelt.

    En nu schommelt me temperatuur juist tussen de 80 en 90° ongeveer
     
  17. Een van de thermostaten niet meer oke.
     
  18. Dan is t waarschijnlijk een thermostaat idd
     
  19. Ben geen echte techneut, maar heb een soortgelijke issue inderdaad met de thermostaat van mijn Honda Pan European gehad.
    Die wilde ook maar niet normaal warm worden volgens de meter, hooguit 1 blokje, terwijl je de vingers bijna zou branden aan 't blok.
    Bleek inderdaad de thermostaat te zijn.
     
  20. Thermostaat of temperatuur sensor ?
    Want ik hoor de ene zeggen blok is heet maar meter geeft 1 blokje aan.
    Dat zou temperatuursensor zijn.
    Thermostaat is heel wat anders namelijk die zorgt dat je motor minder gekoeld wordt als die koud is en bij warme motor juist meer gekoeld wordt.
    Just for info :)
    Maar ik ga eerst wel even die climate control sensor controleren en dan zie ik wel verder
     

Deel Deze Pagina