1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schakelprobleem?

Discussie in 'Performance' gestart door Demostar, 9 aug 2022.

  1. Ik zit in Frankrijk op de camping vandaag aangekomen. Vorige week een vermoeden van een koppeling probleem en de vakgarage katen kijken; geen rare bevindingen. Schakelt goed, geen slippende koppeling. Dit alles nadat mijn vriendin vertelde dat er iets was met de achteruit en de 1e versnelling. Nadat ik dat checkte en niet vond, de garahe niets gevonden. Nu dus met de vouwwagen godzijdank veilig op bestemming gekomen (onderweg echt niks gemerkt). Ik zet de vouwwagen recht en hoppa. Koppelpedaal blijft hangen, auto geeft automatisch gas terwijl de koppeling ingedrukt blijft. Ik krijg hem na de 1e poging dat de koppeling hangt nog en de 1e versnelling krijgen maar na de auto goed gezet te hebben via de achteruit krijg ik hem nergens meer in. De auto blijft dus zelf opkomen op de koppeling zonder dat ik hem op laat komen. De auto stopt dan ook pas als ik de auto rem met de handrem en met het contact uitzet.

    Iemand een idee wat er speelt? Ik heb geen slippende koppeling, ben ermee naar Sarlat gereden zonder problemen met toeren en dergelijk maar zit nu te wachten op een monteur in de hoop dat ie em kan maken..
    Dit betreft onze focus mk2 stationwagon first edition met 196020 km op de teller.
     
  2. Klinkt als dat er rem vloeistof weg loopt waardoor het druklager niet vrij blijft.
    Goede check doen of het rem vloeistof potje vol is en kijken bij de wielen en onder de motor bij de bak of je vloeistof sporen ziet.
     
  3. Embrayage was de conclusie van de monteur die de auto heeft laten afslepen. Wordt vervolgd..
     
  4. Inderdaad even je remvloeistof nakijken en indien nodig bijvullen, dat zal het probleem in ieder geval tijdelijk oplossen. Kans is aanwezig dat je druklager het binnenkort gaat begeven, is een prijzig ding weet ik helaas uit ervaring. Hopelijk is het gewoon een kleine lekkage van de vloeistof en niet je druklager.
    En terwijl ik dit post komt jouw post door. Embrayage is de koppeling maar kan dus ook druklager zijn. Ben erg benieuwd.
     
  5. Embrayage = koppeling. Zou niet raar zijn qua km stand maar we hebben de auto er extra op na laten kijken vanwege onze lange reis naar Frankrijk. Zuur dat ie bij aankomst het begeeft maar wel fijn dat de Focus ons op locatie afzet voordat ie em de geest geeft
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  6. Probleem is dat de koppeling zelf nog goed iskan zijn maar druklager kun je niet echt controleren volgens mij.
     
  7. Koppeling is eigenlijk ook alleen maar goed te controleren als de bak eraf is.

    Gisteren slipte die niet maar kan het morgen zomaar wel gaan doen en dan is het snel over.
    Vervelend dat zulke dingen tijdens de vakantie gebeuren
     
  8. ...en helemaal vervelend in Frankrijk...drama om daar iets snel gedaan te krijgen.
    Diagnose ben je vaak al 1 dag verder, onderdelen laten een kleine week op zich
    wachten, om dan nog eens een kleine week te wachten totdat het hersteld word
    (je kunt een keer geluk hebben)
     
  9. raar eigenlijk, is echt niet van deze tijd.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Op zich was het streven vrijdag of maandag zodat wij weer onze auto terug hebben. Misschien dat daar afspraken over zijn binnen de Europese Vakgarage mobility service etc, we hopen nog altijd erop dat we uiterlijk maandag de Focus terughebben. Fingers crossed wat voor een prijskaartje er aan zit..
     
  11. Gerard, het is Frankrijk:
    Bonjour (glaasje wijn)
    Ah, Embrayage (glaasje wijn)
    cest la vie (glaasje wijn)
    Ford ce nest pas de Francaise (glaasje wijn)
    en zo gaat het gesprek en vier flessen wijn verder voordat er uberhaupt iets besteld is :mrgreen:
     
    gerardTDCI, DexterXL en Bramzel vinden dit leuk.
  12. Fransen en ford is ook geen heel goede combinatie
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Ja en nee,
    Wij zijn op dat gebied behoorlijk verwend in Nederland, elke zichzelf respecterende dealer(groep) heeft een eigen
    centraal magazijn, en anders zijn er nog tig automaterialenzaken welke ook veel op voorraad hebben liggen,
    dus 1 belletje en 9 van de 10 keer ligt het binnen een dagdeel op de werkbank klaar.
    Dat doen ze dus oa in Frankrijk niet, daar bellen of misschien wel faxen ze naar de importeur, die mag het onderdeel
    gaan regelen, en dat gaat meer van...bonjour...vandaag doen we geen moer.
    Dat gaat dan op transport, maar ook dat gaat sloom.

