1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schakelaar raambediening doet vreemd/draaiknop kachel kapot?

Discussie in 'Electronica' gestart door evdv28, 17 apr 2015.

  1. #1 evdv28, 17 apr 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2015
    Heb een Focus 1.6 Futura Business Wagon uit 2007 en daar heb ik sinds kort 2 problemen mee en vraag mij af wat er aan de hand kan zijn.

    1e: er zit elektrische raambediening op de auto, alleen aan de voorkant. Nu kan ik vanaf de bestuurderskant het raam aan de passagierskant wel naar beneden doen met de bedieningsknop maar omhoog wil t raam niet meer met diezelfde knop...
    Klikjes hoor ik nog wel in de bedieningsknop maar t raam gaat niet meer omhoog (gelukkig krijg ik t raam nog wel dicht met de bedieningsknop die aan de passagierszijde zit..:cool:) Wat kan dit zijn?

    2e: heb handmatige bediening van de temperatuur/airco. Momenteel doet de kachel het niet meer. De draaiknop van de temperatuur regeling ging eerst wat stroef om deze te verdraaien van koud naar warm maar sinds vanochtend gaat deze knop zonder weerstand van koud naar warm en doet de kachel t niet meer. De draaiknop stond voordat er nog wel weerstand was op de koudste stand dus krijg ik momenteel alleen maar koude lucht.
    Wat kan hier aan de hand zijn?

    Alle hulp is welkom!
     
  2. Bij 2 elektrische ramen worden de ramen nog conventioneel aangestuurd. De schakelaars zetten hierbij rechtstreeks spanning op de raammotoren.

    Wanneer het raam aan de passagierskant niet meer te sluiten is aan de bestuurderskant en nog wel gewoon aan de passagierskant zal dit naar alle waarschijnlijkheid in de schakelaar zitten. In dit geval is dit dus het complete paneel aan de bestuurderskant. Daarnaast zou het nog kunnen worden veroorzaakt door een draadbreuk. de meest voor de hand liggende locatie voor een draadbreuk is in dit geval de doorvoer tussen het bestuurdersportier en de carrosserie.



    Het probleem met je kachelbediening wordt naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door een los geschoten of gebroken kabel. De draaiknop op het bedieningspaneel is d.m.v. een dunne staalkabel verbonden met de klep in het kachelhuis. Het komt nog weleens voor dat de kabel krom buigt en vervolgens los schiet.

    In de meeste gevallen is het voldoende om het kachelpaneel te verwijderen en vervolgens de kabel weer recht te buigen en vast te klikken.
     
  3. om bij het kachel paneel te komen moet wel je radio eruit volgens mij dan het paneel en dan kom je bij de schroeven van het kachel paneel
     
    Alex7415 vindt dit leuk.
  4. Hallo,
    Ik ben zojuist lid geworden van dit forum. Voornamelijk omdat ik een vraag heb die bij dit onderwerp past. Het raam aan de bijrijderskant van mijn Ford focus, doet het niet. Gaat niet naar boven of naar onder. De schakelaars voor dit raam aan beide zijden doen het niet. Het raam aan de bestuurderskant functioneert normaal. Er komt naar beide schakelaars 12 volt. Hoe en wat ik verder moet meten weet ik eigenlijk niet. Ik zal ook naar de bedrading moeten kijken, maar weet niet waar ik dan naar moet kijken.
    Ik denk dat hieruit blijkt dat ik niet heel veel weet van techniek, maar wil wel graag wat leren....kan iemand mij wat vertellen over hoe ik kan zien dat een draad niet goed meer is en vervangen moet worden? Zou het plaatsen van een kroonsteentje in een draad om de breuk op te heffen, kunnen volstaan?
    Ik ben benieuwd...
    Annemarie
     
  5. Kroonsteentje moet je zeker niet gebruiken! Dit gaat op den duur weer problemen veroorzaken. Een draadbreuk komt niet zomaar meer voor, daarvoor zijn de kabelbomen te goed bevestigd. Kijk even tot waar je nog wel spanning meet en kijk even goed naar de stekkerverbinding tussen de deur en de rest van de auto. Mocht het je raammotor zijn, dan heb ik er denk ik nog wel één liggen.
     
  6. Dank je wel voor je reactie Guust! Ik ga er mee aan de slag.
     

Deel Deze Pagina