1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Scheeftrekken Focus ST line 2018 mk3

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hans1969, 26 feb 2020.

  1. Heren en dames,

    Ben in het bezit van een Focus st line uit 2018, mk3 wagon.
    Nu is de wagen uitgevoerd met de optionele 18 inch velgen en 235/40/18 banden.
    Bij proefrit al geconstateerd dat de wagen scheef trok, en volgens de garage toen verholpen.
    Nu ben ik inmiddels al diverse keren terug geweest, maar het probleem blijft. Tussendoor winterwielen gemonteerd met 205/55/16, en daarbij vrijwel geen last.
    Hij doet het nu zelfs spontaan zowel naar links als rechts. Soms lijkt het ook of dat de bekrachtiging zelfs meehelpt, want dan voel je weerstand als je wilt corrigeren.
    Wie is er bekend met dit probleem, en belangrijker nog: wie heeft er een reactie of een oplossing?
    Het wordt soms zelfs gevaarlijk, want dan gaat de auto nijdig opzij.
    Is ook niet altijd, maar wel steeds frequenter en heftiger.
    Vast bedankt
    Mvg Hans
     
  2. Dat ligt aan je 18” wielen, niet aan je auto.
    Naar mate je banden afslijten, zal dit erger worden. Je kan ik opteren om ipv met 235 breed, met 225 breed te gaan rijden. Dat scheelt al een boel.
     
  3. Is het geen gevolg van de combinatie; en brede banden en spoorvorming op de weg?
     
  4. Ik vermoed dat dit stuurgedrag wordt veroorzaakt door een combinatie van velg/band, uitlijning en de elektronische hulpmiddelen van het stuurhuis zoals de Pull Drift Compensation functie.

    Pull Drift Compensation zorgt ervoor dat externe krachten die vanuit de wielophanging op de besturing worden uitgeoefend door het stuurhuis worden geneutraliseerd door op dat moment een gelijke kracht in tegengestelde richting uit te oefenen. Het resultaat hiervan is dat externe krachten (vrijwel) niet voelbaar zijn in het stuur.


    Ik merk bij mijn auto dat wanneer ik mijn 17 Inch wintervelgen verwissel voor mijn 18 Inch zomervelgen en de Pull Drift Compensation functie niet reset de besturing vreselijk vaag is rondom de middenstand en zeer gevoelig is voor scheeftrekken. De kleinste oneffenheden of zelfs de bolling van de weg zorgen er al voor dat het stuur (gevaarlijk) sterk 1 kant op trekt. Soms zelfs zo erg dat je het stuur goed vast moet houden om te voorkomen dat deze uit je handen wordt getrokken.

    Na het resetten van de Pull Drift Compensation functie van het stuurhuis is dit compleet verdwenen.

    Vreemd genoeg treed dit alleen op bij het wisselen van mijn 17 Inch --> 18 Inch velgen. Bij het wisselen van mijn 18 Inch --> 17 Inch velgen is er geen enkel verschil merkbaar.


    Persoonlijk zou ik beginnen met het (laten) resetten van de Pull Drift Compensation functie. Na het resetten zal het systeem zich langzaam aanpassen aan de omstandigheden. Wanneer het resetten van het Pull Drift Compensation systeem het trekken in het stuur verminderd of oplost maar na verloop van tijd weer terugkomt is er de mogelijkheid om deze functie softwarematig volledig uit te schakelen.
     
  5. Ik ga aankomende maanden ook weer over naar zomer 18 inch van de winter 17 inch voor het eerst.
    Ik vraag me af ik dit ook ga hebben.
    Kan alleen de dealer dit resetten of kan ik dit ook via FOCCCUS oid doen?
     
  6. Mijn Focus uit 2017 heeft ook 18 inch met 235-40 banden.
    Probleem komt ook bij mij voor, omdat ik vaak een vaste route rijdt weet ik precies wanneer hij wat aan het stuur gaat trekken.
    Spoorvorming !
    Ligt dus inderdaad aan de combinatie van velg en band.
     
  7. Best veel ervaring mee met m'n vorige auto, een Seat Leon Cupra met 310 pk. Daar zaten 225 brede banden onder (origineel). Omdat de voorbanden door het koppel etc. best snel sleten, heel wat merken geprobeerd.
    Met o.a. Michelin ("Pilot Sport") en Pirelli (ik meen P-Zero's) was het trekken in het stuur bij redelijk veel gas geven in combi met wat spoorvorming ronduit gevaarlijk, dezelfde auto op hetzelfde stukkie weg met Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 was het trekken nauwelijks waarneembaar.
    M'n huidige Focus heeft af fabriek Continental Sport Contact (235), trekt ook redelijk sterk in het stuur bij vol gas optrekken en spoorvorming. Over ong. 4 weken komen er Goodyear's onder, het resultaat laat ik wel even weten.
     