    Hier in NL worden we al pissig als een besteld pakketje 1 dag te laat komt maar nog wel binnen 72 uur in huis ligt,
    nou in Frankrijk dus niet, en ga Spanje ook niet proberen, want daar kunnen ze over 68km bijna 1 week transport
    doen:schater:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Na anderhalve week was de Focus gemaakt voor veel te veel geld. De koppelingsset met vork en druklager was volge s de factuur 670 euro.. en dan nog de 7 manuren niet meegerekend a 60 euro. Schakelde gelukkig wel echt weer heel goed. 1 dag later natuurlijk er op uit geweest: halverwege de eerste rit (na de 40 km van garage naar camping) op een 30km weggetje.. doenk-doenk-doenk bij het naar links sturen.. direct auto stopgezet en dan heel interessant onder de kap gaan kijken en natuurlijks niets opmerkelijks zien. Vervolgens weer gaan rijden en natuurlijk weer gedoenk. Ik de garage in NL gebeld om mee te laten denken. Advies is zo snel mogelijk terug naar die garagage want klaarblijkelijk iets niet goed gemonteerd. Maar check voor de zekerheid even of de banden wel vast zitten.. die kon ik dus met de hand ronddraaien.... de Franse slag dus..
    Lang leve een passerende anwb bus die me hielp nadat ik de krik al onder de auto had staan om de boel vast te maken weer. We hebben onze weg kunnen voortzetten gelukkig die dag en we zijn veilig weer naar Nederland gereden. Nu zijn we wel even klaar met deze Focus. Kijken nu naar een Focus mk3 SW. Nog tips om op te letten?
     
    Edgar Focus, Martin123t en bws723 vinden dit leuk.
  15. Ik snap dat je er klaar mee bent maar momenteel zijn occassions enorm duur en je hebt voorlopig geen problemen meer met de koppeling. Het niet vastzetten van de wielen is gewoon of enorm slecht of een oplichterstruc maar dan een levensgevaarlijke. Als je er iets van bewijs van hebt (zoals verslag van ANWB) en je hebt een rechtsbijstand verzekering zou ik het daar in ieder geval eens voorleggen of en wat je hier mee kunt doen. Druklager en koppelingsset is helaas echt behoorlijk duur, kostte mij hier in Nederland ook 900 euries ongeveer, incl manuren. Dus 1090,00 eur is niet echt goedkoop maar riekt ook niet naar regelrechte oplichting. Maakt het hele verhaal overigens niet minder vervelend voor je. Ik wens je veel wijsheid toe en mocht je doorzetten voor een andere er staan er genoeg. Kijk eens op gaspedaal.nl. Belangrijkste is tip di eik je mee kan geven, let op het onderhoud.
     
  16. Ja dank voor je tip! Dat is zeker iets waar ik naar ga kijken, de onderhoudsgeschiedenis. Daarbij zal t toch een 2013-14 model worden met zo min mogelijk kilometers. Liever geen import vanwege de tellerfraudeurs en de lak moet goed zijn. Bij mijn huidoge mk2 first edition zijn de schermen voor wel wat aangetast door roest helaas. Dat schijnt wel een Ford dingetje te zijn. Motorisch is ie echt wel goed en goed onderhouden, 198000 km nu op de teller. APK komt er weer aan in december en we willen niet wéér een dikke rekening tegemoet gaan.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. KM stand bij import ligt er sterk aan wie hem geimporteerd heeft maar ik snap je punt. Vwb roest, veel merken hebben daar last van en inderdaad vooral bij de spatborden, die krijgen namelijk best wat voor hun kiezen. Als je kiest voor wat meer zekerheid, voor zover die bestaat bij gebruikte auto's, kijk dan op viabovag.nl, alleen maar BOVAG occassions met garantie etc. Heb je in ieder een beetje zorg minder.
     

Deel Deze Pagina