1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schakel indicator in de war??

Discussie in 'Electronica' gestart door BasSport, 15 sep 2018.

  1. Merkte van de week opeens op dat het advies wat de schakel indicator aangeeft niet juist is. Zo geeft ie aan dat als ik in zijn 3e versnelling rij en net iets boven de 50 rijdt, ik al naar zijn 5 "moet" doorschakelen in plaats van de 4e versnelling. En als ik in de 4e versnelling rij geeft ie aan dat ik bij rond de 80 al naar zijn 6 moet doorschakelen.

    Zou er iets geüpdate moeten worden of kunnen worden. Weet niet precies hoelang dit al is omdat ik er normaal gesproken niet op let. Auto is zo'n 2 weken terug geweest voor de terugroepactie voor de koppeling...weet niet of dit verband kan hebben met elkaar.
     
  2. Niets vreemds, de schakeladviezen zijn gebaseerd op een laag verbruik dus snel naar de hoogste versnelling met lage toeren.
     
  3. Maar een versnelling laten overslaan komt mij niet bekend voor bij de schakeladviezen.
     
  4. Sowieso geen ik dit ding uitgezet.. die adviezen slaan nergens op. Je komt dan uit op lagere toeren dan 1500 uit, wat voor een turbo auto helemaal niet fijn rijden is.. Oftewel ik hou em zeker boven de 1500rpm, liever nog iets meer zelfs, 1600-1700 :)
     
  5. Is ook niet iets wat geleerd wordt bij autorijlessen, vrachtwagenchauffeurs/buschauffeurs krijgen dit wel geleerd.
     
  6. Mij ook niet, lijkt mij ook niet dat dat hoort. En was eerst ook niet zo...
     
  7. Hebben ze (ook) de software geupdate?
     
  8. Was mij ook al opgevallen dat ie wilt dat je veel sneller schakelt.
    En van zijn 3 soms zo naar de 5 wilt.
    Bij mij ind ook na de terugroepactie begonnen.
     
  9. Bij de nieuwere software versies is het inderdaad zo dat de schakelindicator nog sneller aangeeft om naar een zo hoog mogelijke versnelling te gaan. Tevens geeft de schakelindicator niet de eerstvolgende versnelling meer aan maar meteen de (volgens het systeem) optimale versnelling.

    Dit is overigens al jaren zo en niet iets van de laatste tijd. Dat het nu door veel mensen wordt opgemerkt komt omdat de auto voorheen dan voorzien was van (behoorlijk) oude software. Bij een onderhoudsbeurt wordt de software niet geupdate. Je moet er dus specifiek naar vragen (en voor betalen) wanneer je de software wil laten updaten.
     
  10. Zijn er nog meer zaken die merkbaar veranderen met deze software update?
     
  11. #11 Sjaak92, 16 sep 2018
    Laatst bewerkt: 16 sep 2018
    Ik heb zelf gemerkt dat het bij de 1.0 (125pk) het prettigst schakelt vanaf 2000rpm. Wanneer ik iets vlotter wil zijn schakel ik soms pas bij 2500 maar dat is dan pas vanaf de 3de versnelling. Denk hierbij aan een snelweg oid.

    Ik moest bij mijn rijlessen als ik de snelweg op moest in zn 4 aankomen bij de blokmarkering en als ik ingevoegd was en mijn snelheid dit toeliet doorschakelen naar de 6... Denk dat dit veelal aan de rijinstructeur licht hoe dit wordt geleerd.
     
  12. Bij 1.0 ECOboost is juist een motor welke graag hoge toerentallen draait. Zelf schakel ik normaal gesproken zo tussen de 3000 tot 3500 RPM maar het komt ook regelmatig voor dat de motor tijdens stevig accelereren 6000 RPM draait (even invoegen met 130 KM/H in de 3e versnelling).

    "Het Nieuwe Rijden" waarbij al bij lage toerentallen wordt doorgeschakeld naar een hogere versnelling is niet bepaald goed voor de techniek. Zo vinden motor en versnellingsbak dit op de lange termijn niet bepaald fijn. De belasting van de interne delen is bij een laag toerental enorm hoog wat resulteert in een hoge slijtage van onderdelen. Bij deze manier van rijden is schade aan motor of versnellingsbak als gevolg van extreme slijtage zeker geen uitzondering.

    Vergelijk het maar met fietsen. Wanneer je al bij een lage snelheid/trapfrequentie overschakelt naar een hoge versnelling vinden je knieën dit op de langere termijn ook niet fijn.


    Voor het verbruik hoef je het ook niet te doen. Mijn ervaring is dat de 1.0 ECOboost nagenoeg hetzelfde verbruik heeft als bij een laag toerental in een (te) hoge versnelling. Bij constant 80 KM/H rijden is mijn 1.0 ECOboost zelfs zuiniger in de 4e versnelling als in de 5e versnelling.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  13. Mijn vader heeft 't ook met zijn auto. Zal dan inderdaad een software update zijn gedaan.

    Bedankt voor de gegeven reacties.
     
  14. Zo sta ik er ook in. Bij 1500 rpm wil de auto een versnelling hoger wanneer de motor al niet lekker loopt. Ik negeer de indicator probeer 'm op minimaal 2000 rpm te houden.
    Zeker na de vakantie waarbij alles lekker schoon gebrand is. Ik wil niet terug naar hoe de auto was (ook al is dat ontstaan bij de vorige eigenaar met een ongetwijfeld andere rijstijl).

    Schakelen doe ik rond de 3000 toeren en indien nodig of wanneer ik er zin in heb wat hoger. Probeer elk ritje met een echt warme motor wel een keer in 2 of 3 ver door te trekken om alles intern zo schoon mogelijk te houden. Daarnaast tank ik Ultimate 98. Veel meer dan dat kan ik er niet aan doen denk ik.

    Qua verbruik rij ik gemiddeld 1 op 16,5 waar dan nog geen winterperiode bij zit.
     
  15. Ik begrijp die schakelindicatie zowieso niet.. bij normaal gebruik wel, maar met de 1500kg caravan erachter stuurt ie je rustig in zijn 6 een helling op waarbij het zelfs in zijn 4 maar net kan met 4500 toeren...
    Ik denk dat er alleen maar softwarematig naar toerental gekeken word want anders kan ik dit niet verklaren...

    Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
     
  16. Gewoon uit(laten)zetten. Was hem zelf zat dus uitgeschakeld,
     

Deel Deze Pagina