  8. Toen ik mijn Focus kocht waren er 4 Michelins Pilot Sport 3 gemonteerd in de maat 235/40 R18. Ook ik had erg last van spoorvorming/zoekerig gedrag. Op bepaalde wegen (met veel spoorvorming) werd de auto continue naar een bepaalde kant getrokken.

    Mijn vorige auto's hadden bijna altijd 225 breed ipv 235 en daar heb ik dit soort dingen nooit ervaren. Omdat de banden toch vervangen moesten worden heb ik er 4 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 banden op laten leggen in de maat 225/40 R18. Iets minder breed dus.

    Ook heb ik de uitlijning nog even laten controleren. Deze is licht gecorrigeerd. De auto rijd nu perfect. Omdat ik precies weet op welke wegen het probleem zich voordoet kon ik dit goed testen met de nieuwe banden. Het hele 'probleem' is als sneeuw voor de zon verdwenen!

    Omdat ik zowel de uitlijning heb laten corrigeren en smallere banden heb laten monteren weet ik niet precies wat er nu voor heeft gezorgd dat de auto zoveel fijner rijdt. Mocht iemand dit probleem ook hebben dan is het wellicht het overwegen waard om 225 breed te nemen ipv 235.
     
  9. @pinoallah
    als je ook een uitdraai hebt van je uitlijning is het direct te zien of het veel afgesteld moest worden.
    als dit nauwlijks iets was kan het banden zijn.
    echter moderne auto moet ook stuurhoeksensor opnieuw gekalibreerd worden na uitlijnen.
    zodat rechtuistant goed staat.
    auto past zijn eigen aan als het merkt dat je constant naar links of rechts stuurt.
    auto stuurt dan zelf tegen zodat je nauwlijks kracht hoeft uit te oefenen aan het stuur.

    sommige hebben alleen deze sensor gereset/opnieuw gekalibreerd. sinds dat moment was trekken aan het stuur ook weg
     
  10. @trucker0werner
    Ik ben er de hele tijd bij geweest en heb ook de waardes op het scherm gezien. Was echt minimaal. Dus ik vermoed dat de banden het meeste verschil maken.

    Bedoel je met die stuurhoeksensor de pull-drift compensatie? Die heb ik enige tijd geleden gereset om zo te kijken of het probleem zou verdwijnen. Dat was helaas niet het geval. Denk je dat het verstandig is om dit nu na het uitlijnen nog een keer te resetten?
    De auto rijdt nu namelijk prima. Niet dat ik weer problemen krijg door een reset :-)
     
  11. ligt er aan hoeveel minuten het verkeerd staat.
    0.03 graden gaan de stapjes vaak. en ja 0.06graden is al dat de auto begint te trekken.
    vooral de onderste stuurhoek, oftewel wat apparaat verwacht of de auto recht rijdt of naar links/rechts trekt.

    ah pull drift heb je al geprobeerd.
    heb zelf geen idee of de stuurhoeksensor verplicht gereset moet worden als stuur recht staat, hoe de software hierop reageert.
    de procedure ken ik niet van ford. wel heb ik laatst gelezen dat tegenwoordig het gereset moet worden als de auto uitgelijnd wordt. stond bij een uitlijner waar ik toch keer langs wil komen ivm veerpoten voor vervangen zijn
     
  12. @trucker0werner
    Ik kijk het wel even aan, de auto rijdt nu gewoon prima. Maar ik houd het in ieder geval even in gedachten. Bedankt voor de tip!
     
  13. Hoi.
    Na m'n goede ervaringen met de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 op de Leon Cupra zitten ze nu ook op de voorwielen van de ST-Line.
    Wat een verschil; met de Conti's (Sportcontact) was het op een slecht wegdek net een snuffelende speurhond; nu helemaal neutraal in het stuur.
    Het zit echt in de banden, verder helemaal niets aan de auto veranderd.

    Wat ik wel goed vind van de Conti's op de achterwielen, ze "Cuppen" nauwelijks. Met de vingers voel ik wel wat, tijdens het rijden hoor of merk ik nog niets. Ze zitten er toch al ruim 52.000 km. onder.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  14. Dat is wel erg fijn idd!
     

Deel Deze Pagina